co
door corine2 Apr 11, 2014 om 13:41
Huishouden & energie

Jaarlijkse enting honden

Kan iemand mij adviseren waarom het noodzakelijk is om je huisdier ieder jaar te laten enten. Is het niet zo (net als bij mensen) dat na alle entingen in hun jonge leven zij beschermd zijn tegen ziekte.

33586 25 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 11, 2014 om 13:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo corine2,

Daar wordt verschillend over gedacht.

Ligt ook aan de soort vaccinatie.

Voor wat info: lees hier.

tenormin
door tenormin - Apr 11, 2014 om 14:40
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@corine2, Als je hond als pup alle noodzakelijke inentingen heeft gehad is het niet echt noodzakelijk dit ieder jaar, als hij volwassen is, te gaan herhalen. Alleen, als hij onverhoopt naar een kennel moet tijdens een eventuele vakantie van jullie dat moet je hem/haar tegen kennel kuch en eventueel niesziekte laten inenten. Maar zelf heb ik de geadviseerde jaarlijkse inentingen nooit laten doen. Wel kan het zo zijn dat, als je hoort dat er ergens in je buurt parvo heerst, je dat dan wel zou moeten doen, uit voorzorg. Denk zelf dat het voor de dierenartsen en de inenting leveranciers 'interessanter' is. Maar het is en blijft je eigen beslissing wat te doen.

Apetjoek
door Apetjoek - Apr 11, 2014 om 16:41
234 Antwoorden / 16 Vragen

snap heel goed wat u bedoeld ,hebben wij ons ook afgevraagd maar , en nu komt het , er is een wettelijke verplichting betreffende inentingen en de "geldigheid" van deze inentingen.
ook moet je als je je huisdier meeneemt over de landsgrenzen er voor zorgen dat je voldoet aan de eisen die men in het buitenland stelt , wij hebben het meegemaakt dat er in de eifel hondsdolheid heerste en moesten op de camping de inentings papieren overleggen anders waren we niet welkom.
( men kan bij niet juiste papieren voor de hond ook een bekeuring krijgen )dus onze hond wordt ingeent volgens de voorschriften . alle prikken per jaar gedeeld door de 52 weken kost ons ongeveer €1,10 per week en geeft ons behalve een geruststelling ook een hoop plezier als de hond meegaat op vakantie

ma
door marleenvanh - Apr 14, 2014 om 12:52
451 Antwoorden / 1 Vragen

Moeten? Nee. Is het wenselijk? Dat ligt aan diverse zaken. Komt uw kat (veel) buiten? Komt uw kat -mede daardoor- veel in aanraking met andere katten? Dan zou ik het toch wel doen. Gaat uw kat wellicht mee op vakantie naar het buitenland? DAN IS HET WEL VERPLICHT en dient het dier -minimaal ook- gechipt te zijn en een Europees dierenpaspoort te hebben. Voor sommige landen gelden nog aanvullende eisen. Vraag uw dierenarts! Gaat uw kat niet mee op vakantie en is er niemand te vinden om hem/haar te komen verzorgen zodat het diertje naar een pension moet, dan zijn ook verschillende vaccinaties verplicht en is er een wachttijd. Ook hier kan uw dierenarts of het pension u volledig inlichten.

edrick3
door edrick3 - Apr 14, 2014 om 12:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marleenvanh,

Toch leuk dat je reageert met een 'verhaal' over katten, terwijl TS het over honden heeft.

Maar ja, in het algemeen geldt het natuurlijk voor beide soorten.

Met vr.gr.

muis1972
door muis1972 - Apr 14, 2014 om 13:05
24 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb deze vraag aan mijn dierenarts voorgelegd en hij adviseert voor mijn hond dat ik het beter wel kan doen, omdat hij graag en veel speelt met andere honden en veel buiten komt. Voor mijn katten (die altijd binnen zijn en blijven) zijn de entingen niet nodig, omdat deze weinig risico lopen. Ze hoeven ook nooit naar opvang.

offtopic:
@edrick3 Waar lees jij dat het over honden gaat?

ci
door cieltje - Apr 14, 2014 om 13:09
5 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, als uw hond niet zoveel in aanraking komt met vreemde honden, is er weinig noodzaak daarvoor. Tenzij u op 'n boerderij woont en uw hond een goede rattenvanger is, dan doen wij het wel. Onze honden worden verder nooit geënt en de oudste is 18 geworden, zonder ooit één probleem wat met enten was te voorkomen geweest. Maar wilt u uw hond naar 'n kennel brengen, dan is dit meestal verplicht.
Ik ben zelf van mening dat de meeste honden de ziekten zelf goed te boven kunnen komen of er zelfs helemaal niet ziek van worden.
Wat betreft chippen, ook daar ben ik zeker geen voorstander van, ik ken 'n hond waarbij de chip elke keer gaat "wandelen" en er zelfs uitkomt. Waar kan zo'n chip terecht komen in het lichaam van zo'n dier? Waarom zou je iets vreemds inbrengen, zonder medische noodzaak?
Niet elke wetgeving is gunstig voor het dierenwelzijn, kijk maar naar de oornummers bij koeien en schapen. (erg leuk werk trouwens, om die dingen in te brengen, níet dus!!)

edrick3
door edrick3 - Apr 14, 2014 om 13:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@muis1972,

.....@edrick3 Waar lees jij dat het over honden gaat?.....

Al eens de titel van de vraag gelezen?

Met vr.gr.

sh
door shera - Apr 14, 2014 om 13:16
51 Antwoorden / 7 Vragen

Wij enten onze honden en kat het eerste jaar in, dus als pup/kitten en als ze een jaar zijn nog eens. Daarna niet meer.
De entingen zijn dan genoeg voor hun hele leven, net als bij mensen.
Maar zou je het niet vertrouwen dan kan je ze altijd voor de zekerheid laten titteren, dan nemen ze bloed af en word er gekeken of ze nog genoeg antistoffen hebben tegen die ziekte waar je voor laat titteren.
Als je naar buitenland gaat of ze naar pensions brengt dan moet je ze wel laten enten, naar buitenland is dat voor hondsdolheid verplicht en in pensions kunnen ze anders niet terecht.

Wij doen het dus niet omdat het dus onnodig is, maar ook is het niet echt gezond om een hond /kat elk jaar die stoffen toe te dienen. Sommige dieren zijn er ook allergisch voor en worden ziek na een enting tot zelfs in sommige gevallen erger.
Maar dat is wel een klein aantal.

bi
door birgita - Apr 14, 2014 om 14:19
7 Antwoorden / 4 Vragen

Net zoals inentingen voor mensen helemaal niet goed is zo is het ook voor huisdieren.De dierenarts verdient er aan dus hij zal wel adviseren om wel te enten.Mijn dierenarts die natuurlijk werkt is voorstander van een maal enten eventueel in de jeugd en dan niet meer.Heus we denken nog steeds dat enten goed is maar ik zelf laat me ook nooit inenten(griep ofzo) en eenmaal mijn kat laten enten en die werd ontzettend ziek van dat gif.Laten wij ons niets meer wijsmaken.Aan de griepinjectie bijv,wordt goed verdiend,de huisdokter krijgt 20euro per injectie!!!Zorg dat je huisdier goed gezond voedsel krijgt dus niet van de supermarkt hondenbrokken maar goed vleesbrokken zonder granen dan blijft hij goed gezond hetzelfde met katten.

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2014 om 14:58
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=birgita schreef op maandag 14 apr 2014, 14:19]

Zorg dat je huisdier goed gezond voedsel krijgt dus niet van de supermarkt hondenbrokken maar goed vleesbrokken zonder granen dan blijft hij goed gezond hetzelfde met katten.

Ging het maar zo simpel als jij dit nu stelt: goed voedsel (zowel bij mens als dier); zouden mens en dier ook niet ziek worden. Ben, zoals aangegeven, geen voorstandster van jaarlijkse prikken maar... soms is er geen keuze: een dier word ziek en krijgt medicijnen en (meestal) ook een injectie. Topic is over jaarlijkse inentingen, daar ben ik dus niet voor.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 14, 2014 om 17:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Uit niets blijkt dat het om honden gaat.
Want de kop boven de vraag wordt door KASSA bedacht.
En als het om een hond gaat :
er zijn hier deskundigen die hun hond niet ieder jaar laten inenten.
Dat getuigt niet van je liefde voor dat dier.
Wat bv een gevaarlijke ziekte voor een hond is : de ziekte van weil.
Je beessie kan het oplopen door in vervuild water te zwemmen, van een andere hond, of besmette dieren vangen.
En je hond kan het overdragen aan de mens, en dieren.
Een coctailprik, ook beschermend tegen andere ziekten, ieder jaar, heb ik wel voor vriendje over.

so
door sosamidi47 - Apr 14, 2014 om 18:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

Toen onze hond een pup was heeft die alle inentingen gehad toen na 1 jaar nog 1x de inenting van de ziekte van wijl (schrijf ik vast niet goed) daarna kreeg ik advies niet weer laten inenten onze cocker-spaniel is 18 jaar geworden en is alwel weer 20 jaar weg.Ik zeg niet doen

wimmi20
door wimmi20 - Apr 14, 2014 om 18:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

U heeft geluk gehad dat uw hond niet ziek werd.
Er zijn groeperingen die hun kinderen niet laten inenten.
De meesten van deze kinderen worden niet ziek.
Maar er zijn legio gevallen van dood of rolstoel.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=

quote=sosamidi47 schreef op maandag 14 apr 2014, 18:03]Toen onze hond een pup was heeft die alle inentingen gehad toen na 1 jaar nog 1x de inenting van de ziekte van wijl (schrijf ik vast niet goed) daarna kreeg ik advies niet weer laten inenten onze cocker-spaniel is 18 jaar geworden en is alwel weer 20 jaar weg.Ik zeg niet doen

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2014 om 18:50
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 14 apr 2014, 17:58]Uit niets blijkt dat het om honden gaat.
Want de kop boven de vraag wordt door KASSA bedacht.
En als het om een hond gaat :
er zijn hier deskundigen die hun hond niet ieder jaar laten inenten.
Dat getuigt niet van je liefde voor dat dier.

Dat is onzin: je hebt zelf drie vragen gesteld: die vragen hadden UW titel van UW vraag. Dus KASSA maakt die titel niet.
Wat bv een gevaarlijke ziekte voor een hond is : de ziekte van weil is ook niet altijd van toepassing: er zijn veel honden die absoluut niet in het water springen, zoals de labrador of golden retriever en noem maar op.

[quote]En je hond kan het overdragen aan de mens, en dieren.
Een coctailprik, ook beschermend tegen andere ziekten, ieder jaar, heb ik wel voor vriendje over.

Dat een ander het niet zou over hebben voor hun vriendje is ook een statement wat niet van toepassing is voor velen; mijn hond(je) had zijn eigen, bekende hondjes waar hij mee tekeer ging en die gingen geen van allen graag de plomp in. Dus dat waren afwegingen.

pi
door pieterwolters - Apr 14, 2014 om 20:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 14 apr 2014, 17:58]Uit niets blijkt dat het om honden gaat.
Want de kop boven de vraag wordt door KASSA bedacht.

Het wordt steeds leuker hier met al die antwoorden....

vedion
door vedion - Apr 14, 2014 om 22:30
54 Antwoorden / 3 Vragen

onze hond heeft in de eerste 3 maanden inentingen gehad en nog 1 toen ze ongeveer 13 maand oud was
daarna nooit meer heen geweest , ze is ook nooit ziek geweest
na ruim 16 jaar is ze overleden door ouderdom
eigenlijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken
om wel of niet de inentingen te laten doen
er is er maar 1 die beter word van die jaarlijkse controle en entingen
en dat is de dierenarts.

domasi
door domasi - Apr 14, 2014 om 23:52
7 Antwoorden / 2 Vragen

Als uw hond de noodzakelijke puppy inentingen heeft gehad en het jaar daarna nog gevaccineerd is dan is het niet nodig om uw hond jaarlijks te laten enten.
Dan hoor ik u zeggen wat is er met rabbies dan, in principe komt deze ziekte niet voor in ons land en is die enting alleen verplicht als u naar het buitenland gaat, fokt met uw hond of aan hondenshows deel neemt.

Bent u toch ongerust omdat zich zoveel verhalen tegen spreken kunt u beter aan uw dierenarts een titerbepaling laten doen, hiervoor wordt er een beetje bloed afgenomen en daar wordt in “gemeten” hoeveel antistoffen van een bepaalde enting nog in het bloed van uw huisdier aanwezig is en vaak is dat tot wel 7 tot 8 jaar.
Kijk hier voor informatie van titerbepaling:

http://www.nmlhealth.com/c,5723,,/Vaccineren-op-maat-en-de-titerbepaling.aspx

Van het jaarlijks inenten van uw huisdier komen vele dierenartsen al van terug mede omdat in een of ander vakblad al beschreven is dat de enting minimaal 3 jaar werkzaam is.
Maar ook dat wordt nu tegen gesproken en zoals ik al vermelde is dat wel 7 tot 8 jaar.
Wat ook niet te rijmen is dat een kleine hond net zoveel entstof krijgt ingespoten dan grote honden (??)
Ook tumoren die zich kunnen ontwikkelen na een enting (meestal in de nek van het dier).

Maar om een verhaal wat heel lang beschreven kan worden in te korten kijk eens naar dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=OUYfuEEzgK4

Heel veel van de gezondheid van uw huisdier hangt ook af van de voeding.
In principe bestaan er geen goede brokken, daarin tegen is KVV (= Kompleet Vers Vlees) voer beter, het slechtste KVV voer is altijd nog 10x beter dan de beste brok.
Maar om KVV te voeren moet u wel een hele gezonde hond hebben, klinkt misschien raar maar van de 10 KVV voeren zijn er volgens de laatste vakbladen 8 besmet met salmonella bacterie na het ontdooien.
Een goede gezonde hond kan dit wel aan, een dag of 2 aan de diarree en dan gaat het wel en de meeste gezonde honden gaan geweldig op KVV.
Maar als u een hond heeft die al een zwakke maag of darmstelsel heeft zou ik echt geen KVV gaan voeren, de gevolgen zijn dan ver te zoeken.
Zoek dan liever een goede “brok” liefst zonder graan (rijst is ook een graansoort) en vetarm.
Maar welk voer u ook geeft, kijk naar uw huisdier en daar waar hij het goed op doet, dat geven.
Het ligt aan de combinatie, bijvoorbeeld als u niet tegen paprika kunt dan is de combinatie van paprika en u niet goed (lees dit als uw hond en paprika als een voeder).
Dan even zoeken waar uw hond het beste op doet, kan zijn dat u bij voer van de Aldi uitkomt in plaats van een duur voer (zonder namen te noemen).
En in de laatste plaats een hondenmaag is geen mensenmaag, dus liefst geen mensen eten aan een hond voeren.
Want er zitten echt wel een paar honden “killers” tussen, hetzij op korte of langere termijn.
Zoals chocolade, druiven en als verrassing varkensvlees!

Lees ook de reactie van Tenormin van vrijdag 11 apr 2014, 14:40

Succes…

wimmi20
door wimmi20 - Apr 15, 2014 om 01:21
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Al die verhalen over : onze hond werd nooit inge-ent en hij werd ook nooit ziek slaan nergens op.
Wat als uw hond een ziekte oploopt die hij ook kan overbrengen op uw lieve kindertjes, of schoonmoeder ?
Wat aanbevolen wordt : om de 3 jaar een volle coctail injectie, en tussentijds een lichte coctail .
Onze hond werd 16 jaar en is nooit ziek geweest is een drogreden om niet te enten.
Als ik zeg dat ik met mijn auto nooit een aanrijding heb, en daarom mijn wagen niet is verzekerd, is net zo een stom verhaal.

tenormin
door tenormin - Apr 15, 2014 om 01:27
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 15 apr 2014, 01:21]Als ik zeg dat ik met mijn auto nooit een aanrijding heb, en daarom mijn wagen niet is verzekerd, is net zo een stom verhaal.
========================================================------------------------

Ach, meneer wimmie20, deze vergelijking gaat behoorlijk mank; voor een auto moet men minimaal WA verzekerd zijn; voor een huisdier mag men zelf kiezen wat men het beste acht. Als U dit wilt, uw huisdier laten inenten, prima; maar leg niet uw dwang op aan mensen die er een andere mening over hebben.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 15, 2014 om 01:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik wist dat er iemand met een onbenullig antwoord zou komen toen ik de autoverzekering noemde.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=tenormin schreef op dinsdag 15 apr 2014, 01:27:
=wimmi20 schreef op dinsdag 15 apr 2014, 01:21: Als ik zeg dat ik met mijn auto nooit een aanrijding heb, en daarom mijn wagen niet is verzekerd, is net zo een stom verhaal.

========================================================------------------------

Ach, meneer wimmie20, deze vergelijking gaat behoorlijk mank; voor een auto moet men minimaal WA verzekerd zijn; voor een huisdier mag men zelf kiezen wat men het beste acht. Als U dit wilt, uw huisdier laten inenten, prima; maar leg niet uw dwang op aan mensen die er een andere mening over hebben.

fe
door festinger - Apr 15, 2014 om 02:42
410 Antwoorden / 18 Vragen

Tja een hobby kost geld als je absoluut zeker wilt zijn dat je huisdier beschermd is doe je dat. Echter de belofte van de 1 wordt niet waargemaakt door de ander opdat ook geld verdienen nodig is.

Iets met dieren kiezen 80% van de kinderen van 6 tot 8. De commercie doet mee dus een hamster/kat/konijn/hond of paard of wat anders .Zijn dieren op die leeftijd beter dan mensen of geld dat algemeen hier. Bij kinderen is de liefde gauw voorbij .

joost12
door joost12 - May 15, 2014 om 20:51
52 Antwoorden / 0 Vragen

het is heel belangrijk om je huisdieren in te laten enten,

- als je op vakantie wil en ze mee wil nemen bijvoor beeld buiten nederland dan moeten ze wel alle prikken hebben
- gaan ze in een pension dan moeten ze ook alle prikken hebben

je laat jonge kinderen toch ook inenten?

als ze ziek worden door 1 van die ziektes ben je nog veel duurder uit, ook kunnen ze jou ziek maken, je wil niet zien hoe erg het is voor een jongen en oudere hond om parvo te krijgen

net als je ze ook ontwormt en anti teek en/of vlooi spul geeft

ja het kost geld maar dat weet je als je een dier aanschaft, ik heb 4 beesten en heb het er graag voor over en moet er niet aan denken dat ze ziek worden, en ja ze worden ook oud als ze ingeënt zijn, vind 21, 19 en 16 prachtige leeftijden

pino123
door pino123 - May 15, 2014 om 22:17
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Inentingen voorkomen niet dat je huisdier ziek wordt, het maakt de kans gewoonweg kleiner.

Daarnaast is het voor reizen naar het buitenland simpelweg verplicht.

Ik ken honden met inentingen die 6 jaar geworden zijn, ik ken ze ook die 18 jaar geworden zijn.

joost12
door joost12 - May 15, 2014 om 22:24
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pino123 schreef op donderdag 15 mei 2014, 22:17]Inentingen voorkomen niet dat je huisdier ziek wordt, het maakt de kans gewoonweg kleiner.

Daarnaast is het voor reizen naar het buitenland simpelweg verplicht.

Ik ken honden met inentingen die 6 jaar geworden zijn, ik ken ze ook die 18 jaar geworden zijn.

mijn honden zijn nog nooit ziek geworden als er bij de dierenarts vele malen honden binnen komen met honden die parvo hebben, nu heb ik het niet over een land als nederland, dus als er parvo is is het er ook echt heel erg. Geen prettig gezicht als je voor je neus een hond dood ziet gaan omdat mensen het niet zien zitten hun dieren in te laten enten.

als je al over de grens van nederland gaat is het inderdaad verplicht om in geënt te worden inclusief een chip te hebben