ni
door nielsniels Nov 2, 2012 om 19:18
Geldzaken & recht

Juwelier raakt trouwringen kwijt

De juwelier heeft onze 24 jaar oude trouwringen zoekgemaakt? Mijn vrouw wilde ze laten vermaken als kado voor de trouwdag. We kregen de keus hoe we het wilden afhandelen. We willen dit financieel doen. Bij navraag bij andere juweliers kwamen we op een prijs voor de ringen nu van minimaal 875 euro. We hebben 1500 euro schade vergoeding. De juwelier vind dat we er een slaatje uit slaan en dat hij de ringen voor 400 euro in de winkel heeft staan. Hoe dit af te handelen? Is 1500 euro te veel? We hebben geen rechtsbijstand verzekering.

5556 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als hij de zelfde kwaliteit ringen er voor terug kan leveren, dan is dat een mooi gebaar. U eigen ringen krijgt u dus niet meer , maar om hier nu niet tevreden mee kan wezen dat is iets wat u zelf uit moet maken.

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat vreselijk en wat een slordigheid van die juwelier. Het gaat natuurlijk niet alleen om de financiële waarde maar ook om de emotionele waarde. Het is heel moeilijk voor ons hier om na te gaan hoeveel de ringen waard zijn. Maar wat bedoelt u met 875 euro. Per stuk?

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller
u kunt wellicht proberen immateriele schadevergoeding te vorderen op grond van
het onzorgvuldige gedrag van de juwelier, een onrechtmatige daad. Probeer een
zorgvuldig juridisch opgebouwde aansprakelijkstelling te sturen waarin u beide
schaden, zowel de materiele als immateriele vordert.
Hoe de laatste schade te waarderen vind ik moeilijk, blijf redelijk.
Als de juwelier pertinent afwijst moet u afwegen of u een formele rechtsgang de
moeite waard vind in dit geval. Maar laat altijd blijken in brieven etc dat u daar in principe
open voor staat, de zogeheten juridische stok achter de deur,
succes!
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond een voorbeeldbrief die u kunt gebruiken in geval van een onrechtmatige daad.
klik hier

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp uit het verhaal dat de juwelier de aansprakelijkheid erkent en u schadeloos wilt stellen. Dus waarom dan nog aansprakelijk stellen?? Wel zult u uw schade moeten bewijzen/aantonen.
Wettelijk zal de juwelier nooit meer dan de (dag)waarde van de ringen hoeven te betalen. Of u moet accoord gaan met een paar vergelijkbare ringen. En als u hard kunt maken dat u ook nog immateriele schade heeft moet deze ook vergoed worden. Maar dat zal moeilijk worden om dat aan te tonen. Vooral hoe groot is deze schade dan

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

wvanraaij schreef op maandag 5 nov 2012, 14:29: Ik begrijp uit het verhaal dat de juwelier de aansprakelijkheid erkent en u schadeloos wilt stellen. Dus waarom dan nog aansprakelijk stellen??

Omdat men met mondelinge toezeggingen meestal niet ver komt en vanwege juridische stok achter de deur er misschien wel wat meer uit te halen valt dan de dagwaarde van de ringen; dat vind ik 24 jaar huwelijk wel waard. Bij de rechter zal het aantonen van de immateriele schade nog moeilijk zijn, buiten de vraag of deze wel toewijsbaar is, maar informeel proberen kan altijd.
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de juwelier u tegemoet wilt komen zou ik bij hem gewoon 2 andere ringen uit willen zoeken in dezelfde prijsklasse, si voor de juwelier ook wat makkelijker om u tegemoet te komen...

Waarom trouwens een financiele tegemoetkoming, u hebt niet recht op de volle prijs van de ringen daar deze al 24 jaar oud zijn, wel heeft u natuurlijk een emotioneel waarde verlies maar dit is op zich niet in geld uit te drukken...

Gezien uw vraag om finciele genoegdoening in de vorm van nieuw waarde ringen lijkt dit trouwens ook wel mee te vallen in dit geval...

Kort gezegd probeer er uit te komen en zoek 2 nieuwe ringen uit, ik denk juwelier blij en ik hoop u ook blij!!!

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

*ik zou (met enige argumentatie) gaan voor 1000 euro rond

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste niels/niels,
Het is haast niet te geloven, dat jullie dat is overkomen!
Ik zou zeker € 1500,00 vergoeding voor de ringen en de emotionele waarde blijven eisen!
Ook al zijn de ringen 24 jaar oud, oud goud is tegenwoordig heel populair hoor bij de goud inkopers krijg je een hele hoge prijs voor oud goud dus is dit beslist niet teveel! Ga anders eens naar de rechtswinkel!
Overigens heel goed dat jullie het financieel doen, want het vertrouwen in deze juwelier is er niet meer! Nog één advies houd jullie poot/vinger in dit geval stijf en nog heel veel geluk jullie twee!

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeriks schreef op maandag 5 nov 2012, 21:38: Beste niels/niels,
Het is haast niet te geloven, dat jullie dat is overkomen!
Ik zou zeker € 1500,00 vergoeding voor de ringen en de emotionele waarde blijven eisen!
Ook al zijn de ringen 24 jaar oud, oud goud is tegenwoordig heel populair hoor bij de goud inkopers krijg je een hele hoge prijs voor oud goud dus is dit beslist niet teveel! Ga anders eens naar de rechtswinkel!
Overigens heel goed dat jullie het financieel doen, want het vertrouwen in deze juwelier is er niet meer! Nog één advies houd jullie poot/vinger in dit geval stijf en nog heel veel geluk jullie twee!

De ringen zouden vermaakt worden. Wat kan dat dan betekenen voor die ringen zijn dan ook niet meer orgineel. emotionele waarde

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel veel dank voor de vele reactie's. Ik ga er mee aan de slag.