lu
door luus is boos Aug 19, 2015 om 10:57
Geldzaken & recht

Is deze 'schuld' niet verjaard?

Beste mensen,

Gisteren ontving ik een brief van Intrum Justitia, waarin staat dat ik 187,55 euro moet betalen inzake een vordering Online Breedband. In de brief staat: 'Wij proberen al enige tijd, samen met u, een oplossing te vinden om uw totale schuld af te lossen'.

Dit zegt mij echter helemaal niets. Ik dacht dan ook dat ik een phishing-brief had ontvangen en belde met Intrum (telefoonnummer vanaf de officiele website) om het kenmerk-nummer te checken.

Het blijkt wel degelijk om een echte vordering te gaan. Ik had ooit (in 2005/2006) een internetabonnementje bij Wanadoo, dat later Orange werd en nu kennelijk Online Breedband heet. Na veel gespit in mijn backup kwam ik een brief van mezelf tegen d.d. 28 juli 2006 aan Wanadoo, waarin ik aangeef allang geen gebruik meer te maken van dit internetabonnement en verzoek het abonnement per direct stop te zetten. Daar heb ik verder nooit meer iets over gehoord, dus ik nam aan dat het geregeld was.

Sindsdien ben ik vaak verhuisd. In juni 2007 verliet ik als gevolg van mijn echtscheiding mijn echtelijke woning, en sindsdien ben ik op 4 verschillende adressen ingeschreven geweest. Het vierde adres is mijn huidige adres.

Van het telefoontje dat ik vanmorgen had met een medewerker van Intrum, rezen de haren me te berge: ja, ik had er nooit eerder post over ontvangen, want men had mij nooit weten te vinden. Dus die zin in de brief over 'wij proberen al enige tijd met u tot een oplossing te komen' klopte inderdaad niet. Maar inmiddels is Intrum 'juridisch eigenaar van deze vordering' (???), dus vandaar de brief.

Het wanadoo-abonnementje bleek contractueel tot 2007 te lopen, dus mijn opzegbrief van destijds is gewoon terzijde geschoven. Ik kan me niet meer herinneren of de automatische incasso van 7,95 die Wanadoo maandelijks van mijn rekening inde, daarna nog is doorgegaan. Daarvoor is het echt te lang geleden!

Sinds mijn opzegbrief zijn er negen jaren verstreken, waarin ik nooit ook maar enige post heb ontvangen van Wanadoo/Orange/Online Breedband of een hiervoor ingeschakeld incassobureau. En dan moet ik nu ineens zo'n bedrag betalen?!

Ja, wij konden u niet vinden, zegt Intrum. Nonsens, zeg ik, ik heb altijd een inschrijvingsadres gehad. Ja, maar wij kunnen niet in de gemeentelijke basisadministratie kijken, aldus Intrum. Want dat kunnen alleen deurwaarders. Huh? Maar u bent toch deurwaarder? Nee, wij zijn een incassobedrijf, dat is niet hetzelfde. Nou, dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Maar hoe komt u dan nu ineens WEL aan mijn adres? Via een speciaal bedrijf, dat wij hiervoor hebben ingeschakeld.

Ik snap niet dat dit zomaar kan en heb Intrum gezegd dat ik er nog op terug zal komen. Ik zou graag willen weten of het zin heeft om tegen deze vordering bezwaar te maken (en zo ja, bij wie dan. Incasso Keurmerk?), of dat ik me die moeite beter kan besparen en maar gewoon moet betalen. Kan iemand van jullie met verstand van zaken mij hierin adviseren?

5128 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan dan alleen als er tussentijds weer een herinnering is afgegeven. dan zou dit mogelijk zijn.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 19 aug 2015, 11:59:

Die vordering is allang en breed verjaard.

Dat is nog maar de vraag. Als er stuitingsbrieven zijn verstuurd hoeft de vordering nog niet verjaard te zijn. Naar het laatst bekende adres versturen is genoeg. Je hebt zelf de plicht om je schuldeisers te informeren over je verhuizing.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is volslagen onbekend uit het verhaal, of de diverse woonadressen aangemeld zijn bij de gemeentelijke administratie.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1: Ik had al zo'n gevoel dat het een brutaal probeersel was van Intrum. Toen de medewerker vanmorgen tegen me zei dat het dus zeker geen phishingbrief was, maar een 'echte' vordering, antwoordde ik: 'Nou, dit hangt wel een beetje tegen phishing aan, vindt u zelf ook niet?'

Maar denk je werkelijk dat ik straffeloos (ik bedoel: boeteloos) kan doen wat jij voorstelt? Bezwaar maken en meteen zeggen dat ik de zaak daarmee als afgedaan beschouw en verder nergens meer op reageren? Heb jij ervaring met dit soort gevallen?

De medewerker zei vanmorgen tegen me dat ze zelf ook wel wisten dat het al heel lang geleden was, en dat ze me daarom -bij wijze van tegemoetkoming- zo'n ontzettend aardig voorstel hebben gedaan. Het onderwerp van hun brief luidt dan ook in vetgedrukte letters: Kies uw aanbieding! Ik mag kiezen: OF ik betaal die 187,55 gespreid, in maximaal 12 maandelijkse termijnen, OF ik krijg 20% korting en bespaar 37,51 als ik voor 24 augustus 150,01 euro betaal.

Ik overweeg nu dat laatste, al is dat momenteel een rib uit mijn lijf. Maar veel liever zou ik uiteraard helemaal niets meer betalen. Alleen vrees ik dat er dan misschien nog eens een boete bovenop komt en ik uiteindelijk nog veel meer moet gaan betalen.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op woensdag 19 aug 2015, 12:36: Het is volslagen onbekend uit het verhaal, of de diverse woonadressen aangemeld zijn bij de gemeentelijke administratie.

De Ts schrijft: "Op vier adressen ingeschreven geweest.".

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat wat u schrijft over "kies uw aanbieding" vind ik echt bizar. Vooral die korting bij het snelle betalen is al een reden om niet direct overstag te gaan.

mijn advies is : eerst eens langs gaan bij het Juridisch loket en daar de boel eens laten na kijken. Advies is daar gratis.

Ekiem

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@luus is boos, nou, aan het "onderhandelen over de kosten" kunt u al zien dat het gewoon negotie is, dus niet meer reageren en zeker niets betalen.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op woensdag 19 aug 2015, 13:34: @luus is boos, nou, aan het "onderhandelen over de kosten" kunt u al zien dat het gewoon negotie is, dus niet meer reageren en zeker niets betalen.

Niet reageren vind ik een slecht advies, ik zou het advies van tijger1 opvolgen.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vordering is verjaard. Punt.
Uw adres hadden ze dan via " dat speciale bedrijf" veel eerder kunnen achterhalen en dat hebben ze nagelaten.
Stuur ze een brief dat de vordering is verjaard, dat u niet gaat betalen en dat u binnen 14 dagen een reactie verwacht. Vertel tevens, zoals anderen ook al adviseren, dat u een eventuele rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet. Of u de vordering betwist is niet relevant.
Verder laat u het hierbij.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2015 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ziezootjes! Supernuttig dat ik hier mijn vraag heb gesteld :-) Na het lezen van al jullie goede adviezen (waarvoor uiteraard mijn hartelijke dank!), heb ik Intrum via hun eigen online klachtenformulier de volgende brief geschreven:

'Op 16 augustus heb ik van u een aanmaning ontvangen inzake een zogenaamde schuld bij Online Breedband. Deze brief kwam mij dermate onzinnig voor, dat ik er direct vanuit ging met een louche phishing-actie van doen te hebben. Ik heb daarom meteen uw kantoor gebeld, waar ik een tamelijk opzienbarend telefoongesprek heb gevoerd met een van uw medewerkers.

Uw medewerker liet mij het volgende weten: het gaat om een internetabonnementje dat ik dertien (!) jaar geleden –in 2003- heb afgesloten bij Wanadoo. Er zou sprake zijn van een openstaande schuld, en uw incassobedrijf is inmiddels ‘juridisch eigenaar van deze vordering’. Op mijn vraag waarom ik nooit eerder post heb ontvangen aangaande deze vordering, antwoordde uw medewerker dat ik jarenlang onvindbaar was voor Intrum Justitia en dat uw bedrijf geen inzage heeft in de GBA. Waarop ik vroeg: en hoe komt het dan dat u mijn huidige adres wel hebt weten te achterhalen? Antwoord: Wij hebben daar een speciaal bedrijfje opgezet, dat WEL inzage heeft in de GBA.

Ik ben deze kwestie uiteraard onmiddellijk tot op de bodem gaan uitzoeken. In de Backup van mijn computer ben ik een brief van mijzelf tegengekomen (d.d. 28 juli 2006) waarin ik mijn abonnement bij Wanadoo opzeg, met vermelding van mijn klantnummer et cetera, en het verzoek om de maandelijkse automatische incasso’s van 7,95 stop te zetten. Gewoon een duidelijke opzegbrief dus. Wanadoo is daarna overgenomen door Orange. Op mijn backup vond ik ook nog een boze brief van mijzelf aan Orange (d.d. 17 augustus 2007) dat mijn opzegging niet had verwerkt. Daarna heb ik nooit meer iets vernomen.

Even nog wat algemene historie: in 2007 is Orange overgenomen door T-Mobile (een bedrijf waar ik al sinds februari 2003 vaste klant ben voor mobiel telefoneren, en op dit moment nog steeds). T-Mobile maakte van Orange een dochterbedrijf onder (per juni 2008) de nieuwe naam Online.nl. In november 2013 heeft T-Mobile Online.nl verkocht aan de CDS Group te Luxemburg. Ergo: T-mobile heeft altijd over mijn adresgegevens beschikt en ik sta bij dit bedrijf bepaald niet bekend als wanbetaler. Ik ben er niet voor niets al ruim 13 jaar klant.

Ik hoef u natuurlijk niet te vertellen dat deze vordering waarmee Intrum Justitia mij nu belaagt, al lang en breed is verjaard. Voor een dienst zoals Wanadoo leverde, is de verjaringstermijn maximaal 5 jaar.

Uiteraard ben ik bekend met het begrip stuiting, waarmee verjaring van schulden wordt tegengegaan. Dat ik voor Intrum Justitia al die jaren zogenaamd ‘onvindbaar’ ben geweest, is niet mijn probleem, maar het uwe. U heeft ruimschoots de tijd gehad om een deurwaarderskantoor in te schakelen, dat mijn adresgegevens WEL gewoon in de GBA had kunnen opzoeken. Het bedrijf dat u dit jaar hebt opgedragen om achter mijn adresgegevens te komen, had u ook al veel eerder in kunnen schakelen. En de schuldeiser Online Breedband B.V. had mijn adresgegevens gewoon kunnen opvragen bij het eigen moederbedrijf T-Mobile.

Terugrekenend vanaf heden: ik heb sinds 15 augustus 2010 en nu nooit een aanmaning, brief, mail of telefoontje van u ontvangen. Mijn mobiele telefoonnummer xxxxxxxxxxxxx en vaste mailadres xxxxxxxxxxxxxxx staan al langer dan 5 jaar op internet, onder meer op mijn LinkedIn-profiel en Facebook-profiel, ik wil namelijk graag vindbaar zijn voor eventuele toekomstige klanten. De zinsnede ‘Wij proberen al enige tijd, samen met u, een oplossing te vinden om uw totale schuld van 187,55 euro af te lossen’ is dan ook een aperte leugen. Toen ik bij ontvangst van uw brief een louche phishing-actie vermoedde, zat ik kennelijk niet ver van de waarheid.

Mijn eindconclusie: de vermeende schuld is allang verjaard en die ga ik dus ook beslist niet betalen. Hierover valt met mij niet te onderhandelen. U kunt dreigen en extra boetes en ‘administratiekosten’ opleggen en nog veel meer brieven sturen, maar daar ga ik verder niet meer op in. Ik zie een eventuele rechtsgang in het volste vertrouwen tegemoet.'

Vandaag kreeg ik per mail dit antwoord:

Geachte mevrouw,

Onderstaand e-mailbericht hebben wij in goede orde ontvangen en kunnen u berichten dat wij het bovengenoemde dossier om ons moverende redenen hebben gesloten.

Wij hopen uw e-mailbericht naar behoren te hebben afgehandeld en bieden u onze welgemeende excuses aan voor de ontstane overlast.

Met vriendelijke groet,
Intrum Justitia

Wie een soortgelijk akkefietje met Intrum heeft, mag mijn brief -voor zover relevant- letterlijk overnemen.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2015 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb het zelfde gehad met IJ, andere "schuldeiser".
Kreeg ook een mooie aanbieding, of betaling in termijnen aangeboden.
Had ze al 2x een brief gestuurd (voorbeeldbrief van deze website onder "consumentenhulp" te vinden) Kreeg ook een mooie aanbieding, of betaling in termijnen aangeboden.
Na mijn 2e brief, die een kopie van de 1e was met veranderde datum erboven, kreeg ik een telefoontje. Of ik echt niet wou betalen en waarom niet. Hierop duidelijk antwoord gegeven. Antwoord IJ: Dan sluiten wij nu het dossier. Fijne dag nog.
Ik heb hierna niets meer gehoord! Dus nee, nooit betalen.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2015 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die oude vorderingen worden soms verkocht aan incassobureaus, die proberen dan alsnog het geld te innen.

Inderdaad kunnen incassobureau niets anders dan wat en ik kunnen. Deurwaarders zijn een ander verhaal, maar dat is hier niet relevant.

Die vordering is allang en breed verjaard.

Stuur ze een mail, dat u de vordering betwist en zo die wel rechtmatig zou zijn, dat die vordering al lang verjaard is.

Laat ze ook weten dat u op verder correspondentie en zo niet zal ingaan en dat u hiermede de zaak als afgedaan beschouwd.

En dan klaar en ook verder niet meer reageren. Ze zullen nog wel wat dreigen, maar ze hebben geen poot om op te staan.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2015 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die stuitingsbrieven zijn natuurlijk helemaal niet verstuurd. IJ heeft gewoon een zooitje oude vorderingen opgekocht en probeert het nu. Als een kwart bang wordt en betaald, hebben ze al flinke winst.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2015 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan natuurlijk niet zeggen wat u MOET doen, maar ik weet wel dat ik, als ik in uw situatie verkeerde, 200% ZEKER niet zou betalen.

Ze hebben u al een beetje bang gemaskt, merk ik, maar het internet staal vol van die grapjes van incassobureau's. En als al maar een kwart van de aangeschrevenen bang wordt en die verjaarde, terechte of onterechte, rekening betaalt, hebben ze nog een grote winst.

U moet het ook zo zien, als zij werkelijk recht zouden hebben op dat geld, bieden ze u geen korting aan als u meteen betaalt.. Als zij werkelijk recht zouden hebben op dat geld, en is die rekening nog gespecificeerd?, zouden zij strikt aan het originele bedrag vasthouden en u desnoods voor de rechter laten dagen om alles te incasseren.

Dus schrijft die mail en beëindig die met de zinsnede, dat u een rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet.

Ga ook niet meer bellen en sta ze niet te woord als ze u bellen, want dreigen zijn ze goed in, maar ze kunnen u niets maken.

U kunt ook boven in het zoekvak eens intikken Intrum Justitia en over hun activiteiten lezen.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2015 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

"om ons moverende redenen". Grappig.

Perfect geregeld dus. IJ is op alle fronten bezig met verjaarde incasso's proberen te incasseren.