sp
door spike69 May 26, 2015 om 18:09
Elektronica & tv

Is het aanbod van Bosch fair?

we hebben feb 2012 een bosch tes70121rw voor 799,- gekocht en tot nu 9200 kopjes gezet er mee ondanks de al 4x opgestuurd te hebben voor reparatie wegens lekage en geen koffie in kopje maar meer in lekbak, waarbij ze de laatste keer1(6 mei 2014) wel een pakking en kunststof ring hebben vervangen maar claimen geen defect te hebben gevonden. uh? tja, dit kosten me 153 euro.

Nu is het apparaat wéér defect en er blijkt een defect te zijn in de aansturing van de boiler/ watertoevoer. kosten: 345,- waarbij ze me 285,- er van laten betalen of een nieuw apparaat aanbieden met een korting van ongeveer 100 euro.

Ergens heb ik het gevoel dat we het bos in gestuurd worden. 3 jaar oud en nu al afgeschreven? Dit apparaat heeft ons 799 +150 + 300 = 1250,- euro gekost voor 9200 kopjes koffie: 7,36 euro ex koffie en stroom en schoommaak spullen. Dus in een 5sterren hotel koffiedrinken was goedkoper geweest!!!!!
of 799 en 150 is 950 euro en een paperweight terug krijgen.

Wat is jullie mening: geeft bosch een eerlijke aanbieding volgens de euopesche en nederlandse comsumenten wetgeving?

897 17 Rapporteer

alfatrion
door alfatrion - May 26, 2015 om 18:12
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de wettelijke garantie moet u bij de verkoper zijn. Dan had u recht gehad op kosteloos herstel of vervanging.

edrick3
door edrick3 - May 26, 2015 om 18:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat noemen ze: 'op de koffie komen'.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2015 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

€799 om een bakkie koffie te zetten?

Ze zijn nu nog € 100 duurder.

Cookies
door Cookies - May 26, 2015 om 19:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 18:27]€799 om een bakkie koffie te zetten?

Ze zijn nu nog € 100 duurder.

Dat mag dan wel een verdomd lekker bakkie zijn!;-)

sp
door spike69 - May 26, 2015 om 19:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alfatrion schreef op dinsdag 26 mei 2015, 18:12]Voor de wettelijke garantie moet u bij de verkoper zijn. Dan had u recht gehad op kosteloos herstel of vervanging.
Even ter verduidelijking: ik moet al sinds het begin het apparaat opsturen naar de technische dienst die deze bosch apparaten serviced. uiteraard heb ik rechtstreeks bij Bosch Nederland melding gemaakt van mijn onvrede ten aanzien van de betrouwbaarheid van hun product.
De verkopers sturen je meestal direct naar de fabrikant dus dit leek mij logisch.
Volgens de persoon, die uit naam van Bosch klantenservice sprak, is sinds dit april jaar de consumentengarantie en coulance regeling europees aangepast is en dus tot die "reparatiekorting" van 64,81 gekomen is.
Dit lichtelijk belachelijke aanbod heeft mij aangezet om zelf onderzoek te doen.

Graag hoor ik waar ik kan vinden wat mijn rechten zijn of op welke manier ik het beste een gesprek aan kan gaan om een nette afhandeling te krijgen.

re
door retail-stu - May 26, 2015 om 19:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=spike69 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 18:09]
Dit apparaat heeft ons 799 +150 + 300 = 1250,- euro gekost voor 9200 kopjes koffie: 7,36 euro ex koffie en stroom en schoommaak spullen. Dus in een 5sterren hotel koffiedrinken was goedkoper geweest!!!!!

Dit apparaat heeft u 1250 euro / 9200 kopjes = 0,14 euro per kopje gekost exclusief overige kosten.

Dat terzijde kunt u het beste schriftelijk contact opnemen en indien mogelijk de vorige nota's meenemen in uw verhaal, mocht het nu de eerste reparatie of 100 eu korting is het redelijk. Maar na 4 reparaties is dit mijn inzien onredelijk.

sp
door spike69 - May 26, 2015 om 19:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 19:03][quote=tijger1 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 18:27]€799 om een bakkie koffie te zetten?

Ze zijn nu nog € 100 duurder.

Dat mag dan wel een verdomd lekker bakkie zijn!;-)

Het zijn inderdaad lekkere bakkies en het voordeel dat ik mijn sterke bak gelijk kan drinken met een "slap" vrouwebakkie was ook een van de redenen.

als het apparaat 6 jaar zonder extra kosten behalve onderhoud (schoon maakmiddelen) gedraaid had dan is het 799/72= 11 euro mnd./31 = ,35ct per dag dan vind ik dat geen groot bedrag. de koffie is 7/14 euro per kilo (bonen) is ook duurder maar wel lekkerder. gemiddeld 1 kilo per week. 312kg 10 euro: 3120 euro aan koffiebonen: 3120/9200=0,33/kopje, dus het valt best mee ;-)

Nu: 799+153 reparatie+ 285 reparatie= 1237/ 38mnd = 32/mnd/31 = 1,05 euro per dag afschrijving. lijkt ook niet veel maar is een ongeveer 3x zo duur!

tijger1
door tijger1 - May 26, 2015 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Slap vrouwenbakkie"? "Sterke reden".

sp
door spike69 - May 26, 2015 om 19:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=retail-stu schreef op dinsdag 26 mei 2015, 19:26][quote=spike69 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 18:09]
Dit apparaat heeft ons 799 +150 + 300 = 1250,- euro gekost voor 9200 kopjes koffie: 7,36 euro ex koffie en stroom en schoommaak spullen. Dus in een 5sterren hotel koffiedrinken was goedkoper geweest!!!!!

Dit apparaat heeft u 1250 euro / 9200 kopjes = 0,14 euro per kopje gekost exclusief overige kosten.

Dat terzijde kunt u het beste schriftelijk contact opnemen en indien mogelijk de vorige nota's meenemen in uw verhaal, mocht het nu de eerste reparatie of 100 eu korting is het redelijk. Maar na 4 reparaties is dit mijn inzien onredelijk.

(ik kwam er ook al achter dat ik de cijfers omgedraaid had ;-) )

Ik zal eens naar de winkel gaan die me dit product heeft verkocht.
(reparatie 1: door lekkage defecte printplaat van het bedieningspaneel.(ook seals vervangen onder garantie)
reparatie 2: zetgroep blijkbaar defect: kreeg een ander/ gemodificeerd model in het teruggestuurde apparaat.
reparatie 3: halve kopjes koffie: ben bon kwijt dus weet niet exact wat er gebeurd is.
reparatie 4: niks gevonden maar wel iets vervangen en op de rekening gezet omdat het niet op de eerdere (rep 3) leek. (reparatie garantie ging niet op)
Nu stuk en niet te gebruiken: reparatie kosten: 285 euro.

Dus eh ik deel je mening dat het onredelijk is maar waar kan ik schriftelijke "bewijzen" vinden van deze onredelijkheid die ik kan overleggen aan de verkopende partij en /of de producent.

sp
door spike69 - May 26, 2015 om 19:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 19:53]"Slap vrouwenbakkie"? "Sterke reden".
nou met een filterpot is of jij of die ander de gene die niet drinkt wat ie wil : te sterk of te slap!
los van de uurtje staan smaak uit zo'n thermoskan..

edrick3
door edrick3 - May 26, 2015 om 20:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Over smaak valt niet te twisten.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2015 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gebruik nooit een thermoskan, maar een cafétière van Bodum. Een jaar of 10 geleden gekocht. Superduur € 62,50.

Een keer een nieuw filter besteld. Kapot gegaan door eigen onhandigheid. € 3,00. Perfecte koffie.;-))

alfatrion
door alfatrion - May 26, 2015 om 21:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=spike69 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 19:24]De verkopers sturen je meestal direct naar de fabrikant dus dit leek mij logisch.
Als consumentkoper heb je een klachtenplicht op straffe van verlies van je rechten. Deze houdt in dat je een gebrek tijdig na het ontdekken moet melden aan de verkoper. Meldingen binnen twee maanden zijn altijd tijdig, daarbuiten meestal niet.

pi
door pieterwolters - May 26, 2015 om 21:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich is het apparaat behoorlijk gebruikt (>8 kopjes per dag is meer dan gemiddeld voor dit soort apparaten). De kosten zijn ook redelijk (14 cent per kopje + pak m beet 16 cent voor goede koffie is niet extreem duur; Nespresso was duurder geweest).

Dat gezegd hebbende: het is een nadeel van dit soort automatische espressomachines dat het vol zit met leverancierspecifieke onderdelen. Voor hetzelfde geld koop je bijvoorbeeld 2 Italiaanse Rancillio Silvia espressomachines die gebouwd zijn met standaardonderdelen waardoor reparaties (wat gezien de eigenschappen van dit soort apparaten altijd nodig is om de zoveel jaar door de hoge temperaturen en druk waarmee ze werken) veel goedkoper uitvallen (vaak nog zelf te doen ook).

crewmember
door crewmember - May 27, 2015 om 10:19
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 18:27]€799 om een bakkie koffie te zetten?

Ze zijn nu nog € 100 duurder.

Sommige mensen hebben wel geld. Omdat ze werken, ipv de hele dag op kassa hun ongevraagde mening verkondigen.

@TS: Ik kan weinig andere issues vinden van mensen die problemen hebben met de tes70121rw. Maar aangezien dit geen Iphone is die 100.000.000 verkocht wordt, is dat misschien niet zo verwonderlijk.

Er zit helaas maar 2 jaar garantie op hun apparaten. Dus je hebt niet vanzelfsprekend meer echt op een kosteloze reparatie.
Je kan proberen BOSCH een mail te sturen met al je issues er op en vragen om een coulance regeling die beter is dan die 100 euro. Over het algemeen is het wel een prima merk.

Verder kostte je kopje 0.14 cent per stuk. Je moet de kosten delen door de hoeveelheid kopjes. Niet andersom.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2015 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 27 mei 2015, 10:19][quote=tijger1 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 18:27]€799 om een bakkie koffie te zetten?

Ze zijn nu nog € 100 duurder.

Sommige mensen hebben wel geld. Omdat ze werken, ipv de hele dag op kassa hun ongevraagde mening verkondigen.

Sommige mensen hebben ook geld, omdat ze hun hele leven gewerkt hebben en nu van hun pensioen genieten.

En hun mening wordt juist wel gevraagd.;-))

sp
door spike69 - May 27, 2015 om 19:05
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 27 mei 2015, 10:19

@TS: Ik kan weinig andere issues vinden van mensen die problemen hebben met de tes70121rw. Maar aangezien dit geen Iphone is die 100.000.000 verkocht wordt, is dat misschien niet zo verwonderlijk.

Er zit helaas maar 2 jaar garantie op hun apparaten. Dus je hebt niet vanzelfsprekend meer echt op een kosteloze reparatie.
Je kan proberen BOSCH een mail te sturen met al je issues er op en vragen om een coulance regeling die beter is dan die 100 euro. Over het algemeen is het wel een prima merk.

Verder kostte je kopje 0.14 cent per stuk. Je moet de kosten delen door de hoeveelheid kopjes. Niet andersom.

- Klopt, maar het was toen een redelijk dure in de markt omdat ik koos voor metalen boiler (kon meer kopjes koffie aan dan een "goedkopere" , 400 euro delongi) en de mogelijkheid om automatisch macchiato en cappuccino te maken wat een "eis" was bij moeders. misschien maandag morgen product? ;-)

- Heb al een mail gestuurd naar Bosch en die heeft me dus eh 63 euro reparatie korting gegeven.

-0,14 cent: klopt had ik al gezien maar er is geen "wijzigen" button om je (schrijf)fouten te corrigeren in je geposte tekst, enne als we toch op details letten: het is 14 cent of 0,14 euro haha.

Ga zaterdag eens langs de MM kijken of ik een betere deal kan maken.
(niet geprobeerd is altijd niks nada.)

(Ik vermoed overigens dat de vorige lekkages uiteindelijk geresulteerd heeft in deze total breakdown.)