ma
door marionvanschaik May 7, 2014 om 19:46
Geldzaken & recht

Jas ruilen

Beste Marion,

Van bovenstaande bevinding kan ik u meedelen wat er gebeurd is bij de
aankoop van uw jas.
Eén van uw vriendinnen kocht een jas bij ons ter vervanging van één
die ze een paar jaar eerder gekocht had.
U probeerde ook een jas aan, een maat L, maar deze bleek aanzienlijk
te klein. U merkte op dat het wel een maat meer mocht zijn, een XL.
Deze maat was helaas niet meer beschikbaar. Zonder u dit evenwel te
melden heb ik u de maat XXL gegeven, deze leek mij op voorhand beter.
Met het voorhouden van de spiegel en meermaals de goedbevindingen,
eveneens van uw andere vriendin, aangaande de pasvorm van de jas
gehoord hebbende heb ik deze en dezelfde jas die u nu heeft,
vervolgens voor u ingepakt en afgerekend.
Ik ben zodoende in enige mate verrast door uw bericht en ter zaken
komend heb ik helaas geen oplossing voor u.

Graag hoor ik van u of wij verder iets voor u kunnen doen.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

[edit redactie: NAW-gegevens]

Op 7 mei 2014 08:52 schreef Marion van Schaik :
> Geachte heer/mw,
>
> Tijdens het Animal Event in de Beekse Bergen in Tilburg afgelopen zondag heb
> ik bij u een Valerie Hayes jas gekocht.
> Echter, bij thuiskomst bleek er een verkeerde maat jas in de tas te zitten,
> ipv xl heb ik van u een XXL jas meegekregen.
> Graag zou ik van u vernemen hoe we dit op gaan lossen,
>
> met vriendelijke groet,
> M. Bindels
Beste Kees,

Hij is echt veel te groot,als ik geweten had dat het een XXL was had ik hem niet gekocht, ik ben erg onthand met deze aankoop.
Staat u wellicht binnenkort nog op andere evenementen met uw stand zodat ik eventueel daarheen kan komen om te ruilen?

met vriendelijke groet,
Marion van Schaik

Mijn vraag is nu, heb ik het recht om, zoals bij een aankoop in een winkel gebeurd, deze jas te ruilen?

714 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 7, 2014 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook bij een aankoop in een winkel hebt u niet het recht een jas te ruilen. Dat staat soms aangegeven in een winkel en is slechts coulance van de verkoper.

Maar als ik het goed begrijp, hebt u de jas niet eens gepast?

boppe1943
door boppe1943 - May 7, 2014 om 20:09
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Als u iets koopt, zit u eraan vast. Maar soms kunt u het product ruilen. Maar iets ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het niet wilt hebben.

U heeft de jas trouwens gepast, zonder overigens dat u wist dat het maat XXL was, u heeft de pasvorm in de spiegel kunnen bekijken, zowel u als uw vriendin, en u heeft hem beiden goedgekeurd. Nu u bij thuiskomst ziet dat het niet maat XL is, keurt u hem af. Toch niet geschrokken van de grotere maat? Blijkbaar had de verkoper er kijk op. Het is dan ook zijn vak.

edrick3
door edrick3 - May 7, 2014 om 20:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Reactie van marionvanschaik elders:

ik wou antwoord geven op de mail van uw panellid "tiger"maar dit lukt niet.
Heb de jas even gepast, omdat de vorige jas te klein was voelde deze natuurlijk beter aan, de verkoper heeft op eigen initiatief een XXL jas gepakt ipv een xl jas zonder dit aan mij te vertellen.

edrick3
door edrick3 - May 7, 2014 om 20:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marion,

Maar je hebt dus wél de jas gekregen die je aangepast hebt en die je goed vond zitten!
De reactie van de verkoper is dan m.i. ook wel logisch.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - May 8, 2014 om 01:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Er is door de verkoper correct opgetreden. U ging akkoord met de aankoop. Het had weinig zin gehad dat de verkoper hem aantrok, toch? Reactie is niets op aan te merken. Het enige wat nog zou kunnen, hoeft niet, dat u de jas kunt teruggeven en u een tegoedbon krijgt: maar dat is men niet verplicht.