stekeltjes
door stekeltjes Jul 13, 2014 om 11:36
Geldzaken & recht

Inkomen volgens Belastingdienst

Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat het inkomen zoals vastgesteld door de Belastingdienst hoger is dan de som van wat ik maandelijks uitgekeerd krijg??
Ik begrijp het niet en vraag me af of ik misschien de aangifte niet goed heb ingevuld.

8320 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 13, 2014 om 11:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo stekeltjes,

Verschil tussen bruto (belastingdienst) en netto (uitgekeerd)???

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jul 13, 2014 om 11:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@stekeltjes, dat het bruto-netto is staat wel vast. Vind het zelf ook altijd vreemd dat de Belasting van bruto uitgaat, niemand krijgt dat bedrag in handen.

gompy2
door gompy2 - Jul 13, 2014 om 12:01
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stekeltjes schreef op zondag 13 jul 2014, 11:36]Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat het inkomen zoals vastgesteld door de Belastingdienst hoger is dan de som van wat ik maandelijks uitgekeerd krijg??
Ik begrijp het niet en vraag me af of ik misschien de aangifte niet goed heb ingevuld.Mijn advies, bel de belastingdienst.
Het is gratis en mijn ervaring met die telefonische hulpdienst is enorm goed.
Ze nemen alle tijd voor je, ze lopen alles stap voor stap met je door als je iets niet begrijpt en ik heb ook al een paar keer ondervonden dat ze je tips geven, gewoon omdat je daar recht op hebt, die in feite voor de belastingdienst zelf minder goed uitpakken.
Het zijn geen monsters
Als je ergens recht op hebt krijg je het, tenminste in mijn geval als tip, ook, en ze weten toch al bijna alles van je ;-)

jantje7
door jantje7 - Jul 13, 2014 om 12:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U moet de bedragen overnemen van de jaaropgave die u eind februari van de uitkeringsinstantie heeft ontvangen. Ja, de bruto bedragen dient u in te vullen. Mogelijk heeft u nog elders inkomen van?

gerbera
door gerbera - Jul 13, 2014 om 12:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat om uw maandelijks bruto inkomen. Vergeet daarbij ook uw bruto vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering bij op te tellen. Bruto bedragen worden gebruikt om de sociale premie e.d. te berekenen die u jaarlijks moet afdragen. Daarnaast, ze zijn niet achterlijk bij de belastingdienst, wordt over uw bruto jaarinkomen berekend of u in aanmerking komt voor div. toeslagen. U mag dus niet uitgaan van het bedrag wat u maandelijks netto in handen krijgt want dan blijkt dat, na aftrek van alle overige belastingen en heffingen, 2/3 van de Nederlanders onder de minimum grens leeft zodat heel veel mensen recht op toeslagen zouden hebben. En dat allemaal dank zij deze regering met steun van CU en D66.

tenormin
door tenormin - Jul 13, 2014 om 12:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zondag 13 jul 2014, 12:03]U moet de bedragen overnemen van de jaaropgave die u eind februari van de uitkeringsinstantie heeft ontvangen. Ja, de bruto bedragen dient u in te vullen. Mogelijk heeft u nog elders inkomen van?

Op de jaaropgaven staat toch van elk bedrijf de bruto inkomsten; de ingehouden loonheffing, bijdrage Zorgverzekeringswet, Premie AWBZ, van alle pensioentjes e.d. En dat word op ieder pensioen wat ik heb, ingehouden. Ik begrijp dan niet waarom je toch over bruto (wat je aan het eind van de rit helemaal niet hebt) moet betalen.

jantje7
door jantje7 - Jul 13, 2014 om 13:08
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 13 jul 2014, 12:53][quote=jantje7 schreef op zondag 13 jul 2014, 12:03]U moet de bedragen overnemen van de jaaropgave die u eind februari van de uitkeringsinstantie heeft ontvangen. Ja, de bruto bedragen dient u in te vullen. Mogelijk heeft u nog elders inkomen van?

Op de jaaropgaven staat toch van elk bedrijf de bruto inkomsten; de ingehouden loonheffing, bijdrage Zorgverzekeringswet, Premie AWBZ, van alle pensioentjes e.d. En dat word op ieder pensioen wat ik heb, ingehouden. Ik begrijp dan niet waarom je toch over bruto (wat je aan het eind van de rit helemaal niet hebt) moet betalen.

Al deze bedragen worden bij elkaar opgeteld, ook de betaalde loonheffing e.d. In Nederland hebben we een schijven systeem voor de inkomstenbelasting. Omdat alle kleine pensioenen volgens de laagste schijf worden belast, kan een deel van de totale inkomsten in een hogere schijf terecht komen, waardoor hierover meer belasting moet worden betaald. Zie 2013

KLIK HIER

valerius-2
door valerius-2 - Jul 13, 2014 om 19:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U weet toch wel dat bruto niet wordt uitbetaalt maar uitbetalingen netto zijn, en daar zal u toch echt rekening mee moeten houden.

pi
door pieterwolters - Jul 13, 2014 om 19:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 13 jul 2014, 11:56]@stekeltjes, dat het bruto-netto is staat wel vast. Vind het zelf ook altijd vreemd dat de Belasting van bruto uitgaat, niemand krijgt dat bedrag in handen.

Dat is helemaal niet vreemd. Voor de belastingdienst telt alleen het brutoinkomen. Over dat bedrag moet je immers belastingen en premies betalen. Nettoinkomen zegt de belastingdienst helemaal niks. De belastingdienst weet immers niet wat er allemaal wordt ingehouden door de werkgever. Als je bijvoorbeeld een collectieve ziektekostenverzekering hebt of andere zaken die de werkgever inhoudt van het brutoloon dan beïnvloedt dat het nettoloon.

pi
door pieterwolters - Jul 13, 2014 om 19:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stekeltjes schreef op zondag 13 jul 2014, 11:36]Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat het inkomen zoals vastgesteld door de Belastingdienst hoger is dan de som van wat ik maandelijks uitgekeerd krijg??
Ik begrijp het niet en vraag me af of ik misschien de aangifte niet goed heb ingevuld.

Het brutoinkomen dat belastingdienst is het bedrag dat op de jaaropgeve staat (en dat is 12x het maandelijks brutoloon, vakantiegeld, bonus/eindejaarsuitkering en eventuele extra's die bruto worden uitgekeerd door de werkgever), verminderd met aftrekposten die je zelf opgeeft bij de belastingaangifte.

Als de jaaropgave niet klopt, moet je even bij je werkgever navragen hoe het zit.

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2014 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Eventuele premie voor de zorgverzekering, gast netto van het netto loon af.

@stekeltjes

Is het de eerste keer dat u een inkomen hebt?

Op de aangifte vult men in: het loon voor loonheffing.

@tenormin

Op de loonopgave staat niet de premie AWBZ apart verneld.

tenormin
door tenormin - Jul 13, 2014 om 23:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 13 jul 2014, 22:16]@
@tenormin

Op de loonopgave staat niet de premie AWBZ apart vermeld.

Toch 'wonderbaarlijk' dat u mijn jaaropgaven vanaf afstand kan lezen. Ik zit er n.l. met de neus bovenop en op alle jaaropgaven staat de AWBZ vermeld, met het bedrag. Op alle 5 pensioenen (tjes). Zwart op wit, dus zelf kan ik het niet verzinnen, te weinig verstand van.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2014 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Bij de AOW staat: ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering

sp
door spikkel - Jul 16, 2014 om 13:39
148 Antwoorden / 5 Vragen

Gaat het om de blauwe enveloppen van de Belastingdienst of om de witte enveloppen. In de witte enveloppen zitten de opgaven van toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag. Als je bruto inkomen bij de Belastingdienst hoger is dan het bruto inkomen dat je elke maand ontvangt krijg je wellicht te weinig toeslagen. Soms zijn ze bij de Belastingstelefoon zo aardig om dat voor je te veranderen.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stekeltje laat iedereen raden waar het over gaat.

labren
door labren - Jul 20, 2014 om 23:50
862 Antwoorden / 0 Vragen

wit of zwart wat maakt het uit als het zwarte maar hoger is als het witte mij maakt het daarom niet zoveel uit hahahahahahaha, je betaalt op alles wat je koopt al belasting , een brood kost 3 euro maar de bakker krijgt er maar 1, de rest is belasting , zo werkt dat hier in holland

labren
door labren - Jul 20, 2014 om 23:56
862 Antwoorden / 0 Vragen

dat heeft te maken met netto en bruto jij krijgt het netto en dat is een heel stuk lager als bruto hahahaha, de rest is gewoon belasting die je betaalt over je loon maar daar merk je normaal niks van alleen als je echt teveel gaat verdienen dan wordt je helemaal uitgekleed door de belasting hier in holland, dan moet je van iedere euro 70 eurocent belasting betalen

door 1953 - Jul 21, 2014 om 00:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De Belastingdienst denkt bruto en door middel van betaalde premies etc. komt uw belastbaar netto uit: met al dan niet bijbetalen of terugkrijgen van het teveel betaalde.

Vergeet ook niet de eventuele ontvangen zorgtoeslag, huurtoeslag en/of overige toeslagen.