ha
door harleny Oct 22, 2007 om 14:48
Voeding & gezondheid

Is water drinken via BRITA waterfilter gezond, of juist ongezond?

Wij gebruiken een BRITA waterfilter voor ons water gebruik. Nu bereiken ons de laatste tijd berichten dat deze filter ook de stoffen, die ons lichaam nodig heeft, eruit filteren. Leiding water zou zelfs gezonder zijn. Deze vraag heb ik aan BRITA gesteld, maar daar kreeg ik geen antwoord van.

Is wetenschap over deze vraag?

159482 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk geeft brita geen antwoord.

Er is een spreekwoord "Wie zwijgt stemd toe"

Er komen waarschijnlijk van twee personen heeeeel positive reakties over waterfilters en de gevaren van het drinken van ongefilterd kraanwater maar letop dat zijn handelaren in dat soort apparaten.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ja ik geloof nog in sprookjes, de site ziet er mooi uit en ze bestaan ook al heel lang. Brita Benelux

Maar mijn kopje koffie of thee gaat dat nu echt lekkerder smaken?
Dit sprookje geloof ik niet, is dat erg?

Gewoon water uit de kraan en als je het geluk hebt om in een gebied te wonen waar ze heerlijk kraanwater hebben heb je een dubbel zo lekker bakkie en nog gezonder ook.

Cat

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haal alles wat volgens slimme jongens ongezond zou kunnen zijn uit onze voeding en we gaan alleen nog maar dood aan een verkoudheid wegens gebrek aan weerstand/ antistoffen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

joepie een nieuwe discussie over dit onderwerp :-s

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik dit filter al jaren, alleen gebruik ik het niet om mijn kraanwater mee te filteren, want dat vertrouw ik wel. Nee ik gebruik het om mijn flessen bronwater mee te filteren, en met dit door Brita gefilterde bronwater zet ik mijn koffie welke ik uiteraard ook weer door een filter laat gaan. Deze koffie drink ik zwart, dus zonder melk, want in melk zitten ook allemaal gevaarlijke stoffen. Ik denk dat ik door deze leefwijze 127 jaar kan worden.

Maar oké er komt WEER een discussie over waterkwaliteit en ik gooi ook maar weer een duit in het zakje.

Bassie (nooit te beroerd om mee te doen aan WEER een onzinnige discussie)

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waterfilters voor huishoudelijk gebruik is in vrijwel alle gevallen totale onzin!
Het nederlandse (drink)water is van een uitstekende kwaliteit en daarom zijn filters geldklopperij voor de gewone burger.
Dit zeker als men bedenkt dat te zacht water huist niet zo gezond blijkt te zijn en dit niet alleen voor de mens maar ook voor metalen!

(men zoekt maar zelf op "zacht water" e.d.)

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet zeuren, gewoon drinken wat de kraan schenkt.......

Met al dat `steriele`gedoe wordt je straks nog doodziek als je nog eens ergens een glaasje gewoon water moet drinken....... ;-(

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie tevens deze vraag:

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=873&qid=312857

Ik ben van mening dat bedrijven die dergelijk apparatuur verkopen, alleen maar zinspelen op de angsten van de mensen..... Het is een beetje in de vorm van de TelSell-sprookjes. Het is maar wat je gelooft.

V.w.b. de 'wetenschap': ook wetenschappers zijn het onderling heel vaak niet met elkaar eens. Maar iedereen staat het vrij om wat dan ook te geloven en daarop te (re)ageren.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruiken al ruim 15 jaar Britta gefilterd drinkwater voor voornamelijk de thee en de koffie en van tijd tot tijd een glas water. Proef ik het verschil tussen Britta gefilterd water en drinkwater? Hmmm, volgens mij niet. Niet zo vreemd want ons drinkwater is reeds van hoge kwaliteit. Proef ik het verschil tussen thee/koffie gezet met water uit de kraan of met Britta water? Ja wel degelijk en niet zo'n beetje ook. Wat een verschil in smaak. Bovendien ziet de thee er duidelijk anders uit omdat er minder kalk in het gefilterde water zit. Ook de theepot blijft duidelijk zichtbaar schoon van thee-aanslag. Bij dat laatste speelt het kalk in het water een grote rol. In ons nieuwe huis zit helaas nog een stuk loden waterleiding. Ik heb in een kritisch wetenschappelijk onderzoek naar de zin/onzin van het filteren gelezen dat de filtratie van lood uit het water positief wordt beinvloedt door het Britta filter. Maar pas op! Al na zo'n kan of tien is die filtratie van lood en andere zware metalen al sterk afgenomen, aldus de metingen in dat onderzoek. Voor gewoon gebruik (koffie, thee, smaak etc) kan ik deze filters zeker aanraden. Wordt u daardoor gezonder? Nee! Gelukkiger? Misschien als u net als ik een liefhebber bent van een perfect bakkie thee of koffie.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een Britakan filtert water zowel op kalk en reststoffen zoals chloor.
In sommige gevallen zoals thee merk je het verschil.
Voor koffie moet er een gedeelte kalk aanwezig blijven, dat is dan ook zo bij de kan.

In Nederland hebben we echt top drinkwater t.o.v. de rest van de wereld.
Filteren is meestal ook niet nodig.
De kan meenemen op vakantie is dan best een goed idee.

Denk er nuchter over na. Als je het verschil niet merkt, moet je het niet doen.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hephaistion
Loden waterleiding is voor consumptie verboden in Nederland.
Ik kan je dan ook aanraden om nooit jonge kinderen te laten drinken van water uit een loden leiding.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op maandag 22 okt 2007, 16:58: Waterfilters voor huishoudelijk gebruik is in vrijwel alle gevallen totale onzin!Het nederlandse (drink)water is van een uitstekende kwaliteit en daarom zijn filters geldklopperij voor de gewone burger.Dit zeker als men bedenkt dat te zacht water huist niet zo gezond blijkt te zijn en dit niet alleen voor de mens maar ook voor metalen!(men zoekt maar zelf op "zacht water" e.d.)De Vrije Vogel

Juist !

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je erin gelooft vooral doen.Ik geloof er niet in leidingwater is voor mij prima voor koffie en thee.Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leidingwater schijnt toch het beste te zijn om te drinken en het goedkoopste.

Wat dacht u van al deze filters waar het leidingwater doorheen moet:
http://mediatheek.thinkquest.nl/~kle0001/?contentid=60

En milieutechnisch gezien is ook kraanwater het beste:

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Drinkwater

Hartelijke groet, Elena

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

En waarom gaan we reageren op een vraag van okt.2007??
Hoe zinvol is dit?? Niet dus in mijn optie!

Eens te meer een pleidooi om items 'af te sluiten'!!

Zie hier

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2013 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is drinkwater filteren nodig in Nederland?
Jun 3rd, 2013 by Iris kookt
.
Water uit de kraan

‘Wij hebben het schoonste water van de wereld’, is een uitroep die je veelvuldig hoort. Het is dan ook niet vreemd dat je hier niet zo’n cultuur hebt van flessenwater, zoals in Spanje bijvoorbeeld waar veel chloor in het drinkwater zit. Daar weet je niet wat je ziet in de supermarkt, grote hoeveelheden enorme plastic flessen met allerlei soorten bronwater.

Hier kun je water gewoon uit de kraan drinken, toch? Jaren terug dacht ik van niet en kocht een Brita waterfilter. Wat toen de achterliggende gedachte was, weet ik niet meer. We hebben hier vrij hard water, dus het was wel lekker dat het kalk er uitgefilterd werd in ieder geval. Toch ben ik daar ook weer mee gestopt op een gegeven moment. De filters hebben we bewaard voor die enkele keren dat we in het buitenland op vakantie gingen. Dat ze elders chloor in het kraanwater water hebben, dat kon je gewoon ruiken en proeven, yuk!

En ik woon bij het waterwingebied van de PWN, duinwater dus hier, dat is toch super schoon? Ja, dat dacht ik ja,maar niet dus… Een groot deel van het PWN water komt van het oppervlakte water uit het IJsselmeer. 40% Van het Nederlands drinkwater komt uit het oppervlakte water, 60% uit grondwater.

Kwaliteit drinkwater onder de maat!

In april kwam er een rapport uit van het RIVM waaruit blijkt dat de kwaliteit van het drinkwater deels onvoldoende is, door toedoen van menselijk handelen. De helft van de grondwaterwinningen voldoet nu niet, net als de kwaliteit van het oppervlaktewater. Het oppervlaktewater is vervuild met residuen van geneesmiddelen, insecticiden, biociden, cosmetica, brandvertragers en nanodeeltjes… Rioolwaterzuiveringsinstallaties kunnen deze stoffen nog niet goed verwijderen, waardoor ze in het milieu terecht komen en dus ook in bronnen van drinkwater. (Bron: RIVM)

Ons drinkwater wordt dus duurder o.a. dankzij het stijgende medicijn gebruik, want waterzuiveraars moeten steeds meer middelen inzetten om het water toch schoon te krijgen. Volgens het RIVM stijgt het gebruik van geneesmiddelen in Nederland door de groei en vergrijzing van de bevolking. Dit geldt bijvoorbeeld voor hart- en vaatmiddelen en antidiabetica. (zie ook: Kennislink)

Meten is weten..

Waterzuiveraars testen hun water op verschillende stoffen. Een maand of 3 terug kon je nog op internet staatjes vinden van het PWN met een overzicht van de in het water gevonden stoffen. Helaas kan ik die niet meer terugvinden. Het was wel interessant, maar eigenlijk zegt het niet zoveel. Er wordt maar op een beperkt aantal stoffen getest namelijk. In totaal zijn er zo’n 60 stoffen waarop getest wordt, maar het RIVM heeft daarvan maar 33 stoffen aangewezen waarop getest moet worden en er zijn zo’n 1800 geregistreerde geneesmiddelen die mogelijk schadelijke stoffen bevatten! Kijk het onderstaande filmpje er maar eens op na.

Geen risico?

Uiteraard zegt het RIVM er meteen bij dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid: de resterende concentraties zijn zeer laag en vallen binnen de norm. Nu geloof ik niet zo in die normen. Net als bij groenten en fruit waar je resten van pesticiden op terug kunt vinden, als het binnen de norm is, is het goed?? Norm of geen norm, het zijn gifstoffen die je binnen krijgt en alle beetjes bij elkaar maken toch een boel zeg maar. En die normen gaan uit van gemiddelden en van volwassenen. Voor kinderen is het al helemaal gauw te veel, daar die veel kleiner zijn natuurlijk en bovendien nog volop in ontwikkeling waarbij ze die gifstoffen maar slecht kunnen gebruiken.

Dus toch maar flessenwater?

Mwaw… nee! Die flessen zijn meestal van plastic (PET) waaruit allerlei stoffen als BPA kunnen lekken in je dan niet meer zo schone drinkwater. Bovendien is het een stuk duurder en onpraktisch, zeker met de grootte van de flessen in Nederland, die meestal niet groter dan 2 liter zijn.
.
Glas is dan wel vrij van giftstoffen, maar nog onpraktischer, want een stuk zwaarder, breekbaar en ook weer duurder. Pakken water hebben ook een plastic laagje aan de binnenkant of aluminium zoals Bar le Duc.

Bovendien stuitte ik op een onderzoek waaruit bleek dat in Frankrijk 20% van de flessenwaters vervuild is met pesticide- of medicijnresten en ik vermoed dat je zoiets ook naar Nederland kunt doortrekken. (Bron: The Guardian)

Zelf filteren

Dus heb ik toch maar weer de Brita filters van zolder gehaald en zeker nu ik bezig ben met GAPS, is het beter om zoveel mogelijk gifstoffen te vermijden. Nu is Brita ook niet ideaal. De kan is van polycarbonaat en voor de productie daarvan wordt Bisfenol A gebruikt, BPA dus… Ook schijnen die filters niet goed alles er uit te kunnen filteren, heb je aardig wat filters nodig die dan ook weer voor afval zorgen wat je weliswaar kunt inleveren bij Ekoplaza, maar daar moet je dan wel weer heen. Het is in ieder geval beter dan niks.

Ook voor het fermenteren raad ik je aan gefilterd water te gebruiken. Resten van pesticiden ed. kunnen de bacteriegroei remmen, dus ook die van de bacteriën die je juist nodig hebt!

Het mooist zou iets zijn dat al je water in huis filtert, dus ook wat je in je bad laat stromen. Je huid neemt immers ook allerlei stoffen op. Dit soort installaties zijn nogal prijzig en eerlijk gezegd ben ik er ook nog niet uit wat nu een goed systeem is voor onze situatie.

Mocht je voor jezelf thuis willen uitzoeken wat voor jou nou een goed systeem kan zijn, dan kan dit overzicht je wellicht verder helpen, het is wel in het Engels.

Vitaliseren

Voor in de keuken heb ik mijn oog laten vallen op dit systeem. Het is redelijk betaalbaar, je hoeft de filters niet iedere 4 weken, maar ieder half jaar te vervangen, je kunt ‘m meenemen en het is tevens een vitalizer. Op de site die het filtersysteem verkoopt staat daarover het volgende:

Net zoals water over de stenen en rotsen draait en stroomt in de natuur word het water door de geïntegreerde dubbele helix van de EWO methode heen geleid. Viktor Schauberger ontdekte decennia geleden dat water opnieuw gevitaliseerd kon worden door het sterk te wervelen. Deze vitalisatie zorgt ervoor dat de structuur van het H2O molecuul ofwel de manier waarop de water moleculen aan elkaar binden veranderd. Dit heeft als effect dat de bijzondere en voor ons mensen zo positieve eigenschappen van natuurlijk vitaal water versterkt worden.

Voor nu doe ik het maar even met de Brita filters. En jij, filter jij je water ook? Wat voor filtersysteem heb je daarvoor gekozen en waarom?

ve
door verwijderd - Jun 14, 2013 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

natka1

*met dank voor de informatie

ve
door verwijderd - Jun 14, 2013 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

natka1 schreef op vrijdag 14 jun 2013, 17:57: Is drinkwater filteren nodig in Nederland?
Jun 3rd, 2013 by Iris kookt
.
Water uit de kraan

‘Wij hebben het schoonste water van de wereld’, is een uitroep die je veelvuldig hoort. Het is dan ook niet vreemd dat je hier niet zo’n cultuur hebt van flessenwater, zoals in Spanje bijvoorbeeld waar veel chloor in het drinkwater zit. Daar weet je niet wat je ziet in de supermarkt, grote hoeveelheden enorme plastic flessen met allerlei soorten bronwater.

Hier kun je water gewoon uit de kraan drinken, toch? Jaren terug dacht ik van niet en kocht een Brita waterfilter. Wat toen de achterliggende gedachte was, weet ik niet meer. We hebben hier vrij hard water, dus het was wel lekker dat het kalk er uitgefilterd werd in ieder geval. Toch ben ik daar ook weer mee gestopt op een gegeven moment. De filters hebben we bewaard voor die enkele keren dat we in het buitenland op vakantie gingen. Dat ze elders chloor in het kraanwater water hebben, dat kon je gewoon ruiken en proeven, yuk!

En ik woon bij het waterwingebied van de PWN, duinwater dus hier, dat is toch super schoon? Ja, dat dacht ik ja,maar niet dus… Een groot deel van het PWN water komt van het oppervlakte water uit het IJsselmeer. 40% Van het Nederlands drinkwater komt uit het oppervlakte water, 60% uit grondwater.

Kwaliteit drinkwater onder de maat!

In april kwam er een rapport uit van het RIVM waaruit blijkt dat de kwaliteit van het drinkwater deels onvoldoende is, door toedoen van menselijk handelen. De helft van de grondwaterwinningen voldoet nu niet, net als de kwaliteit van het oppervlaktewater. Het oppervlaktewater is vervuild met residuen van geneesmiddelen, insecticiden, biociden, cosmetica, brandvertragers en nanodeeltjes… Rioolwaterzuiveringsinstallaties kunnen deze stoffen nog niet goed verwijderen, waardoor ze in het milieu terecht komen en dus ook in bronnen van drinkwater. (Bron: RIVM)

Ons drinkwater wordt dus duurder o.a. dankzij het stijgende medicijn gebruik, want waterzuiveraars moeten steeds meer middelen inzetten om het water toch schoon te krijgen. Volgens het RIVM stijgt het gebruik van geneesmiddelen in Nederland door de groei en vergrijzing van de bevolking. Dit geldt bijvoorbeeld voor hart- en vaatmiddelen en antidiabetica. (zie ook: Kennislink)

Meten is weten..

Waterzuiveraars testen hun water op verschillende stoffen. Een maand of 3 terug kon je nog op internet staatjes vinden van het PWN met een overzicht van de in het water gevonden stoffen. Helaas kan ik die niet meer terugvinden. Het was wel interessant, maar eigenlijk zegt het niet zoveel. Er wordt maar op een beperkt aantal stoffen getest namelijk. In totaal zijn er zo’n 60 stoffen waarop getest wordt, maar het RIVM heeft daarvan maar 33 stoffen aangewezen waarop getest moet worden en er zijn zo’n 1800 geregistreerde geneesmiddelen die mogelijk schadelijke stoffen bevatten! Kijk het onderstaande filmpje er maar eens op na.

Geen risico?

Uiteraard zegt het RIVM er meteen bij dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid: de resterende concentraties zijn zeer laag en vallen binnen de norm. Nu geloof ik niet zo in die normen. Net als bij groenten en fruit waar je resten van pesticiden op terug kunt vinden, als het binnen de norm is, is het goed?? Norm of geen norm, het zijn gifstoffen die je binnen krijgt en alle beetjes bij elkaar maken toch een boel zeg maar. En die normen gaan uit van gemiddelden en van volwassenen. Voor kinderen is het al helemaal gauw te veel, daar die veel kleiner zijn natuurlijk en bovendien nog volop in ontwikkeling waarbij ze die gifstoffen maar slecht kunnen gebruiken.

Dus toch maar flessenwater?

Mwaw… nee! Die flessen zijn meestal van plastic (PET) waaruit allerlei stoffen als BPA kunnen lekken in je dan niet meer zo schone drinkwater. Bovendien is het een stuk duurder en onpraktisch, zeker met de grootte van de flessen in Nederland, die meestal niet groter dan 2 liter zijn.
.
Glas is dan wel vrij van giftstoffen, maar nog onpraktischer, want een stuk zwaarder, breekbaar en ook weer duurder. Pakken water hebben ook een plastic laagje aan de binnenkant of aluminium zoals Bar le Duc.

Bovendien stuitte ik op een onderzoek waaruit bleek dat in Frankrijk 20% van de flessenwaters vervuild is met pesticide- of medicijnresten en ik vermoed dat je zoiets ook naar Nederland kunt doortrekken. (Bron: The Guardian)

Zelf filteren

Dus heb ik toch maar weer de Brita filters van zolder gehaald en zeker nu ik bezig ben met GAPS, is het beter om zoveel mogelijk gifstoffen te vermijden. Nu is Brita ook niet ideaal. De kan is van polycarbonaat en voor de productie daarvan wordt Bisfenol A gebruikt, BPA dus… Ook schijnen die filters niet goed alles er uit te kunnen filteren, heb je aardig wat filters nodig die dan ook weer voor afval zorgen wat je weliswaar kunt inleveren bij Ekoplaza, maar daar moet je dan wel weer heen. Het is in ieder geval beter dan niks.

Ook voor het fermenteren raad ik je aan gefilterd water te gebruiken. Resten van pesticiden ed. kunnen de bacteriegroei remmen, dus ook die van de bacteriën die je juist nodig hebt!

Het mooist zou iets zijn dat al je water in huis filtert, dus ook wat je in je bad laat stromen. Je huid neemt immers ook allerlei stoffen op. Dit soort installaties zijn nogal prijzig en eerlijk gezegd ben ik er ook nog niet uit wat nu een goed systeem is voor onze situatie.

Mocht je voor jezelf thuis willen uitzoeken wat voor jou nou een goed systeem kan zijn, dan kan dit overzicht je wellicht verder helpen, het is wel in het Engels.

Vitaliseren

Voor in de keuken heb ik mijn oog laten vallen op dit systeem. Het is redelijk betaalbaar, je hoeft de filters niet iedere 4 weken, maar ieder half jaar te vervangen, je kunt ‘m meenemen en het is tevens een vitalizer. Op de site die het filtersysteem verkoopt staat daarover het volgende:

Net zoals water over de stenen en rotsen draait en stroomt in de natuur word het water door de geïntegreerde dubbele helix van de EWO methode heen geleid. Viktor Schauberger ontdekte decennia geleden dat water opnieuw gevitaliseerd kon worden door het sterk te wervelen. Deze vitalisatie zorgt ervoor dat de structuur van het H2O molecuul ofwel de manier waarop de water moleculen aan elkaar binden veranderd. Dit heeft als effect dat de bijzondere en voor ons mensen zo positieve eigenschappen van natuurlijk vitaal water versterkt worden.

Voor nu doe ik het maar even met de Brita filters. En jij, filter jij je water ook? Wat voor filtersysteem heb je daarvoor gekozen en waarom?

Zo weer een ouwe koe uit de sloot opgevist, om precies te zijn van 22 oktober 2007, bijna 5 jaar en 8 maanden!

Desondanks toch nog nuttige informatie.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2013 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nuttige informatie?

Een potje flauwekul met hocus-pocus. Water opnieuw vitaliseren door het te laten wervelen? Het water voor je bad filteren?

Belachelijk verhaal..