ad
door adadewo Apr 17, 2015 om 17:31
Garantie & verzekeringen

Indexatie uitvaartpolis

Ik heb een natura uitvaartverzekering, waaraan ik nog 3 jr premie moet betalen. Nu wordt een index voorgesteld van bijna 100% (van 23,59 naar 44,47 €). Als ik de index laat vervallen kan verzekerd uitvaartpakket niet meer worden gegarandeerd en wordt verzekering omgezet in gewone uitvaartverzekering, die dan misschien te laag blijkt. Verzekerd kapitaal in 2014 : natura plus aanvulling 7.850.-. Wat te doen?

3150 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u een maandpremie bedoelt.

Persoonlijk zou ik dat niet doen. Ik vind € 7.850 verzekerd bedrag al hoog genoeg.

Maar blijft het verzekerd kapitaal wel degelijk dat bedrag? Dat dan wel even zwart op wit eisen.

ho
door hopetobehelping - Apr 17, 2015 om 17:47
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste adadewo,

welke verzekeraar betreft het ?
Begrijp ik het goed en wil men u nu in de resterende 3 jaren nog ( 44,47 - 23,59 ) * 36 = € 751,68 extra aan premie laten betalen ?
Heeft de verzekeraar aangegeven waar deze exorbitante verhoging vandaan komt ?
Wat gebeurt er volgend jaar, heeft de verzekeraar aangegeven dat u dan weer hetzelfde kan overkomen of is daar niets over gezegd ?

valerius-2
door valerius-2 - Apr 18, 2015 om 00:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u werkelijk goed oud wordt dan blijft dit elke keer aan de gang die verhoging, beter is om het geld van de verhoging gewoon op een spaar rekening storten als u zo dure uitvaart wilt hebben.

door 1953 - Apr 18, 2015 om 00:58
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bij wie de natura uitvaartpolis is verzekerd is niet duidelijk.

Het is op zich een vrij forse verhoging die 100%!

Indexatie jaarlijks gemiddeld 2,5% naar gelang de inflatiecorrectie.

ad
door adadewo - Apr 18, 2015 om 10:29
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reacties. Als reden voor de verhoging van de uitvaartkosten geeft mijn verzekering-Nationaal Spaarfonds- dat het indexcijfer per 3 jaar wordt vastgesteld en ontvangen van Monuta Uitvaartzorg (omdat gestopt is met samenwerking met Kwaliteitsraad).
De premie wordt afzonderlijk vastgesteld, want bij aanvang is geen rekening gehouden met de premie voor toekomstige verhogingen. Ook is de premie afhankelijk van leeftijd, geslacht.Toekomstige duur van premiebetaling is mede-bepalend voor de hoogte van de premie.Want, zo zegt men in de brief: bij elke verhoging is de overlijdenskans weer gestegen en de verzekerde 3 jaar ouder.De periode waarin de premie voor de verhoging betaald moet worden is weer 3 jaar korter geworden.
En tja: als ik de index laat vervallen,kan men het verzekerde uitvaartpakket niet garanderen.

Vraag blijft: wat te doen. Ik voel weinig om de verhoging te betalen (van 23,59 naar 44,57). En als ik niet indexeer, heb ik niet de zekerheid dat mijn familie opgezadeld wordt met mijn uitvaartkosten.

Of kan ik over naar een andere verzekering?

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2015 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Over naar een andere verzekering? Dat is uiterst onverstandig, want dan moet deze premievrij gemaakt worden en dat gaat in ieder geval ten koste van het verzekerde bedrag.

Waar u achter moet komen, is wat het verzekerde bedrag is en blijft als u de premie niet verhoogd.

Verder hangt het ook van uw financiele situatie af en van uw uitvaartwensen.

U bedoelt wasrschijnlijk dat u niet de zekerheid hebt dat uw familie NIET opgezadeld wordt ........

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2015 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft ook: Natura plus aanvulling.

Wat omvat dat precies?

ad
door adadewo - Apr 18, 2015 om 11:49
4 Antwoorden / 2 Vragen

Aan Tijger 1:dank voor uw antwoord. Ik ben een analfabeet op het gebied van verzekeringen.

Destijds heb ik een extra verzekering genomen om het uiteindelijke bedrag te verhogen. Dit is een gewone uitvaartverzekering, geen natura. Premie is ruim 13 euro p.m.

En inderdaad: ik wil mijn familie NIET opzadelen met kosten voor mijn uitvaart.
N.B. Ik wil een eenvoudige uitvaart.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2015 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals gezegd, dat moet u helder krijgen wat het verzekerde bedrag is van die naturadekking. Of wat die nog precies omvat, als u niet indexeert.

Voor een eenvoudige uitvaart, met crematie is echt niet meer nodig dan 6.000 á 7.000.

En u kunt natuurlijk nog altijd zelf dat extra bedrag wegleggen.

Want hoe meer verzekerd, hoe duurder de uitvaart;-))

ad
door adadewo - Apr 20, 2015 om 09:42
4 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger 1: nogmaals dank voor uw advies.
Ik krijg zwart op wit dat het verzekerd kapitaal blijft nu ik niet indexeer.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2015 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let wel even op. U hebt een naturapolis plus daarnaast een extra verzekerd kapitaaltje..

Uiteraard blijft de waarde van dat kapitaaltje gelijk als u niet indexeert, maar het gaat erom wat die naturadekking blijft omvatten als u niet indexeert

Het zou ook kunnen zijn dat die naturadekking op een bepaald bedrag wordt vastgesteld.

Dus even informeren en laten vastleggen hoe en wat.

ri
door rick stuijver - Dec 12, 2015 om 18:36
1 Antwoorden / Vragen

Ik krijg een nieuwe polis miv  01.01.2016 van Nationaal Spaarfonds.

premiestijging 61%.( CPI 1.98%) verzekerd bedrag wat al opgebouwd was € 100,00 minder.

Ik ben gekke Henkie niet.

 Ik heb de directie om reactie gevraagd. Ik ben benieuwd.