de
door dede0 Apr 21, 2014 om 16:56
Computers & telefonie

Is Windows Vista wél veilig?

Mijn computer-winkel kan WindowsXP op mijn oude laptop overzetten naar Windows Vista; dit zou wél veilig zijn. Klopt dat?

6869 25 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 21, 2014 om 17:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Windows Vista wordt inderdaad nog een paar jaar voorzien van beveiligingsupdates. Maar waarom zetten ze er niet Windows 7 op?

edrick3
door edrick3 - Apr 21, 2014 om 17:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dede0,

.....Mijn computer-winkel kan WindowsXP op mijn oude laptop overzetten naar Windows Vista; dit zou wél veilig zijn. Klopt dat?....

Ja, dat klopt.
Maar zoals carola.83 al aangeeft: waarom Vista en geen Win7?
Heeft die computerzaak daar een reden voor opgegeven?
Heeft dat met de mogelijkheden van je computer te maken en/of financiële zaken?
Als je computer het aankan zou ik voor W7 gaan.

Met vr.gr.

de
door dede0 - Apr 21, 2014 om 17:38
27 Antwoorden / 26 Vragen

Carola en Edrick hartelijk dank. Op dat idee ben ik niet gekomen. Het is mijn reserve-laptop, een Samsung uit 2009. Mijn hoofd-laptop, een HP, heeft W7. Toen die gerepareerd moest worden, kon ik niet meer mailen en internetbankieren (zo diep ben ik - oude man van 84 - gevallen). Ik was van plan een nieuw reserve-exemplaar te kopen, tot de man in de winkel - heel sportief - het Vista-aanbod deed. Morgen huppel ik achter mijn rollator - grapje - naar de reparateur.

Cookies
door Cookies - Apr 21, 2014 om 17:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, Vista wordt wat beveiligingsupdates betreft nog t/m 2016 ondersteund. Andere updates krijgt Vista dus niet meer, bijv. een nieuwere Internet Explorer.

Huppel ze, morgen, maar niet te hard huppelen.:-)

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 21, 2014 om 18:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wat gaat de Vista Update kosten?
Voor maar 2 jaren is Win 7 vermoedelijk goedkoper.....

Alleen weet ik niet zeker of jou computer wel Win 7 kan draaien, nu 5 jaartjes oud dus soms moet er tevens extra geheugen in voor goed draaien op Win 7.

gompy2
door gompy2 - Apr 21, 2014 om 20:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dede0 schreef op maandag 21 apr 2014, 16:56]Mijn computer-winkel kan WindowsXP op mijn oude laptop overzetten naar Windows Vista; dit zou wél veilig zijn. Klopt dat?
Volgens de site Informatieblad levenscyclus Windows-producten is de beëindiging van de uitgebreide ondersteuning voor Windows Vista 11 april 2017, met geïnstalleerde service-packs.
Klik hier voor informatie van Microsoft -> Levenscyclus Windows-producten
Ik zou er verder geen probleem van maken en op de reserve laptop gewoon Vista laten installeren.
En tegen de tijd dat het April 2017 is, wie dan leeft, wie dan zorgt.., toch?

gompy2
door gompy2 - Apr 21, 2014 om 20:14
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dede0 schreef op maandag 21 apr 2014, 16:56]Mijn computer-winkel kan WindowsXP op mijn oude laptop overzetten naar Windows Vista; dit zou wél veilig zijn. Klopt dat?
Nog wat vergeten er bij te schrijven.
Ik denk dat Vista je laptop van 2009 minder zal belasten en daardoor soepeler zal draaien als Windows-7, vandaar mij advies voor Vista.
Suc6

forever-nl
door forever-nl - Apr 21, 2014 om 20:59
400 Antwoorden / 11 Vragen

Windows XP, Vista en 7 zullen vermoedelijk ongeveer even soepel lopen, Windows 8 vermoedelijk wat sneller. Is niet mijn mening of iets wat ik denk maar gebaseerd op feiten uit benchmarks. Een nadeel van Windows 8 tegenover de rest is dat er nogal veel anders werkt. Het wordt dan een kwestie van wennen of de boel aanpassen. Het gaat hier echter om een reserve laptop dus heel erg veel zal het allemaal niet uitmaken.

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2014 om 23:23
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dede0 schreef op maandag 21 apr 2014, 17:38] (zo diep ben ik - oude man van 84 - gevallen). Ik was van plan een nieuw reserve-exemplaar te kopen, tot de man in de winkel - heel sportief - het Vista-aanbod deed. Morgen huppel ik achter mijn rollator - grapje - naar de reparateur.

Zou dit niet gevallen willen noemen, omhoog gevallen lijkt me beter bij U passen.
Succes met u denkbeeldige rollator huppel, morgen.

crewmember
door crewmember - Apr 22, 2014 om 09:49
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 21 apr 2014, 20:14][quote=dede0 schreef op maandag 21 apr 2014, 16:56]Mijn computer-winkel kan WindowsXP op mijn oude laptop overzetten naar Windows Vista; dit zou wél veilig zijn. Klopt dat?
Nog wat vergeten er bij te schrijven.
Ik denk dat Vista je laptop van 2009 minder zal belasten en daardoor soepeler zal draaien als Windows-7, vandaar mij advies voor Vista.
Suc6

De resource management en pre-fetching techniek zijn in W7 veel beter dan vista. Dus zeker met weinig RAM is 7 de betere optie.

gompy2
door gompy2 - Apr 22, 2014 om 10:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=crewmember schreef op dinsdag 22 apr 2014, 09:49]
De resource management en pre-fetching techniek zijn in W7 veel beter dan vista. Dus zeker met weinig RAM is 7 de betere optie.
Je hebt gelijk.
Forever-nl schreef ook al zoiets en ik heb mijn huiswerk toch niet helemaal goed gedaan blijkt na nader onderzoek, ik roeptoeterde dus duidelijk voor mijn beurt.
Neemt niet weg dat Vista ondersteund blijft tot April 2017, en ik weet ook niet wat de prijs gaat worden voor het installeren van Win7 of Vista.
Bij mijn weten wordt de consumentenversie van Vista officieel niet meer verkocht en als het installeren van Vista voor een klein prijsje gaat bij de computer-winkel van topicstarter, waarom dan niet, het is voor de reserve-laptop.

audb
door audb - Apr 23, 2014 om 12:03
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Neem Linux, het is even wennen maar het is gratis en een stuk veiliger dan windows

er
door erky - Apr 23, 2014 om 12:20
243 Antwoorden / 2 Vragen

Zéér geachte Dede0,
De kans is er dat er in de oude laptop een beperkte hoeveelheid (werk)geheugen zit, genoeg voor Windows XP maar te weinig voor Vista. Vista staat bekend als gebruikersonvriendelijk en geheugenverslindend.

Het gebruikersongemak is vooral de grote hoeveelheid extra vragen in Windows Vista. 'Wilt u dit bestand verwijderen?' Klik 'OK". 'Weet u het zeker'. Klik weer 'OK'.

Het advies dat elders ook al is gedaan om Win 7 te vragen heeft de voorkeur, maar zorg dan wel dat er MINIMAAL 2 MB geheugen in komt te zitten, 4 MB is beter, maar naast de upgrade van Windows zal dit zijn prijs hebben. Voor € 400 heb je iets nieuws (op verzoek met Windows versie 7?). Als je erg gewend bent aan Windows XP en 7 dan is Windows 8 een cultuurschok en ik weet niet of je daar trek in hebt!

Veel succes,
Erky

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2014 om 13:19
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Qua kostenbesparing en om voor langere tijd verzekerd te zijn van ondersteuning: ga naar win 8.1 en die wordt op dit moment ook hier en daar 'voordelig - ca eur 119 aangeboden.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 23, 2014 om 15:23
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Van de week nog op 'n 11 jaar oude laptop W7 (ram slechts 0,5 gb) geïnstalleerd, verbazingwekkend genoeg werkt dat ook nog best aardig.

Oké het was wel W7 Starter.

Dus zelfs met weinig ram geheugen kan W7 ook gewoon werken.

gerardk
door gerardk - Apr 23, 2014 om 16:15
175 Antwoorden / 8 Vragen

waarom laat je er geen gratis Lunix bv. Ubuntu opzetten?

ho
door honza23 - Apr 23, 2014 om 16:24
261 Antwoorden / 3 Vragen

of laat iemand Linux Mint 13 Xfce erop zetten:

* kost nul euro
* is geschikt voor oudere computers
* is zo ongeveer een miljoen keer veiliger dan Windows

kaasbroodje
door kaasbroodje - Apr 23, 2014 om 16:29
937 Antwoorden / 2 Vragen

Beetje jammer dat mensen met zo'n oude computer vaak al dicht slaan als er een verandering aankomt, laat staan linux ( als is het nog zo simpel, sommige willen gewoon niets veranderen )

tolsma1945
door tolsma1945 - Apr 23, 2014 om 19:27
229 Antwoorden / 6 Vragen

Wel een beetje laat....... maar voor 300 euro heb je een splinternieuwe packard bel met Windows 8.1
bij de media markt, en geen gezeur meer voorlopig, kom in de nieuwe wereld.

tolsma1945
door tolsma1945 - Apr 23, 2014 om 19:31
229 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=gerardk schreef op woensdag 23 apr 2014, 16:15]waarom laat je er geen gratis Lunix bv. Ubuntu opzetten?

Voor een Windows freak is dit geen optie,zef geprobeerd met mint, voor mij hoeft het niet

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2014 om 19:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tolsma1945 schreef op woensdag 23 apr 2014, 19:27]Wel een beetje laat....... maar voor 300 euro heb je een splinternieuwe packard bel met Windows 8.1
bij de media markt, en geen gezeur meer voorlopig, kom in de nieuwe wereld.

Windows 8.1 schijnt "shocking" te zijn! Vooral voor ouderen (waar het hier om gaat).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2014 om 14:14
16845 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tolsma1945 schreef op woensdag 23 apr 2014, 19:27]Wel een beetje laat....... maar voor 300 euro heb je een splinternieuwe packard bel met Windows 8.1
bij de media markt, en geen gezeur meer voorlopig, kom in de nieuwe wereld.

Afgezien van de reclame 'ik ben toch niet gek', m.b.t service ook niet?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2014 om 14:16
16845 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tolsma1945 schreef op woensdag 23 apr 2014, 19:27]Wel een beetje laat....... maar voor 300 euro heb je een splinternieuwe packard bel met Windows 8.1
bij de media markt, en geen gezeur meer voorlopig, kom in de nieuwe wereld.

De vraag was toch: is Vista veilig?

de
door dede0 - Apr 27, 2014 om 18:05
27 Antwoorden / 26 Vragen

Allen hartelijk bedankt voor de vele adviezen. Ik heb het eerste opgevolgd en Windows Vista laten installeren en kan de komende twee jaar verder. Als ik er dan nog ben, zal er weer veel veranderd zijn. Dat wacht ik maar af.

gompy2
door gompy2 - Apr 27, 2014 om 18:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dede0 schreef op zondag 27 apr 2014, 18:05]Allen hartelijk bedankt voor de vele adviezen. Ik heb het eerste opgevolgd en Windows Vista laten installeren en kan de komende twee jaar verder. Als ik er dan nog ben, zal er weer veel veranderd zijn. Dat wacht ik maar af.
Verstandige en rationele keuze, en je hebt geen 2 maar drie jaar de tijd om je uit te leven, indien nodig, op Vista.
Suc6 met je reserve-laptop, dat je nog lang van alles mag genieten.