ic
door ictinus Apr 20, 2013 om 15:39
Voeding & gezondheid

Indonesische rendang

Als je bij de Chinees Rendang bestelt, krijg je bij vaak rundvlees in een donkere ketjapsaus. Wij vinden dit erg lekker, maar het zelf maken is me nog nooit gelukt. Heb alle soorten rendang die je in de supermarkt kunt kopen - geen toko binnen 50 km van hier :( - maar nog nooit dezelfde smaak voor elkaar gekregen.

Heet dit eigenlijk wel rendang?

Heeft iemand een tip?

14153 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2013 om 16:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

ictinus, als je Googeld en vraagt: hoe maak je rendang krijg je een heleboel recepten. Van gewoon tot tante Kitty en Oma. Ik zou zeggen: print er een paar uit en ga eens aan de slag. Smakelijk!

jo
door jorisw - Apr 20, 2013 om 23:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er zit een wereld van verschil tussen "indonesische" gerechten van een chinees restaurant en echte indonesische grechten. Wellicht dat de supermarktvarianten authentieker zijn, wn dus anders dan van de chinees.

Als ik Nasi maak met een boemboe uit de supermarkt lijkt die in ieder geval meer op de nasi die mijn oude indische buurvrouw maakt dan wat je bij de chinees krijgt.

aurora1
door aurora1 - Apr 21, 2013 om 00:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals jorisw al meldt, het is vermoedelijk een Chinese versie van rendang. In Indonesische/Indische rendang komt geen ketjapsaus voor voor zover ik weet (en gegeten heb) maar wordt met kokos(melk) gemaakt. Als je echte rendang wilt eten dan zou ik eens in een echt Indonesisch restaurant gaan eten of het kant en klaar bij een Indische toko kopen. Als je zelf iets wilt maken wat lijkt op wat je omschrijft (met rundvlees neem ik aan) zou je dit recept eens kunnen bekijken: KLIK.
Een recept voor rendang vind je hier: KLIK.
Als je in een echt Indisch restaurant rijsttafel bestelt kun je diverse soorten vlees eten en proeven waaronder in de regel ook rendang.

vr.gr.

ic
door ictinus - Apr 21, 2013 om 00:23
5 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin

Dank je voor je reactie maar ik heb allerlei recepten uitgeprobeerd, me een ongeluk gegoogled, maar tot op heden nog steeds niets gevonden wat zo smaakt.

@jorisw

ook dank voor je reactie, maar ik denk niet dat de boemboe uit de supermarkten echt authentiek zijn, of althans authentieker. Ik kook veel Indiase gerechten en geloof me, de Kip Tandoori en Madras pakketten uit de supermarkt halen het niet bij het echte werk. Vergeet niet dat een supermarkt voor de grootste gemene deler gaat... de gemiddelde Nederlander die niet al te veel wil experimenteren.

ic
door ictinus - Apr 21, 2013 om 00:25
5 Antwoorden / 3 Vragen

@aurora1

dank je, ik ga ze meteen proberen

aurora1
door aurora1 - Apr 21, 2013 om 00:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Succes ermee en graag gedaan. Ik ben het met je eens dat die kant-en-klare pakketten zoals voor Indiaas eten het niet halen bij zelf maken. Wel zijn goede ingrediënten (curry's) ervoor vaak op de "buitenlandse afdeling" te vinden.

vr.gr.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 21, 2013 om 10:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ze voegen mononatriumglutamaat toe, dat lift de smaak nogal op.

gompy2
door gompy2 - Apr 21, 2013 om 10:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Eind 2005 kwam ik op een site terecht waar ontelbare Indonesische recepten te vinden waren, Tante Lenny's kookhoekje.
Inmiddels heet het "Tante Lenny's Indonesisch kookhoekje" en is het aantal recepten enorm uitgebreid, niet alleen Indonesisch maar ook Molukse en Afrikaanse recepten, met veel toegevoegde foto's.
In de loop der jaren is het aantal loftuitingen in het gastenboek tot een enorm aantal gegroeid, waaronder ook die van mij, maar dat is niet zo relevant.

Klik-> Tante Lenny

Recepten voor Rendang heb ik ook gevonden, misschien staat er iets voor je bij?
Klik op een letter van de index op dit gedeelte van de site, in jouw geval dus de R van Rendang, er staan meerdere rendang gerechten.

Klik-> Index

Bij de site staat ook omschreven wat de betekenis is van soms moeilijke ingrediënten en wat men daarvoor in de plaats zou kunnen gebruiken, maar tegenwoordig is bijna elk kruid of exotisch gewas wel te koop in Nederland.
Succes met vinden en koken.
Als je zover bent stuur ik je mijn adres wel, kun je me uitnodigen om jouw lekkers te komen proeven ;-)

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2013 om 11:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@gompy2, leuk, zo'n "zelfuitnodiging" maar als ictinus je al zou willen uitnodigen, hoe doe je zoiets op een site waar geen PB knop te vinden is, oftewel, een Persoonlijk Bericht kan versturen? Dus gaat de Rendang je "bekkie" voorbij.

@Ictinus, Is inderdaad heel lekker, ictinus en echt best zelf te maken, je moet alleen niet verwachten dat je in één keer die smaak te pakken hebt die je in Indische, in jouw geval Chinese keukens tegenkomt. Maar oefening baart kunst.

gompy2
door gompy2 - Apr 21, 2013 om 16:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 21 apr 2013, 11:09]
@Ictinus, Is inderdaad heel lekker, ictinus en echt best zelf te maken, je moet alleen niet verwachten dat je in één keer die smaak te pakken hebt die je in Indische, in jouw geval Chinese keukens tegenkomt. Maar oefening baart kunst.
Als ik dit zo lees dan ben jij vast een Heldin in de keuken.
Dan moet jij ons maar uitnodigen, toch?
Je hebt een groot en ruim hart, dus voor een zielepoot als ik heb je vast wel een plaatsje over ;-)

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2013 om 16:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @gompy, ja, dat is goed, op één voorwaarde: sta in hemelsnaam stil met je avatar. Doe je niet alleen mij maar ook anderen een plezier mee. ;-)

gompy2
door gompy2 - Apr 21, 2013 om 16:18
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Tis ook nóóóit goed, zo dan? ;-)

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2013 om 17:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Hahaha...En nou kappen, hoor.

ic
door ictinus - Apr 23, 2013 om 00:13
5 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor alle antwoorden. In deze contreien hebben we geen echt Indonesische restaurants, alleen Chinees-Indonesische.

Maar eerst me maar eens vermaken met Tante Lenny.

gompy2
door gompy2 - Apr 23, 2013 om 10:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ictinus schreef op dinsdag 23 apr 2013, 00:13]
Maar eerst me maar eens vermaken met Tante Lenny.

Inderdaad, daar is genoeg te ontdekken.
Als je wat hebt gevonden en je hebt alles een beetje kunnen uitproberen, is het verder eigenlijk héél simpel...
Even naar dit forum, dan even je adres inkloppen en we komen er gelijk aan hoor.
Busladingen vol, en allemaal met een bloemetje voor jou.... ;-)
Gezellig...