de
door dezwart46 Jan 17, 2014 om 10:54
Geldzaken & recht

Is de Skala huurovereenkomst nog van deze tijd?

Beste mensen,

Mijn ouders huren al jarenlang een TV bij Skala. Nu zij sinds kort van een pensioen moeten rondkomen probeer ik op bepaalde kosten te bezuinigen. De kosten voor het huren van een TV leken mij een prima begin.

Tot m'n schrik las ik in de Algemene Voorwaarden dat de huurovereenkomst bij Skala 60 maanden betreft. Deze overeenkomst wordt daarna verlengd met 12 maanden. Ik besloot contact op te nemen met Skala.

Skala wenst echter niet mee te denken. Ondanks het feit dat mijn ouders sinds de jaren '90 huren en altijd trouwe klanten zijn geweest, toont Skala geen coulance. Ik kreeg een standaard antwoord; Copy/paste van de voorwaarden en een link naar de website.

Ik kwam er achter dat Skala zelfs na afloop van het termijn van 60 maanden mijn ouders een nieuwe overeenkomst heeft laten tekenen toen mijn ouders liever wilde opzeggen. Volgens de voorwaarden zou er verlengd moeten worden met 12 maanden, dus dit vind ik een zeer vreemde situatie. Nu zijn mijn ouders gedwongen een TV te huren tot 2017!

Ik vraag mij af of dit tegenwoordig nog mag. Is de wet van Dam niet van toepassing? Skala verschuilt zich nu. Ik heb gevraagd naar een oplossing maar zij laten niets meer van zich horen. Ik heb aangegeven dat mijn ouders moeilijk rondkomen en heb om coulance gevraagd. Vervolgens heb ik Skala gewezen op het onbehoorlijke gedrag maar het lijkt ze weinig te interesseren.

Is er iemand die hier antwoord op heeft? Kan iemand mijn ouders verder helpen?

12236 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2014 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw ouders een nieuw contract hebben getekend van vijf jaar zitten ze daar aan vast.

De wet van Dam is hier niet van toepassing door dat nieuwe contract.

Uw ouders zijn dus niet te "helpen". Helaas.

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 11:05
10 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn ouders zijn bijna 70 en, zoals zoveel ouderen, goed van vertrouwen en eenvoudig om de tuin te leiden. Skala heeft hier misbruik van gemaakt en weigert nu elke medewerking. Is hier, als de wet van Dam niet van toepassing is, niets anders voor te verzinnen?

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2014 om 11:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, hier is niets anders voor te verzinnen.

Ook hun leeftijd is niet zodanig hoog, dat men kan spreken van misleiding of zo.

Zij huren, zegt u, als sinds de jaren negentig. Waarom hebt u al niet veel eerder op die, in mijn ogen, dwaasheid van het huren van een tv gewezen?

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 11:20
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ze inderdaad al gezegd dat huren alleen voor een korte periode een oplossing is. Dit heeft inmiddels zo veel geld gekost en dat kunnen ze nu beter besteden dan aan het huren van een TV. Het verbaast mij wel dat Skala zich zo opstelt. Totaal niet geinteresseerd en geen enkele vorm van coulance of medewerking.

mahadma
door mahadma - Jan 17, 2014 om 11:42
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Mogelijk zijn ze in 2012 "verleid" met een nieuwe tv en gemakshalve een nieuw contract. Maar informeer eens of u het contract kunt opheffen, de tv kunt kopen en dan eens rekenen of hier enig voordeel in te behalen is. Probeer anders alvast het contract nu al op te zeggen per eerst mogelijke datum, dan kan dàt alvast niet meer vergeten worden.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2014 om 12:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Maar waarom is coulance een recht in uw ogen? Als de televisie stuk gaat en Skala heeft geen nieuwe op voorraad, geven uw ouders Skala dan ook coulance of gaat u op hoge poten een ander toestel eisen?

Coulance is dus geen recht, maar een gunst. En aangezien uw ouders al langere tijd zaken hebben gedaan met Skala, hadden ze eerder moeten/kunnen weten waar ze voor tekenden. "Een mens is blijkbaar zou betrouwbaar als de afspraken die hij na wenst te komen"

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 12:32
10 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik het over recht gehad? Dat is mij dan ontgaan. Ik had wel meer verwacht van Skala. Dat wel. Juist omdat ze genoeg hebben verdiend. Verder vind ik jouw bijdrage nogal suggestief, zeg dan niks.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2014 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u hebt het niet over "recht" gehad, maar u beticht Skala wel van onbehoorlijk gedrag en dat zij zich verschuilen. Ook vermeldt u in de titel als trefwoord: oplichters.

Dat is dus niet gepast, want Skala houdt zich gewoon aan de voorwaarden en dat deze voorwaarden uw ouders nu blijkbaar slechter uitkomen dan voorheen, is niet de zaak van Skala.

Blijkbaar denkt u dus in uw "recht" te staan en dat is geenszins het geval.

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 13:19
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het is ook onbehoorlijk dat Skala na 5 jaar een nieuwe overeenkomst opstelt van nog eens 5 jaar ipv de verlenging van 12 maanden die in de Algemene Voorwaarden worden genoemd. En ik begrijp dat Skala naar zich aan de voorwaarden houdt, maar netjes is het niet. Dan had men dat ook bij de verlenging kunnen doen. Toen heeft Skala echter een leuk verkooptrucje toegepast.

getty
door getty - Jan 17, 2014 om 13:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar hebben ze nu wel of niet bij de verlenging een nieuwe televisie "gekregen"?

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 13:31
10 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een andere TV gekomen, geen nieuwe. De TV werd vervangen door een 2 jaar oud toestel. Ik begrijp heel goed dat Skala daardoor een nieuw contract heeft opgesteld, mijn ouders niet. Die hebben daar niet bij stil gestaan. Dat was ook zeker niet de bedoeling.

Ik heb dit ook bij Skala gemeld maar ze verwijzen alleen maar naar de voorwaarden en de website.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2014 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou een verlenging van vijf jaar onbehoorlijk zijn? Uw ouders zijn blijkbaar uitermate tevreden over Skala als zij daar al wel zo'n twintig jaar huren.

Zij hebben toch zelf een nieuw contract getekend? En hoe ging dat de vorige keren dan na afloop van die vijf jaar?

Skala is geen filantropische instelling, maar een gewoon commercieel bedrijf, wat wil verkopen en winst maken.

Waarom hebt u 15 jaar geleden niet gezegd, nu is het afgelopen me die huur, KOOP nu maar een tv?

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 13:49
10 Antwoorden / 1 Vragen

Vind je het dan behoorlijk dat Skala na 5 jaar een nieuwe overeenkomst opstelt, ipv de verlenging van 12 maanden toe te passen zoals omschreven in dezelfde voorwaarden waar Skala zich achter verschuilt?

Als Skala zich zo vasthoudt aan de voorwaarden dan hadden ze dat eerder ook mogen doen. En ongetwijfeld is het rechtsgeldig, maar ik vind het onbehoorlijk dat Skala deze verkooptrucjes toepast als het ze uitkomt.

pi
door pieterwolters - Jan 17, 2014 om 13:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dezwart46 schreef op vrijdag 17 jan 2014, 11:05]Mijn ouders zijn bijna 70 en, zoals zoveel ouderen, goed van vertrouwen en eenvoudig om de tuin te leiden. Skala heeft hier misbruik van gemaakt en weigert nu elke medewerking. Is hier, als de wet van Dam niet van toepassing is, niets anders voor te verzinnen?

Als ze al jaren een TV huren is hun leeftijd niet van belang als het om misleiden gaat. Ook op een lagere leeftijd hebben ze zich kennelijk al laten misleiden.... Maar goed, ik zie niet in hoe Skala misbruik heeft gemaakt. Jouw ouders zijn 60-ers, dus geen "zielige" oudjes.

kathy1978
door kathy1978 - Jan 17, 2014 om 13:58
69 Antwoorden / 4 Vragen

Je moet onderhand wel waanzinnig gek zijn om bij scala te huren. Nu een tv van Samsung SA-UE40F5500 kost 29.95 euro /mnd. Je huurt hem voor 5jaar. Totale kosten over 5jaar zijn schrik niet 1797 euro dus bijna 1800euro!!! En wat kost die tv nu via kieskeurig website. Schrik niet 444euro!!! Kortom 1353 teveel betaald. Aangezien je genoeg tv s voor een prikkie op marktplaats kan kopen of voor 150euro heb je al een simpele bij blokker of kijkshop lijkt me dit een zeer dure oplossing. Misschien kan je je nog beroepen op dwaling en ook wel gek dat ze nu een tweede handse hebben, maar ja die verhuren ze ook zo te zien op de website. Dure les als je aan dat contract blijft zitten. Je kan nog naar een juridisch loket gaan met je ouders. Advies is daar gratis. Als je toch aan het besparen ben kijk dan gelijk even of ze niet aan allerlei loterijen en zo meedoen. Gaat ook veel geld inzitten.

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 14:02
10 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen de eerste reactie van tijger1 gaat op mijn vraag in. Prima, bedankt daarvoor. De overige reacties, typische trollen. Ik kwam hier voor advies. Jammer.

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 14:04
10 Antwoorden / 1 Vragen

kathy1978, je hebt helemaal gelijk. Dat heb ik natuurlijk al laten weten. En ik ben inderdaad bezig om ook op andere uitgaven te besparen.

diumenge
door diumenge - Jan 17, 2014 om 14:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens de Wet Van Dam is een contract van langer dan één jaar alleen toegestaan als de consument daarvoor een significant loyaliteitsvoordeel ontvangt. Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar is er sprake van een significant loyaliteitsvoordeel? Zo nee, dan heeft u daar misschien een uitweg.

getty
door getty - Jan 17, 2014 om 14:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik ben geen trol. U geeft niet volledige informatie, daarom mijn reactie/vraag of er bij de nieuwe overeenkomst ook een andere tv is geleverd. Ja dus, wel belangrijke informatie lijkt me. Dat de reacties u niet bevallen qua inhoud betekent niet dat we trollen zijn.

getty
door getty - Jan 17, 2014 om 14:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 17 jan 2014, 14:17]Volgens de Wet Van Dam is een contract van langer dan één jaar alleen toegestaan als de consument daarvoor een significant loyaliteitsvoordeel ontvangt. Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar is er sprake van een significant loyaliteitsvoordeel? Zo nee, dan heeft u daar misschien een uitweg.

Lijkt me dus niet. Er is een nieuw contract afgesloten door levering van een andere tv. Net zoals bij een nieuw mobiel abonnement met een andere telefoon kan een langere contractduur afgesproken worden.

diumenge
door diumenge - Jan 17, 2014 om 14:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een andere (tweede hands) TV ontvangen, tegen een huurprijs die meer dan drie keer over de kop gaat t.o.v. de winkelprijs lijkt mij géén significant voordeel.

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 14:45
10 Antwoorden / 1 Vragen

diumenge, bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik dit kan gebruiken.

mahadma
door mahadma - Jan 17, 2014 om 14:52
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@dezwart46,

ik snap dat u uw ouders wilt bijstaan, maar ze hebben vrijwillig en bij hun volle verstandelijke vermogens getekend. Als u wat wilt bereiken/proberen, zult u uw ouders een brief moeten laten schrijven oid, want ze staan niet onder curatele. U bent wel familie, maar niet gemachtigd/verantwoordelijk voor contracten/daden van uw ouders. Dit bedoel ik als hint en verder niets.

de
door dezwart46 - Jan 17, 2014 om 14:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

mahadma, daar heb je gelijk in. Mijn ouders hebben het wel geprobeerd. Zij hebben alleen geen computer, internet, email etc. Ik weet het, een uitstervend ras maar toch. En van de 'kleine letterjes' begrijpen ze eerlijk gezegd niet heel veel. Daarom probeer ik het op te lossen of het in ieder geval onder de aandacht te brengen.

zoekster
door zoekster - Jan 17, 2014 om 15:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=dezwart46 schreef op vrijdag 17 jan 2014, 14:59] En van de 'kleine letterjes' begrijpen ze eerlijk gezegd niet heel veel. Daarom probeer ik het op te lossen of het in ieder geval onder de aandacht te brengen.
Zo'n lang contract kan volgens de wet van Dam niet meer. Twee jaar is het maximale. Wat ik me alleen afvraag is of dit onder de wet van Dam valt. Deze geldt nl niet voor huur, maar dan heeft men het veelal over huur van onroerend goed (huis, winkel enz.). En hoe het nu precies met lease zit, want daar gaat dit hier om, is me ook niet helemaal duidelijk.

Om u van al die verschillende meningen weg te halen, zou u deze vraag nog een keer kunnen stellen op een forum voor juristen. Ik heb ze daar al eerder hun tanden zien stuk bijten over de vraag of een bepaald contract onder de wet van Dam valt.

klik HIER voor dat forum.

Vraag uitdrukkelijk of dit onder de wet van Dam valt of niet. En hoe redelijk die 5 jaar contractsduur is. Als dit onder de wet van Dam zou vallen, zou een stilzwijgende verlenging met een jaar ook niet mogen.

Laat u nog weten hoe er daar over wordt gedacht? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.