rots92
door rots92 Jan 20, 2015 om 14:59
Geldzaken & recht

Is dit normaal?

De spaarrente bij de drie grootbanken is laag en ik {woon 70 jaar in Nederland} ben al een paar maanden op zoek naar alternatieven en dat is al twee keer aardig gelukt.
Maar bij de Knab bank is het voor mij knap lastig om klant te worden en ik heb gevraagd of ze de pincodes van mijn andere banken ook moeten hebben.

Van harte welkom, met mijn wachtwoord en zelf gekozen gebruikersnaam kan ik inloggen in mijn persoonlijke bankomgeving en ja hoor daar zie ik mijn nieuwe bankrekeningnummer.

Of ik al kans zie om de producten en service te verbeteren, dat weet ik nog niet, maar wat niet is kan komen.

Bij de overboeking van € 1,- {identificatie} gaat er iets mis, mijn fout en ik maak een mailtje.

Later lukt het wel en ik maak de € 1,- over.

Het aanmaken van een spaarrekening gaat zonder problemen.

Mailtjes komen in ‘de wacht’, want het is heel erg druk.

Het zal wel aan mij liggen, want ik woon nog maar 70 jaar in Nederland, is dit normaal:

Graag ontvangen wij de volgende documenten:
• Een kopie van je paspoort of EU identiteitskaart (beide zijden) een duidelijker foto dan wat we hebben ontvangen als het kan
• Een kopie van je bankafschrift, niet ouder dan 3 maanden
• Een kopie van een bewijs van BSN, waar ook je adres op vermeld staat. Bijvoorbeeld een kopie van een brief van de Belastingdienst (niet ouder dan 3 maanden)

De foto op mijn Nederlandse identiteitskaart is ‘onduidelijk’ en bij de kopie is dat niet anders.

Een kopie van de EU identiteitskaart zou ik op kunnen sturen, maar er is slechts een zijde bedrukt.

Een kopie van mijn bankafschrift, het zou de eerste keer zijn in 50 {!} jaar, want ik heb nog nooit een kopie van mijn bankafschrift opgestuurd, ze weten dan alles, mijn inkomsten en mijn uitgaven!

Een kopie van een brief van de Belastingdienst {niet ouder dan drie maanden}, ik zou een kopie van mijn voorlopige aanslag 2015 kunnen sturen!

Ik weet niet of het normaal is, ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik woon pas 70 jaar in Nederland, ik heb geantwoord, laten we het maar vergeten.

Die € 1,- mogen ze houden, want ik heb de laatste week weer eens echt kunnen lachen.

4460 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elke bankinstelling heeft verplichte regels en "eigen regels", ergo, take it or leave it.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ???????,

Elke bankinstelling heeft verplichte regels en "eigen regels", ergo, take it or leave it, weer zo een goede opmerking ,ik zou zeggen leave it.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u alleen een internet spaarrekening wilt openen moet u niet bij de Knab zijn want dat kan daar alleen als u een totaal pakket neemt met o.a. een betaalrekening en die is daar duurder dan bij andere banken voor zover ik gezien heb: klik hier.
Zoals al is gezegd, alle banken hebben voorwaarden en een aantal daarvan zijn wettelijk verplicht.
Bent u het niet eens met de voorwaarden van de Knab, dan zou ik e.e.a. annuleren/de rekening opzeggen. Ik weet niet of dat zonder kosten kan maar dat zal op de website van de bank te vinden zijn.
Ik zou dan, voordat u elders een internetspaarrekening opent, eerst eens goed kijken wat men aan gegevens verlangt voor het openen van een internet spaarrekening. Overzicht van banken met een internetspaarrekening:
klik hier. Sla buitenlandse banken over omdat die niet onder het Nederlandse garantiestelsel vallen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo rots92,

.....Is dit normaal?.....
Ja, voor deze bank wel. ;-)

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe lang woont u eigenlijk al Nederland?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op dinsdag 20 jan 2015, 16:19: Elke bankinstelling heeft verplichte regels en "eigen regels", ergo, take it or leave it.

Dank u vriendelijk voor uw reactie, ik denk dat dit 'eigen regels' betreft.
Andere banken waren tevreden met een kopie of foto's van mijn identiteitsbewijzen en bij een bank moest ik nog een foto opsturen van mijn zorgpas, om het BSN-nummer te controleren.
Op mijn zorgpas staat geen adres en woonplaats.

@kowalski, uw reactie is ongeveer hetzelfde als deze reactie, dus ook u bedankt.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Leaseplanbank hoef je enkel jouw BSN te geven en 'n bedrag overboeken, meer niet.

En bij Knab loop je zeer waarschijnlijk ook nog eens het risico op debetrente. Aangezien dit niet in de voorwaarden staat, ga ik er vanuit dat het zo is.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op dinsdag 20 jan 2015, 16:48: Als u alleen een internet spaarrekening wilt openen moet u niet bij de Knab zijn want dat kan daar alleen als u een totaal pakket neemt met o.a. een betaalrekening en die is daar duurder dan bij andere banken voor zover ik gezien heb: klik hier.
Zoals al is gezegd, alle banken hebben voorwaarden en een aantal daarvan zijn wettelijk verplicht.
Bent u het niet eens met de voorwaarden van de Knab, dan zou ik e.e.a. annuleren/de rekening opzeggen. Ik weet niet of dat zonder kosten kan maar dat zal op de website van de bank te vinden zijn.
Ik zou dan, voordat u elders een internetspaarrekening opent, eerst eens goed kijken wat men aan gegevens verlangt voor het openen van een internet spaarrekening. Overzicht van banken met een internetspaarrekening:
klik hier. Sla buitenlandse banken over omdat die niet onder het Nederlandse garantiestelsel vallen.

Ook u bedankt voor uw reactie, ik had gekozen voor Knab Basis gratis en ik zou kunnen sparen tot € 50.000

@
Knab Basis - gratis
Met Knab Basis maak je op een makkelijke manier kennis met Knab. Je krijgt een betaalrekening met beperkte mogelijkheden en je kunt een spaarrekening openen. Verder heb je toegang tot alle functionaliteit om inzicht te krijgen in al je geldzaken: je bankzaken bij andere banken, je bezittingen en je inkomsten- en uitgavenpatroon.
KNAB BASIS
Heb je Knab Basis? Dan betaal je geen kosten voor het pakket. Je krijgt toegang tot diverse producten en services, waaronder je betaalrekening, het Digitaal Kasboek en Knab Alerts. Ook kun je Knab Flexibel Sparen openen. Op deze spaarrekening mag je tot een bedrag van € 50.000,- sparen.
Je ontvangt een bankpas en een Cardreader om geld van en naar je flexibele spaarrekening bij ons over te boeken. Met deze bankpas mag je niet pinnen.
1. Wat kun je met je betaalrekening met Knab Basis?
1.1. Met je betaalrekening kun je het volgende doen:
a) Je kunt geld ontvangen op je betaalrekening.
b) Je kunt geld overboeken naar een andere rekening.

Hoe je dit kunt doen, staat in onze Algemene Handleiding & Handleiding Betalen.
1.2. Je kunt aan andere personen of bedrijven een incassomachtiging geven. Die mogen dan geld van je betaalrekening afschrijven. Ben je het niet eens met het bedrag dat is afgeschreven? Laat het ons dan binnen 56 dagen nadat het bedrag van je rekening is geboekt, weten. Wij zullen de betaling dan direct voor je terugdraaien. Meer informatie lees je in de Algemene Handleiding & Handleiding Betalen.

2. Je mag niet pinnen
Met de bankpas die hoort bij je betaalrekening mag je geen contant geld opnemen of een betaling doen via een betaalautomaat (in een winkel of restaurant bijvoorbeeld). Wil je toch pinnen? Kies dan een ander pakket.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op dinsdag 20 jan 2015, 17:48: Hallo rots92,

.....Is dit normaal?.....
Ja, voor deze bank wel. ;-)

Vriendelijk bedankt, ik had dit niet verwacht, want bij het invullen van het formulier ging alles goed en na enkele minuten had ik al een bankrekeningnummer en een wachtwoord.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op dinsdag 20 jan 2015, 17:59: Hoe lang woont u eigenlijk al Nederland?

Zeg dat wel, 70 jaar, ik heb dit nog nooit meegemaakt, in 2011 ben ik klant geworden van een andere {tweede} bank, dat ging niet via internet, ik moest een afspraak maken, voor de eerste keer in mijn leven bracht ik een bezoek aan een bank.
Ik had mijn identiteitsbewijzen bij en daar werden afdrukken van gemaakt.
Verder geen vragen over een bankafschrift en BSN-nummer en ik zou bericht krijgen als de eerste storting binnen was, zodat ik een overboeking naar mijn spaarrekening kon doen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op dinsdag 20 jan 2015, 18:25: Bij Leaseplanbank hoef je enkel jouw BSN te geven en 'n bedrag overboeken, meer niet.

En bij Knab loop je zeer waarschijnlijk ook nog eens het risico op debetrente. Aangezien dit niet in de voorwaarden staat, ga ik er vanuit dat het zo is.

Hartelijk bedankt voor uw tip, ik heb deze bank wel gezien, maar de rente is gekoppeld aan Euribor-tarief en dat is me {nog} niet duidelijk. Zal nog eens gaan kijken wat een Euribor-tarief precies is.
De spaarrente van 1,60 % is gunstig, want om mij moverende redenen zoek ik een spaarrekening met variabele rente.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kwam nog klik hier van de Consumentenbond tegen.
Als het u alleen om spaarrekeningen gaat dan kunt u een paar internetspaarrekeningen openen (zonder bij die banken een heel pakket te moeten nemen) en hoeft u daarvoor niet van bank te veranderen of zoals bij de Knab een heel pakket te nemen.
Vervolgens kunt u dan uw spaargeld heen en weer schuiven tussen de internetspaarrekeningen (via de betaalrekening van uw bank) naar de rekening(en) met de hoogste rente(s). U hoeft dus geen gebruik te maken van de spaarmogelijkheden van de bank waar u uw betaalrekening heeft.
Overigens kunnen andere banken met het openen van een internetspaarrekening ook alsnog nadere informatie vragen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2015 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoveel werk is dat toch niet
De bank wil graag weten wie u bent en waar u woont.
Al 70 jaar in Nederland is dan niet voldoende.
Het bankafschrift komt van uw bank dus weten die precies wat uw inkomsten en uitgaven zijn.
Als u niet wilt dat de andere bank dat weet kunt u het gedeelte met de bij- en afschrijvingen eraf knippen.
Hetzelfde geldt voor een kopie van uw voorlopige aanslag 2015.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2015 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

rots92 schreef op dinsdag 20 jan 2015, 18:45: "in 2011 ben ik klant geworden van een andere {tweede} bank, dat ging niet via internet, ik moest een afspraak maken, voor de eerste keer in mijn leven bracht ik een bezoek aan een bank.

Als ik deze uitlating doet, kan vraag ik me af hoe u vóór 1985 een bankrekening had.

Als je in 1970 geld wilde hebben, moest je gewoon naar de bank lopen/rijden/zwemmen/vliegen en dan kon je bij de balie geld halen als je saldo had.

Dat u in de laatste 50 jaar nooit eerder in een bank bent geweest noem ik een fabel. Het is in het topic geheel duister waarom u zo met verzinsel strooit.

De enige manier om 30 jaar geleden zonder bank te leven waren:

* bruin enveloppe elke vrijdag bij de baas op te halen
* Een illegale boom op de zolder waar briefjes van 25,00 aan groeiden

ve
door verwijderd - Jan 22, 2015 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

lekkerisdat schreef op dinsdag 20 jan 2015, 18:25: Bij Leaseplanbank hoef je enkel jouw BSN te geven en 'n bedrag overboeken, meer niet.

En bij Knab loop je zeer waarschijnlijk ook nog eens het risico op debetrente. Aangezien dit niet in de voorwaarden staat, ga ik er vanuit dat het zo is.

Nogmaals bedankt voor de tip, ik ben al klant bij de LeasePlan Bank.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2015 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

rots92 schreef op donderdag 22 jan 2015, 16:34:
lekkerisdat schreef op dinsdag 20 jan 2015, 18:25: Bij Leaseplanbank hoef je enkel jouw BSN te geven en 'n bedrag overboeken, meer niet.

En bij Knab loop je zeer waarschijnlijk ook nog eens het risico op debetrente. Aangezien dit niet in de voorwaarden staat, ga ik er vanuit dat het zo is.

Nogmaals bedankt voor de tip, ik ben al klant bij de LeasePlan Bank.

Graag gedaan.

Nu hopen dat de rente op 1,6 blijft, laatste halfjaar is volgens mij dit wel het geval geweest. Het is toch 0,7 procent meer als bij de Rabobank..
En bij LPB kun je ook nog eens met 2 muisklikken het geld langer vastzetten, bij 2 jaar nog eens 0,4 procent extra, moet je wel minimaal 1000 euro hebben :-).

ve
door verwijderd - Jan 28, 2015 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De KNAB is van Aegon en die zou ik daarom niet aanbevelen.
Hele slechte ervaringen (woekerpolis) gehad met Aegon.
Verder alleen al dat ze adverteren met "Ëerlijk met Aegon" zou mij, als ik verder niets wist, achter mijn oren doen krabben.
En verder rots92: een bank is geen overheidsinstelling dus heeft bijvoorbeeld geen recht op uw Burger Service Nummer!
Wat KNAB dus betreft: opzouten!
Succes met zoeken.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stond op het punt om een deposito te gaan openen en zat te twijfelen tussen Knab en Leaseplan bank.

Denk dat ik toch maar voor Leaseplan bank ga.

Vind het ergens belachelijk dat ze zoveel gegevens van je willen hebben.
Normaal hoef je alleen maar 1 EURO over te maken voor verificatie.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil tussen Knab en andere internetbanken is, dat je daar een betaalrekening opent. Bijvoorbeeld bij Leaseplan open je gewoon een internetrekening met als tegenrekening je eigen bank.

@kramer

De bank heeft wel degelijk het recht uw BSN te vragen.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op woensdag 21 jan 2015, 13:28:
rots92 schreef op dinsdag 20 jan 2015, 18:45: "in 2011 ben ik klant geworden van een andere {tweede} bank, dat ging niet via internet, ik moest een afspraak maken, voor de eerste keer in mijn leven bracht ik een bezoek aan een bank.

Als ik deze uitlating doet, kan vraag ik me af hoe u vóór 1985 een bankrekening had.

Als je in 1970 geld wilde hebben, moest je gewoon naar de bank lopen/rijden/zwemmen/vliegen en dan kon je bij de balie geld halen als je saldo had.

Dat u in de laatste 50 jaar nooit eerder in een bank bent geweest noem ik een fabel. Het is in het topic geheel duister waarom u zo met verzinsel strooit.

De enige manier om 30 jaar geleden zonder bank te leven waren:

* bruin enveloppe elke vrijdag bij de baas op te halen
* Een illegale boom op de zolder waar briefjes van 25,00 aan groeiden

Ben altijd bij de Giro geweest, gewoon naar het postkantoor en daarom heb ik geen ervaringen met banken.
U noemt het een fabel, dat mag.