samia
door samia Nov 26, 2011 om 07:47
Auto & vervoer

Je rijdt op de snelweg en komt ineens in een mistbank terecht, zicht 0,00 wat is te doen,

Er zij veel ongelukken gebeurd vanwege dichte mist, stel voor je rijdt op de snelweg en ineens kom je in een dichte mistbank terecht waar je echt niets meer ziet 0,00 zicht, hoe kun je hier ongelukken voorkomen, want je rijdt op straat en weet eigenlijk niet meer waar naar toe, je ziet alleen nog maar mist, alles om je heen is wit (grijs) ok, afremmen en langzam rijden maar welke kant op, blijven staan maar waar??? afgaan waar na toe??? snelweg heeft ook bochten
dus recht vooruit en wachten tot dat je eruit bent??? alles werkt niet echt,
hier zijn de ongelukken toch al voor programmeerd,
maar wat moet je echt doen, langsam rijden, maar waar naar toe als je niets meer ziet, je weet ook niet of een ander auto voor je rijdt, dus???????

5772 9 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Nov 26, 2011 om 07:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zou:

Mistlichten aan en rustig vaart verminderen en op de rechter weghelft gaan rijden, als ik daar al niet reed.

Als dichte mist voorspeld wordt niet de weg op gaan als dat mogelijk is.

Als u een benzine station ziet kunt u van de snelweg af en u bezinnen wat u verder doet.

samia
door samia - Nov 26, 2011 om 08:46
22 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 26 nov 2011, 07:58]Ik zou:

Mistlichten aan en rustig vaart verminderen en op de rechter weghelft gaan rijden, als ik daar al niet reed.

Als dichte mist voorspeld wordt niet de weg op gaan als dat mogelijk is.

Als u een benzine station ziet kunt u van de snelweg af en u bezinnen wat u verder doet.

dit begrijp ik wel, maar wat ik bedoel is echt geen zicht, net als of je je ogen dicht doet -- dus geen enkel orientatie meer, ik heb het een keer meegemaakt in de velden beboude kom, maar het is als of je in het donker staat, dit was maar heel kort, maar op de snelweg ??? je kunt geen kant meer uit en je ziet ook total niets meer, dit bedoel ik, hoe zou u dan reageeren???? Want het pompstation ziet u ook niet meer, dus waar af gaan???? wat doen ????

tdehond
door tdehond - Nov 26, 2011 om 09:25
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik mag dan hopen dat ik de weg goed ken.

Als het goed is staan de mistlichten goed afgesteld en kan je met behulp van mistlicht de rechter streep in de gaten houden en bij de eerste mogelijkheid de snelweg af gaan.

robtien
door robtien - Nov 26, 2011 om 09:38
269 Antwoorden / 10 Vragen

als mist verspeld word in die mate zou ik thuis blijven gevaar lopen kan immers nog altijd.
stil gaan staan op een snel weg is geen optie mistlichten gebruiken zijn dan verplicht en zorg dat u zo snel mogelijk bij een benzinepomp bent of de snelweg af kan.

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2011 om 11:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

samia, ik heb het ooit 1 keer meegemaakt dat het zo erg was op de snelweg (A12) dat iedereen zijn auto stopzette! Je kon elkaar, na te zijn uitgestapt, zelfs niet meer zien. Ook geen strepen op de weg of eventuele afslagen. Zelfs die weg die ik als mijn broekzak kende werd een vijand. Het is heel lang geleden maar die morbide situatie vergeet ik nooit meer. Wat wel opvallend was dat alle medeweggebruikers naar elkaar riepen en elkaar moed inspraken, hopende dat de eerstvolgende auto de hele rij zou "zien" met al onze knipperende alarm-en mistlampen aan. Het was destijds 1 uur 's-nachts; na een Sinterklaasavond. Om 7 uur 's-morgens verscheen er plotseling een opening in de lucht, voor ons allemaal een enorme opluchting dat dit goed was afgelopen. Een "trauma" heb ik er wel aan over gehouden; bij mist ga ik nooit meer op pad!

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Nov 28, 2011 om 12:12
73 Antwoorden / 6 Vragen

(mis de duimen)
met navigatie rijden zoals youri aangeeft scheelt inderdaad heel veel.
zelf heb ik ook zo'n contrastbril met oranje/gelige glazen, daardoor zie je toch aanzienlijk meer.

hmpf
door hmpf - Nov 28, 2011 om 12:18
122 Antwoorden / 60 Vragen

[quote=youri schreef op maandag 28 nov 2011, 12:02]Mocht er mist voorspeld zijn is het een tip om bij vertrek je navigatie in te stellen,met of zonder eindbestemming. Als je in een mistbank komt kan je op de navigatie zien waar er een bocht of een afrit is.quote]

Dat vind ik een GOUDEN tip. Bedankt!

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2011 om 12:23
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=youri schreef op maandag 28 nov 2011, 12:02]Mocht er mist voorspeld zijn is het een tip om bij vertrek je navigatie in te stellen,met of zonder eindbestemming. Als je in een mistbank komt kan je op de navigatie zien waar er een bocht of een afrit is.Hiervan heb ik gebruik gemaakt in Denemarken in dichte mist en het was ontzettend handig en rustgevend. En stel je radio in op trafficcontrol, dan hoor je gelijk waar je eventueel in een mistbank met file komt.

Lijkt me fantastisch; alleen: dat bestond niet in de tijd dat ik in de mist zat. Echt leve de vooruitgang!

youri
door youri - Nov 28, 2011 om 20:02
28 Antwoorden / 4 Vragen

Mocht er mist voorspeld zijn is het een tip om bij vertrek je navigatie in te stellen,met of zonder eindbestemming. Als je in een mistbank komt kan je op de navigatie zien waar er een bocht of een afrit is.Hiervan heb ik gebruik gemaakt in Denemarken in dichte mist en het was ontzettend handig en rustgevend. En stel je radio in op trafficcontrol, dan hoor je gelijk waar je eventueel in een mistbank met file komt.