pe
door peterkoster Apr 15, 2014 om 15:33
Geldzaken & recht

Is er nog hoop na KiFiD

Bij pinautomaat een opname afgebroken. Er is toch geld afgeschreven. Fortisbank vroeg om Procs verbaal van politie voordat zij de camerabeelden vrijgaven. Proces verbaal afgegeven. Een advocaat ingeschakeld. Een financiële klachtenorganisatie KiFiD heeft uiteindelijk de klacht ongegrond verklaard omdat er die dag geen geld is overgehouden door Forits (geen kasverschil).
De advocaat ziet geen heil in de zaak.
De bank weigert de camerabeelden te laten zien.
Is hier nog iets aan te doen?

7211 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2014 om 15:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo peterkoster,

Lijkt me niet nu Kifid de klacht ongegrond heeft verklaard.
En de advocaat geen heil in de zaak ziet.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2014 om 15:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@peterkoster,

Van de site van Kifid:

U kunt géén klacht indienen als u het niet eens bent met het oordeel van de Ombudsman of met een uitspraak van de Geschillencommissie of de Commissie van Beroep.

pe
door peterkoster - Apr 15, 2014 om 15:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Edrick!

pe
door peterkoster - Apr 15, 2014 om 16:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Weet iemand hoelang de camerabeelden worden bewaard?

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2014 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=peterkoster schreef op dinsdag 15 apr 2014, 16:23]Weet iemand hoelang de camerabeelden worden bewaard?

Camerabeelden
Op veel plaatsen wordt voor de veiligheid van klanten, personeelsleden en het toezicht op objecten gewaakt met videocamera’s. Voor camerabeelden op openbare plaatsen geldt een wettelijke bewaartermijn van vier weken. Deze termijn is bestemd voor beelden die geen aanleiding geven tot nader onderzoek of specifiek opsporingsonderzoek. De bewaartermijn kan worden verlengd als beelden van strafbare feiten zijn vastgelegd die gebruikt kunnen worden als bewijsmateriaal in een strafprocedure.

Voor de overige camerabeelden geldt als richtsnoer eveneens een bewaartermijn van vier weken. Indien in die periode geen incidenten hebben plaatsgevonden, is er geen reden om de gemaakte opnamen langer te bewaren. Deze moet u dan verwijderen. Heeft een bewakingscamera een bepaald incident vastgelegd, bijvoorbeeld een winkeldiefstal, dan mag u de beelden bewaren tot het geconstateerde incident is afgehandeld.
(Bron:CBP)

Met vr.gr.

pe
door peterkoster - Apr 16, 2014 om 10:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ha Edrick,
Hartelijk dank voor jouw deskundig antwoord en bronvermelding.
Groet,
Peter

ni
door nico w. - Apr 22, 2014 om 15:08
142 Antwoorden / 4 Vragen

Waar het om gaat is de zg. journaalrol van de desbetreffende geldautomaat. Die zou moeten uitwijzen dat je de transactie halverwege hebt afgebroken. Het oordeel van het KIFID, kennelijk van de Ombudsman KIFID, kan ik op grond van uw beschrijving niet goed volgen. Geen geld overgehouden ???????

Het kan ook zijn dat de Ombudsman KIFID geen heil ziet in een bemiddeling, want dat is zijn taak BEMIDDELEN tussen de klager en de bank. Misschien wil de Ombudsman om vijf uur stipt naar huis of zoiets.

Je kunt na een afwijzend oordeel van de Ombudsman KIFID je klacht nog steeds voorleggen aan de Geschillencommissie KIFID, die commissie bemiddelt niet, maar oordeelt als een rechterlijke instantie. Je moet dit wel binnen 3 maanden doen na de datum van afwijzing door de Ombudman. Het KIFID kent (helaas) een zeer korte termijnen voor het indienen van een klacht.

pe
door peterkoster - Apr 23, 2014 om 13:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het is langer dan 3 maanden geleden Nico.
De claim is afgewezen omdat de bank geen geld had overgehouden.
Dank en groet,
Peter

valerius-2
door valerius-2 - Apr 23, 2014 om 16:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=peterkoster schreef op woensdag 23 apr 2014, 13:51]Het is langer dan 3 maanden geleden Nico.
De claim is afgewezen omdat de bank geen geld had overgehouden.
Dank en groet,
Peter
Dan was de gleuf waar het geld uit komt daar isook al voor gewaarschud dat men ze zo afscherm met kleef band dat geld er niet meer te zien is. Daarom wordt er op gewezen er bij te blijven en proberen er iemand te waarschuwen. Zodat zij niet alsnog het kunnen weghalen.