es
door es2323 Apr 11, 2015 om 20:58
Geldzaken & recht

Incasso na 7 jaar

Dag allemaal,

In Juli 2007 ben ik met mijn ouder meeverhuisd naar een ander stad.
Toen we zijn gaan verhuizen hadden mijn ouders nog gebruik gemaakt van de Verhuisservice van Postnl dus alle post kwam naar het nieuwe adres. Na bijna 8 jaar na verhuizing blijkt er nu nog post voor mij bezorgd te zijn bij mijn vorige adres. via via is mijn broer er achter gekomen dat een incassobureau post heeft gestuurd.
Omdat mijn broer zelfde initialen heeft als mij dacht hij dat het voor hem was en heeft gelijk gebeld en toen bleek dat de rekening voor mij was heeft hij aan de incassobureau mijn huidige adres doorgegeven.
Paar dagen later valt er een brief door de brievenbus met een dikke factuur van de incassobureau met de mededelig dat ik binnen 7 dagen moet betalen. Dit is tevens ook de aller eerste brief die ik van de incasso zie en tot aankomst van eerste brief bij mijn huidige adres wist ik niks van een schuld.
Toen de brief binnen kwam heb ik natuurlijk snel gebeld en gevraagd waar dit factuur ineens vandaan komt. Zij hebben mij toen dus verteld dat ze adres van mijn broer hebben gekregen. Ik heb ze verteld dat ik dus al 8 jaar geleden ben verhuisd en nooit een bericht van de incasso of van de oorspronkelijke schuldeiser heb ontvangen. Uiteindelijk heeft dat tot niets geleid en moet ik alsnig betalen.
Wat ik heel raar vindt is dat de kosten bovenop de hoofdsom zoals rente heel erg meevallen wat kan betekenen dat ze pas sinds kort achter deze schuld aan zijn gaan zitten. Mijn vraag is dan ook moet ik al die kosten betalen terwijl ik nooit een brief van de incasso of oorspronkelijke schuldeiser heb gezien? Ik ben alleen bereid om de hoofdsom te betalen.

7945 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2015 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar gaat die schuld over en is dat terecht?

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 09:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vordering is in principe verjaard.

ro
door ron530 - Apr 12, 2015 om 10:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De verhuisservice van post.nl is eindig. Het is meer een hulpmiddel die u de tijd geeft om adreswijzigingen door te geven aan de instanties, bedrijven en personen die van uw adres wijziging op de hoogte moeten zijn. Stel u geeft een adres wijziging niet door aan een bedrijf waar u een verplichting mee heeft dan gaat nadat de service is afgelopen de post naar het laatst bekende adres en dat is het oude adres. Gevolg betalingsverzoeken en zo meer worden wel verstuurd maar komen niet bij u aan. Ik vrees dat u onder de complete betaling niet uit gaat komen want u bent een tijd lang onvindbaar geweest.

es
door es2323 - Apr 12, 2015 om 10:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger of de vordering terecht is weer ik niet. Toendertijd was ik minderjarig en was de factuur gericht aan mijn ouders, alleen zij kunnen zich helemaal geen openstaand bedrag herinneren.
@ron de verhuisservice is inderdaad eindig maar tot 2 jaar na verhuizing hebben mijn ouders wel is gevraagd of er post voor ons was. Ze hebben natuurlijk ook bij alle instanties een adreswijziging doorgegeven.

Waar het mij nou eigenlijk om gaat is dat de shuldeiser 7 jaar wacht en dan pas besluit om achter zijn geld aan te gaan.
Ik wil de hoofdsom ook natuurlijk betalen maar de bijkomende rente en incassokosten niet. Het is hun eigen schuld dat ze jaren hebben gewacht met het proberen innen van een rekening waarvan niemand in de familie wist dat die er was.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 11:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waar gaat die "schuld" dan over? Als zij u in eerdere jaren niet gemaand hebben, dus de vordering gestuit zoals dat heet, is die vordering verjaard en hoeft u niets meer te betalen.

Je hebt incassobureaus die oude vorderingen opkopen en zij proberen die alsnog te innen. Vaak louche bedrijven.

zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 11:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ten eerste moet het incassobureau bewijzen dat er sowieso een vordering openstaat. Waar het over gaat. Ik vind het wel verdacht dat u bereid bent te betalen zonder te weten waar het over gaat. Dat geloof ik niet. Als ik ineens een rekening van jaren geleden krijg gepresenteerd en ik heb geen flauw benul waar het over gaat, dan betaal ik geen cent zonder opheldering.

Bij een consumentenkoop geldt de verjaringstermijn 2 jaar. Bij een dienst is de verjaringstermijn 5 jaar. Wel kan die termijn gestuit worden door steeds weer een aanmaning te sturen binnen de verjaringstermijn.
Ik zou eerst maar eens bewijzen opvragen of de factuur terecht is.

Het is belangrijk alles bewijsbaar schriftelijk te doen.

Lees dit klik HIER er op na.

Is er gestuit, of was u echt niet te achterhalen terwijl de rekening terecht was, dan mogen er incassokosten en wettelijke rente gevraagd worden.
Dat incassobureau werkt niet voor niets.

Als er nooit een rekening is verstuurd en is het incassobureau zomaar na bijna 8 jaar een rekening gaan vorderen, dan kunt u een beroep doen op verjaring. Zelfs als de rekening terecht is.

getty
door getty - Apr 12, 2015 om 12:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als het een vordering bedraagt over de periode dat u toen minderjarig was, zijn uw ouders verantwoordelijk voor de schuld, u niet, ook niet nu u meerderjarig bent.

alexishoop
door alexishoop - Apr 12, 2015 om 12:44
561 Antwoorden / 6 Vragen

minderjarig en een niet betaalde factuur, laat me raden, een telecombedrijf.

je kan het niet betalen, maar dan kunnen je het leven nog wel zuur maken door je op een zwarte credit lijst.(bijv. preventel) te zetten/houden.

door 1953 - Apr 12, 2015 om 13:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Onverstandig van uw broer, de goedsul, om dit te melden bij het incassobureau.

Incasso van de vordering is na 2 jaar bij consumentenverkoop en in de overige gevallen na 5 jaren verjaard, tenzij het incassobureau stuiting-van-verjaring kan aantonen dat zij heeft gestuit middels aangetekende brieven aan u gericht.

Niet betalen zou ik doen in mijn situatie.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zondag 12 apr 2015, 12:44]minderjarig en een niet betaalde factuur, laat me raden, een telecombedrijf.

je kan het niet betalen, maar dan kunnen je het leven nog wel zuur maken door je op een zwarte credit lijst.(bijv. preventel) te zetten/houden.

Koffiedik of een glazen bol?

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2015 om 17:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 12 apr 2015, 13:50]

Koffiedik of een glazen bol?

Nee, "gevoel op afstand". Begrijp nog steeds niet waar die incasso over gaat. Ja, betalen. Maar wat heb je 7 jaar geleden (toen je nog minderjarig was) gekocht, niet betaald en geen herinnering eraan hebbend. Dat incassobureau schrijft toch wel waar het over gaat? En, eerlijk gezegd, ben ik ook wel een beetje nieuwsgierig welk incassobureau je achter de broek zit. Er zijn nogal wat malafide "opkopers van verjaarde rekeningen" die het gewoon proberen. Dus Google eens van wie het is onder de noemer: klachten incassobureau xxxxx (dus naam invullen). Misschien word het dan al wat duidelijker.

es
door es2323 - Apr 12, 2015 om 17:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

De schuldeiser is Iddink, een berdijf waar je schoolboeken van kunt huren/kopen en incassobureau is intrum justitia.
Bij iddink bestelde ik mijn schoolboeken elk jaar maar omdat ik minderjarig was destijds bestelden mijn ouders voor mij.
Alle facturen werden gewoon betaald alleen nu blijkt er toch een openstaand factuur te zijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En gaat dat dan over het laatste schooljaar van u en dat u bijvoorbeeld uw boeken niet zou hebben ingeleverd?

es
door es2323 - Apr 12, 2015 om 18:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn boeken altijd ingeleverd en weet ook niet over welk schooljaar het gaat. Dat moet ik dan even informeren bij iddink. Zowel mijn ouders als ik kunnen ons geen openstaand factuur herinneren. In de brief van de incasso staat niet waar het over gaat. Er staat alleen dat de hoofdsom 75€ euro is en dat de client Iddink is.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat IJ dan maar eens aantonen dat u iets niet betaald zou hebben. Ik zou zelf niet gaan informeren bij Iddink.

IJ maakt er een potje van. En dat u binnen 5 jaar aangemaand bent. Het is sowieso verjaard.

es
door es2323 - Apr 12, 2015 om 18:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad verjaard maar hoe ga ik dat bij IJ duidelijk maken. Ik denk niet dat ze gelijk akkoord zullen gaan als ik zeg dat het verjaard is en dus niks ga betalen. Daarnaast zal ik nog steeds brieven blijven ontvangen van IJ en zullen de kosten alleen maar stijgen. Hoe moet ik het aanpakken?

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2015 om 18:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Laat IJ maar bewijzen dat er tussentijds aanmaningen zijn verstuurd, naar je broer in dit geval. Was dit het geval geweest, had je broer dit al vanaf dag 1 aan hen medegedeeld. Hij heeft het immers onlangs ontvangen? En er is geen kwestie van stuiten als er tussentijds niets ontvangen is (noch bij je broer, noch bij jou). Ik persoonlijk zou er helemaal niet op ingaan; jij hoeft IJ niets duidelijk te maken, draai het maar om (als je al met ze in contact wilt treden). Zou het er maar gewoon op aan laten komen: die zaak is meer dan verjaard en IJ heeft een heel goede - niet - naam.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft dus helemaal niets duidelijk te maken, dat moet IJ doen.

getty
door getty - Apr 12, 2015 om 18:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nogmaals, u bent niet aansprakelijk voor deze vordering maar uw ouders.
Dit was destijds een nota voor uw ouders en dat blijft het, dat veranderd niet door uw meerderjarigheid!
Bel ze dus op en geeft dit aan en zeg dat ze u niet meer mogen lastig vallen. Dit truckje probeert dit bedrijf vaker, maar kan dus echt niet.

door 1953 - Apr 12, 2015 om 23:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 12 apr 2015, 18:44]Laat IJ maar bewijzen dat er tussentijds aanmaningen zijn verstuurd, naar je broer in dit geval. Was dit het geval geweest, had je broer dit al vanaf dag 1 aan hen medegedeeld. Hij heeft het immers onlangs ontvangen? En er is geen kwestie van stuiten als er tussentijds niets ontvangen is (noch bij je broer, noch bij jou). Ik persoonlijk zou er helemaal niet op ingaan; jij hoeft IJ niets duidelijk te maken, draai het maar om (als je al met ze in contact wilt treden). Zou het er maar gewoon op aan laten komen: die zaak is meer dan verjaard en IJ heeft een heel goede - niet - naam.

Als ze het aandurven, het incassobureau, gaan ze niet naar de kantonrechter om bakzeil te halen.

Incassobureau: 'niet geschoten, is altijd mis!'; 'Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt!'.

es
door es2323 - Apr 13, 2015 om 18:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ze laatst weer gebeld en toen waren ze bereid het bedrag te verminderen, maar daar ging ik niet mee akkoord.
Ze zouden mij alsnog een brief sturen met het nieuwe verminderd bedrag maar nu heb ik In plaats van het nieuwe bedrag dat ze voorstelden een brief ontvangen waarin ze dreigen met gerechtdeurwaarders en de hoge kosten die daaraan verbonden zijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2015 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat maar lekker dreigen.

Ten eerste is de nota niet voor u en ten tweede is hij verjaard.