ba
door basdebas Sep 18, 2015 om 14:53
Geldzaken & recht

ING (elke bank?) houdt geld 2,5 dag vast

Ik heb net geld overgemaakt van mijn ING naar mijn ABN-AMRO rekening.
Nu was dat volgens mij om ongeveer 14.15 uur.
Op de ABN-AMRO rekening verschijnt het bedrag niet.
En wat schetst mijn verbazing. Geld wat na 14.00 uur over gemaakt wordt staat de volgende werkdag pas op de andere rekening.
Dit betekend dus dat er in dit geval €1600,- 2,5 dag weg is. Het is van mij, maar ik kan er niet (meer) bij!

Mag dit, kan dit en zo ja, hoe kunnen we dit veranderen?

5601 8 Rapporteer

me
door mein33 - Sep 18, 2015 om 15:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De door u geschetste situatie bestaat al jaar en dag.
Overboekingen tussen de verschillende banken nemen enige tijd in beslag en vinden alleen plaats op ( de ouderwetse) werkdagen.
Uw geld is niet (tijdelijk) weg maar is gereserveerd tot het moment dat de overschrijving kan/zal worden uitgevoerd.
Een duur tussen de opdracht en de daadwerkelijke overschrijving tussen betaalrekeningen heeft voor u geen nadeel aangezien er op een betaalrekening geen rentevergoeding plaatsvind.
Heeft u het geld echter van een spaarrekening gehaald om over te boeken dan is er wel sprake van renteverlies.
U zult er (in de toekomst) rekening mee moeten houden wanneer u een overboeking tussen verschillende banken doet.
Een overboeking tussen rekeningen bij de zelfde bank is wel direct zichtbaar, maar ook hier is er dan sprake van een reservering die later wordt uitgevoerd.

Hoe kunnen "we" dit veranderen !! Als u daar behoefte aan heeft, dan kunt u natuurlijk contact opnemen met uw bank(en) en het probleem aan hen voorleggen.

Cookies
door Cookies - Sep 18, 2015 om 15:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=basdebas schreef op vrijdag 18 sep 2015, 14:53]Ik heb net geld overgemaakt van mijn ING naar mijn ABN-AMRO rekening.
Nu was dat volgens mij om ongeveer 14.15 uur.
Op de ABN-AMRO rekening verschijnt het bedrag niet.
En wat schetst mijn verbazing. Geld wat na 14.00 uur over gemaakt wordt staat de volgende werkdag pas op de andere rekening.
Dit betekend dus dat er in dit geval €1600,- 2,5 dag weg is. Het is van mij, maar ik kan er niet (meer) bij!

Mag dit, kan dit en zo ja, hoe kunnen we dit veranderen?

Ja, dat mag. Voortaan wat eerder overmaken, probleem opgelost.

jantje7
door jantje7 - Sep 18, 2015 om 15:26
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het bij 2 verschillende banken hebben van een betaalrekening kost veel meer dan dat u aan rente kunt ontvangen. Door nu een spaarrekening te nemen bij een andere bank bv. Argenta, en u boekt voor 10:00 uur een bedrag over zal het nog dezelfde dag op uw betaal dan wel spaarrekening staan.

aurora1
door aurora1 - Sep 18, 2015 om 16:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

"We"? Ik val niet onder "we", en inderdaad als u er iets aan veranderen wilt kunt u mogelijk zelf er iets aan doen?
Misschien zelfs een paar minuten eerder geld overmaken? Beter nog: een ruimere marge daarvoor nemen?
Ook is het soms handig om vooraf te lezen hoeveel tijd overboekingen in beslag nemen en dan daarmee rekening te houden.

diumenge
door diumenge - Sep 18, 2015 om 16:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is inderdaad niet meer van deze tijd en waarschijnlijk nergens voor nodig, het zal vast wel mogen.

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2015 om 18:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Mag dit, kan dit en zo ja, hoe kunnen we dit veranderen?.....
Ja, ja en Nee, dat kunnen WE niet veranderen.

Staat trouwens vermeld op de site:
Een overboeking van een Betaalrekening bij de ING naar een bankrekening van een andere bank wordt in Mijn ING direct verwerkt. Het saldo wordt meteen aangepast en de betaalopdracht wordt aangeboden aan de bank waar de bankrekening aangehouden wordt. Afhankelijk van de ontvangende bank wordt de opdracht vaak dezelfde dag verwerkt. Na verwerking verschijnt de boekdatum in Mijn ING.

Als vuistregel geldt dat betaalopdrachten voor 15.30 uur aangeleverd, nog dezelfde dag door de ontvangende bank verwerkt kunnen worden. Opdrachten na 15.30 uur worden de volgende dag verwerkt.
(Bron)

zoekster
door zoekster - Sep 18, 2015 om 18:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind het ook niet van deze tijd, dat er nog een soort 'weekend' is voor elektronische betalingen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2015 om 18:47
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, het mag en er zijn banken waar het nog langer duurt. Er zijn ook banken waar het korter duurt.

Zo ongeveer bij alle banken wordt bij het doen van een overschrijving het saldo (vrijwel) meteen aangepast maar de ontvanger ziet het vrijwel altijd later op zijn/haar rekening. Levert rentewinst op voor die bank.