gensnet
door gensnet Jul 29, 2015 om 14:09
Geldzaken & recht

Juridische grondslag?

Niet dat het heel binnenkort aan de orde is, maar als ik in de bijstand kom over drie jaar, heeft de gemeente het recht om twee jaar terug te kijken op mijn bankafschriften wat koopgedrag betreft? Met andere woorden is daar een juridische grondslag voor?

De meeste mensen zitten dan namelijk in een kwetsbare positie als ze bijstand aanvragen en doen dan maar al te graag wat de gemeente wil om vooral bijstand te krijgen.......

1576 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken vraagt de gemeente inzage in de lastste drie maanden van de rekeningen.

Dus als u niet wilt laten zien waaraan u het besteedt en bij wie, dan contant opnemen en contant betalen.

Dus het is ook verstandig papieren afschriften te laten komen van uw bankrekening, anders kan bij twijfel gevraagd worden of u wilt inloggen op uw rekening en dan kunnen ze veel verder terugkijken.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 29, 2015 om 14:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat heeft u de danken aan personen die het geld weg werken om devolledige bijstand te krijgen terwijl zij ,hadden om van te leven.

ge
door gerboe - Jul 29, 2015 om 14:45
806 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zoals valerius-2 aangeeft. U mag per maand maximaal 1,5 x de bijstandsnorm uitgeven.
Als een gemeente een vermoeden heeft dat men zich niet daaraan heeft gehouden dan heeft die het volste recht om dat te controleren. Hetzelfde bijvoorbeeld ook in het geval van eigen bijstortingen op de rekening.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerboe schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:45]Inderdaad zoals valerius-2 aangeeft. U mag per maand maximaal 1,5 x de bijstandsnorm uitgeven.
Als een gemeente een vermoeden heeft dat men zich niet daaraan heeft gehouden dan heeft die het volste recht om dat te controleren. Hetzelfde bijvoorbeeld ook in het geval van eigen bijstortingen op de rekening.

Drie jaar voor dat men bijstand aanvraagt? En wat als je dan een hoge WW uitkering hebt met de daarbij behorende lasten. Terwijl je eigenlijk al tekort komt, omdat het salaris natuurlijk nog hoger was?

U bent dus abuis.

getty
door getty - Jul 29, 2015 om 15:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Normaal gesproken zullen ze daar niet om vragen, alleen als uw situatie daar aanleiding voor geeft.

ge
door gerboe - Jul 29, 2015 om 16:04
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:55][quote=gerboe schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:45]Inderdaad zoals valerius-2 aangeeft. U mag per maand maximaal 1,5 x de bijstandsnorm uitgeven.
Als een gemeente een vermoeden heeft dat men zich niet daaraan heeft gehouden dan heeft die het volste recht om dat te controleren. Hetzelfde bijvoorbeeld ook in het geval van eigen bijstortingen op de rekening.

Drie jaar voor dat men bijstand aanvraagt? En wat als je dan een hoge WW uitkering hebt met de daarbij behorende lasten. Terwijl je eigenlijk al tekort komt, omdat het salaris natuurlijk nog hoger was?

U bent dus abuis.

Ik noemde niet een periode van drie jaar. De vraagsteller heeft het over een bepaalde periode en wel over twee jaar.
Als een gemeente een vermoeden van fraude als te snel een vermogen opmaken of onverklaarbare bijstortingen dan zal men verder terugkijken dan drie maanden. Dat staat er.

ma
door maarten heest - Jul 29, 2015 om 16:17
463 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in de paar jaar voor de uitkering er een paar ton doordraait aan hotelkamers en champagne dan heb je wat uit te leggen...

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=maarten heest schreef op woensdag 29 jul 2015, 16:17]Als je in de paar jaar voor de uitkering er een paar ton doordraait aan hotelkamers en champagne dan heb je wat uit te leggen...

Dus zoals gezegd, alles contant betalen.;-)))

diumenge
door diumenge - Jul 29, 2015 om 18:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je een paar ton contant hebt opgenomen heb je ook wat uit te leggen.

TS vraagt naar de juridische grondslag, die zal wel ergens in wet zitten waar de uitkering op gebaseerd is. Je mag inzage natuurlijk altijd weigeren, dan mag de gemeente de uitkering ook geheel of gedeeltelijk weigeren neem ik aan.

door 1953 - Jul 29, 2015 om 18:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ja, de Participatiewet!

door 1953 - Jul 29, 2015 om 18:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 29 jul 2015, 18:02]Als je een paar ton contant hebt opgenomen heb je ook wat uit te leggen.

TS vraagt naar de juridische grondslag, die zal wel ergens in wet zitten waar de uitkering op gebaseerd is. Je mag inzage natuurlijk altijd weigeren, dan mag de gemeente de uitkering ook geheel of gedeeltelijk weigeren neem ik aan.

Ja, de Participatiewet! En via SUWINET wordt er erg diep gegraven, alle informatie ineen, zoals auto's op kenteken op houder staan e.d.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

ik ga er van uit dat de TS nu WW heeft en verwacht over drie jaar niet meer aan de bak te komen en dus in de bijstand te verdagen, betekent dat dat de WW begonnen is na zijn 50ste verjaardag.

Dan komt de TS dus in de IOAW en heeft zijn bezit aan geld en spullen helemaal geen invloed op de uitkering.