co
door coen322 Jun 27, 2015 om 16:57
Geldzaken & recht

Inkomstenbelasting opgeven?

ik heb in Duitsland gewerkt en heb nu een sociale dienst uitkering.Nu heb ik over het werk in duitsland inkomsten belasting teruggekregen. Moet ik dat ook melden bij de sociale dienst?

7592 25 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 27, 2015 om 17:14
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Inkomsten zijn inkomsten, bijstand is een vangnet. Moet ik dat ook melden bij de sociale dienst? Ja.

edrick3
door edrick3 - Jun 27, 2015 om 18:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo coen 322,

n de bijstand geldt de hoofdregel dat al uw inkomsten worden gekort op uw uitkering. Op deze hoofdregel zijn een aantal uitzonderingen. Sommige inkomsten worden namelijk niet gekort of worden gedeeltelijk vrijgelaten.

De gemeente bepaalt welke inkomsten (gedeeltelijk) zijn vrijgesteld. U moet dus altijd al uw inkomsten doorgeven aan de gemeente. U hoort dan van de gemeente wat de gevolgen zijn voor uw uitkering.

Als u inkomsten niet meldt bij de gemeente kan dit leiden tot:

een korting op uw uitkering, als straf voor het niet melden van de inkomsten, en
terugvordering van de eventueel teveel ontvangen uitkering

Veel voorkomende inkomsten die geheel of gedeeltelijk op uw bijstandsuitkering gekort worden zijn bijvoorbeeld:

loon, vakantietoeslag, eindejaarsuitkering, gratificatie
inkomsten uit uitkeringen van UWV en SVB
lijfrentes
inkomsten uit verhuur, onderhuur en het hebben van kostgangers
alimentatie en een alimentatie afkoopsom
een vergoeding voor materiële schade als gevolg van letselschade
teruggave van belastingen en premies
heffingskortingen
(Bron)

Met vr.gr.

co
door coen322 - Jun 27, 2015 om 20:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

het gaat om het geld wat ik in duitsland in okt/nov en december heb verdiend toen ik geen sociale dienst had. maar heb het nu van de belasting teruggekregen.

diumenge
door diumenge - Jun 27, 2015 om 20:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon melden, de sociale dienst kan dan bepalen of je het mag houden of dat ze het verrekenen.

edrick3
door edrick3 - Jun 27, 2015 om 20:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@coen322,

Om geen problemen te krijgen:

gewoon melden zoals al aangegeven:

Veel voorkomende inkomsten die geheel of gedeeltelijk op uw bijstandsuitkering gekort worden zijn bijvoorbeeld:
teruggave van belastingen en premies

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 27, 2015 om 20:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik zal het wel doen om moeilijkhedeb uit de weg te gaan. Inkomsten tellen natuurkijk mee waar ze ook vandaan komen.

co
door coen322 - Jun 27, 2015 om 20:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb de belasting dienst gebeld en die zegt dat het niet wordt aangemerkt als inkomen. Het schijnt dat iedere gemeente dat zelf kan interpreteren, dus wat nu?

mahadma
door mahadma - Jun 27, 2015 om 20:55
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het schijnt dat iedere gemeente dat zelf kan interpreteren, dus wat nu?
Zoals iedereen schrijft: Melden, mag je houden? Mooi. Wordt je gekort? Houdt daar rekening mee.
Het wordt pas mogelijk een probleem als je het niet meldt en er na x tijd het ontdekt wordt, dan heb je fraude met alle gevolgen van dien, zoals misschien wel einde bijstand ........ of minimaal strafkorting.

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2015 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=coen322 schreef op zaterdag 27 jun 2015, 20:41]ik heb de belasting dienst gebeld en die zegt dat het niet wordt aangemerkt als inkomen. Het schijnt dat iedere gemeente dat zelf kan interpreteren, dus wat nu?

Voor de belastingdienst is het ook gern inkomen, wat dus eventueel bij uw inkomen geteld zou worden.

Bijstand is echter een andere zaak.

fi
door fisbel - Jun 27, 2015 om 22:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

Alle goedbedoelde adviezen ten spijt. Het lijkt zinnig om eerst eens te kijken wat de wet WWB er zelf over vermeldt.

Bijstandsgerechtigden die een belastingteruggave krijgen: Het teruggekregen belastinggeld moet worden toegerekend aan de periode, waarin de betreffende inkomsten werden ontvangen. Op grond van artikel 32 lid 1 onderdeel b WWB moet de teruggave worden gezien als inkomen, voor zover zij betrekking heeft over een periode waarover bijstand is verleend.

Aangezien het hier een belastingteruggave betreft over een periode waarin nog geen bijstand werd genoten, zal de teruggave niet worden verrekend met de ontvangen bijstand. Conclusie: de teruggave melden bij de gemeente is mogelijk, maar is niet noodzakelijk. Lees hier voor de wettekst en lees hier wat de cliëntenraad erover zegt. (onder belastingteruggave of belastingheffing achteraf)

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2015 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

We weten natuurlijk niet hoe hoog die teruggave is. Het kan zijn dat de Ts hierdoor te veel vermogen heeft en dus een stuk(je) moet opeten.

mahadma
door mahadma - Jun 27, 2015 om 23:13
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger,

het gaat om het geld wat ik in duitsland in okt/nov en december heb verdiend toen ik geen sociale dienst had. maar heb het nu van de belasting teruggekregen. Drie maanden, een leuk extra'tje maar waarschijnlijk geen top inkomen, denk ik.

diumenge
door diumenge - Jun 27, 2015 om 23:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=fisbel schreef op zaterdag 27 jun 2015, 22:27]Alle goedbedoelde adviezen ten spijt. Het lijkt zinnig om eerst eens te kijken wat de wet WWB er zelf over vermeldt.

Bijstandsgerechtigden die een belastingteruggave krijgen: Het teruggekregen belastinggeld moet worden toegerekend aan de periode, waarin de betreffende inkomsten werden ontvangen. Op grond van artikel 32 lid 1 onderdeel b WWB moet de teruggave worden gezien als inkomen, voor zover zij betrekking heeft over een periode waarover bijstand is verleend.

Aangezien het hier een belastingteruggave betreft over een periode waarin nog geen bijstand werd genoten, zal de teruggave niet worden verrekend met de ontvangen bijstand. Conclusie: de teruggave melden bij de gemeente is mogelijk, maar is niet noodzakelijk. Lees hier voor de wettekst en lees hier wat de cliëntenraad erover zegt. (onder belastingteruggave of belastingheffing achteraf)

En hoe verhoudt zich dat tot onderstaande?

Artikel 17. Inlichtingenplicht 1.
De belanghebbende doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op zijn arbeidsinschakeling of het recht op bijstand. Deze verplichting geldt niet indien die feiten en omstandigheden door het college kunnen worden vastgesteld op grond van bij wettelijk voorschrift als authentiek aangemerkte gegevens of kunnen worden verkregen uit bij ministeriële regeling aan te wijzen administraties. Bij ministeriële regeling wordt bepaald voor welke gegevens de tweede zin van toepassing is.

Als ik TS was zou ik het melden, weliswaar onder verwijzing naar bovenstaand artikel 32.

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2015 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

Hoeft inderdaad geen topinkomen te zijn, maar we weten niet wat de Ts al gewoon heeft. Dus gewoon melden zou ik zeggen.

Herl simpel, niet moeilijk doen.

zoekster
door zoekster - Jun 27, 2015 om 23:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen: Goed gevonden fisbel! Chapeau!

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2015 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts stelt dat hij belasting teruggekregen heeft over de maanden oktober tot en met december, omdat hij in Duitsland gewerkt heeft.

Maar dat kan men zo niet stellen. Waaruit bestond zijn inkomen voordien? Hij is gewoon in Nederland belastingplichtig.

hansje klein
door hansje klein - Jun 28, 2015 om 00:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@coen322

Moet ik dat ook melden bij de sociale dienst?

Wanneer u het niet doet, de kans dat het vanuit Duitsland geautomatiseerd tenminste aan de nederlandse fiscus doorgegeven wordt is inmiddels heel groot.......

co
door coen322 - Jun 28, 2015 om 00:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

het gaat om €1500,- maar bedankt voor jullie reacties

ro
door ron530 - Jun 28, 2015 om 08:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Mijn advies is ook om de teruggave op te geven bij de uitkerende instantie want er zijn zoveel systemen aan elkaar gekoppeld dat de instantie al weet dat u een teruggave heeft gehad en wacht totdat u zo eerlijk bent om deze ook op te geven. De WWB is zo verhard dat op het geven van onjuiste gegevens of verzwijgen van inkomen keiharde sancties staan tot vervolging van bijstandsfraude aan toe.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2015 om 09:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op zondag 28 jun 2015, 00:03]@coen322

Moet ik dat ook melden bij de sociale dienst?

Wanneer u het niet doet, de kans dat het vanuit Duitsland geautomatiseerd tenminste aan de nederlandse fiscus doorgegeven wordt is inmiddels heel groot.......

De Ts zal dat van de Nederlandse fiscus teruggekregen hebben. Dus kans is 100% ;-))

hansje klein
door hansje klein - Jun 28, 2015 om 11:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Is de onderliggende vraag hier niet eerder: "zal ik gaan frauderen of toch liever niet? en hoe hoog is de pakkans?". De sociale dienst zal het toch wel duidelijk kunnen vertellen......toch?

co
door coen322 - Jun 30, 2015 om 18:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb contact gehad met de sociale dienst en het blijkt dat het geen gevolgen heeft voor mijn uitkering. Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de info en hulp die jullie mij hebben gegeven, groet coen

mahadma
door mahadma - Jun 30, 2015 om 18:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Coen, beter gevraagd als niet gevraagd, nu weet je waar je aan toe bent. Dank voor het melden.

edrick3
door edrick3 - Jun 30, 2015 om 18:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=coen322 schreef op dinsdag 30 jun 2015, 18:24]ik heb contact gehad met de sociale dienst en het blijkt dat het geen gevolgen heeft voor mijn uitkering. Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de info en hulp die jullie mij hebben gegeven, groet coen

Dat is dan mooi meegenomen.
Leuk extraatje dan, toch.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2015 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, een extraatje tijdens een uitkering is nooit weg.