op6wieltjes
door op6wieltjes May 27, 2015 om 19:34
Computers & telefonie

Inloggen onmogelijk wegens 'serverfout'

Heb ik dat WEER! Gmail en email, 2 gmailadressen, waarvan 1 enkel op email. Ineens, notabene na versterking van de beveiliging, krijg ik in de balk bovenin het scherm van mijn tablet; " inloggen naar ...@gmail.com mislukt". Klik ik het aan; "Serverfout, een heel verhaal, fout no. 185833. Ik heb gegoogeld, op de recente vragen over computer en internet gekeken, vind geen oplossing, althans... ik heb het hele email verwijderd, berichten staan toch nog in Gmail, maar blijf met de vraag; Wat veroorzaakt zo'n fout, dit is de 2e keer in korte tijd, kan ik het voorkomen? Overigens ben ik klant via de kabel van UPC/Ziggo, wie weet heeft het daarmee te doen. Ik hoop dat 'mijn' vraagbaak ook nu een antwoord heeft.
Uiteindelijk kom ik toch weer bij de vraagbaak voor mensen als ik terecht. Dank alvast voor het lezen.

16222 13 Rapporteer

dobby
door dobby - May 27, 2015 om 20:34
749 Antwoorden / 1 Vragen

Erm.. effe een paar stapjes terug..

Welk programma? webmail of een lokaal iets? je hebt het over gmail en e-mail, dus dan _zal_ ik maar veronderstellen dat je google ook een ander, extern, pop3 account laat ophalen?

Maar goed, zonder ASS-U-MEs - wat voor email accounts, welk(e) programma(a), welk OS indien lokaal (en zelfs welke browser indien geen mainstream, hoewel dat niet echt van belang lijkt te zijn hier)..

Oftewel: NeedMoreInfo *grin*

akkerdistel
door akkerdistel - May 27, 2015 om 20:38
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ontstaat meestal door een slechte wifi-verbinding, waarschijnlijk gebruik je de spots i.p.v. de eigen verbinding.

Verder sluit ik mij aan bij dobby; 'een goed antwoord begint bij een goede vraag.'

edrick3
door edrick3 - May 27, 2015 om 20:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het foutnummer kan verwijzen naar een registerprobleem volgens google, maar om er nu een registercleaner op los te laten ..... zou ik zeer voorzichtig mee zijn.
Je zou CCleaner eens kunnen laten opschonen.
Wie weet.

Suc6

reflecs
door reflecs - May 27, 2015 om 21:05
1859 Antwoorden / 4 Vragen

... na versterking van de beveiliging,...
= authenticatie in twee stappen?

Misschien komt u verder met deze pagina:
KLIK https://support.google.com/accounts/answer/185833?hl=nl.

aurora1
door aurora1 - May 28, 2015 om 00:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk ligt het in het verlengde van de problemen die met een eerdere vraag aangekaart werden: klik hier, toen kwam dit later ook voor.

op6wieltjes
door op6wieltjes - May 28, 2015 om 17:32
40 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zal wat duidelijker uitleggen wat er aan de hand is... Ik heb 2 Google accounts, zijnde 2 gmailadressen, met beiden verificatie in 2 stappen. Daarnaast een Gmail'postbus' en een email'postbus'. Na een eerder probleem (klopt aurora1) heb ik de emailbus aan het nieuwste gmailadres gekoppeld, die ontvangt post zoals nieuwsbrieven van Kassa e.d. (post privé en 'zakelijk' gescheiden). In de gmailbus komt het eerste en het tweede adres binnen, beiden onder hun eigen naam en gescheiden door het systeem. Na een check van de verificatie in 2 stappen van Google, weer naar aanleiding van een melding, ging het fout met het inloggen op de email, het tweede adres. Inmiddels heb ik alles teruggezet naar 1 gmailadres.
Alleen om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen en om de email weer te kunnen gebruiken, opnieuw instellen, heb ik de vraag gesteld. Ik hoop wat duidelijkheid te hebben gegeven.

dobby
door dobby - May 28, 2015 om 21:14
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=op6wieltjes schreef op donderdag 28 mei 2015, 17:32]Ik zal wat duidelijker uitleggen wat er aan de hand is... Ik heb 2 Google accounts, zijnde 2 gmailadressen, met beiden verificatie in 2 stappen. Daarnaast een Gmail'postbus' en een email'postbus'. ...[quote=op6wieltjes schreef ook nog]In de gmailbus komt het eerste en het tweede adres binnen, beiden onder hun eigen naam en gescheiden door het systeem. Na een check van de verificatie in 2 stappen van Google, weer naar aanleiding van een melding, ging het fout met het inloggen op de email, het tweede adres. Inmiddels heb ik alles teruggezet naar 1 gmailadres.

Sorry, maar ik kan het nog niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) volgen.. Ok, meerdere gmail acounts, so far so good

(sidestep: je hebt trouwens zowieso meerdere gmail addressess: je kan bij google

a) overal punten tussen zetten, en dan komen ze toch op hetzelfde adres uit (dobby@gmail, d.obby@gmail.com, d.ob.b.y@gmail.com enz..), en

b) kan je een +gevolgd door een string (meestal iets wat je bv. als auth. code gebruikt, of voor interne script verwerking enzo.. dobby@gmail.com, dobby+2a32@gmail.com enz..))

Maar verder: wat is een e-mail postbus vs. een gmail postbus? Gezien je 2-factor authenticatie ben ik geniegd aan webmail te denken (want bij een lokale imap (of pop3) client is dat niet echt gebruikelijk), maar dan nog zie ik even niet in wat je precies doet..

Op wat voor systeem probeer je op welke manieren welke email binnen te halen en wat gaat er precies fout??

aurora1
door aurora1 - May 29, 2015 om 00:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Android tablet meen ik, en android gsm en ergens was sprake van een "duosimkaart" in de eerdere vraag maar dat heb ik toen ook niet begrepen.
Het zal dan mogelijk om de Gmailapp en de gewone Mailapp gaan.
Het steeds moeten inloggen met een wachtwoord begrijp ik ook niet want als je op de iconen van beide apps tikt moeten die gewoon openen en de mails laten zien.
Een verificatie heb ik nog nooit mee te maken gehad tijdens vele jaren van meer dan 1 Google account op meerdere apparaten.

dobby
door dobby - May 29, 2015 om 01:23
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aurora1 schreef op vrijdag 29 mei 2015, 00:23]Android tablet meen ik, en android gsm en ergens was sprake van een "duosimkaart" in de eerdere vraag maar dat heb ik toen ook niet begrepen.
Het zal dan mogelijk om de Gmailapp en de gewone Mailapp gaan.
Het steeds moeten inloggen met een wachtwoord begrijp ik ook niet want als je op de iconen van beide apps tikt moeten die gewoon openen en de mails laten zien.
Een verificatie heb ik nog nooit mee te maken gehad tijdens vele jaren van meer dan 1 Google account op meerdere apparaten. AH ok.. thx *grin*.. maar dan nog, ik heb flink wat gmail accounts, over meerdere IMAP clients, maar dat levert geen problemen op, ook niet met 2factor authentication. En qua Android: de native mail app, en ook de gmail app werken redelijk netjes met IMAP, misschien los van wat caching issues, maar dat is niet relevant hier. (heck, zelfs een POP3 client zou qua verbinding totaal geen problemen mogen hebben)

Ok, de eerste keer dat je (interactief) inlogt kan je een vraag krijgen, maar daarna zal er een token geset worden (jawel, zeg maar een soort levensgevaarlijk cookie, even kortaf) en daarna niets aan de hand. Verder kunnen wat google betreft meerdere authenticactievormen gebruikt worden (een leuke is de aloude aparte passwords voor "apps"), maar als die eenmalig bevestigd zijn (hoe dan ook, door een juist password, of door een e-mail te beantwoorden, of door een code uit een SMSje te reproduceren, of een extern token te gebruiken (USB)) - of hoe dan ook, maakt verder niet uit.

Wat ik me wel kan indenken, er kan maar 1 google account als hoofdaccount tegelijk ingelogd zijn (je kan ze wel koppelen, maar er blijft 1 hoofd account).. als meerdere programma's hetzelfde systeem hanteren ("even kort door de bocht dezelfde cookiesdir") en onder een ander google account opereren dan zou dat onhandig gebruik kunnen opleveren, maar dat is totaal niet bij e-mail aan de orde.. das meer als je b.v. verschillende browsers gebruikt, en dan eigenlijk nog niet bij Android..

Hm.. misschien door al dat gewissel heb je nog oude, expired tokens? Probeer dat eens op te schonen? (op een rooted systeem is dat makkelijker, en op een virgin systeem is het makkelijkst om de gmail app te verwijderen en daarna weer te installeren.. Google ruimt wel redelijk netjes zn spullen op... Maar dan nog, zelfs al zou dit het zijn (niet waarschijnljk IMO) dan zou dit nog niet mogen voorkomen. Na 1 keer weer opnieuw correct bij de mail server inloggen zou alles weer in orde moeten zijn..

Of - gebruik je misschien non-google SMTP servers? B.v. van wisselende providers? Sommigen hoeven geen wachtwoord als je op hun eigen netwerk (wifi of cellular) zit, en als je op een ander netwerk zit dus wel?? Maar dan nog zie ik de link met 2FA nog steeds niet.. sorry..

Of: heb je misschien access vanaf enkel bepaalde IP addresses toegestaan, en krijg je van je phone provider elke keer een ander adres? Dan zou je via je eigen netwerk (om maar een voorbeeld te noemen) kunnen tunnelen zodat je wat Google betreft elke keer hetzelfde netwerk address hebt. (Alleen dacht ik uit mn hoofd dat je niet van te voren een allowed-list kon invullen, en dat je alleen interactief gebruik kon laten melden, maar dat weet ik zo niet zeker)

dobby
door dobby - May 29, 2015 om 01:30
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=op6wieltjes schreef op woensdag 27 mei 2015, 19:34]"Serverfout, een heel verhaal, fout no. 185833Sorry - ik had gelijk even op die errorcode moeten zoeken, de eerste twee hits:

Je moet per app een eigen password gebruiken.. zie hier voor app specific passwords en hier voor de relatie met jouw errorcode..

succes:)

reflecs
door reflecs - May 29, 2015 om 10:10
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@dobby; Kan nooit kwaad een eerder gegeven link nog eens te plaatsen ;)
@op6wieltjes. Had u dat artikel al gezien?

aurora1
door aurora1 - May 29, 2015 om 17:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor zover ik me herinner en het begrepen heb van een eerdere vraag is de verbinding doorgaans wifi via de kabelprovider. De gsm gaat na slaapstand over op de gsm provider waarvoor een bundel gekocht is en dat is dan in verband met veel drukte op wifikanalen en daarom slechte verbinding.

dobby
door dobby - May 29, 2015 om 19:21
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=reflecs schreef op vrijdag 29 mei 2015, 10:10]@dobby; Kan nooit kwaad een eerder gegeven link nog eens te plaatsen ;)Whoops, sorry, mein vaud..! Was niet de bedoeling hoor.. Je was me mijlen voor..

Maar dan heeft the OP/TS vvoorlopig wat huiswerk te doen, om daarna een "[case closed]" melding terug te geven *grin*