ha
door havape Mar 2, 2015 om 22:17
Garantie & verzekeringen

Jaarpremie ziektekosten verzekering en dochter die in dat jaar 18 jaar wordt

ik betaal de premie van ziekte kosten verzekering in jaarlijks termijn (dit jaar voor het eerst - in januari aangevraagd)
dit jaar wordt mijn jongste dochter 18 jaar (in juli)
nu heb ik een rekening ontvangen voor dit jaar waarin de verzekerings premie van mijn jongste dochter ook bij zit.
dit betreft dus een premie voor haar van juli t/m dec
kan de verzekerings maatschappij (IAK) mijn verplichten dit nu al te betalen ?
mijn standpunt is dat dit een nieuwe polis wordt, die op dat moment in gaat, en dus dan pas betaald dient te worden

851 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2015 om 22:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De verzekeringspremie gaat in wanneer uw dochter 18 jaar word, dus in juli van dit jaar, nu nog niet.

mahadma
door mahadma - Mar 2, 2015 om 23:05
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als u de volledige jaarpremie voor u zelf (en uw partner) heeft u daat dus een afspraak mee, dat alle aangemelde personen ook voor dat hele kalenderjaar nu betaalt moeten worden.

U dochter wordt welliswaar pas in juli verzekeringsplichtig, maar u heeft ze wel aangemeld bij uw verzekering en voor uw rekening. U betaalt voor heel 2015, dus ook de premie voor uw dochter van juli tot en met december.

Dit is dus geheel volgens de door u gemaakte afspraken over wie er verzekerd moeten zijn in 2015 en uw jaarbetalingsafspraak. Uw standpunt gaat dus mank omdat u de gezinspremie geheel per jaar en in één keer betaalt.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2015 om 23:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

"chips" @mahadma, las over "voor het eerst alles betaald voor heel jaar" heen. Geen idee of er nog iets terug te halen is vanaf Juli 2015?

mahadma
door mahadma - Mar 2, 2015 om 23:20
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, de afspraak is de gezinsjaarpremie in één keer in januari 2015 wordt betaalt tot het einde van het contract tot en met 31 december 2015. Dus pa en ma betalen januari tot en met december zeg als voorbeeld 100 per maand x 24 = 2400, voor dochter wordt het bedrag van juli tot en met december, dus 7 maanden x 100 per maand = 700+2400= te betalen in januari 2015 3100. (getallen als voorbeeld) . Door de jaar betaling in één keer, hebben ze minder adm kosten dus vaak een korting op het geheel van (mogelijk) 2,5 %.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2015 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, de verzekeringsmaatschappij kan dat niet van u vragen. Maar het is nu al maart dus die nota had allang betaald moeten zij .

Als uw dochter 18 jaar wordt kan zij zelf de keus maken hoe en wasr zij verzekerd wil zijn.

mahadma
door mahadma - Mar 2, 2015 om 23:23
11520 Antwoorden / 51 Vragen

P.S. Dochter kàn (als dat besproken is) natuurlijk wel de 7 x 100 aan pa terug betalen, per maand eventueel. Maar bij de verzekering is alles rond tot en met 31-12-2015. Tenzij er sprake is van eigen risico en of specialistenkosten.

mahadma
door mahadma - Mar 2, 2015 om 23:25
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Tijger1, ik ging ervan uit dat dochter door pa aangemeld is bij de bestaande verzekering. De vraag is daar niet duidelijk in.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2015 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is het kind door de ouder aangemeld, maar de ouders kunnen daar niet meer over beslissen zodra het kind 18 is. En dat weet die verzekeringsmaatschappij ook.

Veel ouders, en kinderen, laten een verzekering gewoon verder gaan. Maar die verzekeraar doet wel een aanbod aan dat kind als hij of zij 18 wordt, want het kind kan dan zelf kiezen en zit niet vast aan de keuze van de ouder.

Dit is dus een van de weinige mogelijkheden om in een jaar van verzekeraar te switchen,

Wellicht zijn de aanvullende voor het kind dan ook veel te duur. Als het kind studeert zijn er vaak heel voordelige mogelijkheden.

@havape

Laat het kind niet vergeten zorgtoeslag aan te vragen met ingang van de maand nadat hij 18 is geworden. Let op, via de site van de belastingdienst, niet via allerlei duistere bureautjes.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2015 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog afgezien van alles, als uw dochter in juli 18 wordt, dient zij zich pas per 1 augustus zelfstandig te verzekeren.

ho
door hopetobehelping - Mar 3, 2015 om 06:33
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste havape,

zoals ook al door anderen aangegeven, als uw jongste dochter 18 wordt krijgt zij haar eigen polis. Vanaf 1 augustus moet zij dan premie gaan betalen.

Het is maar de vraag of het verstandig is om voor haar dezelfde polis af te sluiten als uw huidige polis.
Wij hebben destijds de keuze gemaakt om een veel voordeligere polis af te sluiten. Geen aanvullende verzekeringen en maximaal eigen risico. Voor veel jeugd geldt dat ze alle extra's niet nodig hebben, er geen gebruik van zullen maken, en zeer zelden gebruik maken van de ziektekostenverzekering. U kunt zelf het best beoordelen of dit in uw geval ook zo is.
Het maximale eigen risico scheelt een behoorlijk bedrag in de premie, uiteraard moet u dit maximale eigen risico wel kunnen betalen mocht de nood aan de man komen.
Uiteraard zoals Tijger1 aangeeft moet uw dochter op tijd zorgtoeslag aanvragen bij de belastingdienst. Met een uitgeklede, goedkope polis zal de zorgtoeslag hoger zijn dan de premie (is zo in ons geval).

Het antwoord op uw vraag: nee de verzekeringsmaatschappij kan u dit niet verplichten. U schrijft 'juli t/m dec', in juli is uw dochter nog niet premieplichtig omdat ze in juli 18 wordt (zorgtoeslag zal ook pas vanaf 1 augustus ingaan, net als de premieplicht). Uw dochter krijgt haar eigen verzekering (dus ook haar eigen polisnummer) en die hoort niet bij uw betaling van uw polissen.
Neem contact op met de verzekeringsmaatschappij en vertel ze dat u nog niet weet welke polis uw dochter straks zal hebben en dat u er dus ook nog niet voor gaat betalen.

mahadma
door mahadma - Mar 3, 2015 om 10:09
11520 Antwoorden / 51 Vragen

nee de verzekeringsmaatschappij kan u dit niet verplichten Inderdaad kan de verzekering u niet verplichten uw dochter bij hen onder te brengen, maar heeft u daar voor vrijwillig gekozen, dan mogen ze nu wel de totale jaarpremie incasseren.

ha
door havape - Mar 3, 2015 om 19:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties.
alleen volgens Mahadma heeft de verzekeringen maatschappij gelijk.
Ik zelf zit op de lijn van de anderen, mij dochter zit nu inderdaad in de gezins polis (automatisch)
maar als ze 18 wordt krijgt ze een eigen polis op eigen naam > dus nieuwe polis > een heeft ook nog de mogelijkheid een ander pakket te kiezen en wil ze dit zeker niet per jaar betalen.
Vreemd dat ze dit aan elkaar koppelen.
Ga nog eens in overleg met de maatschappij.
Dank voor de tip voor zorgtoeslag en de info dat de premie pas de maand erop ingaat.

mahadma
door mahadma - Mar 3, 2015 om 19:26
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Havepe,

Ik ging uit van het feit dat u voor uw dochter, zelf al vooruitlopend op de verjaardag, besloten had dat ze op uw beslissing (in ieder geval) dit jaar op uw kosten/polis zou meegaan en dat dit aan de verzekering was meegedeeld. In uw vraagstelling is dit niet duidelijk overgekomen.