ba
door barbara255 Nov 12, 2012 om 13:53
Huishouden & energie

ISTA warmtemeters

Ik heb zojuist nieuw voorschot ontvangen voor stookkosten. Moet 140 euro stookkosten gaan betalen (1680 op jaarbasis, stook gemiddeld 7 maanden is 240 per maand). Ik woon alleen, appartement 8e verdieping van de 10. Rondom buren. Overal dubbel glas.

Woon er nu 12 jaar; de eerste 10 jaar altijd geld teruggekrergen; sinds 2 jaar ISTA digitale warmtemeters. Eerste jaar 1800 bijbetalen, vorig jaar 900 euro. Wat kan ik hier aan doen? Is er een onafhankelijk institutt die kan bekijken of het allemaal klopt? Kan ik zelf kachels of een ketel plaatsen?

3310 5 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 12, 2012 om 14:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt niets doen.
Vraag andere bewoners of zij hetzelfde hebben.
Als meerdere personen na het plaatsen van nieuwe meters extreem sterke verhoogde kosten krijgen boven de normale prijsstijging is het bewezen fout.

Verder melde U niet hoe de isolatie waarde is, en hoe groot deze flat.
En wat betaalde U de jaren voor dat deze nieuwe meters kwamen.

Dus protesteer nooit alleen maar met zo groot mogelijke groep want dan sta je sterker.
Ook de plaatselijke krant inlichten kan helpen.

aurora1
door aurora1 - Nov 12, 2012 om 14:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders ook nog even via Uitzending Gemist naar de uitzending van 26 oktober (na ca 12 minuten in de uitzending).

aurora1
door aurora1 - Nov 12, 2012 om 14:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

.... de uitzending van 26 oktober van Kanniewaarzijn....

tonjakassa
door tonjakassa - Nov 12, 2012 om 17:29
165 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=barbara255 schreef op maandag 12 nov 2012, 13:53]Ik heb zojuist nieuw voorschot ontvangen voor stookkosten. Moet 140 euro stookkosten gaan betalen (1680 op jaarbasis, stook gemiddeld 7 maanden is 240 per maand). Ik woon alleen, appartement 8e verdieping van de 10. Rondom buren. Overal dubbel glas.

Woon er nu 12 jaar; de eerste 10 jaar altijd geld teruggekrergen; sinds 2 jaar ISTA digitale warmtemeters. Eerste jaar 1800 bijbetalen, vorig jaar 900 euro. Wat kan ik hier aan doen? Is er een onafhankelijk institutt die kan bekijken of het allemaal klopt? Kan ik zelf kachels of een ketel plaatsen?

Betrekt u uw warmwater (douche/badwater/afwaswater) van hetzelfde systeem? Zou het dan kunnen zijn dat u eventueel een grootverbruiker van douche/badwater en eventueel op het warme water aangesloten vaatwasser.

Verder zou ik bij ISTA een gespecificeerde verbruiks opgave per meter (dus radiator en warmwater)
aanvragen. Een (sumiere) specificatie zou op uw afrekening(en) moeten staan.
Ook is het wellicht mogelijk om op uw metertjes het maandelijkse verbruik (van de afgelopen maanden) terug te lezen.
Over hoeveel radiatoren en eventueel warmwater tappunten hebben we het hier?

Heeft u destijds een gebruiksaanwijzing voor uw warmtemeters van uw huiseigenaar(of VvE) ontvangen? Zoniet vraag er een aan. Of zoek op het web. Gebruik merk en/of type aanduiding.

U vraagt of er een instituut is waar u navraag kan doen. Wel dat bent u in eerste instantie zelf.
Van meet af aan had u de registratie op de diverse meters moeten volgen...al was het alleen al om vast te stellen dat die meters naar behoren functioneren (dus niet op een dag b.v. 200 ofzo eenheden verstoken) en had u tevens zelf een indruk van een verbruiks karakteristiek.

Tot zover, ben wel benieuwd naar het vervolg

.

f.weele
door f.weele - Nov 15, 2012 om 09:30
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Barbara255, is er een bewoners- of huurderscommissie? Zo ja, leg je vraag aan hen voor. Je zal de totaalafrekening gas van de energieleverancier voor het gehele complex moeten inzien, aannemende dat er sprake is van een centrale ketel. Dan kan je controleren aan de hand van de gegevens die staan op jouw afrekening van ISTA of dit klopt. Probeer er achter te komen wat de medebewoners van het complex moeten gaan betalen en wat hun verbruik is van de laatste afrekening en van de voorgaande jaren (aantal verbruikte eenheden).Verder zal je in acht moeten nemen dat de afgelopen winter meer is verstookt door langdurige kou dan in voorgaande jaren. Controleer ook van voorgaande jaren wat het totale gasverbruik is geweest en kijk of er grote verschillen zijn. Dit kun je zien op de afrekeningen van ISTA of zijn eventuele voorganger. Indien je bezwaar maakt tegen de afrekening, dan zal je dat moeten doen bij de verhuurder of beheerder van het complex.
m.vr.gr.