li
door linda_01 Sep 30, 2013 om 18:05
Computers & telefonie

Internet voordeelbundel EU 100mb bij HI

Afgelopen week ben ik een week op vakantie geweest op Rhodos, Griekenland.Hiervoor heb ik de EU bundel afgenomen van 100 mb. Echter pakte mijn mobiel vaak het netwerk van Turkije, omdat Rhodos vlakbij het vasteland van Turkije ligt.

Op 'Mijn Hi' staat alleen de status van het EU verbruik aangegeven en niet het buitenlands verbruik dus ik kon hierop ook niet zien als ik data buiten de bundel verbuikte. Voor de zekerheid heb ik gebeld naar de klantenservies en daar werd mij verteld dat ik op het netwerk van Turkije heb gezeten en daardoor een fors geldbedrag boven op mijn afgesloten bundel moet betalen. Turkije valt namelijk niet binnen de EU en het internetverbuik is dus buiten mijn bundel van 100mb gevallen.

Ik heb hier HI over gesproken en daarna middels een mail een klacht ingediend met de veronderstelling dat dit bedrag kwijtgescholden zou worden. Ik kan immers met mijn tickets aanduiden dat ik helemaal niet buiten de EU ben geweest.
Echter kreeg ik als antwoord via de mail dat het gebruik van je mobiele telefoon en de instellingen daarvan wel voor eigen verantwoordelijkheid zijn.

Echter ben ik het hier niet mee eens omdat ik helemaal niet in Turkije ben geweest. Daarnaast moet ik er toch vanuit kunnen gaan dat als ik in de EU zit, ik aan een EU bundel voldoende heb.
Sta ik in mijn recht of moet ik deze kosten gewoon gaan betalen?

591 4 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Sep 30, 2013 om 18:09
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als uw telefoon verbinding maakt met een verkeerd netwerk is dat uw verantwoording. Dat deze kosten betaald moeten worden is niet meer dan logisch. Mensen in de grensstreek met belgie en duitsland ervaren dezelfde, vervelende, problemen. Maar u kunt er niks aan doen, behalve betalen.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2013 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op een toestel kan men instellen dat het netwerk handmatig moet worden gekozen. Dan kan hij dus niet ern ongewenst netwerk kiezen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 30, 2013 om 18:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Straling stopt nu eenmaal niet bij de landsgrenzen.. Overigens heb je wel het geluk dat het bedrag maximaal 60 euro 50 is. Voorheen kon dit makkelijk in de honderden euro's lopen.
Echter zou ik je klacht wel doorzetten, aangezien je blijkbaar nergens je verbruik terug kon zien.

=kaasbroodje schreef op maandag 30 sep 2013, 18:09: Mensen in de grensstreek met belgie en duitsland ervaren dezelfde, vervelende, problemen.

Bij een beetje provider schakel je het bellen in het buitenland uit, dan is dit probleem verholpen.

rubyn
door rubyn - Oct 1, 2013 om 16:40
146 Antwoorden / 18 Vragen

Helaas is dit uw verantwoording, omdat u zelf kunt instellen op uw mobiel van welk netwerk u gebruik wilt maken. Omdat u gebruik heeft gemaakt van een Turks netwerk valt dit niet meer onder de EU.