no
door noels Nov 27, 2015 om 10:48
Geldzaken & recht

Is mijn belastingschuld nog te vorderen door de belastingdienst?

Ik ben zzp'er en in 2011 heb ik een ongeluk gehad waardoor ik een jaar niet heb kunnen werken. Ik zat midden in een grote opdracht welke ik niet heb kunnen afronden. Uit deze periode is een belastingschuld ontstaan van 21.000 euro. Ik ben daar netjes over in contact gegaan met de belastingdienst en kreeg alle medewerking tot uitstel van betaling. Hier over heen kwam de crisis en de terug betaling van de belastingschuld werd dus steeds moeilijker. Mijn contact persoon bij de belastingdienst vond dat na twee jaar het dossier gesloten moest worden en stelde voor dat ik contact op zou nemen met een deurwaarder van de belastingdienst.

Deze deurwaarder heb ik netjes een afspraak mee gemaakt bij mij thuis. Ik heb mijn hele verhaal verteld en uitgelegd hoe de schuld tot stand was gekomen. Na een gesprek van meer dan een uur trok hij de conclusie dat er niks te vorderen viel bij mij en hij het redelijk vond dat de openstaande vordering zou worden kwijtgescholden, en ik een verzoek tot kwijtschelding moest sturen naar hem zodat hij een "streep" door het dossier kon zetten.

Ik heb dit verzoek netjes op papier gezet en naar hem, zoals afgesproken, gemaild. we zijn nu ruim 2 jaar verder en mijn dossier is nog steeds niet afgerond. Sterker nog mijn dossier is in de kast beland bij de BD en ik krijg nog steeds aanmaningen het openstaande bedrag te betalen. Ik heb inmiddels meerdere keren de betreffende belastingdeurwaarder gebeld en krijg elke keer te horen dat hij mij nog wel kent en dat ik hem nog maar een keer alles moet mailen want hij had mijn verzoek niet binnen gekregen ( na later navragen bleek dat alles wel degelijk was binnen gekomen alleen dan in zijn junkmail) Na nu alles afgelopen 2 jaar al 2 keer te hebben gemaild en hem al meerdere keren te hebben nagemaild en gebeld of hij alles had ontvangen en zou willen afsluiten hoor ik keer op keer niks terug van de betreffende belastingdeurwaarder. Ik krijg smoesjes te horen dat hij niet meer op het betreffende rajon zit en ik alles weer moet mailen dan zal hij het voorleggen aan de betreffende collega. De moed begint mij inmiddels in de schoenen te zakken en heb alle afgelopen gesprekken die ik per telefoon heb gevoerd met de betreffende belastingdeurwaarder maar opgenomen om zo aan te kunnen tonen, als het nodig blijkt, dat het absoluut niet aan mij heeft gelegen. Ik kan alle mailtjes laten zien en de laatste telefoongesprekken laten horen. Kan een deurwaarder zomaar een dossier niet verder afhandelen en het op zijn beloop laten?

Wat kan ik doen en is er iemand die mij hier bij verder kan en wil helpen? Ik wil heel graag verder maar met de BD lukt dat blijkbaar niet.

1965 4 Rapporteer

donna
door donna - Nov 27, 2015 om 18:29
207 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=noels schreef op vrijdag 27 nov 2015, 10:48]Ik ben zzp'er en in 2011 heb ik een ongeluk gehad waardoor ik een jaar niet heb kunnen werken. Ik zat midden in een grote opdracht welke ik niet heb kunnen afronden. Uit deze periode is een belastingschuld ontstaan van 21.000 euro. Ik ben daar netjes over in contact gegaan met de belastingdienst en kreeg alle medewerking tot uitstel van betaling. Hier over heen kwam de crisis en de terug betaling van de belastingschuld werd dus steeds moeilijker. Mijn contact persoon bij de belastingdienst vond dat na twee jaar het dossier gesloten moest worden en stelde voor dat ik contact op zou nemen met een deurwaarder van de belastingdienst.

Deze deurwaarder heb ik netjes een afspraak mee gemaakt bij mij thuis. Ik heb mijn hele verhaal verteld en uitgelegd hoe de schuld tot stand was gekomen. Na een gesprek van meer dan een uur trok hij de conclusie dat er niks te vorderen viel bij mij en hij het redelijk vond dat de openstaande vordering zou worden kwijtgescholden, en ik een verzoek tot kwijtschelding moest sturen naar hem zodat hij een "streep" door het dossier kon zetten.

Ik heb dit verzoek netjes op papier gezet en naar hem, zoals afgesproken, gemaild. we zijn nu ruim 2 jaar verder en mijn dossier is nog steeds niet afgerond. Sterker nog mijn dossier is in de kast beland bij de BD en ik krijg nog steeds aanmaningen het openstaande bedrag te betalen. Ik heb inmiddels meerdere keren de betreffende belastingdeurwaarder gebeld en krijg elke keer te horen dat hij mij nog wel kent en dat ik hem nog maar een keer alles moet mailen want hij had mijn verzoek niet binnen gekregen ( na later navragen bleek dat alles wel degelijk was binnen gekomen alleen dan in zijn junkmail) Na nu alles afgelopen 2 jaar al 2 keer te hebben gemaild en hem al meerdere keren te hebben nagemaild en gebeld of hij alles had ontvangen en zou willen afsluiten hoor ik keer op keer niks terug van de betreffende belastingdeurwaarder. Ik krijg smoesjes te horen dat hij niet meer op het betreffende rajon zit en ik alles weer moet mailen dan zal hij het voorleggen aan de betreffende collega. De moed begint mij inmiddels in de schoenen te zakken en heb alle afgelopen gesprekken die ik per telefoon heb gevoerd met de betreffende belastingdeurwaarder maar opgenomen om zo aan te kunnen tonen, als het nodig blijkt, dat het absoluut niet aan mij heeft gelegen. Ik kan alle mailtjes laten zien en de laatste telefoongesprekken laten horen. Kan een deurwaarder zomaar een dossier niet verder afhandelen en het op zijn beloop laten?

Wat kan ik doen en is er iemand die mij hier bij verder kan en wil helpen? Ik wil heel graag verder maar met de BD lukt dat blijkbaar niet.

Vreemd dat de deurwaarder gewoon niet meer reageert. Wat zegt uw contactpersoon van de belastingdienst die u naar de deurwaarder heeft verwezen? En kunt u nog steeds niets betalen, of zou u een betalingsregeling kunnen afspreken? Eventueel voor een deel van de schuld. Bestaat uw bedrijf nog? Op de site van de belastingdienst kunt u lezen wat de voorwaarden zijn om kwijtschelding te vragen, als u aan deze voorwaarden voldoet zou u uw aanvraag misschien opnieuw kunnen indienen.

ho
door hopetobehelping - Nov 28, 2015 om 17:02
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste noels,

goed dat u gesprekken heeft opgenomen en alle mails nog heeft.
Daarmee kunt u aantonen dat het in ieder geval niet aan u gelegen heeft en dat u blijkbaar tegen een muur aanloopt bij de belastingdienst.
Uw huidige financiële situatie kan ik niet inschatten. Het inschakelen van een belastingconsulent zal kosten met zich meebrengen maar zou zeker tot de mogelijkheden behoren.
Aangezien u bij de belastingdienst tegen een muur aanloopt zou u ook nog kunnen aankloppen bij de nationale ombudsman.
Als u het nog niet gedaan heeft dan zou ik als ik u was allereerst een klacht indienen bij de belastingdienst. Meer informatie over het indienen van een klacht bij de belastingdienst en de stappen die daarna kunnen volgen vind u hier.
Hoop dat u snel van de problemen met de belastingdienst af bent en dit allemaal weer achter u kunt laten.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2015 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ondernemers krijgen maar heel zelden kwijtschelding van belasting. De aanslag wordt bij betalingsonmacht meestal "on hold" gezet en pas geincasseerd als er weer gelden beschikbaar zijn.

Hebt u nadien nog schulden opgebouwd bij de beladtingdienst en hebt u nog andere schulden?

Ik zou maar zelf contact opnemen met de beladtingdienst

bu
door busybear - Nov 28, 2015 om 23:18
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zaterdag 28 nov 2015, 17:02]Beste noels,

goed dat u gesprekken heeft opgenomen en alle mails nog heeft.
Daarmee kunt u aantonen dat het in ieder geval niet aan u gelegen heeft en dat u blijkbaar tegen een muur aanloopt bij de belastingdienst.
Uw huidige financiële situatie kan ik niet inschatten. Het inschakelen van een belastingconsulent zal kosten met zich meebrengen maar zou zeker tot de mogelijkheden behoren.
Aangezien u bij de belastingdienst tegen een muur aanloopt zou u ook nog kunnen aankloppen bij de nationale ombudsman.
Als u het nog niet gedaan heeft dan zou ik als ik u was allereerst een klacht indienen bij de belastingdienst. Meer informatie over het indienen van een klacht bij de belastingdienst en de stappen die daarna kunnen volgen vind u hier.
Hoop dat u snel van de problemen met de belastingdienst af bent en dit allemaal weer achter u kunt laten.

Eens met deze stelling dat u een klacht kunt indienen bij de Nationale Ombudsman. Per slot van rekening is het de deurwaarder van de Belastingdienst zelf die u in de kou laat staan. Ik was er in uw geval al helemaal klaar mee geweest en zou een klacht ingediend hebben.
https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/criteria
Veel succes!!