cornelis71
door cornelis71 Aug 4, 2015 om 21:26
Computers & telefonie

Internet verbinding

Goedenavond, ik heb sinds kort draadloos internet van kpn laten installeren . Ik vraag me af maakt het nog enig verschil om de kabel zo nu en dan aan te sluiten? Bv bij downloaden.
groetend

5338 32 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 4, 2015 om 21:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tenzij je enorme hoeveelheden wilt downloaden, nee.

cornelis71
door cornelis71 - Aug 4, 2015 om 21:30
167 Antwoorden / 60 Vragen

Zo dat is snel, dank je wel
groetend

costnix
door costnix - Aug 4, 2015 om 22:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als u het over glasvezel van de KPN heeft, kunt u zonder probleem andere zaken via internet doen, omdat glasvezel even snel up- als download. Dit is niet zo bij kabel. Hier is de upload snelheid een tiende van de download. Gaat u bij de kabel gelijktijdig uploaden, dan zal de downloadsnelheid dramatisch verminderen.

diumenge
door diumenge - Aug 4, 2015 om 22:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als dat al zo is, dan staat dat nog los van je interne netwerk en of je via wifi of ethernet bent aangesloten. En daar het om KPN gaat kan het sowieso niet om kabel gaan.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 4, 2015 om 23:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik had ook eerst de draadloos functie in gebruik maar ik ben de kabel weer gaan gebruiken om de snel waarvoor men betaald niet is te bereiken.niet via draadloos, het scheel de bij de helft.

aurora1
door aurora1 - Aug 4, 2015 om 23:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tot voor kort gebruikte ik het jarenlang afwisselend (kpn).... Het kabeltje zit gewoon in de laptop of ik nu wel of niet wifi wil gebruiken.
Wifi uitschakelen en LAN inschakelen (of omgekeerd) kan via het netwerkcentrum (Adapterinstellingen wijzigen).

cornelis71
door cornelis71 - Aug 5, 2015 om 08:21
167 Antwoorden / 60 Vragen

Goedenmorgen, bedankt voor de reacties.
Met het antwoord van aurora1, kan ik er waarschijnlijk achterkomen.
ga het proberen.
groetend

jo
door jorisw - Aug 5, 2015 om 10:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt het beste een snelheidstest met bijvoorbeeld speedtest.net doen, zowel via wifi als bekabeld. Dan zie je meteen of bekabeld voldoende voordelen biedt. Afhankelijk van de gebruikte WIFI technologie, het device en omgevingsfactoren kan het veel uitmaken of heel weinig tot niets.

audb
door audb - Aug 5, 2015 om 12:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Via een kabel zal het in alle gevallen sneller gaan dan via WiFi het is uit de nek kletsen dat dat niet zo is.
Een radio signaal wat WiFi eigenlijk is heeft gewoon weg last van storing zelfs al zou u ergen op een boerderij wonen waar in de verste omtrekken niemand woont.
Ook moet WiFi iedere keer controleren of de SSID (naam van de router ) plus het password wel overeenkomt plus dat er bij het verzenden en ontvangen wel eens wat mis gaat.
Nou gaat er bij een lan kabel ook wel eens wat mis maar dat zal een heel stuk minder zijn en merkt u daar niet echt iets van.
Wel kan u voor het downloaden een programma zoals Free Download Manager , Orbit Downloader of de betaalde versie van Internet Download Manager (+/- $25) gebruiken waar bij de laatste wel mijn voorkeur heeft.
Deze versnellen niet alleen de download maar in veel gevallen kunnen deze ook na het uitvallen van een verbinding de download ook weer hervatten.

diumenge
door diumenge - Aug 5, 2015 om 12:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus ligt het er aan of je enorme hoeveelheden wenst te downloaden of niet. Cornelis geeft niet aan wat hij wil downloaden, complete blurays van 50 GB wil je misschien over de kabel doen, maar in veel gevallen zal Wifi snel genoeg zijn. En als je geen hele snelle internetverbinding hebt, dan maakt het al helemaal niet uit. Dan haal je met Wifi alles er uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2015 om 12:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 4 aug 2015, 22:41]Als u het over glasvezel van de KPN heeft, kunt u zonder probleem andere zaken via internet doen, omdat glasvezel even snel up- als download. Dit is niet zo bij kabel. Hier is de upload snelheid een tiende van de download. Gaat u bij de kabel gelijktijdig uploaden, dan zal de downloadsnelheid dramatisch verminderen.

Via een LAN kabel zal het ALTIJD sneller gaan dan via de WiFi en een ander verschil is dat er met een LAN kabel ook geen veiligheidsproblemen zijn immers de ether wordt niet benut.

Het verschil zal bij normaal gebruik echter nauwelijks opvallen.

domantwoord
door domantwoord - Aug 5, 2015 om 13:26
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 4 aug 2015, 22:41]Als u het over glasvezel van de KPN heeft, kunt u zonder probleem andere zaken via internet doen, omdat glasvezel even snel up- als download. Dit is niet zo bij kabel. Hier is de upload snelheid een tiende van de download. Gaat u bij de kabel gelijktijdig uploaden, dan zal de downloadsnelheid dramatisch verminderen.

de vraagsteller bedoeld duidelijk wifi of bedraad..... en ja, bedraad is meestal (veel) sneller !!
Ook bij glasvezel !

domantwoord
door domantwoord - Aug 5, 2015 om 13:29
192 Antwoorden / 0 Vragen

aanvulling: zoals Gerritaltena ook al zegt dus (sorry, overheen gekeken ...)

domantwoord
door domantwoord - Aug 5, 2015 om 13:41
192 Antwoorden / 0 Vragen

aanvulling 2:
E.e.a. heeft ook nog te maken met verouderde spullen, de juiste router en netwerk kaart maakt veel uit, ik citeer :

"Wireless N vs. Wireless AC

Wireless N-routers halen een theoretische maximale snelheid van 450 Mbit/s (37,5 MB per seconde). Terwijl een wireless AC-router een theoretische maximale snelheid van 1300 Mbps (162,5 MB per seconde) haalt. De draadloze snelheid van een wireless AC-router is dus bijna 3 keer zo snel als van een wireless N-router. Wil je het maximale uit je (draadloze) netwerkapparatuur halen? Kies dan voor een Wireless AC-router. "

pk49
door pk49 - Aug 5, 2015 om 13:45
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb glasvezel sinds kort maar ik heb wel de netwerkadapter van mijn laptop moet herstellen.Dat doet de laptop zelf.Even naar de netwerkcentrum gaan en dan netwerk probleem oplossen.Vervolgens op netwerkadapter klikken en naar problemen laten zoeken.Deze adapter wordt dan vanzelf geoptimaliseerd.

domantwoord
door domantwoord - Aug 5, 2015 om 14:05
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 4 aug 2015, 22:41]Als u het over glasvezel van de KPN heeft, kunt u zonder probleem andere zaken via internet doen, omdat glasvezel even snel up- als download. Dit is niet zo bij kabel. Hier is de upload snelheid een tiende van de download. Gaat u bij de kabel gelijktijdig uploaden, dan zal de downloadsnelheid dramatisch verminderen.

Wat ik nog vergat te zeggen... up en down is niet vanzelfsprekend gelijk aan elkaar bij glasvezel, kijk maar eens goed wat KPN zoal aanbied !!

h19l49
door h19l49 - Aug 5, 2015 om 14:21
121 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag is niet zo direct met een ja of nee te beantwoorden.
Waar staat je modem/router en wat voor obstakels/muren zitten er tussen?.
Als het modem/router je niet meer kan zien,om het maar zo te zeggen, gaat de snelheid hard achteruit.
Ik heb het modem in de kamer zitten en zolang ik maar in die kamer blijf gaat het perfect,maar als ik een kamer ernaast neem hou ik nog niet de helft van mijn 50mb over.
Ga ik vervolgens een etage hoger dan is het bijna einde verhaal.
Dus heb ik in elke ruimte op elke verdieping een vaste aansluiting aangelegd.
En houd er rekening mee dat het signaal van de 2,4Ghz band verder komt dan de 5Ghz band.
Persoonlijk, mijn mening, ben ik niet zo gecharmeerd van Wifi, ook al is het natuurlijk een perfecte oplossing om van de draden winkel af te zijn.

OM
door OMPI65 - Aug 5, 2015 om 14:32
23 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik bij een tevredenheid enquete bij KPN meldde dat ik glasvezel vond tegen vallen , zeiden zij dat ik een speedtest moest doen buiten de WiFi om om te kijken of ik wel kreeg waar ik voor betaalde.
Buiten de WiFi om....omdat de router snelheids verlies gaf.

OM
door OMPI65 - Aug 5, 2015 om 14:33
23 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik bij een tevredenheid enquete bij KPN meldde dat ik glasvezel vond tegen vallen , zeiden zij dat ik een speedtest moest doen buiten de WiFi om om te kijken of ik wel kreeg waar ik voor betaalde.
Buiten de WiFi om....omdat de router snelheids verlies gaf..
Eh ik bedoel dus het WiFi kastje

jo
door jorisw - Aug 5, 2015 om 14:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 5 aug 2015, 12:26]Via een kabel zal het in alle gevallen sneller gaan dan via WiFi het is uit de nek kletsen dat dat niet zo is.

TS vermeld om te beginnen niet hoe snel de internetverbinding is. Als deze bijvoorbeeld 20 Mbps is (ik noem maar even een lage waarde) dan is WIFI net zo snel als bekabeld.

Daarnaast is IEEE 802.11ac sneller dan wat de meeste mensen aan internetsnelheid hebben. Dus theoretisch is het via een kabel sneller maar als het achter de modem langzamer is maakt het niet meer uit.

endemion
door endemion - Aug 5, 2015 om 15:41
237 Antwoorden / 3 Vragen

En cornelis71 wat was het resultaat bij het testen of het een significant verschil maakt wifi of bedraad?

Trouwens een tip hoewel speedtest.net niet verkeerd is om mee te testen heb je daarmee wel kans dat een een mindere server te pakken hebt. Ook de ruime keus aan servers maakt het er niet makkelijker op om de juiste server te selecteren.
Daarom wijk ik tegenwoordig meestal ff uit naar de speedtest site van ziggo dan ben je zo'n beetje gegarandeerd van een goede server om je test op los te laten (is gewoon door iedereen met een internet verbinding te gebruiken).

costnix
door costnix - Aug 5, 2015 om 17:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De techniek glasvezel is symmetrisch, dat KPN bij de goedkope abonnementen dit asymmetrisch aanbiedt, komt doordat ze de upload afknijpen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2015 om 17:08
16774 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=cornelis71 schreef op dinsdag 4 aug 2015, 21:26]Goedenavond, ik heb sinds kort draadloos internet van kpn laten installeren . Ik vraag me af maakt het nog enig verschil om de kabel zo nu en dan aan te sluiten? Bv bij downloaden.
groetend

Dit was de vraag! (toch)?

domantwoord
door domantwoord - Aug 5, 2015 om 18:03
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 5 aug 2015, 17:03]De techniek glasvezel is symmetrisch, dat KPN bij de goedkope abonnementen dit asymmetrisch aanbiedt, komt doordat ze de upload afknijpen.

ehhhh.......en waar verschilt dit antwoord dan in met : "up en down is niet vanzelfsprekend gelijk aan elkaar bij glasvezel, kijk maar eens goed wat KPN zoal aanbied !!" .... ????

aurora1
door aurora1 - Aug 5, 2015 om 18:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=cornelis71 schreef op woensdag 5 aug 2015, 08:21]Goedenmorgen, bedankt voor de reacties.
Met het antwoord van aurora1, kan ik er waarschijnlijk achterkomen.
ga het proberen.
groetend

Als u verbinding met LAN (dus via het kabeltje) tot stand gebracht heeft kunt u rechts onderaan op de taakbalk zien of de verbinding via LAN verloopt. Staat daar dan nog steeds een icoontje met streepjes (= wifi) dan daar even op klikken en vervolgens op verbinding verbreken klikken.
Dan moeten de streepjes veranderen in een soort vierkantje wat betekent dat de verbinding via het kabeltje verloopt.

cornelis71
door cornelis71 - Aug 5, 2015 om 18:16
167 Antwoorden / 60 Vragen

Aurora1, bedankt ik ga het proberen.
Groetend

door 1953 - Aug 5, 2015 om 18:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zou geen verschil hoeven te maken dan dat de downloadsnelheid mogelijk daardoor wordt verhoogd, uiteraard met een goede UTP-kabel cat. 5E of 6.

cornelis71
door cornelis71 - Aug 5, 2015 om 19:47
167 Antwoorden / 60 Vragen

Hartelijk dank allemaal. Ik laat het u nog weten.
groetend

dobby
door dobby - Aug 5, 2015 om 21:59
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 5 aug 2015, 12:26]Via een kabel zal het in alle gevallen sneller gaan dan via WiFi het is uit de nek kletsen dat dat niet zo is.Erm.. niet om vervelend te doen (nou ja, in zo'n geval bij een blanket statement dus eigenlijk wel), maar ik heb hier in house best wel aantoonbare voorbeelden van het tegendeel.. een 100 Mbps netwerk link is heden ten dage best wel heel erg makkelijk "te verslaan" door een .11ac verbinding.. en dat lukt ook makkelijk (zelfs met USB spul, hoewel ik daar niet zoveel qua networking gear inzie).. maar zeg in meer dan een kwart van de gevallen haal ik draadloos inderdaad m'n Ziggo 20/200 U/D speed, terwijl dat op bestaande 100Mbps bedrade verbindingen dus voor geen meter lukt..

[quote=audb schreef toen ook nog]Ook moet WiFi iedere keer controleren of de SSID (naam van de router ) plus het password wel overeenkomt plus dat er bij het verzenden en ontvangen wel eens wat mis gaat.Gelukkig gaat dat bij een normale (non test-setup) verbinding wel iets subtieler (in hardware, met wat shortcuts hier en daar), maar het is inderdaad wel goed om even aan te geven dat een draadloos WiFi signaal niet zonder meer een bedraad signaal is op een ander medium gemoduleerd.. daar komt idd wel wat meer bij kijken..

th
door theodorusme - Aug 6, 2015 om 11:00
111 Antwoorden / 7 Vragen

Als u uw computer per ethernetkabel aansluit heeft u een constante verbinding met uw router met een snelheid van 100 Mb/s
Bij een WiFi-verbinding kunnen er storende factoren zijn die de snelheid negatief beïnvloeden. Onder optimale omstandigheden heb je dan een snelheid van 54 Mb/s

Dus als het om hoge snelheid binnen je eigen netwerk (LAN) gaat is bekabelde verbinding het beste.
Uiteraard is de snelheid naar internet (WAN) van groot belang. Dat is mede afhankelijk van het abonnement met je provider.

aurora1
door aurora1 - Aug 6, 2015 om 11:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U krijgt vermoedelijk zo veel reacties omdat uw vraag in de nieuwsbrief staat....

cornelis71
door cornelis71 - Aug 6, 2015 om 14:24
167 Antwoorden / 60 Vragen

goedenmiddag, heb de verbindingen getest met het volgende resultaat

wifi 19.53 Mbps 31.79 Mbps

lan 19.69 Mbps 31.26 Mbps

jammer dat ik niet wist hoe je dit kon testen.

groetend