so
door sonyxperia Aug 4, 2015 om 15:03
Computers & telefonie

Ingelogd op Gmail account op defecte, ingeleverde telefoon

Beste meneer/mevrouw,

Vorig jaar is mijn Sony Xperia L (gekocht bij de Media Markt) kapot gegaan. Hij bleef hangen op het laadscherm van het opstarten en ging vervolgens niet meer verder. Na hem drie keer opgestuurd te hebben naar Sony (waar ze de telefoon gereset hebben), kwam ditzelfde probleem drie keer terug. Daarom nam Media Markt (namens Sony) mijn telefoon in, omdat hij defect was.

Omdat de telefoon op het laadscherm bleef hangen, was ik niet in staat mijn telefoon terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Toen Sony mijn kapotte toestel dus in ontvangst nam, stonden mijn gegevens hier nog op (buiten mijn schuld om).

Een paar dagen geleden (31/07/2015) kreeg ik een mailtje van Google, met de informatie dat er was ingelogd op mijn Gmail account vanuit Lagos, Nigeria. Ik heb direct mijn wachtwoord aangepast en op de 'Mijn account'-site van Google kon ik zien dat er was ingelogd met mijne kapotte opgestuurde Sony Xperia L (althans: een Sony Xperia L met hetzelfde modelnummer. Kan geen toeval zijn, toch?). De nieuwe (Nigeriaanse) gebruiker van mijn telefoon heeft op dit moment dus toegang tot mijn apps, foto's en gegevens, waaronder mijn mail. Ik heb contact opgenomen met Sony, maar zij beweren dat zoiets niet mogelijk kan zijn. Is het een normale procedure dat kapotte telefoons worden opgestuurd naar landen als Nigeria en welke stappen kan ik nu het beste ondernemen?

Alvast bedankt.

1173 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2015 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ding zal gerepareerd zijn en toen verkocht. Maar u hebt nu toch uw wachtwoord gewijzigd? Dus niemand kan er meer bij. Had u trouwens beter meteen kunnen doen toen u het apparaat inleverde.

so
door sonyxperia - Aug 4, 2015 om 16:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, het probleem ligt nu ook niet meer bij mijn Gmail, maar wel bij mijn foto's, (mogelijk) Whatsapp gesprekken, agenda, applicaties enz. De nieuwe gebruiker kan dus wel bij al die gegevens.

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 4, 2015 om 17:29
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Maak sowieso hiervan een melding bij het CPB.

Daarnaast valt u zelf natuurlijk ook één en ander te verwijten, waarom de telefoon niet beveiligd met 'n code?

diumenge
door diumenge - Aug 4, 2015 om 17:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

TS valt natuurlijk helemaal niets te verwijten, als de telefoon inderdaad is gerepareerd en doorverkocht dan hadden ze 'm volledig moeten wissen.

so
door sonyxperia - Aug 4, 2015 om 19:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip.

Natuurlijk had ik alles willen wissen, maar dit was niet mogelijk aangezien mijn telefoon steeds op het laadscherm bleef hangen en niet verder meer ging. Vervolgens moest hij opgestuurd worden naar Sony (die hem resetten) en vervolgens schoot hij een paar dagen later wéér terug naar het laadscherm (waar hij bleef hangen). Dit is 3 keer gebeurd. Op het laadscherm kun je natuurlijk niets wissen, dus hier heb ik de mogelijkheid niet toe gehad.

so
door sonyxperia - Aug 4, 2015 om 19:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

En oja, op mijn telefoon stond ook een code. Op de een of andere manier is deze toch gekraakt door óf Sony óf de nieuwe gebruiker.

aurora1
door aurora1 - Aug 4, 2015 om 20:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u met uw huidige gsm nog bij de de oude chats van Whatsapp kunt komen (wegens zelfde telefoonnummer), kunt u die eventueel nog verwijderen: klik hier na eventueel eerst nog bewaren klik hier.
Als uw foto's e.d. op de externe sd kaart stonden en u die kaart zelf nog heeft dan kan een ander daar niet bij.
Als u de mailapp van die gsm gebruikt heeft dan zou ik ook de wachtwoorden bij uw provider wijzigen (better safe than sorry).
En inderdaad er melding van doen.