ka
door karinl76 Dec 18, 2013 om 20:08
Huishouden & energie

Isolatie dubbele beglazing raam

hallo

Ik zit zo de laatste tijd te denken aan hoe ik mijn energiekosten kan verlagen. Oa door goede isolatie natuurlijk. Nu merk ik al een hele tijd dat mijn raam in de woonkamer zo koud is. Ik woon in huurflat. Uiteraard heb ik dubbele beglazing. Ik vraag mij af of het normaal is dat het glas aan de binnenkant zo koud is? of is het een teken dat het buitenste raam van de dubbele beglazing niet goed dicht gekit zit ofzo? Ik heb geen vocht tussen de ramen, dus dan zou je denken dat het wel goed dichtgekit zit, toch?
iemand een antwoord?

11027 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 18, 2013 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi/
Vaak zijn de kozijnen niet afgekit, daarom voel je kou.
Daar waar dus het kozijn de muur raakt, het hoort afgekit te zijn, maar de meeste woningbouwverenigingen doen dat niet.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2013 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi van leyden

zo te zien is het goed afgekit. het is echt het glas wat koud aanvoelt. Ik voel ook geen kou tussen het kozijn en de muur ofzo. Dus de kit daar waar je zegt is wel goed, denk ik. Ik ben bang dat ik niks aan dat koude raam kan doen, omdat het een huurflat is. maar ja zo wel hogere stookkosten.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2013 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet zo dat dubbel glas "warm" aanvoelt, zeker geen kamertemperatuur. Het voelt in ieder geval kouder aan dan een muur.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2013 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

ok kouder dan muur. Maar ik vraag me af of zo koud als mijn raam , of dat normaal is. Ik heb net mail gestuurd naar woningbouw. Misschien hebben zij tip of kunnen ze er iets aan doen of geven zij het antwoord dat het nou eenmaal zo is. Als ze dit laatste antwoord geven, dan heb ik pech.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2013 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan natuurlijk ook zo aanvoelen door de ligging, Oost,Noord, bovenste etage e.a. weer-elementen die invloed kunnen hebben.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2013 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb het meegemaakt dat je zo door de kieren naar buiten kon kijken, het interesseert een woningbouwvereniging soms niks of het afgekit is.
Er zit toch dubbel glas in? Nou dan...!

Dubbel glas voelt nooit warm aan, allesbepalend is natuurlijk je gasverbruik over een langere tijd.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2013 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als dat dubbel glas er al lang in zit, kunnen het dunne glasplaten zijn. 's Avonds en 's nachts de overgordijnen sluiten, dat is dan de enige oplossing.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2013 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1, de flat waar ik in woon is van 1998, dus ik neem aan dat het glas er ook zo lang inzit. Nog niet zo oud, toch?
Ja mijn flat zou de A energie status( of hoe je dat ook noemt) niet hebben. Dat kost natuurlijk te veel bij de bouw. Maar ja, de huurders hebben daardoor wel een hogere energie rekening.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2013 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een A status moet toch juist goed zijn. Het kan geen kwestie zijn van niet goed gekit en als het glas lek zou zijn, zie je dat direct, omdat er dan een waas in komt.

En merk u dat nu pas de laatste tijd? Maar als er niets aan het glas mankeert, zijn dikke gordijnen echt de enige oplossing.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2013 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

karinl76 schreef op donderdag 19 dec 2013, 11:17: tijger1, de flat waar ik in woon is van 1998, dus ik neem aan dat het glas er ook zo lang inzit. Nog niet zo oud, toch?
Ja mijn flat zou de A energie status( of hoe je dat ook noemt) niet hebben. Dat kost natuurlijk te veel bij de bouw. Maar ja, de huurders hebben daardoor wel een hogere energie rekening.

Nee, dat is niet zo oud, maar als voorbeeld: In 1998 kregen we (alleen aan de galerij kant) dubbel glas) van de WBV. Merkte eigenlijk heel weinig verschil met enkelglas. Maar in 2009 kreeg de andere kant van de flat ook dubbel glas: dat is 2x zo dik en is ook goed te merken aan de warmte/kou. Als het heet is buiten blijft het nu heel koel binnen, dat was vroeger niet zo. Dus het zou zo maar kunnen dat je heel dun dubbelglas hebt, wat het dus niet echt "energie-vriendelijk" maakt. Denkt ook niet dat het aan het kitten ligt. Mijn flat heeft nu wel de A status, je zou eens kunnen lezen wat er in je ruit beschreven staat. Ergens in een hoekje zou alles ingeponst moeten staan.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw woning een energielabel is toegekend, dan kan u dat hier opzoeken: http://www.ep-online.nl/EnergieLabel.aspx
Ik vind dat corporaties verplicht moeten worden om energiebesparende voorzieningen aan te brengen bij woningen met energielabel B of lager - of de huur van zulke energieslurpende woningen te verlagen!
Een voorbeeld hoe het ook kan staat vandaag in de krant: http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/energienota-verdwijnt-voor-huurders-in-arnhem-1.4145914

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken is glas koud door de temperatuur van buiten. Het betekent niet dat de kou binnen komt al voelt het glas koud aan.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat hoort !!

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad normaal dat ook dubbel-glas (in de winter) koud is. Als je nóg beter wilt isoleren, kun je denken aan een voorzetraam. Maar denk eraan dat isoleren een vak is: vocht trekt naar de koudste plek, dus pas op dat je muren niet de koudste plek worden: natte muur = vocht en schimmel. Dan zijn gordijnen van plafond tot vloer en van muur tot muur wellicht een betere oplossing, die nog warmer toont ook. Succes!

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo trofaiac,dat wist ik niet dat als het glas koud is, dat de kou dan niet per se binnen komt.

helaas zijn gordijnen tot de grond (heb ik gehad)geen optie( ik heb wel rolgordijn), want mijn kat gaat erin hangen. En natuurlijk doe je de gordijnen niet dicht overdag.

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik ben weer wat wijzer geworden ;-)

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een woning van 1998, is toch al weer 15 jaar geleden gebouwd en volgens de toen geldende normen en voorschriften. De laatste 15 jaar zijn de isolatie normen fors aangescherpt. Het glas wat bij u is geplaatst is weliswaar isolatieglas, maar met een betrekkelijk lage isolatiewaarde. De warmte vliegt hierdoor naar buiten (en het is niet de kou die binnenkomt). Door de geringe isolatiewaarde zal de oppervlaktetemperatuur van het glas aan de binnenzijde laag zijn en dus koud aanvoelen - 'normaal' dus in deze situatie. En dat was de vraag.
Als het glas 'lek' zou zijn, zouden er zich andere problemen voordoen en duidelijk waarneembaar.
Beter is natuurlijk glas toepassen met een hogere isolatiewaarde, zoals tegenwoordig gebruikelijk.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

defries schreef op vrijdag 20 dec 2013, 16:43: Een woning van 1998, is toch al weer 15 jaar geleden gebouwd en volgens de toen geldende normen en voorschriften. De laatste 15 jaar zijn de isolatie normen fors aangescherpt. Het glas wat bij u is geplaatst is weliswaar isolatieglas, maar met een betrekkelijk lage isolatiewaarde. De warmte vliegt hierdoor naar buiten (en het is niet de kou die binnenkomt). Door de geringe isolatiewaarde zal de oppervlaktetemperatuur van het glas aan de binnenzijde laag zijn en dus koud aanvoelen - 'normaal' dus in deze situatie. En dat was de vraag.
Als het glas 'lek' zou zijn, zouden er zich andere problemen voordoen en duidelijk waarneembaar.
Beter is natuurlijk glas toepassen met een hogere isolatiewaarde, zoals tegenwoordig gebruikelijk.

Zie mijn schrijven van 19 december, 14:34u. Was ook mijn conclusie.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

defries, Ok snap het. ja helaas kan ik niks aan dat glas veranderen. Huurflat helaas.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dubbele beglazing zal nooit de temperatuur van de woonkamer aannemen, dat kan ook niet want daarvoor is de oppervlakte te groot. Het is een kwestie van compenseren, als de zon ook maar iets schijnt in de winterperiode dan warmt het glas de woonkamer door het grote oppervlak op dus hoeft er minder gestookt te worden. Is het kouder dan treed er verlies aan warmte op maar weegt niet af tegen de winst van de zon.
Tot slot huizen tot het ultieme isoleren gaat ten koste van het leefklimaat.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

karinl76 schreef op vrijdag 20 dec 2013, 17:44: defries, Ok snap het. ja helaas kan ik niks aan dat glas veranderen. Huurflat helaas.

Hoeft helemaal geen "helaas" te betekenen; wel lang(er) wachten. Huur flats worden ook onderhouden, als je tenminste een goede WBV treft, aangezien het gebouw van 1998 is zal je inderdaad nog heel wat jaren moeten wachten vóór er een renovatie zal plaatsvinden maar....tegen die tijd hoop ik toch dat Nederland uit de recessie is en er weer normaal onderhoud zal plaatsvinden wat betekent dat er dan nog beter glas zal zijn dan nu, denk ik (?). Hier staat er ± 20 jaar á 25 jaar voor, dus als een t.v. storing: "even geduld a.u.b.".

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn situatie, dubbel glas aangebracht in 1987 en sindsdien niet vervangen. Waarom nieuwe beglazing levert geen besparing op. De reden is simpel wat we aan warmte gaan besparen gaat verloren aan ventilatie, zeg nu zelf alle woningen dicht kitten en daarmee de natuurlijke ventilatie afsluiten leidt tot gezondheidsproblemen en dan heeft de WWB het natuurlijk weer gedaan. Ik leef liever in een gezond huis dan eentje die optimaal geïsoleerd is en dan nog de besparing is maar een paar tientjes per jaar. Levenskwaliteit gaat voor geldbesparing toch.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2013 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530, elke toevoeging aan isolatie levert hoe dan ook een besparing op. Ik vrees dat u verschillende zaken door elkaar husselt. Alles wat u er nu bijsleept is teveel en gaat de vraagstelling ver te boven, bovendien wekt u nu de indruk van klok en klepel.