or
door orca_1 Apr 18, 2015 om 21:05
Voeding & gezondheid

Ingredienten verpakkingen

Waarom zetten fabrikanten van levensmiddelen steeds minder op de verpakkingen wat er in zitten? Vaak zie je staan specerijen maar dat is een groot begrip. En hoe kan je er achter komen wat er dan allemaal in zit? Ben zeer gevoelig voor chilipepers bijv.

1350 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2015 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat juist steeds meer. De beschrijving lijkt haast ern kort verhaal.

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2015 om 23:31
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het ook eens met tijger1, je moet je tegenwoordig juist een slag in de rondte lezen wat er allemaal in zit. Maar evengoed, als u al een "heet kruid" in potje koopt kunt u ervan op aan dat er pepers in zitten, dus voor u: niet kopen.

pi
door pieterwolters - Apr 19, 2015 om 08:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

E-nummers zijn gewoon op te zoeken dus dat is een perfecte manier om ingredienten aan te duiden. Dat niet de exacte samenstelling van specerijen staat vermeld lijkt me niet onlogisch: dat is toch voor veel producten het onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrentie.

Maar als je zekerheid wilt hebben: gewoon zelf ingredienten kopen en kokkerellen. Scheelt je vaak nog een hoop geld ook (zie bijvoorbeeld de aflevering van De Wilde Keuken over "speklapjeskruiden" die bestaan uit een paar gram keukenzout en nog veel minder kruiden, waar je vervolgens een euro voor betaald.... Voor dat geld koop je zout voor de rest van je leven (bij wijze van spreken).

edrick3
door edrick3 - Apr 19, 2015 om 10:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo orca,

Lijkt me dat dat wel meevalt.
Er moet al genoeg op de etiketten vermeld staan ivm allerlei regelgeving.
En daar houden de fabrikanten zich aan.

or
door orca_1 - Apr 19, 2015 om 18:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry maar ik wil geen ruzie op de site vooroorzaken. Mijn vraag was meer. Dat vaak bij verpakkingen van wereld gerechten en andere mixen vaak specerijen staan en niet duidelijk aangegeven wordt welke. Maar dat geld ook voor chips en dergelijke. Tja thuis doe ik het al maar beetje moeilijk als je bij iemand anders eet. Maar bedankt voor de reacties allemaal.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 20, 2015 om 21:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat ze van de wet (opgelegde eu-regeltjes) niet meer op hoeven te zetten.

Snap best dat bovenstaand antwoord niet bevredigend is, maar daar komt het simpelweg op neer.