sv
door svennie Apr 15, 2014 om 11:43
Geldzaken & recht

Incidenteel verhuur appartement / uwv / belasting

Ik verhuur mijn eigen appartement een aantal keren per jaar.
Heeft dit gevolgen voor mijn UWV-uitkering?
En wat moet je opgeven aan de belastingen?

15979 11 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 15, 2014 om 12:55
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hier zijn verschillende antwoorden waarheid.
Als u van het UWV een ziekteuitkering geniet heeft de huuropbrengst geen invloed, krijgt u een WW uitkering moet u het aangeven, maar heeft waarschijnlijk ook geen invloed op uw uitkering omdat alleen inkomsten uit arbeid meetellen.

Heeft u een hypotheek op uw appartement en u maakt gebruik van de tijdelijke leegstandswet moet u de huurinkomsten opgeven en aftrekken van de betaalde rente die u op geeft.

marcel75
door marcel75 - Apr 15, 2014 om 13:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En aangezien het een appartement is, zult u toestemming moeten hebben van de Vereniging van Eigenaars. Hebt u die toestemming niet, dan kan de Vereniging u het gebruik tot de gemeenschappelijke ruimtes ontzeggen en daarmee dus zo ver gaan dat het appartement onbruikbaar is.

sv
door svennie - Apr 15, 2014 om 13:05
8 Antwoorden / 7 Vragen

Ik maak geen gebruik van de leegstandswet, dus hoef ik niets op te geven.
Is er ook een bepaalde maximum wat je aan huurkomsten mag verdienen?

jantje7
door jantje7 - Apr 15, 2014 om 13:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Heeft u al op de belastingsite gekeken?
KLIK HIER

Mogelijk dat het u nu duidelijk is.

marcel75
door marcel75 - Apr 15, 2014 om 13:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Niet alleen de Leegstandswet is bepalend voor de Belastingdienst of je woning in Box 1 of Box 3 valt. De Belastingdienst kijkt ook gewoon heel feitelijk. Als de woning feitelijk niet je hoofdverblijf is, dan zal de Belastingdienst de woning in Box 3 laten vallen. Gevolg daarvan is dat je geen hypotheekrenteaftrek hebt en de overwaarde belast wordt tegen netto 1,2%.

Iedere vorm van verhuur ben je verplicht te melden bij de bank en de vereniging van eigenaars. Ook zul je bij de gemeente na moeten gaan of je het appartement mag verhuren. De kans is groot dat de gemeente eisen stelt aan de verhuur zoals rookmelders, nooduitgang etc.

ekiem
door ekiem - Apr 15, 2014 om 14:17
676 Antwoorden / 100 Vragen

Je maakt geen melding van wat voor soort uitkering je van het Uwv krijgt. Maar ik zou dit zeker opgeven, m.n om eventuele toestanden voor te zijn. Het zijn in ieder geval extra inkomsten en die moet je door geven.

Ekiem

fi
door fisbel - Apr 15, 2014 om 15:04
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=svennie schreef op dinsdag 15 apr 2014, 13:05]Ik maak geen gebruik van de leegstandswet, dus hoef ik niets op te geven.
Is er ook een bepaalde maximum wat je aan huurkomsten mag verdienen?
U haalt een paar regelingen door elkaar. As uw appartement niet uw hoofdverblijf is valt de woning in Box 3 en zijn de huuropbrengsten vrij.
Maar waarschijnlijk bent u wel hoofdbewoner van het appartment. De woning valt voor u in Box 1.
U verhuurt niet voor langere tijd een kamer. De kamerverhuurvrijsteling van € 4706 is derhalve niet van toepassing.

De inkomsten vanuit de tijdelijke verhuur (weekend, vakantie) moet u opgeven bij: inkomsten uit tijdelijke verhuur van de eigen woning. (70% minus kosten - zie aangifteprogramma bij Eigen woning - Box 1) Deze inkomsten worden als 1 geheel gezien: inkomsten uit werk en woning.
Als er nog hypotheekrente betaald wordt, mag u deze rente overigens blijven aftrekken.

Omdat uw inkomen door de tijdelijke verhuur hoger uit zal komen moet dit hogere inkomen formeel doorgegeven worden aan het UWV.

sv
door svennie - Apr 15, 2014 om 15:24
8 Antwoorden / 7 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor de reactie en adviezen, ben hiermee heel goed geholpen!

labren
door labren - Apr 16, 2014 om 13:35
862 Antwoorden / 0 Vragen

beetje dom bezig , gewoon niet opgeven als het maar een paar dagen is

ze
door zekerwaar - Apr 16, 2014 om 13:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

Let op: indien u na afloop UWV uitkering een bijstandsuitkering aan wilt vragen, worden de inkomsten uit onderverhuur, WEL gezien als inkomsten en kan dit betekenen dat u dus helemaal geen bijstandsuitkering krijgt.

sv
door svennie - Apr 16, 2014 om 18:44
8 Antwoorden / 7 Vragen

Labren
Waarom zou ik het niet opgeven aan het UWV als het toch geen consequenties heeft voor mijn WW-uitkering.
En heeft het UWV geen link met de Belastingdienst zodat ze er toch wel achterkomen?

Zekerwaar
Na mijn UWV uitkering vraag ik geen bijstand aan, aangezien ik dan mijn pensioen laat ingaan.