sa
door sandra2204 Oct 26, 2015 om 13:33
Huishouden & energie

Jaarafrekening; 35A ipv 25A

Geachte heer/mevrouw,

Bij onze jaarafrekening zijn we er achter gekomen dat we een 3x35A aansluiting hebben. Normale huizen hebben 25A. Hierdoor betalen we ongeveer 4x zoveel aan netwerkkosten. Scheelt ons 500 euro op jaarbasis.
Contact gehad met Essent en Enexis. Die zeggen dat het een verantwoordelijkheid is van de klant, maar ik heb geen idee hoe ik dit had moeten weten. Ik zie op internet meer mensen met deze kwestie hebben gezeten, maar kan nergens een oplossing vinden.
Misschien kunnen jullie deze bieden?
Bvd!!

3504 7 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Oct 26, 2015 om 17:50
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Voor een woonhuis is of 3 x 25 Amp. of 1 x 35 Amp. gebruikelijk. U kunt via uw energie leverancier dit laten aanpassen mits uw stroomverbruik daarvoor niet te hoog is. Er is over dit onderwerp zels een tv uitzending bij Kassa geweest. Hierbij werd verteld dat de netbeheerder hier coulant mee zou omgaan. Maar eerst maar laten veranderen.

edrick3
door edrick3 - Oct 26, 2015 om 18:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Woon je er dan pas?
En je merkt dat nu pas?
Gewoon woonhuis?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 26, 2015 om 19:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nog nooit u afrekening bekeken in de loop van de tijd dat u daar woont? als u dat had gedaan was u er ook eerder achter kunnen komen en in kunnen grijpen om dat recht te zetten.

sa
door sandra2204 - Oct 26, 2015 om 21:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal mijn verhaal even verduidelijken.
Mijn vriend en ik zijn vorig jaar in ons eerste huurhuis getrokken.
Ik heb geen enkel verstand van energie, aansluitingen, stroom enzovoorts.
Ik wist niet eens dat er verschillende capaciteiten waren.
Ik wist ook niet welke capaciteit ik afsloot.
Daar kwam ik achter op het moment dat wij dit jaar onze eerste jaarafrekening kregen en wat centjes extra moesten betalen terwijl ze zuinig aan hadden gedaan.
Een vergelijking met de jaarafrekening van mijn ouders bleek dus dat het verschil voornamelijk zat in de capaciteit van onze aansluiting.
Ik heb gebeld met de energieleverancier en de netwerkbeheerder en weet dat de capaciteit eenvoudig aangepast kan worden.
Maar dat betekent nog niet dat ik het eens ben met het betalen voor kosten van een aansluiting waar ik geen weet van had en waar volgens mij diegene waarmee ik een contract mee sloot me had over moeten informeren.
Ik vind veel verhalen van mensen op het internet die met hetzelfde probleem hebben gezeten en dezelfde mening als mij waren toegedaan, maar helaas is nergens de oplossing te vinden.

ph
door philip36 - Oct 26, 2015 om 21:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, u kunt dat niet zien aan de zekeringkast van de energieleverancier.
Tenminste bij mij is deze van zwart bakeliet.
U kunt het zien op de site van uw leverancier, als u tenminste een acvount bij hun hebt aangemaskt.
En anders op uw jaarafrekening, maar die krijgt u maar 1 keer per jaar.

Ze kunnen wel een maandvoorschotbedrag berekenen gebaseerd op het jaarverbruik maar het controleren van jaarverbruik met de vereiste hoofdzekeringen lijkt weer te moeilijk.
Het is voor hun helemaal niet interessant en laten de klant liever €500 per jaar onnodig meer betalen.
Hierbij een link, afnemer heeft ook een te zware hoofdzekeringen en wenst compensatie voor het teveel betaalde aansluit bedrag.

http://www.rooijakkersmode.nl/enexis/pdf-files/2012-10-01_aanRvB_Enexis_ongefundeerde_afwijzing.pdf

ph
door philip36 - Oct 26, 2015 om 21:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lees dit ook

http://www.rooijakkersmode.nl/enexis/schikken.html

edrick3
door edrick3 - Oct 28, 2015 om 12:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@sandra2204,

...., maar helaas is nergens de oplossing te vinden.....
Heb je de link van philip36 gebruikt?

Klik hier en hier

Doe er je voordeel mee.

..... waar volgens mij diegene waarmee ik een contract mee sloot me had over moeten informeren......
Je huurt van een particulier?

Met vr.gr.