ge
door geert.truida Feb 24, 2014 om 16:53
Garantie & verzekeringen

IOAW m.b.t. overig inkomen

Per 1 maart 2014 kom ik in aanmerking voor een IOAW uitkering. In de wet staat dat inkomen uit arbeid en overig inkomen wordt ingehouden op je uitkering. Ik verhuur een studenten kamer, valt dit onder (overig) inkomen? De UWV en gemeente weten zelf niet wat nou precies onder overig inkomen valt en wat niet. Zelfde vraag heb ik ook m.b.t partnerpensioen. Met vriendelijke groet.

11471 21 Rapporteer

getty
door getty - Feb 24, 2014 om 18:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inkomen uit huidig of vroeger salaris wordt gekort, dus een pensioen zou gekort worden. Onderhuur is volgens mij vrijgesteld.

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2014 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De inkomsten uit verhuur worden sowieso niet gekort. Dat partnerpensioen is nog de vraag. Het is voor u geen inkomen uit werk of voormalig werk. Dus daar heb ik mijn vraagtekens bij. Want bijvoorbeeld alimentatie, als u dat zou ontvangen wordt niet gekort.

Klik hier

De gemeente zou u dat zo moeten kunnen zeggen, is gewoon onwil als ze dat niet doen.

U zou uw vraag ook nog kunnen stellen op Rechtswinkel.nl, daar geven juristen gratis antwoord.

U dient uiteraard wel alles te vermelden bij de asnvraag.

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2014 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik dit lees:

Klik hier

met name punt 2.4, komt een partner pensioen niet in de lijst voor als overig inkomen, wat gekort zou worden.

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2014 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is hier geen partner, anders zou er geen partnerpensioen zijn. De Ts heeft een partnerpensioen, dat is van HAAR geen inkomen uit arbeid en ook niet van HAAR uit vroegere arbeid.

Die aanscherping zie ik niet zo. Dat was al jaren van toepassing.

Maar de gemeente kan het zo zeggen.

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2014 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem tenminste aan dat er geen partner is, anders zou er wel geschreven zijn, het pensioen van mijn partner.

ge
door geert.truida - Feb 25, 2014 om 01:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Getty, Tijger1 en Lottesanne,

Allereerst bedankt voor jullie antwoord. Tijger1 mijn partner is in 2010 overleden je hebt dus gelijk dat ik geen partner meer heb hierdoor ontvang ik partnerpensioen. Jullie hebben allen gelijk dat kamer verhuur en/of onderhuur niet wordt gerekend tot inkomen, dat ben ik vandaag te weten geweten gekomen via dhttp://www.werkvoorschriftenwwb.nl/hoofdstuk-13-ioaw#_Toc67202999. De vraag blijft of een partnerpensioen wel of niet onder overig inkomen valt. Tijger1 ik redeneer hetzelfde als u om te verwachten dat een pensioen niet onder inkomen uit arbeid valt net zoals de door u genoemde alimentatie. Lottesanne het door u genoemde artikel 8 lid 1a IOAW blijft bij mij nog steeds onduidelijk of een partnerpensioen onder overig inkomen valt het is tenslotte geen inkomen uit gedane arbeid.Mijn gemeente Waalre besteedt haar handelingen omtrent aanvraag bijstand uit naar de gemeente Eindhoven. Mijn vragen heb ik aan beiden gemeenten voor gelegd maar de ene gemeente stuurt mij door naar de andere gemeente en vice versa. Zodra ik 100% zeker weet hoe het nou zit laat ik dit jullie weten.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 09:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rustroest

In die wet wordt het partnerpensioen dus niet genoemd. Alleen de ANW en dat heeft de Ts niet. Dus mijns inziens is het vrijgesteld.

ge
door geert.truida - Mar 12, 2014 om 17:26
6 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag antwoord gekregen op de vraag. Mijn partnerpensioen wordt wel ingehouden op mijn IOAW
uitkering! De beredenering v.d. gemeentelijke ambtenaar is de volgende: (partner)pensioen is opgebouwd door een arbeidsverleden dus is het inkomen uit arbeid. Met dank aan kabinet Rutte en dan m.n. aan Jette Klijnsma v.d. PVDA z.g.n. een socialistische partij.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2014 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@geert.truida

Hebt u een uitkeringsspecificatie ontvangen, waarop dat is gekort, of hebt u gewoon antwoord gekregen op een vraag..

Het antwoord dat het is opgebouwd uit de arbeidsverleden is natuurlijk heel raar. U hebt dat helemaal niet met uw arbeidsverleden opgebouwd, maar uw partner.

Als u al een specificatie hebt, moet u in beroep gast tegen die verrekening.

lottesanne
door lottesanne - Mar 14, 2014 om 00:10
438 Antwoorden / 47 Vragen

Helaas Tijger1, artikel 8 lid 1a IOAW laat aan duidelijkheid niets te wensen over (op 1 januari 2014 is de wet nl aangescherpt):

Artikel 8
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt onder inkomen verstaan:
a. voor de werkloze werknemer en de echtgenoot: de som van het inkomen uit arbeid of overig
inkomen van hemzelf en zijn echtgenoot;

Dus ook het partnerpensioen wordt gekort. Overigens wordt in de door jou aangehaald wettekst bij artikel 2.4 lid 1 m een pensioenuitkering tot overig inkomen gerekend.

Onderhuur is een ander verhaal. Dit wordt volgens mij vrijgelaten.

Overigens merkwaardig dat de gemeente geen antwoord hierop weet. Zij hebben mogelijkheden zat om advies bij derden in te winnen.

ru
door rustroest - Mar 14, 2014 om 00:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er is maar een manier om exact te weten welke inkomsten worden gekort op een IOAW uitkering en welke niet. Wat moet worden verstaan onder inkomen uit of in verband met arbeid, of overig inkomen staat vermeld in het Algemeen Inkomensbesluit Sociale Zekerheidswetten. Dit besluit geldt voor een aantal sociale zekerheidswetten, waaronder de IOAW. Wat in dit besluit is genoemd als inkomen wordt gekort, wat er niet in wordt genoemd, dus niet. Zie link:
http://www.st-ab.nl/wetwiaorais.htm

ge
door geert.truida - Mar 14, 2014 om 00:39
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Tijger1, ik heb antwoord gekregen op de vraag v.d. gemeente ambtenaar die mijn IOAW aanvraag in
behandeling heeft genomen. Je hebt gelijk dat het een rare beredenering is, ik begrijp hier ook niets van. Ik zei nog tegen die ambtenaar dat mijn partner zich nu omdraait in zijn graf want hiervoor is dit partnerpensioen niet bedoeld. Tja zei de ambtenaar, geheel onverschillig, ik snap dat u dit zuur vindt maar dit is de wet en ik voer hem uit. De hele procedure rondom bijstand is werkelijk vernederend en
mensonterend. Ik ga zeker je voorstel uitvoeren om in beroep te gaan zodra ik de 1e specificatie ontvangen heb maar ik vrees dat ik helaas geen gelijk ga krijgen. Wordt vervolgd, ik houd je op de hoogte.

Cookies
door Cookies - Mar 14, 2014 om 18:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 mrt 2014, 09:07]@carola.83

Er zijn wel meer verschillen tussen de ABW en de IOAW. Bij de IOAW wordt bijvoorbeeld niet gekeken naar het vermogen.

Ik weet dat er meer verschillen zijn, maar dat inkomsten uit huur bij de ene uitkering wel wordt mee berekend en bij de andere niet, vind ik gewoon belachelijk.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2014 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

In dit geval is het nog gekker dat alimentatie niet zou worden meegerekend en het nabestaandenpensioen naar aanleiding van het overlijden van de partner wel.

Dat het nabestaandenpensioen van de staat wordt verrekend , kan ik nog inkomen.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2014 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus mijns inziens klopt het antwoord van die ambtenaar niet. Maar ik ben echt benieuwd.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2014 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Er zijn wel meer verschillen tussen de ABW en de IOAW. Bij de IOAW wordt bijvoorbeeld niet gekeken naar het vermogen.

@geert.truida

Als ik u was zou ik mij vraag ook eens voorleggen aan Rechtswinkel.nl, daar geven juristen antwoord op vragen en die hebben de wetteksten bij de hand.

Dat antwoord van die ambtenaar hoeft helemaal niet correct te zijn. Op dit forum gaf een tijdje terug een medewerker van het UWV ook antwoord op een vraag over berekening WW. Je zou verwachten dat als zo iemand dat op een forum doet, daar geen speld tussen te krijgen is, maar ook dat antwoord was niet correct, zoals later werd toegegeven.

Dus te wapen!

Cookies
door Cookies - Mar 14, 2014 om 19:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

U heeft alleen recht op een IOAW-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven. De IOAW vult uw inkomen aan tot bijstandsniveau.

Gezien het laatste zinnetje lijkt het mij volkomen logisch/terecht dat partnerpensioen wordt gekort op de IOAW.

Eigenlijk verbaast het me dat inkomsten uit verhuur niet worden gekort. Bij iemand met ABW gebeurd dat nl wel.

ge
door geert.truida - Mar 14, 2014 om 19:11
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 14 mrt 2014, 06:55]U heeft alleen recht op een IOAW-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven. De IOAW vult uw inkomen aan tot bijstandsniveau.

Gezien het laatste zinnetje lijkt het mij volkomen logisch/terecht dat partnerpensioen wordt gekort op de IOAW.

Eigenlijk verbaast het me dat inkomsten uit verhuur niet worden gekort. Bij iemand met ABW gebeurd dat nl wel.

ge
door geert.truida - Mar 14, 2014 om 19:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 14 mrt 2014, 06:55]U heeft alleen recht op een IOAW-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven. De IOAW vult uw inkomen aan tot bijstandsniveau.

Gezien het laatste zinnetje lijkt het mij volkomen logisch/terecht dat partnerpensioen wordt gekort op de IOAW.

Eigenlijk verbaast het me dat inkomsten uit verhuur niet worden gekort. Bij iemand met ABW gebeurd dat nl wel.

Nou Carola, dat je het logisch en terecht vindt is natuurlijk een politieke mening,die ik trouwens niet deel. Als je dezelfde situatie ooit persoonlijk zal meemaken dan zal je er vast anders over gaan denken.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2014 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@geert.truida

Richt u tot Rechtswinkel.nl en laat u vast bij voorbaat informeren.

Als je de hele lijst leest wat onder inkomen wordt verstaan en onder overig inkomen, wordt nergens het nabestaanden pensioen ivm de partner genoemd.

ge
door geert.truida - Mar 14, 2014 om 19:26
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 mrt 2014, 09:07]@carola.83

Er zijn wel meer verschillen tussen de ABW en de IOAW. Bij de IOAW wordt bijvoorbeeld niet gekeken naar het vermogen.

@geert.truida

Als ik u was zou ik mij vraag ook eens voorleggen aan Rechtswinkel.nl, daar geven juristen antwoord op vragen en die hebben de wetteksten bij de hand.

Dat antwoord van die ambtenaar hoeft helemaal niet correct te zijn. Op dit forum gaf een tijdje terug een medewerker van het UWV ook antwoord op een vraag over berekening WW. Je zou verwachten dat als zo iemand dat op een forum doet, daar geen speld tussen te krijgen is, maar ook dat antwoord was niet correct, zoals later werd toegegeven.

Dus te wapen!

Zo is het tijger1, aanvalluhhhh! Ik heb mijn vraag bij 2 partijen voorgelegd. Zodra ik het definitief weet laat ik het weten. Mvrg. Geert