barnhoorn
door barnhoorn Sep 11, 2014 om 13:50
Computers & telefonie

Internetsnelheid

Ik weet dat de snelheid van je internet van meerdere faktoren afhankelijk is.

Maar kan iemand mij bij benadering aangeven hoelang het zou moeten duren voordat ik een bestand van 100MB gedownload heb met een geleverde snelheid door Telfort van 10 MB ?

Bij mij duurt dat 1,5 minuten terwijl iemand bij Telfort aan de helpdesk aangeeft dat het 14/15 seconden zou moeten duren. Wat komt het meest in de richting?

866 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo barnhoorn,

Kijk ter info eens hier.

Klik eens hier voor een speedtest.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De snelheid is ook afhankelijk van de verzender hoe druk het is de site waar het van daan moet komen.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

En of er meerdere gebruikers aan het downloaden zijn, mochten er meerde gebruikers zijn natuurlijk.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dat een snelheid van 10 mb of is je abonnement tot 10 mb, want daar kan nogal verschil in zitten, dus meet je snelheid eens of je echt de beloofde snelheid krijgt, test bv eens op speedtest.net

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

breedbeeld schreef op donderdag 11 sep 2014, 15:29: Is dat een snelheid van 10 mb of is je abonnement tot 10 mb, want daar kan nogal verschil in zitten, dus meet je snelheid eens of je echt de beloofde snelheid krijgt, test bv eens op speedtest.net

Telfort zegt dat mijn abonnement 10MB is maar dat ik maar liefst 12MB ontvang!

Speedtest.net meldt 8,87 Mbps

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Snelheid 10 Mb is gemeten in bits. Een bestand van 100 MB is gemeten in bytes.
Een byte is 8 bits. Misschien nog wat bits extra voor controle en: 100 x 9 / 10 = 90 seconden = 1,5 minuut.....

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

8,87/8=1,09 10 Megabyte/1,09= 9,2 seconden (in theorie).

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op donderdag 11 sep 2014, 17:25: 8,87/8=1,09 10 Megabyte/1,09= 9,2 seconden (in theorie).

Het antwoord van Zwaardvis was duidelijk en volgens mij gaf dat aan dat mijn snelheid goed is. Komt jouw antwoord nu op hetzelfde neer of wil je aangeven dat het anders is? Jouw berekening kan ik niet goed volgen!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

barnhoorn schreef op donderdag 11 sep 2014, 17:40:
Het antwoord van Zwaardvis was duidelijk en volgens mij gaf dat aan dat mijn snelheid goed is. Komt jouw antwoord nu op hetzelfde neer of wil je aangeven dat het anders is? Jouw berekening kan ik niet goed volgen!

Mijn welgemeende excuses, heb iets over het hoofd gezien, 1 nulletje, zal het nooit meer doen!

In mijn antwoord/berekening kun je de komma weghalen, dan heb je het juiste antwoord. Bij benadering is het antwoord van zwaardvis dus inderdaad ook correct :-).

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@barnhoorn

Praat u over bedraad of draadloos internet.
Als het draadloos is kan het een groot verschil uitmaken hoe ver de PC van de router staat.
Boven is mijn download-snelheid 9 Kb/sec en beneden 4m. van de router 40Kb/sec.
De upload snelheid wijkt vreemd genoeg niet zoveel af.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Telfort praat over een snelheid van 100Mb/sec en dat is dus ruim 12MB/sec.
Dus naar mijn berekening zou een bestand van 100MB in theorie in 10 sec, binnen moeten zijn.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

philip36 schreef op donderdag 11 sep 2014, 17:51: 4m. van de router 40Kb/sec.

Per minuut download je dan maximaal 0,3 megabyte. Persoonlijk zou ik dan als de wiedeweerga opzoek gaan naar 'n andere provider. Een filmpje van 7 gigabyte zou mij dan toch net iets te lang duren :-).

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit verhaal wordt voor de leken wel erg verwarrend!
Er wordt gesproken over MB, Mb en mb.
Die laatste bestaat niet.
MB staat voor MegaByte(s)
Mb staat voor Megabit(s)
8 bits zijn zoals eerder gezegd 1byte.
Volgens de speedtest gaat het om Mb/s
8,87Megabit per seconde, wat grofweg overeen komt met 1,1 Megabyte per seconde.
Volgens de site van Telfort levert men tot 8Mb/s, tot 30Mb/s of tot 50Mb/s.
Dat zijn de maximaal haalbare downloadsnelheden (bedraad en onder ideale omstandigheden) per abonnement.
Met de nu gemeten snelheid van 8,87Mb/s is 100MB binnen in: 100/(8,87/8)=Minder dan 99 seconden.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@acjzr1
Volgens hun site levert Telfort met glasvezel ook een snelheid van 100Mb/sec.
Het gaat er bij barnhoorn om, wat hij voor abonnement heeft.
Telfort zegt hem 10MB/sec, dat is dus 80Mb/sec.
Of hij heeft het extra abonnement met een snelheid van 50Mb/sec of glasvezel met 100Mb/sec.
Bij 50 Mb/sec zou een bestand van 100MB theoretisch in 100x8/50 is 16 sec gedownload zijn.
Dan is de tijd die hij er voor nodig heeft wel bijna 6 keer zo lang.
Waar dat aan ligt? Of hij krijgt niet de beloofde 10MB/sec of er zijn andere factoren waardoor de snelheid niet gehaald wordt.
Hij zou de computer eens bedraad aan moeten sluiten en kijken hoeveel de download-snelheid omhoog gaat.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op donderdag 11 sep 2014, 18:12:
philip36 schreef op donderdag 11 sep 2014, 17:51: 4m. van de router 40Kb/sec.

Per minuut download je dan maximaal 0,3 megabyte. Persoonlijk zou ik dan als de wiedeweerga opzoek gaan naar 'n andere provider. Een filmpje van 7 gigabyte zou mij dan toch net iets te lang duren :-).

Het is geen 40Kb/sec maar (gelukkig) 40Mb/sec.
Heb een abonnement met 60Mb/sec internet.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2014 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

philip36 schreef op donderdag 11 sep 2014, 19:57: @acjzr1
Volgens hun site levert Telfort met glasvezel ook een snelheid van 100Mb/sec.
Het gaat er bij barnhoorn om, wat hij voor abonnement heeft.
Telfort zegt hem 10MB/sec, dat is dus 80Mb/sec.
Of hij heeft het extra abonnement met een snelheid van 50Mb/sec of glasvezel met 100Mb/sec.
Bij 50 Mb/sec zou een bestand van 100MB theoretisch in 100x8/50 is 16 sec gedownload zijn.
Dan is de tijd die hij er voor nodig heeft wel bijna 6 keer zo lang.
Waar dat aan ligt? Of hij krijgt niet de beloofde 10MB/sec of er zijn andere factoren waardoor de snelheid niet gehaald wordt.
Hij zou de computer eens bedraad aan moeten sluiten en kijken hoeveel de download-snelheid omhoog gaat.

Gezien de gemeten snelheid is er zeker geen sprake van glasvezel.
Mijn reactie is er alleen maar op gericht om de verschillende afkortingen die verwarring zouden kunnen veroorzaken te verduidelijken.
Men gooit immers van alles door elkaar en verwacht dan toch een duidelijk antwoord...

Om het anders te verwoorden: De lak van mijn rode auto is beschadigd. Welke tint groen kan ik gebruiken om de gele tint van mijn blauwe verf bij te werken?

En dat slaat dus nergens op... (MB,Mb,mb)

ve
door verwijderd - Sep 12, 2014 om 01:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

100 Megabyte ÷10 Megabyte per seconde = 10 secondes!

ve
door verwijderd - Sep 12, 2014 om 08:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 01:52: 100 Megabyte ÷10 Megabyte per seconde = 10 secondes!

En Koning Willem Alexander is de zoon van Beatrix en Claus.
Maar dat doet er ook niet toe in deze discussie.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2014 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is de bron van de download? Is dat een Telfort server dicht bij de aansluiting, of van een willekeurige server of p2p netwerk?