ca
door carnifex Jun 7, 2015 om 23:17
Huishouden & energie

Is deze vloer goed geschuurd en in de olie gezet?

Beste lezers,

Recentelijk heb ik mijn massief eiken vloer laten schuren om vervolgens in donkere twee componenten olie te laten zetten. Ik twijfel tamelijk aan het resultaat.

Afbeelding 1 laat volgens mij swirls zien van de boets/boen machine. Vraag is dus, is dit acceptabel?
Afbeelding 1

Afbeelding 2 laat zijn dat tegen de richting van de planken in, dus van links naar rechts, er een soort wolken/strepen in te lijken zitten. Donker en licht verschillen horen vanzelfprekend bij een eiken plank. Maar volgens mij moeten die veroorzaakt zijn door de nerven en noesten. In dit geval lijkt het gewoon of er willekeurig donkere en lichten vlekken/strepen in zitten. Vraag wederom is of dit acceptabel is:
Afbeelding 2

Tot slot is afbeelding 3 het resultaat als ik er met een doekje overheen veeg. Wederom, is dit normaal? De olie heeft een droogtijd van 12 - 24 uur volgens de fabrikant. Het is nu ruim 48 uur geleden en alles wat in aanraking komt met de vloer wordt zwart.
Afbeelding 3

Ik ben erg benieuwd naar de mening van anderen. Zowel leken als deskundigen. De reacties op deze vraag vormen belangrijke input voor het gesprek wat ik nog wil hebben met de uitvoerder.

In elk geval bedankt voor de moeite van het lezen!

8444 15 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jun 7, 2015 om 23:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Afbeelding 1 ziet er gewoonweg vreselijk uit, die strepen dat klopt niet.

Bedoelt u met boenmachine de schuurmachine?

(ben geen expert)

ca
door carnifex - Jun 7, 2015 om 23:32
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je reactie.

Nee. Ik bedoel echt die machine voor het uitpoetsen van de olie. De schuurmachine was eentje waar de band door het apparaat draait en niet rond over de vloer.

zoekster
door zoekster - Jun 7, 2015 om 23:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als die strepen door de boenmachine zijn veroorzaakt, dan is dit echt onacceptabel. Daar moet u dan een schadevergoeding voor krijgen, of gratis herstel.

ca
door carnifex - Jun 7, 2015 om 23:44
5 Antwoorden / 2 Vragen

Dat gevoel had ik ook al. Bedankt voor je vlotte reactie wederom.

De swirls zaten sowieso niet in de vloer voordien. En ZOUDEN ze er al in gezeten hebben dan had dat bij een vloer renovatie opgelost moeten worden m.i. Maar nogmaals dit is er in gekomen tijdens de renovatie.

Als iemand nog een mening heeft over de twee andere foto's dan hoor ik het graag. Als er nog een expert is die iets kan roepen dan ben ik deze alvast erg dankbaar.

zoekster
door zoekster - Jun 7, 2015 om 23:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Afbeelding 2 vind ik wat lastiger te beoordelen, ik denk dat je de vloer in het echt moet zien.

Ik zou het nog een dag aankijken met in hoeverre die vloer afgeeft. Ik kan me nog indenken dat door het warme weer de olie slechter droogt dan normaal en dat de fabrikant iets te optimistisch is geweest. Maar het afgeven moet natuurlijk niet blijven. Het kan ook zijn dat de vloer niet goed is geschuurd en dat de olie niet goed heeft kunnen intrekken.

Nogmaals wijs ik erop dat ik geen expert ben, dus wellicht kunnen echte kenners hier nog een ander licht over laten schijnen. Hopelijk komt u in de nieuwsbrief van Kassa maandag, dan kan het grotere publiek er ook nog wat over zeggen.

Eventueel zou u ook uw vraag op klusidee kunnen zetten klik HIER daar zitten ongetwijfeld mensen die verstand van zaken hebben.

aurora1
door aurora1 - Jun 8, 2015 om 00:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u deze vraag nog eens stellen op het forum van Klusidee, daar reageren veel experts klik hier.
Als in afbeelding 1 sprake is van flinke krassen (schades) in het hout en dat die er voorheen niet zaten, dat kan natuurlijk niet. Als het het plaatje van 1 plank is en het haarfijne krasjes zijn dan lijken ze op gebruikskrasjes. Als die echter van de boenmachine komen dan is dat niet goed gedaan, mogelijk was de vloer niet schoon genoeg en lag er bijv. nog zand o.i.d. op?
Als de olie nog niet voldoende in het hout getrokken is dan is het resultaat te zien op afbeelding 3 of misschien is er te veel olie gebruikt, niet goed nageboend?
Wat betreft afbeelding 2 vind ik het moeilijk te beoordelen. Je zou zeggen dat je met een machine in de lengte boent en niet in de breedte. Als dat komt door (nog) te veel of niet ingetrokken olie dan zou dat op te lossen moeten zijn, of misschien vanzelf verdwijnen na het intrekken en/of dweilen op zijn tijd verdwijnen, evenals het afgeven zoals zichtbaar op afbeelding 3.
Ik ben ook geen expert, maar wel een leven lang massief houten vloeren gewend die we nooit hebben geschuurd.

zoekster
door zoekster - Jun 8, 2015 om 00:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mochten er fouten zijn gemaakt door de uitvoerder dan zou het mooi zijn als u nog niet de rekening heeft betaald. U kunt dan nl (een deel van) de betaling aan de uitvoerder opschorten totdat hij de vloer heeft hersteld. Het is dan van belang dat u zo snel mogelijk schriftelijk (mail en aangetekende brief) uw klachten beschrijft en de uitvoerder verzoekt om binnen een bepaalde termijn de vloer te herstellen. Vermeld ook dat u de rekening (voor een deel) opschort totdat de vloer is hersteld.
Verzoek om een schriftelijke reactie van de uitvoerder.

U kunt eerst nog bellen en kijken of u er samen uitkomt, maar sla het schriftelijke gedeelde niet over, dat kan later van belang zijn als er onenigheid komt over de rekening en een eventuele schadevergoeding. Het is dan belangrijk dat u bewijsbaar meteen heeft geklaagd bij de uitvoerder.

ca
door carnifex - Jun 8, 2015 om 15:36
5 Antwoorden / 2 Vragen

Op het klusidee forum "doen ze niet aan" zulke vragen, maar het was het proberen waard.

De beste man komt morgen kijken en we gaan het er morgen over hebben. Wellicht gaat hij nog proberen met beter uitpoetsen. Als het morgen niet naar tevredenheid is dan zal ik het vervolg schriftelijk ondersteunen.

zoekster
door zoekster - Jun 8, 2015 om 16:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mocht u er samen niet uitkomen is het ook nog een idee om de geschillencommissie in te schakelen, mits de uitvoerder daarbij is aangesloten.

Cookies
door Cookies - Jun 8, 2015 om 16:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=carnifex schreef op maandag 8 jun 2015, 15:36]Op het klusidee forum "doen ze niet aan" zulke vragen, maar het was het proberen waard.

Dat klopt, het is een vraagbaak voor doe-het-zelvers.

gerbera
door gerbera - Jun 8, 2015 om 22:53
7360 Antwoorden / 14 Vragen

De krassen op afb. 1 zijn duidelijk veroorzaakt door de boenmachine waarop een verkeerde schijf is gebruikt, ik vermoed zelf een reinigingsschijf. Deze zijn van vrij stug poreus kunstof materiaal waar makkelijk vuil in kan gaan zitten.

jantom
door jantom - Jun 12, 2015 om 12:34
377 Antwoorden / 0 Vragen

bij afb. 1 zie ik dat het oppervlak van het hout is verpest door een verkeerde manier van schuren - ik begrijp dat dat veroorzaakt moet zijn door een boenmachine nadat het hout al eerder m.b.v. een bandschuurmachine is geschuurd. Iedereen weet dat schuren in de lengterichting van het hout (richting van de nerf) moet gebeuren. Het ging duidelijk fout bij de nabewerking. Dat moet over.
bij afb. 2 zie ik strepen die waarschijnlijk door de bandschuurmachine zijn gemaakt. Het zijn zgn "moeten". Dat hoort niet.
afb. 3: het is mijns inziens wel duidelijk dat het product dat is gebruikt niet voldoet.

Ik heb zelf ooit parket geschaafd en ook gelegd (massief bruinhart) en dat was een behoorlijke klus. Ik schuurde met een grote bandschuurmachine en met een kleiner model en voor de hoeken een trillertje en in de uithoeken een beitel om het hout te schrapen. Ik heb 2-componentenlak gebruikt van Ripolin. Wat ik nu zie is niet anders dan amateurwerk.
Dan nog de vraag hoeveel dit allemaal heeft moeten kosten... maar daar hoef ik geen antwoord op te hebben. Het werk is schandalig slecht uitgevoerd.

ca
door carnifex - Jun 12, 2015 om 15:05
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle reacties weer.

Dat mag je rustig weten. Dit kostte 750 euro. Wat mij betreft niet de hoofdprijs, het resultaat daargelaten.

Afgelopen week is de beste man langs geweest en hebben we er over gesproken. Hij was van plan nog even te boenen en de plinten er op te zetten maar heb toen aangegeven dat ik graag de gebreken door wilde spreken en per gebrek de passende oplossing wilde horen.

Daarop raakte hij dusdanig geirriteerd dat hij kortgezegd is weggegaan en de factuur heeft verscheurd. Hij kwam nooit weer, waren ongeveer de afsluitende woorden.

Nu moet ik dus met een aflopend 6% btw tarief iemand vinden die tijd heeft om het te herstellen... Intussen leven we nog even verder op de boven etage.

Weglopen voor de verantwoordelijkheden, zo voelt het.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2015 om 15:07
3141 Antwoorden / 0 Vragen

er is waarschijnlijk inderdaad een verkeerde schijf gebruikt bij het poetsen OF de poetsdoek kwam niet helemaal over de schijf heen, in ieder geval in beidde gevallen had degeen die dit werk deed dit MOETEN opmerken, zeker als hij dit doet als beroep, alleen hierom zou ik helemaal niets betalen tot alles opgelost is, deze vloer is totaal verpest hierdoor.

2 komt door de heen en weer gaan de beweging van het poetsaparaat van links naar rechts, door het gebruik van te bveel olie wat er dan niet helemaal in trekt krijg je dit soort strepen, ook hier weer, onkundig iemand aan de gang geweest die dit had MOETEN condstateren al tijdens zijn werkzaamheden.

3, zie hierboven, te veel olie gebruikt wat gelijk geconstateerd had moeten worden...

jantom
door jantom - Jun 12, 2015 om 15:30
377 Antwoorden / 0 Vragen

jammer dat ik u niet kan helpen... té intensief werk voor mij.
Is er niet een (ander) parketbedrijf bij u in de omgeving?

Het blijft vervelend...