ja
door janssensblok Sep 17, 2007 om 09:09
Geldzaken & recht

Incassokosten

Wij hebben een achterstand met een rekening van ongeveer € 585,00 bij een bedrijf, door omstandigheden nog niet betaald. Dit is uit handen gegeven aan een incassobureau.

Nu komen er € 178,50 kosten bij, die volgens mij erg hoog zijn, volgens het incassobureau is dit conform voorwerk 2, dit is volgens deze mevrouw een staffel die het kantongerecht ook hanteert, mag dit zomaar?

Ook had ik met haar afgesproken (telefonisch) dat we € 100,00 zouden aflossen per maand, toen we de overeenkomst ontvingen, stond er een aflossing van € 50,00 per maand, dit vonden wij ook prima en kwam ons financieel gezien ook eigenlijk beter uit, deze hebben we ondertekend en binnen de 5 dagen (die zij eiste) retour gestuurd. Ik heb de € 50,00 ook gelijk overgemaakt.

Een week later krijgen we een nieuwe overeenkomst met een bedrag van € 100,00 met weer dezelfde eisen. Nu vraagt ze ons dat we deze ook ondertekenen en retour zenden. Zonder excuus en zonder vermelding dat de eerdere overeenkomst van € 50,00 hiermee zou komen te vervallen, straks betalen we € 150,00 per maand.

Binnenkort ontvangen we een erfenis en ik heb met haar afgesproken dat als deze binnen is dat we de schuld in 1 keer aflossen.

Wat is in deze wijsheid?

Vast bedankt.

231 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag janssensblok,

De incassokosten zijn ten deze hoog te noemen. Volgens de kantonrechtersstaffel zou het € 136,- mogen zijn, maar er zijn ook incassobureaus die als richtlijn 15% hanteren van de hoofdsom plus de wettelijke rente en dan zit dit incassobureau wèl aan de hoge kant. Sommige beunhazen rekenen echter 40% tot 50% en meer!!!Het probleem van de 50 euro-afspraak is natuurlijk  gemakkelijk op te lossen. Je stuurt gewoon de nieuwe afspraak (100 euro) naar het incassobureau met een begeleidend schrijven en een kopie van de 50 euro-overeenkomst. Daarbij geef je aan dat je die overeenkomst als vervallen beschouwd en je verder zult meewerken aan de nieuwe overeenkomst van 100 euro.

Sukses en vriendelijke groet, Read2.

Aanvullende info:

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=41314#p2

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

janssensblok@ volgens mij leest u iets niet goed: u regelt een overeenkomst om € 100,00 te gaan betalen en krijgt daarvoor een overeenkomst toegezonden. Die komt/is dan in de plaats van de vorige. Dat betekent dat u de eerste keer nog maar een bedrag € 50,00 behoeft te betalen. Strikt gesproken behoeft u het advies van read niet op te volgen, het is echter wel handig als u dat wel doet, u toont dan uw goeder trouw en dat kan alleen maar in uw voordeel werken. Zeg/noem nooit aan een incassobureau dat u een erfenis gaat ontvangen. DOE dat nooit maar u heeft dat al gedaan met risico van beslaglegging. Zou u zonder dat te vertellen wel op gegeven moment kunnen aflossen, dan bespaart u dat wel rente.

Over de hoogte van de "vergoeding"kan ik niets zeggen, ga er maar vanuit dat read daat goed stelt : "te hoog"