me
door meta Mar 23, 2010 om 21:34
Auto & vervoer

Is caustic soda slecht voor de afvoerpijp?

Regelmatig verstopt de afvoer van de gootsteen. Natuurlijk kan ik de loodgieter erbij halen, maar misschien kan ik het zelf oplossen. Ik gooi er af en toe wat soda met heet water is. Dan gaat het weer een tijdje goed, maar het probleem blijft zich voordoen.
Kan ik caustic soda gebruiken. Ik heb wel eens gehoord dat dit de pvc afvoerpijp aantast.

144914 50 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2010 om 21:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo meta,

Daar wordt verschillend over gedacht. Ik heb het wel gebruikt, maar .... lees bv. even hier.
Met vr.gr.

kiran
door kiran - Mar 23, 2010 om 22:24
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@meta

Caustic soda zegt mij niets. Zou eens proberen met Muscle gootsteen ontstopper.
(oranje fles, c1000) In de afvoer kieperen, paar uur Niet aankomen en dan de hete kraan erop.

Bij hardnekkigheid: zou een halve fles gebruiken en nog eens herhalen na een dag of wat met de andere helft.

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 23, 2010 om 22:25
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Moeten stap 4 en 5 niet omgedraaid??

freya
door freya - Mar 23, 2010 om 22:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 23 mrt 2010, 22:25]Moeten stap 4 en 5 niet omgedraaid??
Zit je wel in het goede topic te krassen?

Freya

elenay
door elenay - Mar 24, 2010 om 00:24
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik kan me nog goed herinneren dat ik een ontstoppingsmiddel
bij de drogist had gekocht.
Daar was de ontstoppingsdienst hier niet blij mee.
Het waren van die witte korels en die werden keihard en bleven als een
steen in die afvoer zitten met alle gevolgen van dien.

Dus die man vertelde mij dat ik het beste of soda of
een handje soda en wat azijn rechtstreeks in de afvoer moest doen.
Deze afsluiten met iets en na enkele minuten doorspoelen met heet water.

Dit doe ik nu sinds twee jaar zo en geen gootsteenverstoppingen meer gehad.

Ik gebruik het ook in de toiletpot en doe het dus iedere week.

ridder_1
door ridder_1 - Mar 24, 2010 om 01:20
376 Antwoorden / 8 Vragen

Ja en nee.
Het gebruikte Kunststof en/of PVC van de afvoerbuizen is verkrijgbaar in een zgn. dunwandige en dikwandige kwaliteit. De dikwandige kwaliteit wordt sterk aanbevolen voor sanitair en als afvoerbuis van de keukengootsteen. Dikwandig is geschikt voor het gebruik van de zgn. witte korrels (Hage ) en/of Caustic Soda.
De witte korrels moet in de de juiste hoeveelheid (2-3 eetlepels zie dosering) in de afvoer worden gegooid, waarna u met kokend water langzaam en voorzichtig de boel in oplossing brengt. u hoort gesis en gepruttel en de verstopping (haar, voedselresten) wordt verbrand. Spoel daarna voldoende na met koud schoon leidingwater. Doe dit periodiek en u voorkomt hiermee een te grote verstopping. Kijk uit voor huid en ogen ( doe desnoods oude handschoenen en zet een oude (zonne)bril op tegen spatten !!! ) Door de verbranding kan nl. een kleine explosie ontstaan. Ga daarom ook niet pal boven het gat hangen met uw gezicht. Door de verbranding ontstaat er plaatselijk heel veel hitte en daarom is een dunwandige buis minder geschikt vanwege het ontstaan van brandgaten in de buis (wegsmelten) en/of het ontstaan van een ribbel in de buis. Probeer daarom altijd in het begin om met een zuignap de verstopping weg te krijgen en daarna pas met caustic Soda of hage-korrels.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 24, 2010 om 02:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Meta,

Caustic soda (CS) gebruikte ik ruim 50 jaar geleden al om o.a. wastafel afvoerbuizen te ontstoppen in een ziekenhuis te ontstoppen. Het lost o.a. haren en zeepresten op.
Wees voorzichtig met ogen en handen. Eigenlijk zou je een transparante kap voor je gezicht moeten hebben zoals gebruikt wordt bij zagen met een kettingzaag. En rubber handschoenen van een degelijke kwaliteit. Want het is geen speelgoed! Het wordt door reactie heter dan het kokende water dat je er op moet gooien!
Voor afvoerleiding wordt dikwandig PVC buis gebruikt. Die kan wel tegen de temperatuurverhoging bij CS. Doch de hulpstukken zoals bochten, koppel- en T-stukken zijn doorgaans van een dunnere kwaliteit en wanneer de buizen niet volledig doorlopen in de sok dan is dat een zwak punt. Niet alleen bij gebruik van CS.

Vaak gebruik van CS maakt PVC knoerthard! Daardoor knapt het sneller wanneer er mechanische spanning op de buis en/of de hulpstukken komt.

Beter is het gebruik van een gootsteen ontstopper, ook wel "plonsje" genaamd. Een grote rubber zuignap met steel. De truuk hierbij is dat er minstens 10 cm water in de wasbak staat en de overloopspleet moet bij drukken én trekken met de ontstopper op de afvoer degelijk luchtdicht gehouden worden. Bij een gewone wastafel kan dat met de wijsvinger van de vrije hand.

Lukt het hier niet mee, dán pas CS gebruiken.

Hardware ERror MAN.

richard83
door richard83 - Mar 24, 2010 om 05:28
386 Antwoorden / 28 Vragen

Wat ook kan helpen een hele fles Cola. Heeft bij ons ook geholpen. Het loop nu al een tierelier.

di
door dirk2 - Mar 24, 2010 om 09:34
364 Antwoorden / 21 Vragen

Voorkom dat je een verstopping krijgt. Gooi geen theeblaadjes, vet en olie door de gootsteen. Vang dat op in een fles of bakje en gooi het in de vuilnisbak.
Soda kan je in kleine hoeveelheden best gebruiken, het zit ook in waspoeder.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 24, 2010 om 10:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Dirk:

Kijk eens wat het verschil is tussen soda en caustic soda.

H.

di
door dirk2 - Mar 24, 2010 om 10:12
364 Antwoorden / 21 Vragen

Je hebt gelijk hrdwerrorman, dat zag ik te laat.
Gewone soda en azijn voldoen normaal gespoken als je geen vet en andere rotzooi in de gootsteen gooit. Anders is er nog een veer.
Ik zou geen andere middelen gebruiken want die komen in het drinkwater tercht.

he
door henry1942 - Mar 24, 2010 om 12:59
100 Antwoorden / 28 Vragen

een tip die naar mijn inziens prima werkt.
Gooi de soda in de afvoer als deze bijv. een nacht niet gebruikt is. heet (kokend)water erbij gieten ( let op spatten!!!)
het voordeel hiervan is dat het wayter met de soda gelijk de verstopping bereikt, en daar zijn werk (oplossen vuil) kan doen. succes

mu
door multigrif - Mar 24, 2010 om 13:11
35 Antwoorden / 0 Vragen

Caustic soda Niet gebruiken,hierdoor word P.V.C. in eerste instantie Heet waardoor op lange niet goed ondersteunde stukken de afvoerleiding doorzakken
en oorzaak zijn voor nog meer leed zoals losscheuren of meer kans op verstoppingen doordat het afschot weg is. Veel erger is dat de P,V.C. daarna hard word en makkelijk kan breken, Ook al gebeurt dit niet,dan is toch de oppervlakte
van de buis inwendig zo aan getast dat deze niet glad meer is en er dus sneller verstoppingen ( blijvend ) zullen op treden. H.G. heeft goede reinigings middelen
in hun programma,bij elke drogist verkrijgbaar,eenvoudig en veilig. Er zijn ook
simpele ontstoppings slangetjes in de handel die direkt aan de kraan worden ge-
koppeld,kosten slechts enkele euro's.Voorkomen is beter dan genezen. Wat niet
in het oppervlakte water mag komen,moet in de Kliko. Gooi elke maand een halve
fles (goedkope) antikalk vloeistof in het toilet, houd het toilet goed zonder boenen schoon ( en glad ) van binnen en de andere helft deels in de gootsteen,
deels in de was machine en of vaatwas afvoer. Voorkomt veel ellende.
Grt Multigrif.

snicklehead
door snicklehead - Mar 24, 2010 om 13:12
12 Antwoorden / 4 Vragen

Heb ook vaak verstopte gootsteen, ik haal dan de zwanehals er af , maak die schoon, klaar is kees, bij de douche haal ik de hele afvoer los, trek haar/zeepresten er uit en ook klaar. geen chemische rommeltjes nodig.

erik008
door erik008 - Mar 24, 2010 om 13:16
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Caustic Soda is link spul.

Gebruik altijd een veiligheidsbril en handschoenen

Als het met gewone soda lukt, gebruik dan geen caustic soda.

In de reclame zie ik tegenwoordig ook een systeem met 2 flessen die je moet mengen. Ik heb daar geen ervaring mee.

Pas je gewoonte aan, meestal zijn het de vette pannen die het doen.

Minder vaak is de oorzaak een rioolbuis, die niet waterpas is.

mi
door mij1234 - Mar 24, 2010 om 13:28
24 Antwoorden / 12 Vragen

ik gebruik de ontstopper van AS(huismerk van de Schlecker)
blauwe fles,goed en goedkoop!

ni
door nico1096 - Mar 24, 2010 om 13:44
10 Antwoorden / 5 Vragen

Schitterend, al die verhalen over caustic soda, cola, middeltjes, enz..

Toch zou ík als eerste naar iets heel ánders kijken.
Eigenlijk is snicklehead de enige, die dit ook opnoemt:

demonteer eerst de sifon (=zwanenhals) onder de gootsteen.
- Onderaan de sifon zit een opvang-reservoir.
Gewoon losdraaien met de hand.
- Als je meer "grip" nodig hebt, dan misschien voorzichtig met een waterpomptang.
Denk erom, dat pvc (= plastic) kan scheuren.

Let op, waar / welke/ en hoe de afdichtringen zitten.

- Reservoir schoonmaken.
- Terug-monteren met afdichtringen.
- Reservoir handvast draaien. Níet heel erg strak.

Fluitje van een "cent".
Volgens mij heb je eigenlijk (nooit meer van) die middeltjes niet nodig.
Ook nog milieu-vriendelijk.

Suk6.

Nico

wo
door woodwood - Mar 24, 2010 om 13:46
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ken 1 middel dat gegarandeerd helpt en dat is:

FAST INDUSTRIAL ontstopper - afvoerreiniger

dit middel lost alle ORGANISCHE verstoppingen op en tast geen riool-afvoeren aan
Ik heb dit middel zelf gebruikt ik weet niet meer wat het heeft gekost maar wel waar ik het heb gekocht nl. bij de Fa Meeuwsen van Houtum, Loodgietersbedrijf in Rosmalen, je zou kunnen kijken bij www.mvhloodgieters.nl

Veelsucces

snicklehead
door snicklehead - Mar 24, 2010 om 14:04
12 Antwoorden / 4 Vragen

Ik moet er wel bij zeggen dat ik er heel gemakkelijk bij kan hoor, dat is niet overal zo, dat begrijp ik, dan zit joch vast aan die rotzooi die iedereen maar door de gootsteen gooit, helaas...

erik008
door erik008 - Mar 24, 2010 om 14:30
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@nico1096

Ik neem toch aan als je een verstopping hebt, eerst de sifon schoongemaakt hebt voordat je het met heftige middelen te lijf gaat.

Vaak is het de braadpan met een paar ons margarine er in die even onder de hete kraan gehouden wordt. dit vet plakt vast in de afvoerbuis na de sifon.

pi
door pietzeeman - Mar 24, 2010 om 15:04
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ik had hetzelfde probleem.Bij een zelfbedieningswinkel ontopper gekocht en de wasbak leeggehaald en dan de helft van de fles in de wasbak gieten.Een nacht laten intrekken en als dat niet voldoende is vervolgens herhalen tot de afvoer weer werkt.Bij ernstige vervuiling heeft het de tijd nodig om de boel op te lossen,
het werkt perfekt.Daarna geen problemen meer gehad.
sukses ermee.

ri
door rime - Mar 24, 2010 om 15:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik gewone soda met warm water erop een nacht laten staan en de volgende dag de leiding goed doorspoelen. Herhaal dit eens in de maand.
En zo nu en dan koude thee even laten intrekken en dan door spoelen.
Al het andere kost veel en hebben hetzelfde resultaat.

kr
door kritimassa - Mar 24, 2010 om 15:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe zit het met de milieu-belasting van de genoemde chemische middeltjes?

mebo
door mebo - Mar 24, 2010 om 15:35
153 Antwoorden / 40 Vragen

Ik gebruik de vloeibare onstopper van "KRUIDVAT". Het zit in een oranje fles.
Goedkoop en als u het volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt een prima product.

Mebo

mijntjeb
door mijntjeb - Mar 24, 2010 om 17:24
201 Antwoorden / 87 Vragen

Koffiedik(drats) BRABANTS, door de gootsteen doen, en daarna flink heet water, werkt perfekt, en goedkoop.

s6

groetjes Mijntjeb

te
door terpstra - Mar 24, 2010 om 18:17
174 Antwoorden / 5 Vragen

Ga svp geen coustic soda gebruiken. Het is levensgevaarlijke troep. Lost zelfs aluminium op. De dampen tasten je huid en longen aan.
Wie heeft er perslucht maskers in huis ?
Het idee van Richard is GOED, goedkoop en veilig. Cola.
Overigens begrijp ik niet goed waarom mensen regelmatig hun afvoer moeten reinigen. Dan doe je iets NIETgoed.!
Afgewerkte friet- of oliebollen olie hoort niet in welke afvoer dan ook.Groet.H.

lo
door loetwig - Mar 24, 2010 om 19:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Meta je moet desypfon dit ishet bochtje onder de aanrecht,losdraaien dan heb je de verstopping zo verholpen voor 90%

wi
door willeke55 - Mar 24, 2010 om 20:22
6 Antwoorden / 6 Vragen

wij voorkomen het ,verstoppen ,en doe altijd de koffiedrap door de gootsteen gooien schijnt heel goed te zijn ,was een tip van een loodgieter ,groetjes
willeke

me
door meta - Mar 24, 2010 om 21:39
28 Antwoorden / 23 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Het euvel zit niet in de zwanehals maar juist er achter. De leiding loopt in allerlei bochten van 45 graden naar beneden, waar juist (denk ik) een verstopping zit. Het is een erfenis van de vorige bewoners.

Ik begrijp dat ik dus niet met causic soda in de weer moet gaan. De middelen die verder genoemd worden heb ik wel geprobeerd, maar als er weer even wat etensresten door de afvoer gaan, is het weer feest.

Ik wil Multigrift nog vragen wat de ontstoppingsslangetjes zijn die direct aan de kraan kunnen worden gekoppeld. Nooit van gehoord. Hoe werkt dit?

Misschien toch de loodgieter maar bellen.

Mara

ro
door robertgriffe - Mar 24, 2010 om 22:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik Super ontstopper van mega cleaning. Dat werkt perfect!

Te koop bij Multiemate, langwerpige en vooral zware fles. De pvc buis wordt er warm van. Belangrijk is om de instructies te volgen.

de
door descart - Mar 24, 2010 om 23:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

Al geprobeert de sifon los te koppelen en schoonmaken? Dit is altijd de beste methode.
Onder de sifon zit een dop die je eraf kan schroeven. Van bovenaf de schroef in de gootsteen losschroeven alles eruit halen en het hele zaakje reinigen.
Daarna weer in dezelfde volgorde monteren en klaar is kees of hoe je verder ook heet.

stacey
door stacey - Mar 24, 2010 om 23:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik doe het altijd met oma`s tip ;-)

Regelmatig Steradent Kunstgebit Bruistablet ( die `steel` ik dan ook van haar ;-)
want die heb ik nog niet nodig/dus niet in huis.
Tablet in de wasbak en kokend water erover..........
Maar of dat ook minder `schadelijk` zou zijn dan soda weet ik niet........

sh
door sharks - Mar 25, 2010 om 16:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom verstopt hij regelmatig? Wordt er alles ingeggooid? Kun je niet beter dan het toilet gebruiken om te lozen? Of gebruik een zeef in de afvoer die je kunt schoonmaken en de afval in de restbak gooien. Of loopt je riool afvoer niet erg wateraflopend zoadat het kan inkoeken? Ik lees het wel.

sharks

te
door terpstra - Mar 25, 2010 om 16:42
174 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=willeke55 schreef op woensdag 24 mrt 2010, 20:22]wij voorkomen het ,verstoppen ,en doe altijd de koffiedrap door de gootsteen gooien schijnt heel goed te zijn ,was een tip van een loodgieter ,groetjes
willeke
Beste Willeke. Jou idee werkt wel, maar op termjn wordt dat zeer prijzig.
Wat is er n.l. aan de hand. Dat koffie drap water komt in het systeem terecht.
Waterleiding maatschappijen hebben grote moeite om die koffie afval uit het drinkwater te filteren. Dat is een zeer duur filter systeem wat omgerekend wordt in de prijs van ons hoogwaardig drinkwater. Beter niet doen lijkt me.
Neem het goedkopere idee van Richard. Cola. Groetjes, H.

te
door terpstra - Mar 25, 2010 om 16:55
174 Antwoorden / 5 Vragen

Nico 1096. vervang dan wel even de pakkingringen. Wel zo veilig om lekkage te voorkomen . Groet H.

ge
door gerard55 - Mar 25, 2010 om 20:40
57 Antwoorden / 11 Vragen

Veel goede ideeen gelezen. Twee jaar geleden een heftige verstopping gehad in mijn keukenafvoer. Heeft in een stuk van drie meter 5 haakse bochten. Is met een veer niet doorheen te komen en ook niet met de HD-spuit. Kreeg van een vriend professioneel spul, dat net als CS de leidingen behoorlijk heet maakt. Het ging niet open. Net voor ik van plan was mijn leiding onder de vloer open te zagen, kreeg ik een ander idee en dat was druk op de afvoer zetten. Dit deed ik als volgt. Ik maakte de syfon los en heb een tuinslang in de afvoer gedrukt. Dit ging ongeveer 1 mtr. Toen een strak oude fietsbinnenband om de tuinslang en de afvoer gewikkeld om de zaak af te sluiten. De slang op de buitenkraan aangesloten en de mijn vrouw de kraan open laten draaien, zodat de druk van de waterleiding erop kwam. Het rommelde diep in de afvoer en binnen 10 seconde bloeb was de klont die erin zat, doorgedrukt. Nog een paar minuten de boel laten doorstromen en tot op heden geen last meer gehad. Mocht het weer gebeuren doe ik weer zo, want ik heb toch wel moeite met die chemische troep door m'n afvoer die niet bepaald gezond kan zijn voor het milieu.

me
door meta - Mar 25, 2010 om 23:13
28 Antwoorden / 23 Vragen

Hier Meta nog even. Voor de duidelijkheid: ik gooi geen etensresten of vet door de afvoer. Hoogstens spoel ik wat borden af waar wat etensresten op zitten. Het is een erfenis van de vorige bewoners. Ik heb ook moeite met chemische troep, maar een kat in het nauw.... Soda leek mij het meest aanvaardbare, maar blijkt geen blijvende oplossing.
Het idee dat Gerard55 geeft spreekt mij wel aan. Ik heb het ook geprobeerd met een veer. Hij was niet door de haakse bochten te krijgen en ligt nu werkloos op zolder.
Als een veer er niet doorheen kan, kan een tuinslang dat dan wel? Ik ga het zeker proberen. Dank je wel.

he
door henry1942 - Mar 26, 2010 om 01:00
100 Antwoorden / 28 Vragen

In aansluiting op de tip van Gerard, Er zijn een soort blaasbalgen in de handel die op een waterslang aangesloten worden in de afvoerbuis plaatsen en waterdruk erop zetten, balg zet uit en sluit de afvoer af zodat er geen druppel water terug komt., en de waterstraal in de riolering wordt door de balg pulserend ingespoten, ik zelf heb er een , maar waar nog te verkrijgen?? werkt prima. Let wel op of er meerdere afvoeren zitten op de rioleringsbuis, voor de verstopping, want dan komt het water DAAR uit!!

richard83
door richard83 - Mar 26, 2010 om 04:21
386 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=terpstra schreef op donderdag 25 mrt 2010, 16:42][quote=willeke55 schreef op woensdag 24 mrt 2010, 20:22]wij voorkomen het ,verstoppen ,en doe altijd de koffiedrap door de gootsteen gooien schijnt heel goed te zijn ,was een tip van een loodgieter ,groetjes
willeke
Beste Willeke. Jou idee werkt wel, maar op termjn wordt dat zeer prijzig.
Wat is er n.l. aan de hand. Dat koffie drap water komt in het systeem terecht.
Waterleiding maatschappijen hebben grote moeite om die koffie afval uit het drinkwater te filteren. Dat is een zeer duur filter systeem wat omgerekend wordt in de prijs van ons hoogwaardig drinkwater. Beter niet doen lijkt me.
Neem het goedkopere idee van Richard. Cola. Groetjes, H.

Dat heeft bij ons in ieder geval wel geholpen. dat hoeft niet persee de duurste Cola tezijn hoor.

ka
door kam - Mar 26, 2010 om 09:17
20 Antwoorden / 1 Vragen

goed geaviseerd hrdwerrorman een rubberen zuigmap werkt uitstekend voor een verstopte gootsteen.doe ik al 30 jaar.al die chemiche middelen moesten verboden worden.gewoon de handen uit de mouwen steken bespaart geld en milleu.

wi
door willeke55 - Mar 26, 2010 om 13:28
6 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=terpstra schreef op donderdag 25 mrt 2010, 16:42][quote=willeke55

oke dan doe ik het niet meer bedankt groetjes willeke

schreef op woensdag 24 mrt 2010, 20:22]wij voorkomen het ,verstoppen ,en doe altijd de koffiedrap door de gootsteen gooien schijnt heel goed te zijn ,was een tip van een loodgieter ,groetjes
willeke
Beste Willeke. Jou idee werkt wel, maar op termjn wordt dat zeer prijzig.
Wat is er n.l. aan de hand. Dat koffie drap water komt in het systeem terecht.
Waterleiding maatschappijen hebben grote moeite om die koffie afval uit het drinkwater te filteren. Dat is een zeer duur filter systeem wat omgerekend wordt in de prijs van ons hoogwaardig drinkwater. Beter niet doen lijkt me.
Neem het goedkopere idee van Richard. Cola. Groetjes, H.

on
door onnef - Mar 26, 2010 om 19:32
2 Antwoorden / 4 Vragen

heb zelf al diverse malen onder de vloer de afvoerbuis doorgezaagd en leeg gehaald. Een grote veroorzaker van verstopping is een teveel aan wasmiddel voor de vaatwasser! Met een half blokje gaat het vaak ook prima.Regelmatig doe ik soda in de afvoer en dan een paar minuten de hete kraan aan zetten.

ge
door gerard55 - Mar 31, 2010 om 14:54
57 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=meta schreef op donderdag 25 mrt 2010, 23:13]Hier Meta nog even. Als een veer er niet doorheen kan, kan een tuinslang dat dan wel? Ik ga het zeker proberen. Dank je wel.

Klopt wat je schrijft Meta. De slang kan inderdaad nooit verder komen dan de veer, maar dat hoef ook niet. De eerste bocht zit bij mij 20 cm van de syfon, dus ik kreeg de slang wel door de eerste bocht. Toen nog een stukje, ik schat hooguit 80 cm, dat is samen ongeveer een meter. Eigenlijk is dat niet belangrijk. Als de slang en de afvoer worden afgesloten door de oude fietsband er strak omheen te draaien (gebruik dan de elasticiteit van de band) dan kan de volle waterdruk op de afvoer. Eén houdt de slang met fietsband goed vast en de ander zet er waterdruk op. Overigens niet doen met heet leidingwater, want dan wordt de slang zacht en zou kunnen knappen. Koud water kan die makkelijk aan. Het gaat ook om de druk, want die zal de prop in de afvoer wegwerken. Veel succes met deze milieubewuste oplossing ;-)

ka
door kam - Nov 1, 2010 om 16:33
20 Antwoorden / 1 Vragen

ik ontstop mijn gootsteen om de 3maanden met rubberen gootsteen ontstopper omdat dan het zware vuil in de syfon blijft zitten.werkt prima.p.s. meschien een spellings fout maar u begrijpt wat ik bedoel.

sh
door sharks - Nov 1, 2010 om 16:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het niet logisch zijn om eventueel het "bochten werk" tot een minimum te beperken. Iets wat vaak verstopt heeft een reden, zou het verloop naar het riool de reden kunnen zijn?
Caustic soda is goed maar als je het te vaak gebruikt is het slecht voor het milieu.

Sterkte gewenst,

sharks

vladja
door vladja - Nov 1, 2010 om 16:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De oorspronkelijke vraag is van 23 maart, dus de ontstopping is volgens mij allang geregeld.

Vladja

lichtblauw
door lichtblauw - Dec 23, 2011 om 12:20
36 Antwoorden / 16 Vragen

Vladja, heb je je wel eens gerealiseerd dat de vragen hier ook als een naslagwerk functioneren? Het is inmiddels december 2011 en ik heb net alle antwoorden/discussies gelezen in verband met een verstopping in onze afvoer. Buitengewoon nuttig. Dus het hindert niets als er nog eens wat reacties bijkomen.

kl
door klaas1952 - Feb 17, 2013 om 21:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Veel wordt de term ‘caustic soda’ gebruikt. Dat is de Engelse term voor het Nederlandse ‘natronloog’.
Natronloog is een wit poeder, opgelost in water is het sterk basisch (dat is zeep dus ook!) en kan zelfs aluminium aantasten. Maar in verdunde vorm -goed naspoelen met water- is er niets aan de hand. Als het in contact komt met zoutzuur, ontstaat gewoon keukenzout!

ma
door malavdi_1 - Jul 29, 2013 om 14:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerard55 schreef op donderdag 25 mrt 2010, 20:40]Veel goede ideeen gelezen. Twee jaar geleden een heftige verstopping gehad in mijn keukenafvoer. Heeft in een stuk van drie meter 5 haakse bochten. Is met een veer niet doorheen te komen en ook niet met de HD-spuit. Kreeg van een vriend professioneel spul, dat net als CS de leidingen behoorlijk heet maakt. Het ging niet open. Net voor ik van plan was mijn leiding onder de vloer open te zagen, kreeg ik een ander idee en dat was druk op de afvoer zetten. Dit deed ik als volgt. Ik maakte de syfon los en heb een tuinslang in de afvoer gedrukt. Dit ging ongeveer 1 mtr. Toen een strak oude fietsbinnenband om de tuinslang en de afvoer gewikkeld om de zaak af te sluiten. De slang op de buitenkraan aangesloten en de mijn vrouw de kraan open laten draaien, zodat de druk van de waterleiding erop kwam. Het rommelde diep in de afvoer en binnen 10 seconde bloeb was de klont die erin zat, doorgedrukt. Nog een paar minuten de boel laten doorstromen en tot op heden geen last meer gehad. Mocht het weer gebeuren doe ik weer zo, want ik heb toch wel moeite met die chemische troep door m'n afvoer die niet bepaald gezond kan zijn voor het milieu.

Gerard, ik vind jouw idee een heel mooi idee, alleen ik snap niet helemaal goed hoe dat bedoelt met de tuinslang en de fietsband.
Kun je dit verduidelijken door middel van een tekening.

he
door henry1942 - Jul 29, 2013 om 14:58
100 Antwoorden / 28 Vragen

henry1942

vrijdag 26 mrt 2010, 01:00

In aansluiting op de tip van Gerard, Er zijn een soort blaasbalgen in de handel die op een waterslang aangesloten worden in de afvoerbuis plaatsen en waterdruk erop zetten, balg zet uit en sluit de afvoer af zodat er geen druppel water terug komt., en de waterstraal in de riolering wordt door de balg pulserend ingespoten, ik zelf heb er een , maar waar nog te verkrijgen?? werkt prima. Let wel op of er meerdere afvoeren zitten op de rioleringsbuis, voor de verstopping, want dan komt het water DAAR uit!!

dus i.p.v een blaasbalg een fietsband of iets dergelijks gebruiken om de slang waterdicht af te sluiten in de sifonopening

bij hardnekkige verstoppingen kun je dit zelfs met een hogedruk spuit doen,

Dit is hetgene wat
madavi schrijft!!