rembrantd
door rembrantd Apr 24, 2015 om 16:49
Auto & vervoer

Is een Nokia smartphone een goede vervanger voor een TomTom?

Mijn TomTom is 6 jaar oud en kent niet alle wegen meer.
Een nieuwe Nokia kost minder dan een TomTom en daar blijft de navigatie Here altijd up-to-date (gratis).
Wie heeft ervaring met het navigeren, is het net zo makkelijk?

1383 22 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 24, 2015 om 16:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb geen ervaring met Tom Tom, maar wel met Nokia Here. Inderdaad zeer goede navigatie, wereldwijd. Ga je naar het buitenland, kaart downloaden en navigeren maar. Geen internet nodig.

aurora1
door aurora1 - Apr 24, 2015 om 17:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klk hier.
Ik heb een Tom Tom maar die gebruik ik nooit. Ik gebruik op mijn smartphone (geen Nokia) altijd een gratis app via Google Play voor navigatie.

pi
door pieterwolters - Apr 24, 2015 om 18:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Here staat in de verkoop, dus het is maar de vraag of en hoe lang het gratis blijft.

costnix
door costnix - Apr 24, 2015 om 21:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als die Nokia een smartphone is, moet u wel rekening houden met de kosten voor dataverkeer.
Verder valt nog te denken aan een Garmin Nüvi. Deze is speciaal voor de auto.

diumenge
door diumenge - Apr 24, 2015 om 21:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=costnix schreef op vrijdag 24 apr 2015, 21:10]Als die Nokia een smartphone is, moet u wel rekening houden met de kosten voor dataverkeer.
Verder valt nog te denken aan een Garmin Nüvi. Deze is speciaal voor de auto.
Neen, kaarten download je van te voren op de telefoon.

costnix
door costnix - Apr 24, 2015 om 21:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@dimenge
Zelfs dan nog kan het dataverbruik flink oplopen.

diumenge
door diumenge - Apr 24, 2015 om 22:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=costnix schreef op vrijdag 24 apr 2015, 21:54]@dimenge
Zelfs dan nog kan het dataverbruik flink oplopen.
Waaraan? Ik gebruik het in het buitenland, geen bitje data (roaming staat uit) en de navigatie werkt prima.

aurora1
door aurora1 - Apr 24, 2015 om 23:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@costnix, het werkt op gps, dus internet niet nodig/uitgezet, en dus geen kosten.

costnix
door costnix - Apr 25, 2015 om 00:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nou daar verschillen wij dan over van mening
Zelf gebruik ik een Garmin GPSmap 60 CSx en en 62S voor op de fiets en wandelen. Bij proenemingen in de trein en auto werkt deze

costnix
door costnix - Apr 25, 2015 om 00:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

(Wordt vervolgd)
prima mits je ze bij het raam plaatsen. Verder weet ik prima hoe een GPS werk, daar ik er al sinds het begin van het commerciëel gebruik van GPS.
Een smartphone blijft maar behelpen. Kwetsbaar en de accuduur is 2à 3 uur, terwijl een dedicated GPS toestel tot wel 16 uur op twee AA Li-ion accu werkt.

diumenge
door diumenge - Apr 25, 2015 om 08:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@costnix, volgens mij vergelijk je appels met peren. Maar ik ken die Garmin niet en volgens mij ken jij de Nokia Here navigatie op een smartphone niet. Feit is dat je voor 50 euro al een Nokia hebt met wereldwijde navigatie, wat kostte de Garmin?

T.a.v. de accuduur heb je een punt, maar waarom blijft een smartphone behelpen? Leg eens uit.

Kan je op de Garmin die jij hebt overigens een bestemming invoeren? Zo ja, hoe en is er dan echt sprake van navigatie zoals bij Here of Tom Tom?

pi
door pieterwolters - Apr 25, 2015 om 09:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op zaterdag 25 apr 2015, 00:41]
Een smartphone blijft maar behelpen. Kwetsbaar en de accuduur is 2à 3 uur, terwijl een dedicated GPS toestel tot wel 16 uur op twee AA Li-ion accu werkt.

Als je het in de auto gebruikt is de accuduur niet van belang natuurlijk. Trouwens, als jouw smartphone na 2...3 uur gps gebruik leeg is wordt het tijd voor een nieuwe telefoon.

ge
door gerboe - Apr 25, 2015 om 10:22
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik de navigatie van Nokia via GPS, dus zonder dataverkeer of kosten, en ben er zeer tevreden over.

rembrantd
door rembrantd - Apr 25, 2015 om 17:06
116 Antwoorden / 36 Vragen

Dank voor de antwoorden.
Kun je ook snel veranderen met de routeplanning naar:
*vermijd snelwegen
*kortste route
*wandelroute
en meer van dat soort opties die met een tomtom kunnen?
Trouwens, de batterijduur is niet belangrijk want het apparaat zit in de sigarettenplug.

diumenge
door diumenge - Apr 25, 2015 om 18:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan kiezen voor auto of wandelen (en zelfs openbaar vervoer, indien beschikbaar).

Je hebt bij 'optimalisatie van de route' keuze uit:
- Snellere route
- Kortere route
- Gebalanceerde route (standaard keuze)

Verder kan je volgende opties aan of uit zetten:
- Snelwegen
- Tolwegen
- Veerboten
- Tunnels
- Onv, wegen
- Autotreinen

Je kan ook HERE Transit nog installeren, dat is een OV-routeplanner. Die werk ook in het buitenland, mits er data beschikbaar is natuurlijk.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 25, 2015 om 18:58
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf gebruik ik deze compleet gratis (offline te gebruiken) en zeer regelmatig nieuwe updates. Werkt voor iets wat niets kost verbluffend goed, ook op de fiets (kent de meest vreemde weggetjes) en tijdens het wandelen. In de auto maak ik enkel gebruik van de gesproken tekst (stem is wel afschuwelijk) ook dat gaat prima.

Daarnaast zijn er apps, voor 'n paar tientjes, die echt een volledig los navigatie apparaat overbodig maakt.

costnix
door costnix - Apr 25, 2015 om 22:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@akkerdistel
Het mooie is, dat je zelf de fouten en nieuwe dingen kan aandragen, omdat de kaarten zijn ge baseert op Open Street Map. (Ik heb zelf diverse straten, gebouwen ingtekend. Binnen 2 weken waren deze aan de nieuwe versie toegevoegd)

door 1953 - Apr 26, 2015 om 00:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=janpatat schreef op vrijdag 24 apr 2015, 16:49]Mijn TomTom is 6 jaar oud en kent niet alle wegen meer.
Een nieuwe Nokia kost minder dan een TomTom en daar blijft de navigatie Here altijd up-to-date (gratis).
Wie heeft ervaring met het navigeren, is het net zo makkelijk?

Nu staat je broer of neef 'Henk Patat', met mobiele kraam, hier bij een uitgelopen oranjenacht, dit even terzijde gezegd hebbende.

Van mijn vorige Nokia kon ik ook navigeren, edoch het beeldscherm was te klein om het bekijken.

Tegenwoordig zijn de TomTom maximaal 6" en gratis kaartupdates tijdens de levensduur van de TomTom en bepaalde modellen geven ook nog eens gratis verkeersinfo mee, al dan niet via de smartphone bewerkstelligd.

diumenge
door diumenge - Apr 26, 2015 om 09:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=costnix schreef op zaterdag 25 apr 2015, 22:48]@akkerdistel
Het mooie is, dat je zelf de fouten en nieuwe dingen kan aandragen, omdat de kaarten zijn ge baseert op Open Street Map. (Ik heb zelf diverse straten, gebouwen ingtekend. Binnen 2 weken waren deze aan de nieuwe versie toegevoegd)
@costnix, ik ben nog steeds benieuwd naar je argumenten waarom een navigatie op een smartphone maar behelpen is. Zo te ze lezen weet je wel het e.e.a. van navigatie, dus barst los.

aurora1
door aurora1 - Apr 26, 2015 om 17:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft Nokia wel smartphones? Lees eens klik hier.
Als ze dan ook nog Here verkopen (zie mijn eerder gegeven link) dan zou ik zeker geen Nokia kopen, maar een smartphone waarop gratis navigatie apps geïnstalleerd kunnen worden. D.w.z. als u geen Tom Tom (kaarten) meer wilt kopen.

diumenge
door diumenge - Apr 26, 2015 om 17:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De telefoondivisie van Nokia is een tijdje geleden overgenomen door Microsoft. De Nokia Lumia serie met Windows Phone en Nokia navigatie er op bestaat nu als de Microsoft Lumia serie, nog steeds met navigatie van Nokia er op. Echter die navigatie is nu ook beschikbaar op Android telefoons, en ook iPhone geloof ik (laatste weet ik niet zeker).

aurora1
door aurora1 - Apr 26, 2015 om 23:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Klopt, is weer beschikbaar voor iPhones, klik hier.