po
door pollekamp Sep 20, 2014 om 15:00
Voeding & gezondheid

Is Stimorol Fusion kauwgum schadelijke voor de gezondheid

Stimorol Fusion kauwgum blijft heel lang op smaak. Hoe kan dat en is dat ongezond?

7026 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 20, 2014 om 15:20
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, lees hier een (oud) artikel over Aspartaam waar Stimorol Fusion ook op die lijst staat. Nu zijn zoetstoffen ook niet onschadelijk. lees hier. Vind zelf het verhaal wat 'ongeloofwaardig' overkomen, maar goed, ieder kan voor zich denken. Denk dat de smaak langer blijft door meer toevoeging.

edrick3
door edrick3 - Sep 20, 2014 om 15:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pollekamp,

Doordat er smaakstoffen toegevoegd zijn.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2014 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel onverstandig van Stimorol, dat langer op smaak blijven. Neemt u niet gauw een nieuw kauwgompje. ;-)

ma
door manwijf - Sep 26, 2014 om 13:14
574 Antwoorden / 1 Vragen

Om die reden wel mijn favoriete kauwgom. De hele dag kauwgom kauwen doe ik toch niet. Praten en kauwen is niet zo'n goede combinatie en als ik wat wil kauwen, hoef ik niet zo snel een nieuwe te nemen, dus ach..

ja
door jangmcoolen - Sep 26, 2014 om 14:23
77 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn zwager zegt altijd: als ik de media moet geloven is alles slecht behalve heel hard werken (en dat ook nog voor een groot deel voor anderen, voegt hij er steevast aan toe)

endemion
door endemion - Sep 26, 2014 om 18:01
237 Antwoorden / 3 Vragen

Kunstmatige zoetstoffen als aspartaam kunnen suikerziekte veroorzaken
in Gezondheid 18 september 2014 15:00 5 Reacties 1,558 Bekeken
Kunstmatige zoetstoffen zijn toch niet zo onschuldig als door sommigen werd gedacht. Ze kunnen de suikerstofwisseling veranderen, waardoor suikerziekte kan ontstaan. Dat blijkt uit een studie van het Weizmann-instituut in Israël. De resultaten zijn verschenen in vakblad Nature. Kunstmatige zoetstoffen worden ter vervanging van suiker gebruikt. Ze geven lightdranken en zoetjes hun zoete smaak.
De wetenschappers voegden saccharine, sucralose en aspartaam toe aan het drinkwater van muizen. Andere muizen dronken suikerwater. Het bloedsuikergehalte van de muizen die kunstmatige zoetstoffen binnenkregen bleek hoger te zijn dan dat van muizen die water met suiker dronken. Dit wijst op een verminderde glucoseintolerantie, een voorbode van suikerziekte.
Volgens de onderzoekers heeft dit te maken met bacteriën in de darmen. Bij 400 mensen die werden onderzocht bleken de darmbacteriën van personen die kunstmatige zoetstoffen gebruikten te verschillen van de darmflora van mensen die geen kunstmatige zoetstoffen kregen.
De wetenschappers van het Weizmann-instituut gaven tot slot zeven vrijwilligers die normaal nooit zoetstoffen gebruikten een week lang kunstmatige zoetstoffen. Bij vier van de zeven werd een stijging van het bloedsuikergehalte geconstateerd. Verder onderzoek moet uitwijzen waarom sommigen wel gevoelig zijn voor dit effect van kunstmatige zoetstoffen en anderen niet.
Eerder onderzoek bij mensen wees al in dezelfde richting, al was toen nog niet duidelijk of het wel degelijk de kunstmatige zoetstoffen waren die invloed hadden op de bloedsuikerspiegel. “Zoetstoffen blijven in de darm en worden niet opgenomen door het bloed, dus niemand begreep hoe ze zouden kunnen ingrijpen in onze stofwisseling,” zei diabetoloog Luc Van Gaal. “Dit nieuwe onderzoek maakt dat elegant duidelijk.”
De uitkomsten van het onderzoek zijn in strijd met het voedingsadvies voor diabetici en mensen met overgewicht. Dit advies uit 2010 geeft juist aan dat mensen het best suiker door zoetstoffen kunnen vervangen.
[GVA]