ja
door jacob1990 Aug 26, 2014 om 18:50
Geldzaken & recht

Kabel en Telefoonverbinding ontbreken huurwoning

Ik heb via een makelaar mijn huidige woning geregeld en heb hier makelaarskosten over moeten betalen. Tevens is mijn makelaar nauw verbonden met de beheerder van het pand (praktisch hetzelfde bedrijf). Nu blijkt dat er geen kabel ligt voor Internet en televisie en ook geen telefoonverbinding voor adsl. Wel had ik bij de makelaar al reeds geïnformeerd naar kabelaanbieders in de regio.

Na contact met ziggo blijkt dat er nu net een aanvraag voor een vergunning inzake het regelen van een kabelverbinding. Het gaat nog zeker wel ruim 2 / 3 maanden duren voordat ik uberhaupt internet aan kan vragen. Ik vraag me nu af wat mijn rechten zijn ten opzichte van de makelaar en de verhuurder.

Aan de ene kant is het niet hebben van Internet en televisie een beperking van mijn woongenot. Verder maakt het het voor mij onmogelijk om vanuit huis te werken. Kan ik iets dergelijks beschouwen als een verborgen gebreke waar de verhuurder / makelaar me op had moeten wijzen? En kan ik ook iets op hun verhalen?

Vriendelijk bedankt,

755 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2014 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vergeet de link.

Klik hier

ja
door jacob1990 - Aug 26, 2014 om 19:37
4 Antwoorden / 3 Vragen

Dank, er wordt nu al geregeld dat er bekabeling aangelegd wordt maar hiervoor moet er eerst nog een graafvergunning aangevraagd worden. Iets wat ik vervelend vind is dat het ontbreken van de bekabeling mij niet is verteld Door de makelaar die ik tevens dik betaald heb, terwijl ik indirect wel aangaf op zoek te zijn naar Internet voor de woning . Natuurlijk is de netbeheerder verantwoordelijk voor de uiteindelijke aanlegging. Maar van wat ik begrijp is er niet sprake van nalatigheid?

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2014 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u kunt niets op hen verhalen.

Als er geen Isra punt in uw woning is, kunt u simpelweg telefoon plus eventueel de rest van KPN nemen en dan legt KPN dat punt ook zonder kosten aan.

Dat is uiteraard alleen van toepassing als het een zelfstandige woning is, dus niet een kamer of zolder.

Lees ook vooral het tweede stuk waaruit blijkt dat KPN dat kosteloos moet aanleggen. U moet wel een jaar klant bij hen blijven.

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2014 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Internet kan op veel manieren. Via een dongel bijvoorbeeld.

Ik zie hier geen nalatigheid. De makelaar bemiddelt bij een woning. Kijk als er nu geen elektra was, kan je zeggen hij moest mij daar op wijzen.

Maar weet u wel zeker dat er geen Isra punt is. Eigenlijk heel ongebruikelijk, komt vaak alleen maar voor bij afgelegen gebouwen. Soms behangen mensen er overheeh. Of stoppen het weg in de muur.

Heeft u de KPN benaderd?

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2014 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u echt op een kabelboer moet wachten, dan eens in uw omgeving vragen of u van deze of gene een digitenne kastje met kaart kunt lenen. Hebt u in ieder geval tv. Veel mensen hebben zo'n setje op de camping of extra in de slaapkamer.

Misschien ook tijdelijk uw internet bundel op uw mobiel verhogen en die instellen als hotspot voor uw laptop.

Beetje behelpen dus.

ja
door jacob1990 - Aug 26, 2014 om 20:23
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zal nog even kijken naar digitenne! :) Zit ook nog zonder werkende verwarming dus in die zin is de verhuurder wel nalatig. Ik wilde binnenkort even een brief met alle gebreken naar de huurbaas sturen, daarbij wilde ik even weten wat al mijn rechten zijn! In ieder geval bedankt voor je antwoord!

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2014 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan, succes.