si
door simonoloog Jul 2, 2015 om 22:34
Geldzaken & recht

Juridische hulp western union geschil

Ik heb op 7 mei jl een betaling gedaan bij Western Union met de rekening van mijn man. Omdat deze rekening niet gekoppeld is aan mijn naam, kon deze transactie echter niet geaccepteerd worden. Helaas is het geld wel degelijk van zijn rekening geschreven en ben ik al bijna 2 maanden aan het bellen en mailen om mijn geld teruggestort te krijgen, tot nu toe zonder resultaat. Het gaat over zoveel schijven en voor klachten hebben ze een callcenter aangesteld. Ik kom maar niet door de bureaucratische molen heen. Het gaat om een bedrag van maar liefst 700 euro, voor ons een groot bedrag, waar we de familie in het land van mijn man wilden helpen in hun levensonderhoud. Ik krijg enkel excuses, maar er lijkt geen enkele actie te worden ondernomen.

Ik ben de wanhoop nabij.. er wordt gezegd dat ze het geld niet mogen achterhouden, maar ik heb het gevoel dat ik word opgelicht..

4526 12 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jul 2, 2015 om 23:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Los gezien van verdere tips, die ongetwijfelt nog komen van KASSA-reageerders, plaats uw klacht alvast op Klachtenkompas.nl. M.a.w. trek alle registers om uw gelijk en uw geld te halen. Name and shame die club.

aurora1
door aurora1 - Jul 2, 2015 om 23:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dit klik hier ook al eens ingevuld?

hansje klein
door hansje klein - Jul 3, 2015 om 00:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Name and shame die club omdat u niet de eerste bent...........

http://www.klachtenkompas.nl/western-union

hansje klein
door hansje klein - Jul 3, 2015 om 00:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Plaats uw klacht ook bij al die andere klachten op klacht.nl.............

http://www.klacht.nl/western-union/

ph
door philip36 - Jul 3, 2015 om 08:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ze hebben de betaling niet gedaan omdat de rekening niet gekoppeld was aan uw naam.
De betaling kon niet met uw naam waarom zou de terugstorting dan wel op uw verzoek kunnen?
Misschien dat ze alleen maar in actie komen als uw man, die gekoppeld is aan de rekening,contact opneemt.

si
door simonoloog - Jul 3, 2015 om 20:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank allen voor uw reactie. Mijn man is Laotiaan en zou in deze bureaucratische rompslomp helaas al veel eerder gestrand zijn vanwege de taalbarrière.
Ik ga zeker gebruik maken van de tips van hänschen klein en aurora1. Nogmaals dank!
mvg, Simone

ph
door philip36 - Jul 3, 2015 om 20:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U knt toch een brief schrijven welke uw man ondertekend.

ho
door hopetobehelping - Jul 3, 2015 om 21:15
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste simonoloog,

beschikt u over een bewijs (zwart op wit) van Western Union dat ze excuses aanbieden en aangeven dat ze die € 700,- ontvangen hebben en nog niet overgemaakt hebben ?
Als dat zo is kunt u ze nog éénmaal schriftelijk (aangetekend schrijven of email (heeft u wel een ontvangstbevestiging van de email nodig) ) aanmanen om binnen 14 dagen het bedrag terug te storten op de rekening van uw man.
Zou als ik u was voordat u die brief/email verstuurd contact opnemen met een incassobureau (bij voorkeur een incassobureau waarbij een gerechtsdeurwaarder is aangesloten) met de vraag wat ze als incassokosten zouden berekenen.
In uw brief/email geeft u dan vervolgens aan welk incassobureau u gaat inschakelen als ze niet binnen 14 dagen het bedrag terugstorten en wat de incassokosten dan voor ze zullen zijn. Heeft u uw geld niet binnen 14 dagen terug dan geeft u uw vordering bij het incassobureau uit handen zodat zij ervoor kunnen zorgen dat u alsnog uw geld terug krijgt.

aurora1
door aurora1 - Jul 4, 2015 om 01:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou overigens voortaan kleinere bedragen overmaken, desnoods gespreid over een periode. Dan kunt u zien hoe dat verloopt, kunt u beter controleren of het bij de juiste mensen belandt en bent u bij problemen niet zo lang zoveel geld kwijt.
700 Euro is voor u een groot bedrag maar in Laos is het vele malen meer waard, de levensstandaard daar is vergelijkbaar met die van Mozambique of Bangladesh.
Vaak is het ook verstandig om allen voor wie het geld bestemd is op de hoogte te stellen van het bedrag en meedelen voor wie het bestemd is.
Dan is de kans groter dat ook allen er profijt van hebben en niet slechts 1 persoon als dat niet de bedoeling is.
Verder zou ik overwegen of het overmaken in Amerikaanse dollars niet verstandiger en gemakkelijker voor de ontvanger(s) is.

diumenge
door diumenge - Jul 4, 2015 om 08:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Alleen is geld via Western Union overmaken schreeuwend duur, dus als je de stortingen dan ook nog eens opsplitst maak je het nog duurder.

@simonoloog, u zult toch echt de handelingen uit naam van uw partner moeten doen en hem ook dus ook laten tekenen zoals eerder gesuggereerd. Ik denk dat overal klagen weinig zoden aan de dijk zet als WU zich verschuilt achter het feit dat u niet de rekenhouder bent.

si
door simonoloog - Jul 4, 2015 om 11:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht heb ik mijn verhaal niet duidelijk genoeg neergeschreven hier. Ik heb hiervoor al vele malen tot tevredenheid geld overgemaakt naar Laos. Het betreft hier mijn schoonouders en er is verder nog nooit iets mis gegaan, omdat ik de transacties via mijn creditcard heb laten lopen. Omdat mijn man inmiddels zo'n 2 jaar in Nederland woont en hij zelf ook graag een overboeking wilde doen, hebben we het van zijn rekening overgemaakt via i-deal. Inderdaad, mijn fout. Normaal gesproken zou je kunnen verwachten dat een transactie dan geweigerd wordt. Ik kreeg weliswaar direct de foutmelding dat de transactie niet kon worden uitgevoerd, en dat mijn geld gerestitueerd zou worden. Dit is echter tot op heden niet gebeurd en bellen, mailen lijkt allemaal weinig uit te halen, omdat de windverantwoordelijke ergens ver weg op een kantoor in de VS zit en natuurlijk geen klap geeft om zo'n marginaal bedrag van een klantje uit Nederland. Ik heb al vele malen excuses op papier, er staat ook zwart op wit dat restitutie plaats zal vinden, alleen staat er niet bij wanneer. Ik zal dan ook de tip van 'hopetobehelping' eens onderzoeken.
Dat het hier een groot bedrag betreft is uiterst ongelukkig, normaal maken we inderdaad kleinere bedragen over, maar het betrof hier een eenmalig groter bedrag waar mijn schoonouders een bestedingsdoel voor hebben. Nogmaals dank voor de reacties.

diumenge
door diumenge - Jul 4, 2015 om 11:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tsja, hoofdkantoor in de VS, postadres in Litouwen en (telefonische) klantenservice in België maakt het er niet makkelijker op. Ben bang dat er dan inderdaad weinig anders opzit dan veel herrie maken en maar hopen dat het geld snel terug komt.