tr
door tram12 Apr 13, 2012 om 00:09
Computers & telefonie

Is mijn computer gehackt o.i.d.?

Mijn pc is ondanks opruimen, firewall, filters en defragmenteren, ontzettend traag. Hij loopt regelmatig vast om niets. Kan het zijn dat iemand mijn mailadres/pc gebruikt voor minder frisse activiteiten? Heb weleens gehoord dat door criminelen deze methode gebruikt wordt. Hoe kan ik daar achter komen?

3559 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Merkwaardig, mijn 1 jaar oude laptop heeft dat ook zo nu en dan de laatste tijd.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tram12 schreef op vrijdag 13 apr 2012, 00:09: Mijn pc is ondanks opruimen, firewall, filters en defragmenteren, ontzettend traag. Hij loopt regelmatig vast om niets. Kan het zijn dat iemand mijn mailadres/pc gebruikt voor minder frisse activiteiten? Heb weleens gehoord dat door criminelen deze methode gebruikt wordt. Hoe kan ik daar achter komen?

Laat hem eens een week uit staan en kijk of dat verschil maakt.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tram12

Je zou eens kunnen kijken hoeveel ruimte je nog hebt op de C schijf.
Traag verloop kan ook zijn: teveel overbodige rommel - eraf halen.
Pc scannen met MBAM is ook een optie.

Klik hier voor MBAM

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 02:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eventueel nog Klik hier..., of tik bovenaan in het zoekvakje: lange aanloop naar windows starten voor de tip over hardware reset van gsm, anders kun je overwegen een hijjackthis logje te plaatsen.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 03:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoek eens naar het programma Ccleaner
Dat is gratis en werkt redelijk goed om je pc schoon te krijgen

( ok, er zijn betere programma's voor, maar ik ga er van uit dat je "amateur" bent. )

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het handigste in dit soort gevallen is gewoon de boel helemaal opnieuw installeren. Dan is je PC weer als nieuw, en vervolgens alleen installeren wat je nodig hebt. Als de computer hardwarematig in orde is, moet hij weer net zo snel zijn als toen je 'm kocht.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hardware reset:
PC uitzetten.
Stekker uit stopcontact (bij laptop ook batterij verwijderen).
Paar keer op de AAN-knop van de PC drukken.
Stekker terug in stopcontact.
PC starten en hopen dat het geholpen heeft.

Mogelijke hardware oorzaken:
Minder dan 1GB geheugen (512 MB is ook voor XP te weinig).
Harde schijf is versleten.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

het kan helaas van alles zijn.
kapotte boofsector, aantal programma's die met windows meestarten. Programma's die gelijk uitgevoerd worden?
CDrom die nog in je lade zit en programmas die op vertraagd starten staan ingesteld. Belangrijker nu is ..... Wat is je computer samenstelling en welke applicaties en besturingssysteem draai je daar op

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder te weten om wat voor soort PC het gaat (lees: processor, geheugen, videogeheugen, ruimte harde schijf, Windows versie) is er niet echt een goed antwoord te geven.

Maar het lijkt erop dat er teveel opruimprogramma's geïnstalleerd zijn, je waarschijnlijk 2 firewall's hebt draaien, je te vaak defragmenteert, er te weinig geheugen aanwezig is.

Defragmenteren doe ik zelf nooit, vindt het persoonlijk overbodig.
Vanaf Vista gaat het automatisch, dus hoef je het zelf niet meer te doen.
Op mijn oude XP computers heb ik ook nooit gedefragmenteerd en toch werden ze niet langzamer.
Vergeet ook niet dat teveel defragmenteren het tegenovergestelde effect zal hebben.

Ik weet niet of je ook gebruik maakt van registercleaners, is dit wel zo, dan wil ik je dit toch afraden.
Verkeerd gebruik van een registercleaner kan je computer langzamer maken en je hebt grote kans op allerlei foutmeldingen tot zelfs een crashende computer.

Zou je ook nog kunnen aangeven welke cleaners en filters je allemaal gebruikt en welke firewall je naast de standaard Windows firewall gebruikt?

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo zie je weer wat voor idiotisme op je af komt als je de vraag op een verkeerde plek vraagt :) verkeerde zoals hier, bij kassa vara :) en zeker als er zoals altijd online genoeg idioten zijn die niets te doen hebben en gaan zo genaamd slimme neef spelen, snel met aantwoorden komen.

zoals "Dirck" ook aangaf zonder niets te vragen.

om je vraag goed beantwoord te krijgen op een normale manier moet je eerst inderdaad alle gegevens van je PC hier vermelden. zoals geheugen, processor type, merk, harde-schijf grote en hoeveel er nog vrij is, Windows versie, geïnstalleerde programma's zoals antivirussen, en alle andere.

Pas daarna kan iemand die er verstand van heeft een conclusie trekken, en dan nog zal dat een conclusie op afstand zijn, dus niet 100%
Beste is eens kappen met zelf medicatie en even naar de doctor, voor de PC dan bedoel ik :)
Gewoon naar een computerzaak of een monteur thuis bestellen. kost tegenwoordig niet zo duur. via KPN bijvoorbeeld.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dirck en Hagaman,

De pc draait met Windows 7. Ook firewall via windows. Verder alleen Comodo virusscanner. C-schijf heeft nog 75 gig ruimte. Verder draai ik alleen wekelijks Uniblue met registerschoner, driverupdater en speed up my pc.

Bij msconfig alleen de java en Comodo gevinkt. Wisselbestandsgrootte wordt door systeem beheerd maar heb hier ook geen oplossing mee kunnen creëren.

Ben van plan alles er af te gooien en opnieuw te installeren maar dat is weer veel werk en kost tijd. Zou zonde zijn als het een hacker blijkt te zijn.

Is er een mogelijkheid om je hiertegen te beveiligen?

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zowiezo all die uniblu register cleaners, speedups erav halen, comodo ook direct eraf :) sorry hoor. Alles reaf !
HOeveel geheugen heb je ? als het onder de 3 GB is zou ik niet verrast staan van traagheid. Win7 is eenmaal zwaar, in plaats van comodo kan je een beter Avast free nemen, en dan een boot scan inplannen, pc opstarten in in boot modus laten scannen. als je gehackt bent of er virussen zitten zal avast deze pakken.
Ver algemeen advies aan iedereen gebruik nooit registr cleaners etc.. deze maken veel kapot, en achteraf krijg je problemen.
Gebruik het opschoon gedeelte van Ccleaner, dus het eerste gedeelte waar tijdelijke toestanden worden verwijdert, en tools voor uitschakelen van programma's die onnodig starten. Maar vergeet niet, programa's die mee starten, vertragen alleen in het begin, dus als de pc constant traag is dan is er meer aan de hand.
Kan aan geheugen liggen, kan aan processor liggen.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn PC is traag is natuurlijk een erg vaag begrip. Waar is hij traag in? Wanneer is hij traag? Vastlopen om niets doet hij nooit. Wanneer loopt hij vast? Zit er een patroon in het vastlopen? Wat zie jij als vastlopen? Een BSOD heb ik nog nooit gehad onder Windows 7, dus wat is vastlopen?

Verschaf eens duidelijkheid op die punten, want je krijgt nu al adviezen die m.i. wel aardig zijn, maar het probleem niet gaan oplopen.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

tram12 schreef op vrijdag 13 apr 2012, 15:07: Dirck en Hagaman,

De pc draait met Windows 7. Ook firewall via windows. Verder alleen Comodo virusscanner. C-schijf heeft nog 75 gig ruimte. Verder draai ik alleen wekelijks Uniblue met registerschoner, driverupdater en speed up my pc.

Bij msconfig alleen de java en Comodo gevinkt. Wisselbestandsgrootte wordt door systeem beheerd maar heb hier ook geen oplossing mee kunnen creëren.

Ben van plan alles er af te gooien en opnieuw te installeren maar dat is weer veel werk en kost tijd. Zou zonde zijn als het een hacker blijkt te zijn.

Is er een mogelijkheid om je hiertegen te beveiligen?

Inderdaad jammer dat zoveel vragenstellers het teveel moeite vinden, of onvoldoende besef van de materie hebben, om voldoende relevante gegevens te kunnen verstrekken. Op de meeste websites wordt dat niet geaccepteerd.
Hier bij Kassa is men wat milder in dat opzicht en dat heeft ook zo zijn charmes.
Een gericht antwoord is dan inderdaad niet mogelijk. Maar enkele standaard adviezen kun je natuurlijk altijd geven. Niet geschoten is altijd mis.

Hou je verre van alles wat lijkt op: Cleaners, Uniblue, Registerschoner, Driverupdater en Speed up my pc. Al die mooie cleaners, boosters en optimizers kunnen er samen een echte puinhoop van maken op je PC.
Fabrieksbestanden terugzetten, of formatteren en herinstalleren, is dan het eenvoudigst, al kan het verwijderen van al die overbodige troep ook al een oplossing zijn.

Het lijkt me niet de bedoeling en ook geen goed idee om hier een KPN-monteur aan te bevelen. Uiteindelijk krijg je hier bij Kassa in veel gevallen een redelijk goed en gratis advies.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2012 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Hagaman en GSM al vermelden hierboven omtrent de registercleaners en ik vanmorgen het vermoeden al had dat je een registercleaner gebruikt hebt, wil ik je aanraden om even op onderstaande link te klikken en dit even goed door te lezen.

www.pcwebplus.nl/SpeedUpMyPc om computer sneller te maken?

De enigste manier om een computer sneller te maken, is door meer geheugen te installeren.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Apr 14, 2012 om 04:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het niet geheel met de topantwoorden eens.....
Als een PC voorheen met minimale specificatie's goed gedraaid heeft en ineens langzaam wordt is er een probleem.

Er zijn dan te veel proccessen die tegelijk lopen EN misschien te weinig geheugenruimte.

zonder en conclusie te trekken zou mijn eerdere antwoord ( Ccleaner ) al een hoop kunnen oplossen.

Wel ben ik het eens met Dirck dat het makkelijker is als je het type pc en besturings systeem vermeld.

Echter ik ben er van uit gegaan dat je een gebruiker bent zonder al te veel kennis van pc's en ( zonder negatief te doen) bijvoorbeeld een Aldi pc hebt aangeschaft!
( off-topic, met aldi pc's is niets mis, ik heb er ook een die al 10 jaar probleemloos draait )

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou gewoon ff Spybot search & destroy eroverheen halen, dit klinkt namelijk als spyware. Probeer het eens zou ik zeggen, programma is helemaal gratis.

http://fileforum.betanews.com/detail/Spybot-Search-Destroy/1043809773/1

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

johannijdam schreef op zondag 15 apr 2012, 10:44: ik zou gewoon ff Spybot search & destroy eroverheen halen, dit klinkt namelijk als spyware. Probeer het eens zou ik zeggen, programma is helemaal gratis.
http://fileforum.betanews.com/detail/Spybot-Search-Destroy/1043809773/1

@Johan,

Als je een programma aanbeveelt, geef dan in ieder geval de link naar de officiële website van Spybot S&D, dit is wel zo fatsoenlijk plus dat vraagsteller dan ook in het Nederlands kan lezen wat dit voor programma is.

Dit is de officiële site: Spybot - Search & Destroy

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dirck

zoals je zult merken... de website stuurd je door naar een download source, om het makkelijk te houden verwijs ik daarnaar, leek mij wel zo practisch...

dirck schreef op zondag 15 apr 2012, 11:47:
johannijdam schreef op zondag 15 apr 2012, 10:44: ik zou gewoon ff Spybot search & destroy eroverheen halen, dit klinkt namelijk als spyware. Probeer het eens zou ik zeggen, programma is helemaal gratis.
http://fileforum.betanews.com/detail/Spybot-Search-Destroy/1043809773/1

@Johan,

Als je een programma aanbeveelt, geef dan in ieder geval de link naar de officiële website van Spybot S&D, dit is wel zo fatsoenlijk plus dat vraagsteller dan ook in het Nederlands kan lezen wat dit voor programma is.

Dit is de officiële site: Spybot - Search & Destroy

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is nog een goede website die je alles kan vertellen over de verschillende soorten malware en ook kun je hier allerlei tooltjes downloaden en kun je lezen hoe ze werken, neem er eens een kijkje zou ik zeggen.

users.telenet.be/marcvn/spyware/index.html

Wil je echt weten waarom je pc nou zo langzaam is, ga dan naar een forum toe die speciaal bedoeld is voor dit soort vragen.
Bijvoorbeeld deze forums:
hijackthis.nl/forum/index.php

nucia.eu/forum/index.php

nationaalcomputerforum.nl/index.php

vragenforum.nl/viewforum.php

Op die forums kun je dan een Hijackthis logje indienen en dan bekijken zij wat er eventueel aan de hand kan zijn.
Wat is HijackThis?

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

johannijdam schreef op zondag 15 apr 2012, 11:53: @dirck

zoals je zult merken... de website stuurd je door naar een download source, om het makkelijk te houden verwijs ik daarnaar, leek mij wel zo practisch...

Het komt ook regelmatig voor dat antwoorders vragenstellers naar een website sturen waar een download voor een gratis programma is, later blijkt dan dat je voor die gratis download op die website moet betalen voor dat gratis programma door middel van een SMS'je. Of nog erger, er blijkt spyware in te zitten.

Daarom mijn advies om de link naar de officiële website te geven, vooral als het ook nog eens een Nederlandse website betreft.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2012 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Werkt de PC WiFi ? Als je WiFi werkt dan kun je via https://192.xxx naar gelang je WiFi-modem e/o WiFi-router dit oproepen om het (2.4 Ghz) kanaal (1-11)wijzigen van automatisch naar handmatig.

Je kunt via een een ander gratis software - naam is mij even ontschoten doch vraagt een donatie - zien wie WiFi is en op welk kanaal (1-11) wordt gecommuniceerd. Zoek uit welk kanaalnummer nog niet of nauwelijks in gebruik is, soms duikt er twee kanaalnummers op, bijvoorbeeld 2+6.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2012 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels, Uniblue, Speedupmypc, comodo en ook -geloof ik, want ik kan dat (nog) niet zelf dus mijn vriend doet dat- Driverupdater eraf. Wel Microsoft Security Essentials geïnstalleerd. Ik denk dat het opschoon gedeelte van Ccleaner ook wel verstandig zou zijn. Misschien ook die spybotsearchdestroy. Eén van beide pc's doet het nu goed, dus dat is al heel fijn, de tweede met die 75 gig geheugen niet, maar daar is vriend nog aan bezig, denk ik. Zal nog even duren, want hij is erg druk. Wilde vast wat van mij laten horen, vandaar.

Nee, ik gebruik geen wifi.

Dirck, bedankt voor je linkjes. De anderen natuurlijk ook bedankt voor hun adviezen. Ik zal het vervolg laten weten.