ar
door aresta Apr 12, 2014 om 21:27
Geldzaken & recht

Is een handgeschreven testament in Nederland ook rechtsgeldig?

Graag wil ik weten of een zelf, met de hand geschreven testament ook rechtsgeldig is in Nederland.

26084 22 Rapporteer

getty
door getty - Apr 12, 2014 om 21:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee. Alleen de officiële via de notaris opgesteld

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2014 om 21:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, zelfs al heeft u al een testament gemaakt (vroeger) en dat wilt wijzigen is dat niet gratis.

forever-nl
door forever-nl - Apr 12, 2014 om 21:46
400 Antwoorden / 11 Vragen

Alleen een beperkte groep religieuzen accepteert het testament als rechtsgeldig...

Betreffende het erfrecht heeft Wikipedia een redelijk artikel. Het is volgens mij in ieder geval niet zo zwart/wit allemaal getty aangeeft.

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2014 om 21:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Even een toevoeging: u kunt wel, met een testament, een codicil toevoegen:
lees hier. Misschien helpt u dit iets verder met de gevraagde informatie.

marcel75
door marcel75 - Apr 13, 2014 om 18:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het antwoord op deze vraag is nog niet zo makkelijk als wellicht gedacht. Er zijn landen waar jezelf een testament op kunt stellen. Als jij als Nederlander daar "toevallig" bent, dan zou je het daar kunnen doen. In beginsel accepteert het Nederlandse Internationaal Privaatrecht (IPR) een buitenlands testament als het voldoet aan de eisen die gelden in het land waar het is opgesteld mits aan de basisbeginselen van openbare orde is voldaan. Voorbeeld van dat laatste is bijvoorbeeld dat er geen eis moet zijn dat het testament in bloed geschreven moet zijn.

Waarom dan niet maar even een reisje naar een land maken waar je zelf gratis een testament kunt opstellen? Om een aantal redenen. Allereerst kun je een dergelijk testament niet bij het Centraal Testamentenregister (CTR) inschrijven. Als je komt te overlijden, is het dus maar afwachten of het testament ooit boven water komt.

Is een erfgenaam het niet eens met de inhoud van dat buitenlandse testament, dan kan die de gang naar de rechter maken. Als die tot de conclusie komt dat de testateur toevallig in het buitenland was, bijvoorbeeld voor een vakantie of zelfs maar voor een dag om zo zelf een testament op te kunnen stellen, dan zal hij dat handgeschreven testament alsnog ter zijde schuiven omdat er onvoldoende binding was met het land waar het testament is opgesteld.

Waarom zou je eigenlijk zelf een testament willen schrijven? Het erfrecht is al lastig en listig genoeg. Als je dan zelf wat gaat knutselen, lopen je erfgenamen grote risico's.

ar
door aresta - Apr 13, 2014 om 19:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dank iedereen, die de moeite heeft genomen om mijn vraag te beantwoorden. Het is mij nu wel duidelijk, dat een notaris niet te omzeilen valt.

mahadma
door mahadma - Apr 13, 2014 om 22:04
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Klik eens HIER, wellicht heb je daar wat aan.

marcel75
door marcel75 - Apr 13, 2014 om 22:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En bedenk daarbij wel dat je met goedkoop ook wel eens duurkoop kunt krijgen. Vraag goed naar bijkomende kosten en ga er op voorhand niet van uit dat je een standaardgeval bent. De kosten kunnen zeer snel oplopen waardoor de goedkoopste ineens de duurste is.

door 1953 - Apr 14, 2014 om 02:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een wilsverklaring van de gestorvene.

Officieel is dit niet-rechtsgeldig.

In de wilsverklaring kan staan dat de televisie naar kleindochter X gaat en de homecinemaset naar kleinzoon Y. Maar ook hoe de uitvaart moet worden geregeld: crematie of begraven en welke muziek e.d.

marcel75
door marcel75 - Apr 14, 2014 om 08:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@1953,
Waar u op doelt is een codicil en dat is nog wel geldig. Maar daarin mogen inderdaad alleen meubels, kleding en lijfsieraden worden nagelaten en mag de uitvaart in geregeld zijn. Dit alles moet handgeschreven en gedateerd zijn. De omschrijving van de goederen moet zodanig zijn dat er geen discussie kan ontstaan over bijvoorbeeld welke televisie bedoelt is.

mo
door moravis2 - Apr 14, 2014 om 13:11
16 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 13 apr 2014, 22:12]En bedenk daarbij wel dat je met goedkoop ook wel eens duurkoop kunt krijgen. Vraag goed naar bijkomende kosten en ga er op voorhand niet van uit dat je een standaardgeval bent. De kosten kunnen zeer snel oplopen waardoor de goedkoopste ineens de duurste is.

Mahadma (hierboven) verwees de vraagsteller naar www.degoedkoopstenotaris.nl. Dat is een goed advies. En prompt komt Marcel75 met een waarschuwing: goedkoop is duurkoop! Dat is niet terecht. De tarieven verschillen aanmerkelijk, ongeacht de aard van het testament en de kwaliteit van de notaris. Simpele testamenten zijn natuurlijk goedkoper dan complexe. Vraag altijd voorafgaand een kostenopgave.

marcel75
door marcel75 - Apr 14, 2014 om 13:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Moravis,
Een kostenopgave van een goedkoopste notaris vragen is hetzelfde als een schilder op afstand vragen naar een kostenopgave om je huis te laten schilderen. Op voorhand is het erg lastig, zo niet haast onmogelijk, om een sluitende kostenopgave te geven. Goedkope notarissen willen zich er nog eens "makkelijk" van afmaken door een standaardofferte te sturen welke bijna nooit van toepassing is. Door in de algemene voorwaarden hiervoor een voorziening te treffen, staat het ze vrij om af te wijken van de offerte als er ook maar één ding "afwijkt".

Ook willen er nog wel eens verborgen kosten zijn die niet op de website of in de offerte vermeld worden. Vaak worden deze onder "leges" weggeschreven.

Ik wijs er dus alleen maar op dat je altijd goed moet opletten en eigenlijk vooraf je situatie al moet uitleggen aan de notaris om een passende kostenopgave te kunnen krijgen.

forever-nl
door forever-nl - Apr 14, 2014 om 13:32
400 Antwoorden / 11 Vragen

Er zijn meer van dat soort websites waar je notarissen kunt vergelijken:

http://www.notaristarieven.nl
http://www.netwerknotarissen.nl
http://www.notarisoffertes.com
http://www.notarissenvergelijker.nl

Vrij lucratieve business lijkt het ;=)

Verder vind ik de opmerking van Marcel75 wel terecht. Het betreft misschien een cliché uitspraak die niet altijd van toepassing is. En het moet ook geen reden zijn om juist een duurdere notaris uit te zoeken. Maar volgens mij is het meer een "goed opletten" advies, en daarbij lijken jullie elkaar te benaderen qua mening...

marcel75
door marcel75 - Apr 14, 2014 om 13:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Bij netwerknotarissen kun je geen notarissen vergelijken op basis van kosten. Netwerk Notarissen is een club van los-vast samenwerkende notarissen.

door 0309ag - Apr 14, 2014 om 15:23
6 Antwoorden / 4 Vragen

Is een handgeschreven testament die door alle betrokkenen ,vader en 3 kinderen ondertekend is ook rechtsgeldig? . Ook als na het overlijden van de vader 1 van de 3 achteraf bezwaar maakt ?

marcel75
door marcel75 - Apr 14, 2014 om 15:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een testament dat door meerdere mensen ondertekend is, is juist niet rechtsgeldig. Onder een codicil mag maar een handtekening, onder een testament maar twee (die van de testateur en die van de notaris).

Een codicil met meer handtekening is zelfs ongeldig. Het kind kan dus terecht bezwaar maken en het op schrift gestelde onder uit halen.

forever-nl
door forever-nl - Apr 14, 2014 om 15:36
400 Antwoorden / 11 Vragen

Een overeenkomst tussen partijen lijkt me altijd rechtsgeldig? Allemaal tekenen en allemaal een kopie en je komt een heel eind lijkt me. Of gooit het feit dat één partij overleden is roet in het eten? Als het om enorme bedragen gaat of als er een grote kans is op conflictsituaties lijkt is de geëigende weg wellicht altijd verstandiger.

marcel75
door marcel75 - Apr 14, 2014 om 16:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een overeenkomst betekend dat de tegenpartij ook een verplichting is. Het is immers een meerzijdige rechtshandeling. Een testament is een eenzijdige rechtshandeling. De erfgenamen hoeven geen tegenprestatie te leveren. Er is dus geen overeenkomst die geldig kan zijn.

Als pa dus op papier zet: "Ik laat al mijn goederen na aan mijn 3 kinderen" en alle kinderen tekenen dat, dan hoeven de kinderen niets te doen en kan er dus geen sprake zijn van een overeenkomst.

Daarnaast gooit het feit dat op het moment dat deze "overeenkomst" uitgevoerd zou worden pa overleden is roet in het eten.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 14, 2014 om 17:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mooi hoor, al die tips voor een voordelige notaris.
Zal Wimmi even het beste antwoord geven?
HEMA notaris service, het opmaken van een testament kost daar slechts 125 euro.

marcel75
door marcel75 - Apr 14, 2014 om 18:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wimmi,
Tja, als je gaat voor een testament met rookworst smaak dan kun je daar terecht. Het Hema-testament gaat echter uit van een dergelijk standaard-situatie, dat die feitelijk nooit voorkomt. Een gevaar van die testament is ook nog eens dat je een paar vragen moet beantwoorden en zodra het duurder dreigt te worden kun je kiezen: of een ander antwoord geven of meer geld uitgeven. Kies voor het andere antwoord, dan zadel je jezelf op met een testament dat eigenlijk niet bij jouw situatie past.

De landelijke dekking valt ook nog behoorlijk tegen. Je kunt niet bij de Hema zelf terecht (ook niet als je niet tevreden bent), maar kunt maar bij een paar notarissen terecht. Daar mag je 1x langskomen en je wensen dus niet kenbaar maken. Je mag eigenlijk dus alleen maar even bij het loket de handtekening zetten (best nog veel geld dan om daar € 125,-- voor te betalen).

Om overigens nog maar te zwijgen over het taalgebruik in de Hema-testament met alle uitlegproblematiek (en dus discussies achteraf) van dien. Ik weet niet of je die zelf al gelezen hebt, maar ik kon mensen die mij om advies vroegen al meteen aangeven waar het mis zou gaan. En toen was ik nog maar op bladzijde 1.

Je kunt bij de Hema dus alleen terecht voor situaties die eigenlijk in de praktijk nooit voorkomen of je moet willens en wetens je eigen juridische toekomst en afwikkeling van je nalatenschap problematisch laten zijn.

er
door erky - Apr 15, 2014 om 15:18
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Aresta,

De vraag is nu wel beantwoord, maar graag wil ik er nog een los idee aan toevoegen.
Het komt in bepaalde families voor dat één bepaald familielid extra veel doet voor iemand (mantelzorger) of juist dat er iemand is die niet bepaald een erfenis waard is. Officieel kunnen kinderen niet (volledig) onterft worden.

De weg daar omheen is bij leven al vast te schenken ...
Zie de Belastingdienst voor de voorwaarden voor fiscaal vriendelijke oplossingen.

Succes,
Erky

marcel75
door marcel75 - Apr 15, 2014 om 15:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Erky,
Allereerst zijn kinderen wel degelijk te onterven. Een onterfd kind kan echter een beroep op zijn legitieme portie doen. Dat moet binnen 5 jaar na het overlijden gebeuren.

Voor de berekening van de legitieme portie tellen schenking gedaan in de laatste 5 jaar voor het overlijden mee. Je volledige vermogen wegschenken werkt dus niet en zal juist tot grotere problemen leiden. Fiscaal dus leuk bedacht (hoewel je best wel wat moet wegschenken als je alleen maar de jaarlijkse vrijstelling van circa € 5.000,-- per jaar wilt gebruiken), erfrechtelijk spelen er nog andere zaken mee.

Een mantelzorger wordt fiscaal al (on)behoorlijk bevoordeeld omdat die eenzelfde vrijstelling heeft als een gehuwde, oftewel circa € 600.000,-- tegenover circa € 19.000,00 voor andere kinderen.