di
door dick_janssen Jan 21, 2013 om 09:20
Geldzaken & recht

Internet diensten afneembaar door simpele druk op OK button

Ik heb de volgende vraag :
Hoe kan het dat het in Nederland mogelijk is een zogenaamde 'internet mobiele dienst' af te nemen door op een Smartphone ( bijvoorbeeld een iPhone ) te browsen naar een website via de ingebouwde browser en daar op een button te drukken? Geen enkele handtekening, geen enkel SMS-je ter bevestiging is nodig. Direct nadat op een button is gedrukt gaat het abonnement in van zo'n 25 euro per maand. Dit bedrag wordt automatisch bij je telefoon rekening geteld.
Kortom : mag dit wel , juridisch gezien, in Nederland? Dus het aangaan van een abonnement na een druk op een knop in de webbrowser van je telefoon?

1705 25 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een abonnement op wat? Als u via internet iets bestelt, kunt u er binnen zeven dagen ook vanaf.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 09:43: Een abonnement op wat? Als u via internet iets bestelt, kunt u er binnen zeven dagen ook vanaf.

Gisteren heb ik mijn iPhone aan mijn zoontje van 9 gegeven om er mee te spelen omdat zijn nintendo batterij leeg was gelopen.
Ik nam aan dat hij gewoon een aantal van de spelletjes die er op de telefoon staan aan het spelen was, totdat ik ineens een berichtje kreeg op mijn 06 ( dus een SMS op mijn 06 nummer ). Ik vroeg of ik mijn telefoon even mocht hebben om te kijken wat dat voor een berichtje was, blijkt er in het bericht dit te staan :
"Gratis bericht : je maakt gebruik van abonnement BestPlay.mobi, de kosten zijn 4,50/Week, unlimited/application(s). Ga naar http://bestplay.mocu.nu Info: www.payinfo.nl"
Mijn zoontje heeft blijkbaar via de browser op een website ergens op een button geklikt waardoor ik dit SMS-je kreeg en volgens het SMS vastzit aan een abonnement....

Overigens heb ik het abonnement stop gezet via payinfo.nl, maar de initiële kosten van 4,50 moet ik dus wel betalen. Daar heb ik t-mobile ook al over aangeschreven dat ik die kosten niet wil betalen vanwege het feit dat ik niet tevreden ben met de dienst.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een I-phone om mee te spelen. En wat als hij een uur lang een 0900 nummer had gebeld? Telefoons zijn geen speelgoed.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 10:30: Een I-phone om mee te spelen. En wat als hij een uur lang een 0900 nummer had gebeld? Telefoons zijn geen speelgoed.

Hij is slim genoeg en kent de regels.

Overigens zoek ik nog steeds naar een antwoord op mijn vraag...

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Blijkbaar was hij toch wat anders aan het doen dan spelletjes spelen.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 10:37: Blijkbaar was hij toch wat anders aan het doen dan spelletjes spelen.

Hij speelde een spelletje via de browser van de telefoon.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

dick_janssen schreef op maandag 21 jan 2013, 09:48:
tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 09:43: Een abonnement op wat? Als u via internet iets bestelt, kunt u er binnen zeven dagen ook vanaf.

Gisteren heb ik mijn iPhone aan mijn zoontje van 9 gegeven om er mee te spelen omdat zijn nintendo batterij leeg was gelopen.
Ik nam aan dat hij gewoon een aantal van de spelletjes die er op de telefoon staan aan het spelen was, totdat ik ineens een berichtje kreeg op mijn 06 ( dus een SMS op mijn 06 nummer ). Ik vroeg of ik mijn telefoon even mocht hebben om te kijken wat dat voor een berichtje was, blijkt er in het bericht dit te staan :
"Gratis bericht : je maakt gebruik van abonnement BestPlay.mobi, de kosten zijn 4,50/Week, unlimited/application(s). Ga naar http://bestplay.mocu.nu Info: www.payinfo.nl"
Mijn zoontje heeft blijkbaar via de browser op een website ergens op een button geklikt waardoor ik dit SMS-je kreeg en volgens het SMS vastzit aan een abonnement....

Overigens heb ik het abonnement stop gezet via payinfo.nl, maar de initiële kosten van 4,50 moet ik dus wel betalen. Daar heb ik t-mobile ook al over aangeschreven dat ik die kosten niet wil betalen vanwege het feit dat ik niet tevreden ben met de dienst.

Bij dit soort diensten wordt altijd gevraagd 'Weet u zeker dat...' en daarna moet nog een keer op 'Ja' geklikt worden. Dat heeft uw zoontje dus heel bewust gedaan (u dicht hem grote verantwoordelijkheid toe). U zult dus inderdaad moeten betalen. Goede leer, geef uw kleine kind geen telefoon als speelgoed en houd goed in de gaten wat hij doet op internet.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik heb mijn lesje wel geleerd t.a.v. het telefoon gebruik van mijn zoontje.

Mijn originele vraag blijft edoch onbeantwoord : is het juridisch in orde dat er via een mobiele telefoon over 3G een contract wordt afgesloten zuiver door op een button te drukken, of ik dat nu zelf doe of mijn zoontje of mijn buurman en hoe vaak ik op ook op een knop druk is volledig irrelevant in de vraagstelling.
De maker van welke website dan ook , kan de vraag zo stellen dat mensen altijd op de door de bewuste website gewenste knop drukken waardoor de mensen aan een abonnement vast zitten.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

En waarom zou dat niet mogen? Als u moet klikken en nog een keer bevestigen? U bent toch volwassen genoeg zelf te beslissen?

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 14:39: En waarom zou dat niet mogen? Als u moet klikken en nog een keer bevestigen? U bent toch volwassen genoeg zelf te beslissen?

Sorry, maar u begrijpt mijn vraag gewoon niet.

Is het juridisch gezien in Nederland toegestaan iemand aan een abonnement vast te leggen d.m.v. het laten klikken op een button in een browser op een smartphone?

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

dick_janssen schreef op maandag 21 jan 2013, 14:45:
Is het juridisch gezien in Nederland toegestaan iemand aan een abonnement vast te leggen d.m.v. het laten klikken op een button in een browser op een smartphone?


Laten we het zo zeggen: er is geen wet die dit verbiedt.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

zoekster schreef op maandag 21 jan 2013, 17:01:
dick_janssen schreef op maandag 21 jan 2013, 14:45:

Is het juridisch gezien in Nederland toegestaan iemand aan een abonnement vast te leggen d.m.v. het laten klikken op een button in een browser op een smartphone?

Laten we het zo zeggen, we hebben geen flauw idee. Vraag het bij het juridisch loket 0900 8020

Super... Bedankt voor dit antwoord.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

dick_janssen schreef op maandag 21 jan 2013, 14:45:

Is het juridisch gezien in Nederland toegestaan iemand aan een abonnement vast te leggen d.m.v. het laten klikken op een button in een browser op een smartphone?

Laten we het zo zeggen, we hebben geen flauw idee. Vraag het bij het juridisch loket 0900 8020

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

......Laten we het zo zeggen, we hebben geen flauw idee......

We?? Misschien handiger om alleen namens jezelf te spreken? Sowieso heb ik wel een idee: ja het mag, want er is geen wet die dit verbiedt. Dit gaat al jaren zo, en dan denk jij dat er inmiddels niet allang wetgeving zou zijn als het NIET zou mogen?

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

dick_janssen schreef op maandag 21 jan 2013, 14:45:
Is het juridisch gezien in Nederland toegestaan iemand aan een abonnement vast te leggen d.m.v. het laten klikken op een button in een browser op een smartphone?


Ja dat is toegestaan. Het is namelijk niet mogelijk om dit per ongeluk te doen. Je moet je bestelling bevestigen en ook nog eens de betaling regelen. Je kan toch ook gewoon op internet andere zaken zo kopen. In dit geval koopt jouw zoontje dus een spelletje.
Wat is volgens jou dan het verschil tussen het klikken op een button in je smartphone, of hetzelfde op je PC?

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Eigenlijk wel weer een grappig onderwerp: iedereen zeurt in Nederland altijd over de hoeveelheid regeltjes en zo, maar zodra er iets is wat niet deugt in hun ogen, zou het eigenlijk middels regelgeving moeten worden opgelost.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

wittechoco schreef op maandag 21 jan 2013, 17:25:
Wat is volgens jou dan het verschil tussen het klikken op een button in je smartphone, of hetzelfde op je PC?

Op een PC moet je veel meer gegevens overhandigen voordat je aan een abonnement vast zit. Bijvoorbeeld je adres gegevens, credit kaart nummer, bank nummer etc. Op een smartphone hoeft dat dus helemaal niet. Je vult helemaal niets in, je drukt alleen maar in je browser op OK en je zit er aan vast.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dan begrijp ik het toch niet helemaal. sinds wanneer zit je browser gekoppeld aan je telefoonnummer? Dan moet of het telefoonnummer ingetikt zijn. Heb je het eventueel over een abbo wat loopt via een app, welke gekoppeld is aan je telefoon?

Je abbo kosten lopen daar namelijk wel via de telefoon. Maar geen reguliere afname via een website. Daar moeten allerlei gegevens worden ingevuld. Gaat het hierom een app, waar je een uitbreiding via de telefoonkosten kan betalen?

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

*je zit er aan vast, als die dienst ook effectief op dát moment ingaat

*is dat (om welke reden dan ook) niet zo, dan zit je er nog niet aan vast

*meestal krijg je dan later een schriftelijke bevestiging dat de dienst ingaat op het moment dat je die bevestiging hebt ontvangen

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

pino123 schreef op maandag 21 jan 2013, 17:47: Dan begrijp ik het toch niet helemaal. sinds wanneer zit je browser gekoppeld aan je telefoonnummer? Dan moet of het telefoonnummer ingetikt zijn. Heb je het eventueel over een abbo wat loopt via een app, welke gekoppeld is aan je telefoon?

Je abbo kosten lopen daar namelijk wel via de telefoon. Maar geen reguliere afname via een website. Daar moeten allerlei gegevens worden ingevuld. Gaat het hierom een app, waar je een uitbreiding via de telefoonkosten kan betalen?

Nou , je beschrijft precies mijn verwarring. Het is dus geen app die ik via een uitbreiding van de telefoonkosten moet betalen.

Hoe is het mogelijk dat ik een SMS krijg op mijn telefoon nummer zonder dat er maar iets is ingevuld op mijn telefoon? Mijn zoontje heeft via de iphone zoek functie op 'spelletje' gezocht en kreeg via de browser een aantal links aangeboden. Hij heeft op een van die links geklikt en daarna alle windows ' weg geklikt ' zonder te lezen wat er stond. Dus hij heeft helemaal NIETS ingevuld, alleen maar op een button geklikt. Hij weet mijn telefoon nummer niet eens en heeft ook nergens iets ingevuld.
Daar zit hem de crux -> als er dan ergens een telefoon nummer of adres moest worden ingevuld , dan snap ik dat ik aan een abbo vastzit, maar niet op deze manier. Geen enkel toetsenbord input was nodig, alleen maar met je vinger op een button klikken en je zit er aan vast.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dat zal dan wel je iPhone zijn geweest die het nummer via de browser doorgeeft om zo via je telefoonrekening te betalen. Ik heb zelf geen iPhone, maar kijk eens bij de instellingen of er zoiets kan. Verder zal er in al die weggeklikte schermpjes wel het e.e.a. aan informatie daarover hebben gestaan.

Je kan je ook met één SMS'je op zo'n dienst abonneren, dus daar valt het het beste mee te vergelijken.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, zoals iemand al aangaf, kan dit. Uw 06 nummer (eventueel in combinatie met uw IMEInummer van de telefoon zelf) en uw abonnement bij uw provider zijn unieke gegevens waar alleen u over kan beschikken. Het is daardoor dus mogelijk om met die gegevens een overeenkomst aan te gaan omdat deze gegevens dus te herleiden zijn naar u.

In de Wet is alleen in zeer specifieke gevallen aangegeven hoe een overeenkomst eruit moet zien zodat daar rechten en plichten aan ontleent kunnen worden. Denk hierbij aan de aankoop van een huis. De Wet schrijft dat daartoe (onder meer) een ondertekende koopovereenkomst voor nodig is.

Voor eenvoudige overeenkomsten is niets voorgeschreven. Meent men dat de overeenkomst niet bestaat dan kan dit aangevochten worden bij de rechter.
In uw geval zal de overeenkomst naar alle waarschijnlijkheid via uw Itunes account gegaan. Waarschijnlijk logt u automatisch in op dit account (wat overigens ook een uniek gegeven) is en kon daardoor het abonnement gestart worden.
Vervolgens heeft u keurig een sms ontvangen waarin de overeenkomst werd bevestigd.

Niet elke overeenkomst hoeft schriftelijk bevestigd te worden hoewel in geval van een geschil dit nog wel eens van belang kan zijn (maar niet hoeft te zijn als het bestaan van de overeenkomst ook anderzijds afdoende kan worden aangetoond.

Voor die 4,50 hoeft u geen procedure aan te spannen zelfs al zou u gelijk hebben dan kost het u meer dan dit bedrag.

Wijze les is dat smartphone geen speelgoed zijn voor kleine kinderen.

Overigens ook niet altijd voor grote "kinderen" gezien de " onverwachte" hoge rekeningen die sommige posters op dit forum blijken te hebben ontvangen.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2013 om 07:34
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

swat1500 schreef op maandag 21 jan 2013, 22:50:
Waarschijnlijk logt u automatisch in op dit account (wat overigens ook een uniek gegeven) is en kon daardoor het abonnement gestart worden.

Bedankt voor uw antwoord.

Voor de duidelijkheid, via een iPhone is het onmogelijk om zonder het ingeven van een wachtwoord zaken aan te schaffen via het iTunes account software of diensten aan te schaffen die geld kosten.
Ook is het niet mogelijk de bewuste website te bezoeken indien WiFi wordt gebruikt voor de internet verbinding. Waarschijnlijk omdat de website dan niet terug kan traceren wie er op de site is.
Overigens heb ik dit soort zaken onmogelijk gemaakt door met mijn provider contact op te nemen en een blokkade op dit soort 'internet mobiele diensten' te zetten. Dit kon ik zelf niet doen en deze blokkade zat ook niet standaard op mijn telefoon.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2013 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
0



ik ontdek deze betaling per toeval. Telefoonrekening is ineens een paar maanden hoog en blijkt dat ik ook een abbonement heb. google op BestPlay.mobi en ik kom onder ander bij dit forum terecht. Een behoorlijke boevenstreek en dat komt niet door het zoontje van Dick want ik laat mijn kinderen niet met mijn zakelijke telefoon spelen en ik kan me echt niet herrinneren dat ik toestemming zou hebben gegeven om 4,50 per week in rekening te brengen voor welke dienst dan ooit. Wel interessant om te kijken hoe dit kunstje in elkaar geknutseld is. Helaas nog geen tijd voor maar ik neem me voor er wat tijd in te steken

ve
door verwijderd - Aug 16, 2013 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@rodneywilliams

Dat betekent dus gewoon elke maand naar uw nota kijken.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mv
Mvanbarc - Apr 19, 2024 om 16:56
Winkels & webshops

Parfum over datum

Recent heb ik wat gekocht op parfumerie en ik vond de geur niet lekker ruiken, ik dacht aan over datum. Nadat ik met de klantenservice van deze webshop contact had opgenomen vertelde ze me over de site checkfresh waar je aan de hand van batch codes kunt zien wanneer de productiedatum is van deze parfum. Weten jullie of deze site betrouwbaar is om te kunnen zien wanneer een parfum is gemaakt? ... Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer

Pa
Paul B01 - Apr 17, 2024 om 15:48
Auto & vervoer

Tussentijds opzeggen autoverzekering

Hoi Ik ben dramatisch ontevreden over FBTO, je "spreekt" daar nog slechts chatbots en beetje contact duurt vele uren. Kan ik voor formele eind datum contract weg?  Ik ben daar 36 jaar klant, DEZE autoverzekering loopt formeel tot 30-10-2024 Lees meer