ha
door hajete Apr 20, 2015 om 14:58
Geldzaken & recht

ING bepaalt voortaan uw naam

Hebben meer dan een rekening bij ING. Enkele dagen geleden bleek dat ING zonder overleg of voorafgaande informatie
- de tenaamstellingen wijzigt en
- e/o (en/of) uit de tenaamstelling weghaalt en vervangt door een komma (,)
Voorts dat een voornaam in de tenaamstelling niet meer toelaatbaar is maar dat de voorletters verplicht zijn. Dat gehuwden bij elke betaalrekening de eigen achternaam (geboortenaam) moeten gebruiken maar dan gevolgd door de achternaam (geboortenaam) van de partner.

Bij navraag bij ING blijkt dat dat nieuw beleid is, waarvoor verwezen wordt naar richtlijnen van De Nederlandsche Bank (DNB).

Desgevraagd zei een voorlichter van DNB niet anders te weten dan de richtlijnen in “CDD” en “ken uw client”.
Ik wist wel dat de ING sinds augustus 2014 (invoering IBAN) niet meer de juistheid van naam met bijbehorend rekeningnummer controleert maar moet (daardoor) de tenaamstelling wijzigen?

6680 5 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 20, 2015 om 15:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou me er niet druk over maken, zo groot zijn die veranderingen niet.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2015 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe komt de tenaamsteling van de en/of rekening er dan uit te zien als mevrouw de wit getrouwd is met de heer Jansen?

P. Jansen- de Wit, M. De Wit-Jansen?

Voornamen voluit lijkt me sowieso onzin, hooguit bij een tweeling met gelijke voorletters.

edrick3
door edrick3 - Apr 20, 2015 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hajete,

(Nog) niets van gemerkt.

..... Dat gehuwden bij elke betaalrekening de eigen achternaam (geboortenaam) moeten gebruiken maar dan gevolgd door de achternaam (geboortenaam) van de partner......
Vergis je je niet? Partner (vrouwelijk) moest altijd al de meisjesnaam achter de familienaam zetten.

gerbera
door gerbera - Apr 20, 2015 om 17:01
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet beter of het is altijd zo geweest. Om het voorbeeld van tijger1 te nemen, bij een en/of rekening is het P Jansen M Jansen de Wit (zonder komma). In het rekeningoverzicht staat gewoon de vermelding en/of rekening. Dus snap niet wat er veranderd is.

mi
door miepje58 - Apr 23, 2015 om 13:51
208 Antwoorden / 6 Vragen

Ja nee nou wordt'ie mooi! Ik heb een ING rekening maar zodra ze mij gaan dwingen de naam van mijn man er op te zetten ga ik naar een andere bank.
Wij zijn al jaren getrouwd en delen lief en leed, maar géén achternaam. Dat antieke geneuzel over 'meisjesnaam' moet nu ook maar eens afgelopen zijn. Het is een gebóórtenaam, want het is al bijna 50 jaar geen plicht maar een recht de naam van je partner te gebruiken.