we
door websjef Jul 20, 2005 om 08:54
Vrije tijd & tuin

Indoor speeltuinen veilig?

Ik kom regelmatig met mijn kinderen (2.5 en 4.5 jaar) in indoor speeltuinen. Voor de duidelijkheid, dit zijn overdekte speeltuinen waar de kinderen in een soort klimdoolhoven gemaakt van zacht beklede steigerbuizen en netten kunnen klauteren en klimmen. Ze worden onder de namen bubblejungle, chimpie-champ, speelkasteel enz... geexplorteert overal in het land. Ik heb geen twijfels over de veiligheid van de constructie (mijn kinderen komen er behalve wat blauwe plekken en rode wangetjes altijd gezond weer uit) maar heb me afgevraagd wat er gebeurd als er brand uitbreekt en de kinderen zitten helemaal bovenin de constructie. Ik heb wel eens mijn  jongste  er uit moeten halen omdat papa en mama toch ook weer naar huis wilden en werd compleet claustrofobisch van de kleine ruimte en alle obstakels om me doorheen te wurmen. Ik heb aan de constructie geen middelen gezien om bij calamiteiten bepaalde delen snel open te kunnen maken. Naar mijn inziens zijn deze speelconstructies een dodelijke val voor kinderen als er brand uitbreekt. Misschien dat er iemand mij opheldering kan verschaffen over de veiligheidsprocedures bij deze speelconstructies? Of misschien heeft iemand dezelfde twijfels en ervaring op dit gebied.

2765 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 20, 2005 om 09:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste

Wat algemene zaken over de veiligheid van (indoor) speeltuinen kun je vinden op de volgende link:

FAQ

Hier zul je echter helaas niet veel vinden over de brandveiligheid van de indoor speeltuinen, echter zij zullen alemaal een vergunning moeten hebben van de gemeente waarin zij verkeren. Na de ramp in Volendam weten we dat gemeentes hier strenger op controlleren, dus ik vertrouw er dan ook op dat de veiligheid in de meeste speeltuinen gewaardborgd is. Een groot ongeluk kun je natuurlijk nooit uitsluiten, maar dat is alrijd al zo geweest en kan iedereen overkomen.

U meldt dat u claustrofobisch wordt van alle nauwe gangetjes, ed, maar uw perceptie is heel anders dan die van kinderen. Om te beginnen zijn kinderen kleiner, leniger en flexibeler, waardoor zij zich eenvoudiger kunnen bewegen door de constructies. Ten tweede hebben kinderen een veel lagere angst-drempel en zullen zij minder snel bang worden om te vallen of bekneld te raken (u geeft zelf al aan dat ze met blauwe plekken terugkomen), in tegenstelling tot de meeste volwassenen, die hun uiterste best doen om heelhuids wer beneden te komen, zonder schrammen of builen.

Edoch, dit zal waarschijnlijk niet al uw twijfels wegnemen. U kunt de beheerder natuurlijk ook hierop aanspreken, deze zal u haarfijn kunnen uitleggen hoe de veiligheid is gewaarborgd. De gemeente kan u ook hierover inlichten uiteraard.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 20, 2005 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Websjef,

Ik weet dat voor speeltoestellen bepaalde keurmerken bestaan, die zelfs door Notified Bodies (onafhankelijke organen geacrediteerd door ministerie) worden gekeurd en gecertificeerd. Voor dit soort dingen bestaan hele strenge regels in Nederland (wat ergens ook maar goed is!). Brandveiligheid is ook een heel belangrijk issue, waar ook op getest en gekeurd wordt.

Waarom contacteer je de organisatie niet van de overdekte speeltuin en vraag je gewoon hoe ze dit geregeld hebben en of ze over een keurmerk o.i.d. beschikken? Als je aangeeft dat je vraag voort komt uit de hierboven beschreven ervaring en er bij vermeld dat het benieuwdheid is en niets meer, dan zullen ze er toch gewoon antwoord op kunnen geven? En als ze heel moeilijk doen met antwoord geven, dan is het misschien een idee om is bij de brandweer in die gemeente te polsen of zij er meer van weten. Je kan maar beter met een gerust hart aan je kopje koffie zitten als je kinderen spelen dan je zorgen maken, toch?

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Nu dat je je het zegt. Ik heb daar eigenlijk nog nooit over nagedacht maar je hebt wel gelijk. Hoe moet je je kind eruit halen in geval van nood. Ik ben zelf ook wel eens in die klimdoolhoven geklommen en voor een volwassene is het inderdaad erg moeilijk om er doorheen te komen en als je zo'n kind als dat van mij hebt, dan kan je wel heel leuk gaan zeggen dat hij eruit moet komen maar dat werkt niet. Toevallig werken er twee vriendinnen van mij in zo'n speelparadijs. Ik zou eens aan hen vragen hoe het nu zit in geval van een calamiteit.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag dolores,Als dan op de hoogte bent hoe e.e.a. is geregeld ,kom dat even vertellen op deze site.fred

ve
door verwijderd - Oct 17, 2005 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ingevolge artikel 6.1.1 van de gemeentelijke bouwverordering heeft een indoor speeltuin een gebruiksvergunning nodig. Deze vergunning wordt door de gemeente afgegeven. Men verkrijgt de vergunning pas als aan de (brand)veiligheidseisen, opgesteld door de brandweer, is voldaan. Denk hier aan blusmiddelen, vluchtwegen, signalering etc.

U kunt bij uw gemeente navragen of de exploitant in het bezit is van de (noodzakelijke) gebruiksvergunning.

Er vanuit gaande dat de eigenaar aan de wettelijke eisen heeft voldaan mag je je wel afvragen hoe het personeel reageert bij een calamiteit. Is men in staat (cursus?) een beginnende brand adequaat te blussen, hoe verloopt de ontruiming en is men volledig op de hoogte van de geldende noodprocedure?

Op deze vraag kan alleen de beheerder (eigenaar) van speeltuin antwoord geven.

Groet, Jochem Jofel