kloske
door kloske Dec 3, 2014 om 17:21
Huishouden & energie

Is de fineerlaag van een keukenkastdeurtje te herstellen?

Onze keuken is 12 jaar oud, maar ik vind hem nog steeds mooi. Na een jaar of zoiets bleek dat de fineerlaag van enkele kastjes los begon te laten, aan de randen. Dit bleek een fabrieksfout te zijn en de fabrikant heeft toen gratis alle deurtjes vervangen. Maar nu merkten we een paar weken geleden dat van 2 deurtjes weer de fineerlaag los begint te laten, nu echter in het midden waardoor hier en daar een ballonachtig effect te zien is. Eerst dacht ik nog dat het met de lichtinval te maken had, maar je kunt het fineerlaagje induwen op die plaatsen dus daar had het niks mee te maken. Die deurtjes worden onderhand niet meer gemaakt, wat te verwachten is natuurlijk, na 12 jaar. De keukenzaak waar we destijds de keuken kochten had als enige oplossing 2 nieuwe deurtjes, maar dan met een ander uiterlijk. Wel dezelfde kleur. Maar dat vind ik helemaal niks. Mijn vraag is nu: is dit toch op een of andere manier te herstellen, en wie moet je daarvoor benaderen?

42537 13 Rapporteer

komsja
door komsja - Dec 3, 2014 om 17:40
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@kloske
Ben bang dat dat niet meer te hestellen is,maar het loslaten van de fineerlaag is bij een oude keuken niet iets vreemds,want toen ik zo,n 8 jaar geleden in m,n huidige flat kwam wonen had vooral het kastdeurtje wat schuin boven het fornuis hing ook loslatend fineer met bobbels maar dat is gekomen door het vocht wat vrijkomt tijdens het koken,maar kan ook gebeuren als men bij het schoonmaken de boel te nat maakt.
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar een kastje (met fineerlaag)op de badkamer daar gaat de fineerlaag na verloop van tijd ook los zitten en of wijken en ook dat heeft te maken met vocht

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2014 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het echt fineer is met ook nog een beetje een tekening, dus niet compleet egaal van kleur, zou u kunnen proberen middenin zo bobbel een heel klein gaatje te maken, zodat de lucht er uit kan, en dan met een heel fijn spuitje daar wat lijm in te spuiten. Daarna iets heel zwaars op dat deurtje zetten.

komsja
door komsja - Dec 3, 2014 om 19:10
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Het loslaten of wijken van een fineerlaag heeft in 99% van de gevallen te maken met vocht waardoor de spaanplaat waar de fineerlaag op zit is uitgezet en daar is niet veel aan te doen

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2014 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De fineerlaag kan ingeduwd worden, dus het materiaal daaronder is niet uitgezet,

kloske
door kloske - Dec 3, 2014 om 20:48
150 Antwoorden / 33 Vragen

Het is echt wel fineer, maar er zit geen tekening in, t is egaal van kleur. Kan best met vocht te maken hebben, de twee deurtjes zitten voor de koelkast en de vaatwasser.

gerbera
door gerbera - Dec 4, 2014 om 16:03
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt proberen met een vochtige doek en strijkbout de bobbels glad te strijken. Soms wil dan de lijmlaag door de warmte weer vastplakken.

komsja
door komsja - Dec 4, 2014 om 16:53
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ook al kan de fineerlaag op sommige plekken ingedrukt worden,dat komt omdat er lucht onder is ontstaan door uitzetting van de spaanplaat want hout (en vooral spaanplaat)is erg gevoelig voor vocht,natuurlijk kan het zijn dat de fineerlaag door een niet goede belijming los is gaan zitten maar dat dat voor de tweede keer gebeurd lijkt me zeer onwaarschijnlijk,maar alles kan

kloske
door kloske - Dec 4, 2014 om 18:01
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=komsja schreef op donderdag 4 dec 2014, 16:53]Ook al kan de fineerlaag op sommige plekken ingedrukt worden,dat komt omdat er lucht onder is ontstaan door uitzetting van de spaanplaat want hout (en vooral spaanplaat)is erg gevoelig voor vocht,natuurlijk kan het zijn dat de fineerlaag door een niet goede belijming los is gaan zitten maar dat dat voor de tweede keer gebeurd lijkt me zeer onwaarschijnlijk,maar alles kan

De eerste keer was al binnen het jaar, toen lieten de hoekjes los van enkele kastjes. Nu is het een bobbel middenin. waarom zou dat niet kunnen dan?

aurora1
door aurora1 - Dec 4, 2014 om 18:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hier klik staat nog het e.e.a. over de inmiddels gegeven tips te lezen (lezen bij de reacties onderaan).

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2014 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die strijkbout is een prima idee.

gerbera
door gerbera - Dec 5, 2014 om 14:15
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als het echt fineer is dan is dit hout welke is afgewerkt met een laklaag. De bobbel is onstaan door het loslaten van de lijm en het fineer is uitgezet waardoor ook de laklaag is "gebroken". U kunt dit op de door mij eerder beschreven wijzen proberen te herstellen. Door de warmte zal ook de laklaag zich mogelijk herstellen. Heeft dus niets met vocht te maken want dan zouden er meer losse plekken moeten ontstaan.

target
door target - Dec 6, 2014 om 21:21
297 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb dat weleens opgelost met gewone (vochtbestendige) houtlijm.
Werkte hier prima maar ik geef geen garantie op de werking voor anderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2014 om 21:24
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik had iets soortgelijks met een bureaublad, zij het door inwerking van inkt. De remedie die bij mij de oplossing gaf: gladschuren en vervolgens een aantal malen aflakken met een lak met dezelfde kleur als de fineer na het eerst glad maken/opvullen met een 'filler' in dezelfde kleur als de fineer.