donna
door donna Jun 18, 2015 om 08:48
Geldzaken & recht

ING werkt mee aan oplichting door Bankgiroloterij

De bankgiroloterij boekt 12,50 af voor een lot, dat ik niet gekocht heb. ING weigert het bedrag terug te storten. Ik moet nu een duur 0900 nummer bellen van de bankgiroloterij om te proberen mijn eigen geld terug te krijgen. Ik heb de bank gevraagd om mij de machtiging te sturen, maar die hebben ze niet. Dan mogen ze toch ook niet afschrijven, zou je denken! Hoeveel zal hier voor de bank aan de strijkstok blijven hangen?

En ik zie het toevallig op mijn internetrekening. Er zijn ook mensen die nog niet internetbankieren en maar een keer per maand een afschrift krijgen. Dan kan de trekking al geweest zijn en is het te laat om het te laten terugboeken.

Banken en loterijen, wat kun je doen om niet door hen opgelicht te worden?

2655 15 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jun 18, 2015 om 09:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, zo gaat dat met loterijen, daarbij kun je niet storneren. Wel een vervelend verhaal, want als een loterij eenmaal je rekeningnummer heeft, dan kunnen ze in ieder geval voor 1 trekking afschrijven.

Het beste kunt u uw klacht op de klachtenkompas.nl zetten, daar wordt gereageerd door de bankgiroloterij en de tevredenheid daarover is hoog.

Laat nog eens weten hoe dit afloopt.

zoekster
door zoekster - Jun 18, 2015 om 09:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt ook een MOI procedure starten:

Procedure onterechte incasso’s

Is de termijn voor terugboeken al voorbij? Of gaat het om een incasso die niet kan worden teruggeboekt? En weet de consument zeker dat hij geen machtiging heeft gegeven voor een incasso? Dan kan hij de ‘Melding Onterechte Incasso procedure’ starten bij zijn bank. De bank controleert dan of er een geldige schriftelijke machtiging is afgegeven voor de incasso. De consument kan deze procedure tot 13 maanden na de overboeking starten. Is er geen geldige machtiging? Dan stort de bank het geld terug op de rekening van de consument.

klik HIER

Dat had de bank u moeten vertellen.

edrick3
door edrick3 - Jun 18, 2015 om 10:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo donna,

Weet je wel zeker dat de afschrijving onterecht is?
Niet aan één of andere 'gratis' actie meegedaan?
Ze zijn toch op de één of andere manier aan je rekeningnummer gekomen.

ge
door gerboe - Jun 18, 2015 om 10:02
806 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is ongetwijfeld niet het complete verhaal.

donna
door donna - Jun 18, 2015 om 10:15
207 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 18 jun 2015, 10:02]Dit is ongetwijfeld niet het complete verhaal.

Niet het complete verhaal? Wat zou er nog meer kunnen zijn? Ik heb vorig jaar ook al deze problemen gehad met deze loterij, heb toen hun nummer laten blokkeren, maar de ING kan dat niet meer vinden.
Loterijen kun je alleen schriftelijk laten blokkeren, en na de trekking krijg je je geld sowieso niet meer terug, ook niet als de incasso onterecht was, dat hebben ze me vanmorgen verteld. Ik heb het inmiddels ook gemeld bij de bankgiroloterij, reactie kan 10 dagen duren, dus na de trekking.

Ik heb niet meegedaan met een gratis lot, ik heb nergens wat van gekregen, geen abonnementen genomen, ik zou werkelijk niet weten wat ik zelf gedaan kan hebben om dit te laten incasseren.

Ik heb gevraagd mij de machtiging te mailen, ben heel benieuwd of ze dat gaan doen. Een bank zou toch moeten kunnen aantonen dat hun boekingen terecht zijn.

Het lijkt me dat een wijziging in de incassovoorwaarden nodig is, bijvoorbeeld een boete opleggen als duidelijk is dat onterecht geïncasseerd is. Zoals het nu is is het aan de gedupeerde om te proberen de zaak recht te zetten, de veroorzaker van de problemen leunt achterover en moet hoogstens weer teruggeven waar hij toch al geen recht op had.

donna
door donna - Jun 18, 2015 om 10:18
207 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 18 jun 2015, 09:46]U kunt ook een MOI procedure starten:

Dank voor de verwijzing.

ge
door gerboe - Jun 18, 2015 om 10:48
806 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zegt de loterij als u ze vertelt/mailt dat u zich nooit ergens voor heeft aangemeld?

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2015 om 10:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

'Gelukkig' lees ik weer eens het woord oplichting. Daar wordt nogal eens (meestal ten onrechte) mee gesmeten.

Het kan natuurlijk ook simpelweg zo zijn dat iemand een foutje heeft gemaakt bij het invullen van zijn bankrekeningnummer.

donna
door donna - Jun 18, 2015 om 11:17
207 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 18 jun 2015, 10:57]

Het kan natuurlijk ook simpelweg zo zijn dat iemand een foutje heeft gemaakt bij het invullen van zijn bankrekeningnummer.

Ja, dat kan. En het kan dat deze persoon ook een foutje heeft gemaakt in het adres, de postcode, geboortedatum en dat dat al die foutjes mijn gegevens geworden zijn. Het kan, maar het is niet waarschijnlijk.

donna
door donna - Jun 18, 2015 om 11:19
207 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=gerboe schreef op donderdag 18 jun 2015, 10:48]Wat zegt de loterij als u ze vertelt/mailt dat u zich nooit ergens voor heeft aangemeld?
De loterij belooft binnen10 dagen te reageren. De trekking is over 5 dagen.

diumenge
door diumenge - Jun 18, 2015 om 16:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nooit toestemming gegeven, dus feitelijk is het dan diefstal. Ben benieuwd of je hiervan aangifte kan doen bij de politie. Zou mij dit overkomen dan zou ik dat, naast de MOI-procedure, in ieder geval proberen.

pi
door pieterwolters - Jun 18, 2015 om 17:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=donna schreef op donderdag 18 jun 2015, 11:17][quote=carola.83 schreef op donderdag 18 jun 2015, 10:57]

Het kan natuurlijk ook simpelweg zo zijn dat iemand een foutje heeft gemaakt bij het invullen van zijn bankrekeningnummer.

Ja, dat kan. En het kan dat deze persoon ook een foutje heeft gemaakt in het adres, de postcode, geboortedatum en dat dat al die foutjes mijn gegevens geworden zijn. Het kan, maar het is niet waarschijnlijk.

Als jij ze nooit die gegevens hebt gegeven heeft iemand anders dat gedaan. Dan is de beschuldigingen die doet aan het adres van ING en de loterij niet terecht. Dan zou je de persoon die namens jou iets heeft aangemeld moeten beschuldigen.

door 1953 - Jun 18, 2015 om 17:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Aangemeld voor een gratis lot?

edrick3
door edrick3 - Jun 18, 2015 om 17:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 18 jun 2015, 17:37]Aangemeld voor een gratis lot?

Is al gevraagd.
Lees reactie 10.15 uur eens:
Ts schrijft: ....Ik heb niet meegedaan met een gratis lot.....

ho
door hopetobehelping - Jun 18, 2015 om 18:12
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste donna,

als men niet over de brug komt met de machtiging dan zou u nog kunnen overwegen om uw klacht ook te melden bij de afm en het kifid.

Een beetje google leert dat loterijen wel vaker onterecht incasseren. Als banken daaraan meewerken behoren ze te worden aangepakt.