van leyden
door van leyden Mar 1, 2015 om 18:08
Huishouden & energie

Is dat wat zo airfryer?

Hoi, allemaal.
Na heel mijn leven met de vetfriteuse geleefd te hebben, overweeg ik nu zo n airfryer aan te schaffen.
Heb al wat recensies gelezen, met name de Philips airfryer komt goed uit de bus.
Of weet iemand iets beters?
Alle adviezen zijn welkom.

12535 32 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2015 om 18:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo van leyden,

Vraag is al eerder gesteld.
Typ airfryer in het zoekveld.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2015 om 18:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk bv. maar eens hier.

Snack ze. ;-)

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 18:26
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Thanks Edrick, hier kan ik wat mee.
Denk dat het toch een philips wordt, tenzij er nog iemand langskomt die hem sterk afraadt.

Vind dat trouwens wel een revolutie op kookgebied, zonder vet frituren.
Prijs is misschien wat hoog, maar nooit meer slepen met die jerrycans vet is natuurlijk ideaal.

Zie veel voordelen, op den duur goedkoper, gezonder en beter. ( bij mij gingen bijna altijd de kroketten kapot in de frituur)

mahadma
door mahadma - Mar 1, 2015 om 18:27
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Sinds september 2013 hebben wij zo'n ding in gebruik, tot volle tevredenheid. Een snack van diepvries is heerlijk eetbaar in een 10 minuten/kwartier. Je kan als je een kleurtje erop wil hebben de snacks een kwastje zonnebloemolie meegeven. Verse frites, ja, lekker, maar tijdrovend, maar als je dat doet, heb je voor een bak patat max één lepel olie nodig.

Toegegeven, het is inmiddels een onmisbaar keukenattribuut geworden en wordt dagelijks gebruikt. Deze heeft mijn vriendin gewonnen met een kook wedstrijd, maar als het ding hemelen gaat staat er dezelfde dag een nieuwe. Je moet er wel wat ervaring mee op doen. Het is net zoals met een nieuwe oven, de eerste taart mislukt altijd, je moet het apparaat leren kennen. Niet te snel opgeven dus. Noteren wat je gedaan hebt en aanpassen naar je eigen wensen.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heb zo'n ding zelf niet, maar ik heb onderlaatst gegeten bij iemand met een Philips apparaat en alles wat er uit kwam was lerfect. Wel speciaal spul voor zo'n fryer gebruiken.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 18:31
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Mahadma.

Zal je tips onthouden, lijken me nuttige gebruikstips.
Dank je voor de bijdrage.

Lees bijna uitsluitend lovende recensies, (met name de philips) je vraagt je af waarom zo n apparaat niet veel eerder op de markt is verschenen.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2015 om 18:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... ( bij mij gingen bijna altijd de kroketten kapot in de frituur).....
Ze hebben tegenwoordig ook ovenkroketten; werkt prima!

mahadma
door mahadma - Mar 1, 2015 om 18:31
11537 Antwoorden / 51 Vragen

( bij mij gingen bijna altijd de kroketten kapot in de frituur)

In de praktijk, vanaf diepvries tot lekker eetbaar en warm van binnen, is (bij ons, 180 graden) 10 minuten te kort en bij 15 minuten goed en net nog heel, langer komt er variërend van het merk croquet, een scheurtje.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 18:33
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Zekers Tijger, bijna iedereen is dik tevreden met de Philips airfryer, met andere merken toch wat minder.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2015 om 18:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Neem aan dat je ook even hier gekeken hebt.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 18:36
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Nou Edrick, dat is ook toevallig, koop al een tijdje ovenkroketten vanwege kapot gaan in de vetfriteuse.

Van Mora.
Bevalt redelijk goed, kroketten blijven heel, ze zijn alleen wat slap, zeker niet krokant.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2015 om 18:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@van leyden,

Heb je Kwekkeboom dan al eens geprobeerd.? Lekker (maar smaken verschillen).
Lees vraag hierover + antwoorden hier.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 18:38
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 1 mrt 2015, 18:34]Neem aan dat je ook even hier gekeken hebt.

Ja, dat had ik al gedaan, prijzen varieren van 130 tot 200 plus.
Maar het goedkoopste instapmodel is voor mij goed genoeg.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 18:42
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Edrick.

Had echt alle merken geprobeerd.
Mijn eerst zorg was om de kroketten heel te houden, zelden gelukt. Voor de goeie orde, me ook precies aan de instructies gehouden wat betreft temperatuur en baktijd.
Ook ontdooid geprobeerd, alles verzonnen, daarom lijkt zo n aifryer voor mij ideaal.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 18:47
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ben een echte kookfan.

Lekkerste kroketten maak je natuurlijk zelf, met draadjesvlees.
Het is een hoop werk, was ook zeer teleurgesteld dat ze (weer) kapot gingen in de friteuse.

Blijkbaar doe ik toch iets fout,
Ik ga er niet meer over nadenken wat.
Binnenkort ga ik toch switchen.

tenormin
door tenormin - Mar 1, 2015 om 18:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

recente meningen. Als ik het lees zou ik best voor de Philips durven gaan. Succes en laat eens weten hoe je eerste kroketje of bitterballetje gesmaakt heeft. ;-)

despuiter
door despuiter - Mar 1, 2015 om 18:53
107 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben er ook 1 en zijn er blij mee :-)
Vlaamse friet van Aviko zijn heerlijk in ong.16 min klaar bij 200 gr. En de vleeskroketten van Mora in ong. 11 min. en blijven heel.
Oja de frikandel van Mora doen het ook goed en dat alles niet vet.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 18:59
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Dat is toch wel de conclusie die je mag trekken> de meeste gebruikers zijn erg tevreden.
Leuk om te lezen, dit gaat de "beste koop" in mijn leven worden.

Wat een gat in de markt eigenlijk, er staan miljarden oude vetfriteuses in de huishoudens.

Bij gelegenheid laat ik iedereen weten wat mijn bevindingen waren,

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 19:21
1289 Antwoorden / 17 Vragen

De recensies op internet zijn super lovend, maar liever 1 recensie op kassa dan tien op het net.

Wat je ook regelmatig leest is dat de oude friteuse naar de vuilnisbak kan / mag.

Maar de oliebollen dan? en de appelflappen? Ok, is maar 1 per jaar, maar ben een groot liefhebber,
Of kan dat ook in zo n airfryer?

mahadma
door mahadma - Mar 1, 2015 om 19:29
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Maar de oliebollen dan? en de appelflappen? Ok, is maar 1 per jaar, maar ben een groot liefhebber, Gewoon, kopen bij de bakker/supermarkt/oliebollenkraam.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 19:35
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 1 mrt 2015, 19:29]Maar de oliebollen dan? en de appelflappen? Ok, is maar 1 per jaar, maar ben een groot liefhebber, Gewoon, kopen bij de bakker/supermarkt/oliebollenkraam.

Koken is mijn hobby, vind het juist zo leuk om oliebollen en appelflappen te maken.(heb er speciaal een ijstang voor gekocht)
Koop altijd vijf pakken beslag, bij de kraam kopen wordt dan wel erg duur.
Bovendien zijn die van mij lekkerder, dat is wel het belangrijkste.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2015 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan houdt u de fritespan toch gewoon nog voor de oliebollen? Niets mis mee.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 19:57
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 1 mrt 2015, 19:46]Dan houdt u de fritespan toch gewoon nog voor de oliebollen? Niets mis mee.

Juist, oliebollen in een aifryer bakken is ook teveel gevraagd.

Alhoewel, zal me niet verbazen als er iets op verzonnen wordt.
Ovenoliebollen ofzo, Even rondwentelen in de olie en hup de airfryer in....

tenormin
door tenormin - Mar 1, 2015 om 20:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=van leyden schreef op zondag 1 mrt 2015, 19:21]
Maar de oliebollen dan? en de appelflappen? Ok, is maar 1 per jaar, maar ben een groot liefhebber,
Of kan dat ook in zo n airfryer?

Het lijkt me dat oliebollen zich echt "zelf" moeten omdraaien in de olie, toch? Dat zal het niet gaan worden, beslag en Air Fryer. Maar vroeger, toen er geen elektrische frituurpannen waren, wij bakten in de garage op een kookplaat 1 x per jaar daar de oliebollen en appelbeignets/flappen in zo'n grote zwarte pan. Had je ook de stank niet in huis. En, hoe lekker ze ook kunnen zijn bij een kraam of banketbakker, er gaat niets boven een eigengemaakte oliebol of appelbeignet/flap. Voor mij dan. Maar laten we eerst nog lekker Lente, Zomer en Najaar krijgen; de volgende winter komt er al weer snel genoeg aan. ;-) Dus wie dan leeft, dan zorgt.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 20:11
1289 Antwoorden / 17 Vragen

tenormin.

Patat moet je tussendoor toch ook even schudden? ik ga niet zeggen dat het mogelijk is om oliebollen te bakken in een airfryer, zal ook wel niet de moeite waard zijn, daarvoor is het teveel een eenmalige gebeurtenis, maar heb al gelezen dat je er ook cake en koekjes in kan bakken,

Nu het "nieuwe frituren" zo in opkomst is, zal de voedingsindustrie daarop inspelen met nieuwe produkten, als ze dat al niet doen, ( o.a.mora met zijn ovenprodukten}

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2015 om 20:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Bovendien zijn die van mij lekkerder, dat is wel het belangrijkste......
Dat denk ik ook!
Deeg maken, laten rijzen (ouderwets met gist) en dan in een ouderwetse gietijzeren pan met olie bakken. Heb je die frituurpan niet voor nodig. ;-)
Maar voorlopig is het pas 1 maart (al zijn lekkere warme oliebollen - of liever gezegd krentenbollen - altijd wel lekker.

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 20:28
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Edrick.

Ben een controlfreak, in een pan de oliebollen bakken gaat ook wel, maar altijd zit ik met de hamvraag of het vet niet te koud of te warm is.

Sta niet voor piet snot in de keuken, als de oliebollen mislukken zou ik dat heel jammer vinden.
Daarom heb ik liever een elektrische frituurpan met thermostaat.

Maar ben ervan overtuigd dat ervaren koks het prima uit de losse pols kunnen.

tenormin
door tenormin - Mar 1, 2015 om 21:26
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, je schrijft eerder dat je graag oliebollen bakt, dan weet je de temperatuur van 180 graden en dat ze "vanzelf" omdraaien. Ik ga er (voorlopig) echt niet van uit dat er een volledig nieuwe manier van oliebollen maken komt. En die "losse pols": als je pannenkoeken bakt mislukt de eerste meestal, dat komt gewoon door de temperatuur. Maar ga eerst maar eens beginnen met die kroketten in je nieuw aan te schaffen Fryer. zoals al geschreven: laat die oliebollen nog maar even wachten; we hebben het net achter de rug. ;-))

van leyden
door van leyden - Mar 1, 2015 om 21:45
1289 Antwoorden / 17 Vragen

tenormin.

We dwalen weer af, oliebollen bakken is ook maar 1 per jaar. Wat betreft de pannenkoeken> de eerste lukt meestal wel bij mij omdat ik het vuur heel hoog zet en lang wacht, te heet is niet erg, te koud wel, dan gaat ie plakken. Heb wel wat kookervaring hoor.

Belangrijkste is het fiat van het forum.
Ik ben om, ga snel zo n ding kopen, want anders moet ik weer nieuw vet kopen.
Dat vind ik ook een belangrijk argument, nooit meer vet hoeven te kopen.

mahadma
door mahadma - Mar 1, 2015 om 21:56
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dat vind ik ook een belangrijk argument, nooit meer vet hoeven te kopen.

Op deze manier kunnen wij 's avonds nog best een snack nemen, en we worden er zeker niet dik van, want dan gebruiken we helemaal geen vet meer. Hoe je ook frituurt, het is en blijft in vet.
Wel als je frituurt geregeld bewegen/schudden, om de 5 minuten is een goede frequentie.
Suc6.

tenormin
door tenormin - Mar 1, 2015 om 22:33
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=van leyden schreef op zondag 1 mrt 2015, 21:45]tenormin.

We dwalen weer af, oliebollen bakken is ook maar 1 per jaar.

Sorry, wil niet vervelend doen maar wie dwaalt af? Je begint zelf over oliebollen. Moet je mij niet maar jezelf in de schoenen schuiven.

van leyden
door van leyden - May 11, 2015 om 15:25
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Update.

Inmiddels een apparaat rijker.
Gelijk gexperimiteerd met allerlei snack en andere lekkere hapjes.

Wat betreft de patat kan ik zeggen dat de bereidingswijze volgens philips receptenboekje niet de lekkerste patat geeft
.
De lekkerste patat krijg je door de patat eerst voor te koken (plusminus 6 tot 8 minuten)
Daarna een kwartier afbakken op 180 graden.
Voor de goeie orde, het gaat om verse zelf geschilde frietjes, diepvriespatat koop ik niet, toch altijd minder van smaak.

Eet smakelijk.