iv
door ivory May 18, 2015 om 19:48
Garantie & verzekeringen

Jaarlijkse kostenbijdrage.

Mijn bijna 90 jarige moeder kreeg een brief van de tussenpersoon van haar inboedelverzekering. Volgens deze tussenpersoon moet het verzekeringskantoor van de Autoriteit Financiele Markten niet alleen voldoen aan de zorgplicht, maar ook aan strengere eisen. Dit heeft tot gevolg, dat ze genoodzaakt zijn kosten in rekening te brengen aan hun relaties, met een of twee verzekeringspolissen. Maar liefst 47.50 euro per jaar!!! Maar.......je kunt de kosten vermijden, door meer verzekeringen bij hun onder te brengen. Mijn moeder heeft nog een aansprakelijkheidsverzekering, maar die is in het verre verleden ergens anders onder gebracht. En ze heeft deze inboedelverzekering. Ze heeft weinig waarde in haar huis. Meer verzekeringen heeft ze niet en heeft ze ook niet nodig. Maar die, 47,50 euro servicekosten, dat vind ik nogal wat. En dat alleen voor jaarlijks een rekening van de verschuldigde premie te sturen. De tussenpersoon krijgt toch een vergoeding van de verzekeringmaatschappij waar de verzekering in het verleden is ondergebracht?

1366 20 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 18, 2015 om 22:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Een andere verzekerings bedrijf benaderen, die rechtstreek.s verzekerd

tijger1
door tijger1 - May 18, 2015 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schandelijke zaak en ook ronduit gelogen.

Die tussenpersoon heeft afsluitprovisie kregen voor die inboedelverzekering en voor het jaarlijks incasseren van de premie kijgt hij incassoprovisie van de verzekeraar.

Zulke treurige fratsen van een tussenpersoon heb ik nog niet gelezen.

U kunt rustig aan die tussenpersoon schrijven dat u met die kosten niet akkoord gaat en dat u dat gaat melden bij de AFM en als ik u was zou ik bij de AFM een klacht indienen over deze tussenpersoon. Stuur een kopie van hun brief mee.

Zij zijn zeer gespitst op zulke strapatsen van tussenpersonen.

Daarnaast kunt u de verzekeringsmaatschappij ook vragen de premienota rechtstreeks aan uw moeder te sturen. Die tussenpersoon is niet verplicht.

tenormin
door tenormin - May 18, 2015 om 22:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 18 mei 2015, 20:13]Schandelijke zaak en ook ronduit gelogen.

Die tussenpersoon heeft afsluitprovisie kregen voor die inboedelverzekering en voor het jaarlijks incasseren van de premie kijgt hij incassoprovisie van de verzekeraar.

Zulke treurige fratsen van een tussenpersoon heb ik nog niet gelezen.

U kunt rustig aan die tussenpersoon schrijven dat u met die kosten niet akkoord gaat en dat u dat gaat melden bij de AFM en als ik u was zou ik bij de AFM een klacht indienen over deze tussenpersoon. Stuur een kopie van hun brief mee.

Zij zijn zeer gespitst op zulke strapatsen van tussenpersonen.

Daarnaast kunt u de verzekeringsmaatschappij ook vragen de premienota rechtstreeks aan uw moeder te sturen. Die tussenpersoon is niet verplicht.

Helemaal mee eens en, om het netjes te houden: wat een "rare" praktijk houd die tussenpersoon erop na. Gelukkig dat u alles naloopt voor uw moeder, ivory!!

iv
door ivory - May 18, 2015 om 23:09
6 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan hier zeker verder mee. Ik voel veel voor het inschakelen van de AFM. En ook de tussenpersoon daarover aanschrijven. Ook denk ik aan een overstap, of de huidige polis rechtstreeks laten innen door de verzekeringsmaatschappij. Juist omdat ik al eerder problemen met deze tussenpersoon heb gehad en het is nu genoeg. Een paar jaar geleden kreeg ik van mijn moeder een vraag om een brief van dit assurantiekantoor eens door te lezen. Het ging over een "inboedelwaardemeter" waar ook privacy-gevoelige vragen in stonden die totaal niets met haar inboedel te maken hadden. O.a. over haar inkomen. Ik heb de tussenpersoon toen een mail gestuurd en ben daarin hard tegen ze uitgevallen. Het leek erop dat ze door middel van een aantal vragen, meer verzekeringen wilden verkopen. Op die mail hebben ze nooit weer gereageerd. Over een paar dagen ga ik bij m'n moeder langs en zoek ik de polis op. En "tenormin", ik loop tegenwoordig alles na, want mijn moeder heeft een oogziekte en ziet sinds kort (zelfs met een loep) bijna niets meer.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2015 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet dat ik iets ter verdediging van die tussenpersoon wil aanvoeren, maar wat u aanhaalt over die inboedelwaarde meter is niets raars.

Ter voorkoming dat iemand elk iten in zijn huishouden moet opschrijven en daarvan de aanschafwaarde moet weten, worden er een aantal vragen gesteld om op een tamelijk makkelijke en grove manier de verzekerde som vast te stellen.

Zoals leeftijd, gezinssamenstelling, aantal kamers en ook het inkomen.

Een verzekeraar gaat er van uit dat dat doorslaggevende gegevens zijn voor het vaststellen van de waarde van het inkomen.

iv
door ivory - May 18, 2015 om 23:26
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel "Tijger1". Ik heb het via mijn eigen maatschappij ook eens ingevuld en dat waren toch andere vragen. Daarom heb ik toen denk ik ook zo fel gereageerd. Ach en dat was een paar jaar geleden en moet ik er gewoon ook buiten laten. Geen "oude koeien uit de sloot halen".
Gewoon de kwestie van de (belachelijke) servicekosten oplossen.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2015 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard, maar ik vond het toch nuttig u hierop te wijzen.

De kosten zijn al erg genoeg en volkomen onterecht.

hansje klein
door hansje klein - May 18, 2015 om 23:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Verzekeringsadviseurs werden ooit door de verzekeraars betaald waar ze exclusief agent van waren, òf werden bij een sluiting met een afsluitprovisie beloond Tegenwoordig zijn de adviseurs onafhankelijk en wanneer u geen advies nodig heeft is het ook niet nodig dit kantoor aan te houden. Een mooie gelegenheid om eensvia een vergelijkingssite na te gaan of de lopende verzekeringen nog actueel resp. nodig zijn. Adviseurs proberen het nu met een jaarabonnement (is uw moeder daar ooit mee accoord gegaan?) en/of rekenen uurtje-factuurtje, maar dan moeten ze er wel iets voor presteren! Ze zijn overigens ook volledig verantwoordelijk voor de gegeven adviezen en dat is dan het (kleine) verschil met vergelijkingssites, die stellen een paar standaardvragen en bieden ongeveer passende verzekeringen zonder extra afsluitkosten aan.

iv
door ivory - May 18, 2015 om 23:58
6 Antwoorden / 2 Vragen

hänschen klein. Deze polis is al heel oud en lang geleden eens bijgesteld, zodat ze niet onderverzekerd zou zijn. Verder heeft ze nooit advies gevraagd, alleen jaarlijks de premie betaald.
Ik denk dat het een jaar-polis is die van tevoren opgezegd moet worden. Een maand? Misschien drie maanden? Zonder opzeggen wordt ie automatisch weer een jaar verlegd. Dit alles wil ik opzoeken in de polis. Inderdaad een goed idee om ook eens naar de vergelijkingssite te gaan. Dank je.

akkerdistel
door akkerdistel - May 19, 2015 om 02:11
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Kosten zijn niet verplicht, wanneer je niets van je laat horen brengen ze het ook niet in rekening.

Het betreft hier neem ik aan Avéro Achmea? Zo ja, sterk advies om op te zeggen, dit kan maandelijks.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook al zou uw moeder nu advies vragen, dan is die tussenpersoon dat nog verplicht om "gratis" te verstrekken.

Een "oude" bestaande polis heeft normaal gesproken, een looptijd van een jaar, met een opzegtermijn van een maand.

Maar er is helemaal niets mis om eens op vergelijkingssites te kijken en in deze tussenpersoon kan men toch geen vertrouwen meer hebben.

Hij verdient blijkbaar niet genoeg naar zijn zin aan een verzekerde met maar een verzekering.

hansje klein
door hansje klein - May 19, 2015 om 10:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Veel gedoe, maar misschien ook weer veel te besparen met een vergelijking......tenminste de advieskosten die uit de lucht gegrepen zijn!
Er is altijd een 'zetje' nodig om met dit soort dingen aan de gang te moeten:

http://www.independer.nl/woonverzekering/info/opzeggen.aspx

iv
door ivory - May 19, 2015 om 16:31
6 Antwoorden / 2 Vragen

Voor ons is de zaak vanmiddag opgelost, maar de onvrede over dit soort bedrijven blijft.
Vandaag heeft mijn moeder (heel slechtziend) met een loep haar polis opgezocht. Ik woon niet bij haar in de buurt, kom er pas vrijdag, maar wilde gewoon weten bij welke maatschappij ze verzekerd is. Het was voor haar niet te vinden, dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de tussenpersoon gebeld. De verzekering loopt bij Delta Lloyd. Ik heb de man verteld dat ik haar zaken behartig omdat ze haar post niet meer kan lezen. We kregen het over de verzekering, de servicekosten en ik kreeg als reactie: "omdat ze al zolang een trouwe klant is, schrappen we de servicekosten". Tja, fijn voor mijn moeder (met een AOW'tje), maar de kater blijft. Ik had haar trouwens ook niet toegestaan om het te betalen en had ook protest aangetekend.
Het ging tijdens het telefoongesprek met de tussenpersoon ook allemaal heel gemakkelijk. Misschien zijn er toch meer klachten binnengekomen. Het kan zijn dat ik, als ik het iets rustiger heb, alsnog haar verzekering wijzig, want ik word niet blij van dit soort praktijken.
Graag wil ik iedereen bedanken voor de reacties, tips en het meedenken.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rare tussepersoon. Eerst liegen dat het gedrukt staat, ook nog letterlijk, en dan nu omdat ze zo'n trouwe klant is, de kosten schrappen.

Persoonlijk zou ik alsnog een klacht indienen bij de AFM, want hoeveel mensen zullen er niet intrappen, omdat hun naam misbruikt wordt.

hansje klein
door hansje klein - May 19, 2015 om 17:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

NAVRAAG de collega-topic-deelnemers:

Zou je in zo'n bijgeval het betreffende kantoor niet duidelijk met naam publiekelijk moeten noemen? TS krijgt bijna zeker een betere online-verzekeraar via een goede vergelijkingssite en heeft uiteindelijk ook niets meer met dit kantoor?

"Boontje komt om z'n loontje" ?

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hanschen

Ik zou zeker de naam van dat kantoor noemen. Nog niet per se zo zeer omdat ze onterechte kosten in rekening willen gaan brengen, maar omdat ze dat doen onder het mom van dat het door de overheid voorgeschreven wordt.

Dus liegen en bedriegen, daar zou ik mijn verzekering niet aan toevertrouwen.

Heb zelf helemaal niets op met tussenpersonen, maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen dat toch wel prettig vinden.

iv
door ivory - May 19, 2015 om 22:47
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ga binnenkort alsnog een klacht bij de AFM indienen. Een brief, vergezeld door een kopie van de brief die mijn moeder heeft gekregen. Er moet gewoon een einde komen aan deze praktijken.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel verstandig en nuttig.

kathy1978
door kathy1978 - May 19, 2015 om 23:18
69 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Ivory,

Met veel interesse uw vraag en reacties gelezen. Wat mij opviel en dat gaat niet over verzekeringen is dat uw moeder erg slecht ziet. Ik kom veel bij slechtziende ouderen over de vloer met macula degeneratie met zeer slecht zicht. Een handig hulpmiddel als zelfs de sterkste loep niet goed genoeg is is een beeldscherm loep dit is een plaat waar je bv een tijdschrift op leg en dan wordt het vergroot op LCD scherm wat eraan vast zit. Zelfs 90 jarigen kunnen hiermee over weg want maar 1 of 2 knoppen, geen internet etc.
Hier een stukje erover van CZ zorgverzekeraar
http://www.cz.nl/vergoedingen/beeldschermloep
Misschien heeft uw moeder er wat aan want ik ken heel veel ouderen die het verschrikkelijk vonden dat ze de medicijndoosjes niet meer konden lezen, houdbaarheidsdatum van verpakkingen, tv programma gids, de krant etc, telefoonnummers etc etc

iv
door ivory - May 19, 2015 om 23:26
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je Kathy. Ik ga er zeker eens naar kijken. Ik heb het al met de oogarts over een loepbril gehad en zoek alles op dit gebied op. Alles wat je beschrijft kan ze ook niet meer. Vreselijk. Ze komt alleen de deur nog uit om naar het UMCG te gaan en haar gezondheid is erg broos. Vrijdag krijgt ze injecties in het oog en als dat verbetering geeft, werkt de arts mee aan verdere hulpmiddelen.