Is een juiste handleiding verplicht? Als niet, waarom?
Mag een bedrijf een product op de Nederlandse markt verkopen zonder een Nederlands-talig handleiding, als bepaalde waarschuwingen bestaat? bv witgoed: leeftijd van gebruik, installatie ivm electriciteit/water/temperatuur, juiste instelling van het apparaat enz. Blijkbaar niet. Hoezo? Zonder een juiste handleiding is gebruik van zo'n product niet alleen, waarschijnlijk, moeilijk (of onmogelijk) maar ook gavaarlijk.
U geeft dus al zelf antwoord op uw vraag. Waarom stelt u hem dan?
Inderdaad voor elektrotechnische apparaten is dat verplicht.
Lees hier.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005587/geldigheidsdatum_24-10-2011
Zoals diewilik al schrijft: vaak zit de Nederlandse handleiding er niet meer bij, maar staat dan wel op de site van de fabrikant. Of er zit een zeer korte handleiding bij het artikel met een verwijzing naar hun site.
Volgens mij dat ik ooit heb vernomen dat er een Hollandse gebruiskaanwijzing wettelijk verplicht is.
[quote=valerius-2 schreef op maandag 16 nov 2015, 19:15]Volgens mij dat ik ooit heb vernomen dat er een Hollandse gebruiskaanwijzing wettelijk verplicht is.
Sowieso in alle talen van de Europese Unie!
De enige keren dat ik geen NL-talige handleiding bij een product kreeg was als er sprake was van grijze import. Is dat hier misschien het geval?
Super dat er zoveel reacties in zo korte tijd zijn. In antwoord, heb ik wel een Bosch SMV68M90EU vaatwasser op Redcoon.nl gekocht die ik op Kieskeurig.nl heb gevonden. Geen indicatie van een import voor verkoop. Er waren alleen Duits en Scandinavische handleidingen meegeleverd. Online (via Bosch website) bestaat er geen NL-talige handleiding, maar wel nog Frans, Hongaars, Russisch en andere oost europese landen (maar Bosch waren super goed om een bepaalde oplossing te vinden, door gebruik van een handleiding van een andere model, toen ik heb ze gebeld). Steeds geen goede antwoord van Redcoon over hoe ze een product verkoopt op de Nederlandse markt zonder een juiste handleiding een Kieskeurig weigerde mijn review om de Nederlandse consument te informeren hierover.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Onderbuurman haalt stroom eraf
Mijn onderbuurman haalt mijn stroom en warm water eraf omdat hij last heeft van mijn normale woongeluiden. Hij is mij echt aan het wegpesten. 2 dagen geleden heeft hij mij 12 uur zonder gelaten. Als ik aanklop doet hij niet open en de verhuurder wil niks doen en vindt dat ik dit zelf maar moet oplossen.
Alleen de onderbuurman heeft toegang tot de meterkast.
Wat kan ik doen en bij wie kan
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer