ce
door ceesrijken May 14, 2015 om 12:50
Elektronica & tv

Is dit juiste aftersales-service van Garmin Nederland?

Mijn buurman heeft in 2010 een Garmin Nuvi 300 aangeschaft en zich tevens op levenslange updates voor Europese kaarten geabonneerd.

Dit abonnement (a € 120,=) garandeert dat hij zijn Garmin navigatiesysteem altijd gratis van de laatste kaarten kan voorzien.

Toen mijn buurman begin 2015 de nieuwste kaarten wilden downloaden, kreeg hij de melding dat zijn Garmin niet genoeg diskruimte had om dat te doen. Hij verving daarom zijn 2Gb SD-card door een 8Gb-variant.

Echter, de foutmelding bleef en na heel veel online speurwerk bleek dat de Garmin Nuvi 300 geen kaarten groter dan 2Gb ondersteunt. Sinds 2014 is de digitale kaart van Europa zo gegroeid dat deze de 2Gb ruim overschrijdt.

Hij heeft daarom contact gezocht met Garmin.

Zij raadden aan om een kleiner deel van Europa te installeren, maar daar gaat mijn buurman logischerwijs niet mee akkoord. Hij heeft tenslotte betaald voor heel Europa en die kaart wil hij derhalve dan ook gebruiken.

Als je een wasmachine koopt, wordt er toch ook niet bij gezegd dat je er geen sokken mee mag wassen?

Mijn buurman kan de combinatie Nuvi300 met Lifetime abonnement niet meer gebruiken zoals Garmin ooit bedoeld heeft, terwijl de Nuvi300 het nog prima doet.

Ik zou het persoonlijk een mooi gebaar vinden als Garmin het abonnement restitueert OF korting geeft op de aanschaf van een nieuwer model van de Garmin Nuvi.

Garmin Nederland wil dat niet doen, omdat het abonnement al in 2010 is aangeschaft en dat is te lang geleden.

Hoezo kan een “lifetime“-abonnement te lang geleden zijn aangeschaft? Het is toch levenslang geldig???

2241 15 Rapporteer

costnix
door costnix - May 14, 2015 om 13:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U verward de lifetine van de Garmin met uw eigen lifetime.
Ik zou willen, dat ik alle kaarten van Europa in mijn Garmin GPSmap 62s zou passen, maar ook daar past dit niet, dus kaad ik alleen de kaarten in, die ik werkelijk nodig heb.

ce
door ceesrijken - May 14, 2015 om 13:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

De Garmin Nuvi is gelijktijdig met het Lifetime-abonnement aangepast met de garantie dat deze samen zouden functioneren.

Dat deze twee nu niet meer compatible zijn is niet mijn schuld, maar een tekortkoming van de fabrikant lijkt me.

aurora1
door aurora1 - May 14, 2015 om 13:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

E.e.a. over het abonnement op de lifetime maps staat klik hier vermeld. Daar is o.a. ook informatie over geheugencapaciteit te vinden en over een update met een kleiner dekkingsgebied downloaden enz.

ce
door ceesrijken - May 14, 2015 om 13:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de link. Daar staat "your Garmin product might not have sufficient memory".

Dat is het probleem niet, want het geheugen is uitgebreid. Het probleem is een technische tekortkoming van het apparaat, die pas 5 jaar na aanschaf zichtbaar wordt.

aurora1
door aurora1 - May 14, 2015 om 14:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Komt via de door mij gegeven link Engelse tekst naar voren? Ik had een link gegeven met Nederlandse tekst.
In ieder geval staat daar het e.e.a. over die lifetime maps en o.a. ook dat het abonnement niet op andere producten van Garmin worden overgedragen. Ik concludeer dan dat het oude abonnement niet te gebruiken is op een nieuwere Garmin.
Ik zou e.e.a. over geheugen nog maar eens doorlezen.

diumenge
door diumenge - May 14, 2015 om 15:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ceesrijken schreef op donderdag 14 mei 2015, 13:10]De Garmin Nuvi is gelijktijdig met het Lifetime-abonnement aangepast met de garantie dat deze samen zouden functioneren.

Dat deze twee nu niet meer compatible zijn is niet mijn schuld, maar een tekortkoming van de fabrikant lijkt me.

En ook niet de schuld van de buurman... maar er bestaat nog steeds recht op de kaarten, alleen moet je dus kennelijk een kleiner stukje inladen. Dus alleen wat je nodig hebt. Daarbij, het apparaat is vijf jaar oud. Koop een nieuwe.

ph
door philip36 - May 14, 2015 om 15:33
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De Nuvi300 is in september 2005 op de markt gekomen.
De maximale capaciteit van de sd kaart mag voor de Nuvi300 maar 2gb zijn (zie gebruiksaanwijzing)

ce
door ceesrijken - May 14, 2015 om 16:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap de technische tekortkoming heel goed, maar Garmin maakt de kaarten groter dan 2Gb, waardoor de combinatie van Nuvi300 en Lifetime wel werkte tijdens aanschaf, maar nu niet meer.

Kleinere kaarten zijn technisch gezien dan wel een optie, maar functioneel gezien niet. De buurman wil logischerwijs heel Europa (heeft ie tenslotte voor betaald).

Het feit dat het Lifetime-abonnement niet overdraagbaar zou zijn op een nieuwe Garmin (begrijp ik uit de laatste zin van de disclaimer), maakt het probleem alleen maar groter.

Nu moet hij niet alleen zijn Nuvi300 weggooien, zijn abonnement is opeens ook niks meer waard.

Het Lifetime-abonnement had dus eigenlijk "Lifecycle"-abonnement moeten heten.

Zoals costnix al zei: het gaat om de levensduur van het apparaat, niet die van de gebruiker. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dit destijds niet zo is uitgelegd bij de aanschaf!

diumenge
door diumenge - May 14, 2015 om 16:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom wil hij logischerwijs héél Europa? Zit hij zoveel op de weg dan?

Je kan toch de kaart aanpassen als je naar een land gaat wat er nu even niet op past? Of is dat niet mogelijk?

ce
door ceesrijken - May 14, 2015 om 16:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou kunnen ja. Ware het niet dat de kaart van Nederland blijkbaar al te groot is, want die kun je niet kiezen.

aurora1
door aurora1 - May 14, 2015 om 16:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U/uw buurman kan altijd nog in het geval van het hebben van een smartphone een gratis navigatie app downloaden en kaarten laden, mocht de Garmin niet meer naar wens zijn.

ho
door hopetobehelping - May 14, 2015 om 16:57
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ceesrijken schreef op donderdag 14 mei 2015, 16:20]Dat zou kunnen ja. Ware het niet dat de kaart van Nederland blijkbaar al te groot is, want die kun je niet kiezen.

Beste ceesrijken,

als de kaart van Nederland nu al niet meer past dan is een 'lifetime' abonnement op kaarten wel bijzonder. Is expliciet aan Garmin aangegeven dat de kaart van Nederland nu niet meer te laden is ?
Dat Garmin aangeeft om een gedeelte van Europa te laden vind ik nog niet zo onbegrijpelijk, maar als de kaart van Nederland al niet te laden is komt het antwoord van Garmin eigenlijk neer op 'u dient een nieuwere Garmin' aan te schaffen.
Wellicht dat uw buurman Garmin hiermee confronteert. Naar mijn idee mag Garmin zich dan nog wel eens achter de oren krabben en
òf korting geven over de aan te schaffen 'nieuwere' Garmin
òf gratis een 'lifetime' abonnement voor de 'nieuwere' Garmin te geven (ga er vanuit dat het 'lifetime' abonnement gekoppeld is aan de aangeschafte Garmin destijds in 2010)

ce
door ceesrijken - May 14, 2015 om 16:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op donderdag 14 mei 2015, 16:57][quote=ceesrijken schreef op donderdag 14 mei 2015, 16:20]Dat zou kunnen ja. Ware het niet dat de kaart van Nederland blijkbaar al te groot is, want die kun je niet kiezen.

Beste ceesrijken,

als de kaart van Nederland nu al niet meer past dan is een 'lifetime' abonnement op kaarten wel bijzonder. Is expliciet aan Garmin aangegeven dat de kaart van Nederland nu niet meer te laden is ?
Dat Garmin aangeeft om een gedeelte van Europa te laden vind ik nog niet zo onbegrijpelijk, maar als de kaart van Nederland al niet te laden is komt het antwoord van Garmin eigenlijk neer op 'u dient een nieuwere Garmin' aan te schaffen.
Wellicht dat uw buurman Garmin hiermee confronteert. Naar mijn idee mag Garmin zich dan nog wel eens achter de oren krabben en
òf korting geven over de aan te schaffen 'nieuwere' Garmin
òf gratis een 'lifetime' abonnement voor de 'nieuwere' Garmin te geven (ga er vanuit dat het 'lifetime' abonnement gekoppeld is aan de aangeschafte Garmin destijds in 2010)

Helemaal mee eens!

ho
door hopetobehelping - May 14, 2015 om 17:12
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ceesrijken schreef op donderdag 14 mei 2015, 16:59]Helemaal mee eens!

Beste ceesrijken,

dan is uw buurman nu aan zet.
Geen idee of het uw buurman lukt om dit telefonisch (of via email) goed onder woorden te brengen richting Garmin. U zou wel een super buurman zijn als u uw buurman te hulp zou kunnen schieten hierbij (uiteraard al bijzonder dat u als buurman deze vraag voor uw buurman stelt. Iedereen zou zo'n buurman willen hebben :-) ).

pi
door pieterwolters - May 14, 2015 om 17:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het lifetime abonnement betekent dat je altijd het recht houdt op de nieuwste kaarten. Niet dat deze ten alle tijden op oude apparaten blijven werken. Gezien de snelle ontwikkelingen kan je dat ook niet verwachten. Hardware moet af en toe worden vervangen worden om de nieuwe ontwikkelingen te blijven ondersteunen.