majeun
door majeun Jul 21, 2014 om 21:29
Elektronica & tv

Kabel of niet?

Hallo allemaal.
Heb momenteel Canal Digitaal en geen kabel.
Telkens, bij slecht weer, heb ik geen ontvangst.
Ben echt een leek.
Is het verstandig om kabel-tv erbij te nemen, zodat ik wel bij slecht weer ook ontvangst heb?
Kan mij iemand adviseren?
Dank U wel.

Met vriendelijke groet,
Marianne.

5007 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 21, 2014 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij zware buien en dat hoeft niet per se boven uw hoofd te zijn zijn er storingen in het beeld. En dat is gewoon logisch.

Ook bij zwaar onweer en/of bliksem kunt u even storing hebben. Maar om daar voor nu nog kabel ernaast erbij te nemen?

Zo vaak komt dat niet voor.

Als u meer storingen hebt, staat de schotel wellicht niet helemaal goed uitgericht. Dat kunt u testen door te kijken naar de ontvangst kwaliteit in het menu.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2014 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is wel mogelijk maar dan moet je wel aangesloten kunnen worden op de plaatselijke kabelaar.
Je kunt niet zo maar beslissen om "even kabel te nemen".

Je schrijft dat je alleen bij slecht weer geen ontvangst hebt.
Misschien een grotere schotel?
Neem aan dat je nu een 60cm schotel hebt?
Last van boomtoppen, die gegroeid kunnen zijn in de loop der jaren, die bij slecht/nat weer het signaal blokkeren/reflecteren?

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 01:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dubbele abonnementskosten sowieso en wanneer is het zodanig slecht weer dat u continu er last van heeft.

Zouden ook andere abonnees van Canal Digitaal daar ook last van hebben? Het kan inderdaad lokaal bij u het geval zijn dat de afstelling dusdanig is dat het bij u fout gaat met de ontvangst bij slecht weer.

Marianne, heeft u al hierover (telefonisch) gesproken met Canal Digitaal en hebben zij geen oplossing?

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,
Dank U wel voor de reacties.

Bij Canal Digitaal wordt aangegeven om de schotel opnieuw te laten richten.
Hierop heb ik een sateliet-monteur gebeld, die zei dat dat onzin is.

Al jaren heb ik Canal Digitaal, maar er eerder nooit last van gehad, de laatste tijd erg veel.

Met vriendelijke groet,

Marianne.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt zelf controleren of het nodig is op uw ontvanger. Via menu en dan kunt u de percentages zien van de ontvangstkwaliteit.

Een schotel kan natuurlijk een beetje vergaan, maar dat hoeft niet. Eerst zelf controleren, voordat u eventueel kosten maakt.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tijger1.

Dank U wel voor Uw antwoord.

Ik heb het nagekeken, de kwaliteit staat op 81%, moet die op 100% staan?

Met vriendelijke groet,

Marianne.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er worden twee waardes aangegeven. In ieder geval was de zo in mijn apparaat. Volgens mij ontvangststerkte en ontvangstkwaliteit. Of termen van gelijke strekking.

100% Is meestal niet het geval, maar boven de 90% moet u toch wel hebben. Had zelf meestal 95 tot 97 %.

Bekijk dat eens ook op meerdere zenders. Als dat overal onder de 90% is, dan kunt u ook eens de zenders er opnieuw laten inlopen en daarna die percentages opnieuw controleren. Geen verbetering?

Kijk dan ook eens naar de aansluiting van de kabel. Misschien hebt u wel met het toestel geschoven en is de aansluiting niet helemaal meer goed. De kabel opnieuw aansnijden en in de connector plaatsen, kan ook nog helpen. Zeker als dat al jaren zit.

Ik weet niet of u makkelijk bij uw schotel kunt komen, maar u zou hetzelfde, dus de kabel opnieuw aansnijden ook bij de kop op de schotel kunnen doen.

Als dat allemaal geen echte verbetering van de percentages oplevert, dan de schotel opnieuw laten uitrichten.

Zoals Gompy ook schrijft, wellicht is er een boom in de zichtlijn van de schotel gegroeid, dat dus ook controleren. Er hoeft maar één tak heen en weer te gaan en u hebt storing.

Succes met het opsporen.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo tijger1.

Er staat niveau 76%
En dus de kwaliteit 81%

Het is bij alle zenders zo.

Van een tak of boom is geen sprake, want die zijn er niet.

Ik zal de zenders opnieuw instellen en dan nog eens kijken.
Mocht het nog zo zijn, dan moet ik maar iemand laten komen voor die kabels.
Heel hartelijk dank voor Uw hulp.

Met vriendelijke groet,

Marianne.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die percentages zijn beslist te laag. Dan hoeft er maar iets te zijn en u hebt storing.

U zou ook aan die schotel monteur die percentages, na het opnieuw installeren van de zenders, als ze dan nog zo slecht zijn, kunnen doorgeven. En dan eens horen wat hij zegt.

Succes.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer ook eerst nog eens een harde reset. Haal de stroom van de decoder en tv af gedurende 1 minuut. Als u dan alles weer activeert installeert de decoder automatisch alle zenders opnieuw.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 22 jul 2014, 15:34: Die percentages zijn beslist te laag. Dan hoeft er maar iets te zijn en u hebt storing.

U zou ook aan die schotel monteur die percentages, na het opnieuw installeren van de zenders, als ze dan nog zo slecht zijn, kunnen doorgeven. En dan eens horen wat hij zegt.

Succes.

Heel goed Tijger1.

Quote:

Alleen al in Nederland kijken ongeveer een half miljoen mensen televisie via Canal Digitaal. We mogen toch wel stellen dat satelliet-televisie populair is. Jan-Hein Visser van satellitemagazine.com legt ons uit hoe het zit met zware buien en de satellietontvangst.
Dat de signaalsterkte bij een beetje regen terugzakt door druppels die blijven ‘kleven’ op de LNB* (die het signaal bundelt) van de schotelantenne is normaal. Maar daar merk je niets van omdat bij de digitale techniek, zolang de Bit Error Rate niet onder een kritisch niveau komt, er gewoon perfect beeld zal blijven. Bij zeer zware buien gaat het echter fout, ongeacht hoe groot je antenne is. Zowel bij bepaalde radioverbindingen (FM-steunzenders vallen dan snel uit) als bij de redelijk zwakke GigaHerz signalen van de satelliet (die komen van ruim 36.000 km!) zal het signaal uitvallen. Dit kan aan de uplink liggen met lokaal slecht weer aldaar, en/of aan de downlink met lokaal slecht weer bij die ontvanger zelf in de buurt. Maar waarom vallen signalen uit en sommige sneller dan anderen?
Uiteraard is het van belang dat de schotel inclusief LNB(‘s) zo nauwkeurig mogelijk op een satelliet zijn uitgericht, zodat bij zwakker worden van de signalen er toch beeld blijft. Het is daarom ook goed om er op te letten, bijvoorbeeld na zware windvlagen, of je schotelantenne nog goed is uitgericht. Soms is een paar centimeter verschil al funest, omdat er altijd nauwkeurig op een satelliet moet worden uitgericht om beeld te houden. Een kleinere schotel vangt overigens een zwakker signaal op en is dus in principe wat gevoeliger voor weersinvloeden, maar geeft ondanks dat wel beeld. Bij digitaal heb je immers goed beeld…of geen beeld, want ruis in het beeld bestaat niet!
Toch is een grotere schotel van bijv. 88 centimeter, ondanks een sterker opgevangen signaal, door het grotere oppervlak ook windgevoeliger en daarbij zou ook net zo goed signaalverlies kunnen optreden. Het is om technische redenen zo, dat hoe groter de schotel is, des te nauwkeuriger de invalshoek van het signaal moet worden opgezocht en dan is een halve centimeter verschil soms al funest om het digitale signaal niet meer correct te kunnen opvangen. Het is dus in alle gevallen van belang een schotel nauwkeurig uit te richten bijvoorbeeld met een satellite-finder die de sterkte van het signaal weergeeft en deze stevig te monteren. Soms helpt dat helemaal niets, want vooral bij zware plensbuien of onweerscomplexen is het signaal helemaal uit de lucht. Dit merkt men al als een zware bui vanuit het zuiden komt en het zicht tussen de satelliet (die altijd boven de evenaar hangt) en de schotel 'als het ware wegneemt'. Het signaal dringt niet meer door de (ijs)wolken heen of de waterdichtheid is zo groot dat het signaal teveel verspreid wordt.

Het hele verhaal, klik-> (Nood)weer en satellietontvangst

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vooral omdat de vraagstelster er de laatste tijd veel last van heeft, kan het best zijn dat de schotel een beetje vergaan is.

Niets heeft het eeuwige leven.

Maar dus eerst altijd zelf even de mogelijkheden testen, zodat je weet dat het niet aan andere zaken ligt.

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1
Dat denk ik ook.
Als het weer slecht is, zoals omschreven door TS, en de kwaliteit van het te ontvangen signaal is niet meer optimaal, gaan vaak de problemen komen.
Daarom is het geen slecht idee om het gehele systeem eens een keer te controleren, inclusief alle kabels en connectoren zoals je al schreef.

Als bomen groeien, er is volop bladgroei en regenachtig weer kan het signaal ook ineens zo ver minder worden als die in de ontvangstlijn staan, dat er geen ontvangst meer is, dat was ook mijn idee in eerste instantie, maar er blijkt dus geen niets te zijn wat bomen betreft.
Het zal wel weer goed komen...

ve
door verwijderd - Jul 22, 2014 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

majeun schreef op dinsdag 22 jul 2014, 12:27: Hallo allemaal,
Dank U wel voor de reacties.

Bij Canal Digitaal wordt aangegeven om de schotel opnieuw te laten richten.
Hierop heb ik een sateliet-monteur gebeld, die zei dat dat onzin is.

Al jaren heb ik Canal Digitaal, maar er eerder nooit last van gehad, de laatste tijd erg veel.

Met vriendelijke groet,

Marianne.

Is (Zijn) er onlangs ook bij u in uw buurt, en hebben andere abonnees in uw buurt hier ook last van, 4G-telecommunicatiemast(en) geplaatst?

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb naast Canal Digital óók kabel van UPC. Ik moet zeggen, dat de ontvangst kwaliteit van de schotel echt beter is, maar ja je hebt wel eens met een fikse bui storing of geheel geen ontvangst via de schotel.
Een verbetering krijg je wel, wanneer je een GROTE schotel plaatst!
Maar ook via de kabel heb je toch ook nog wel eens storingen hoor !!
Ben nu gelogeerd in Amsterdam en hier is KPN de kabel leverancier en dat is continue hommeles, steeds blokken en 'vast' zitten van het beeld.
Storing bij vrijwel iedere leverancier.............En daar moet je dan maar mee leven!

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Majeun
Ik weet niet hoe oud uw schotel is, maar slechte ontvangst kan ook veroorzaakt worden doordat de lnb kop versleten is. Door de zon kan deze verteren.

Als u er makkelijk zicht op hebt is dit zo te constateren. Er komt dan water bovenin en verstoort het beeld. Een nieuwe kop is niet zo duur en is makkelijk zelf te vervangen.
Op de site van CD staan zelfs instructiefilmpjes daarvoor.

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als Canal Digitaal alleen voor thuis hebt, zou ik gewoon overstappen !

Maar misschien is door een aantal simpele handelingen de ontvangst te verbeteren.
- Hoe groter de schotel des te eter het signaal !
- Daarnaast via het menu en technische info controleren of het signaal goed genoeg is.
Je kan dit zien door de balk van de signaalsterkte, deze moet dik in het groen staan.
- Ook is de kwaliteit van de gebruikte kabels en connectoren van belang.
Deze kunnen het signaal behoorlijk verbeteren c.q. verslechteren.
- Misschien is de ontvangstkop en/of de decoder al flink gedateerd, dat dit ook invloed heeft ?
Dit laatste is een veronderstelling en behoeft dus niet zo te zijn.

En ook al is bovenstaande alleaal voor elkaar. Dan nog kan bij heel slecht weer he signaal wegvallen door de invloed van deze atmosferische storingen. (bliksem !)

Gebruik je Canal Digitaal niet op vakantie, dan zou ik overstappen.
Er zijn prachtige mogelijkheden die meer te beiden hebben, maar wel vaak prijziger zijn !

Dat moet je zelf afwegen. Bijvoorbeeld een totaalpakket als j ook internet, WIFI, telefoon wilt.

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Majeun, vergeet te zeggen dat als het signaal slecht is je mogelijk de schotel moet bijstellen !
Iets naar west of oost draaien, of iets omhoog/omlaag richten. Soms kan een heel kleine verstelling een grote verbetering van het signaal geven. Maar ook kan de kop, kabel, of decoder oud en slecht zijn. Hoop dat ik je verder heb geholpen.

TIP !
Tijdens het verstellen kan je zelf, of iemand anders bij de TV kijken of e.e.a. beter/slechter wordt !

O ja, hoe korter de kabel des te minder de verzwakking van het signaal !

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor, de nieuwsbrief, gelijk vinkje verwijderen...

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gompy2

Als Majeun het nou nog niet weet? ;-)

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 23 jul 2014, 20:17: @gompy2

Als Majeun het nou nog niet weet? ;-)

Dat zegt niks, let maar op ;-)

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hans,
dat klopt niet.
In Amsterdam is UPC de kabelaar, en niet KPN.

hans515 schreef op woensdag 23 jul 2014, 16:22:
Ben nu gelogeerd in Amsterdam en hier is KPN de kabel leverancier en dat is continue hommeles, steeds blokken en 'vast' zitten van het beeld.
Storing bij vrijwel iedere leverancier.............En daar moet je dan maar mee leven!

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Majeun,
ik zou eventuele werkzaamheden niet laten uitvoeren door de kluns die zegt dat een schotel na richten onzin is.
Een schotel kan bv door storm een beetje van stand veranderen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

quote=majeun schreef op dinsdag 22 jul 2014, 12:27]Hallo allemaal,
Dank U wel voor de reacties.

Bij Canal Digitaal wordt aangegeven om de schotel opnieuw te laten richten.
Hierop heb ik een sateliet-monteur gebeld, die zei dat dat onzin is.

Al jaren heb ik Canal Digitaal, maar er eerder nooit last van gehad, de laatste tijd erg veel.

Met vriendelijke groet,

Marianne.

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 23:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry wimmi20 , ik zit nu twee weken in de wijk Zeeburg, in de woning van vrienden en daar is echt een KPN aansluiting hoor! Dat is weliswaar geen kabel zoals wat ik thuis in de Achterhoek heb van UPC! Wat ik ermee wilde zeggen is dat eigenlijk alle aanbieders van TV op welke manier dan ook problemen hebben. KPN hier bij mij nu is abnormaal slecht en geeft heel veel problemen. TV maar ook internet is vergeleken met UPC slecht te noemen.
Daarbij heb ik met mijn schotel thuis geen problemen, behalve bij die enkele keer, als er een zware bui in de lucht hangt!

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Hans,
KPN heeft geen kabel tv.
Het is interactieve tv via een internet aansluiting.
++++++++++++++++++++++++++++++================

hans515 schreef op woensdag 23 jul 2014, 23:10: Sorry wimmi20 , ik zit nu twee weken in de wijk Zeeburg, in de woning van vrienden en daar is echt een KPN aansluiting hoor! Dat is weliswaar geen kabel zoals wat ik thuis in de Achterhoek heb van UPC! Wat ik ermee wilde zeggen is dat eigenlijk alle aanbieders van TV op welke manier dan ook problemen hebben. KPN hier bij mij nu is abnormaal slecht en geeft heel veel problemen. TV maar ook internet is vergeleken met UPC slecht te noemen.
Daarbij heb ik met mijn schotel thuis geen problemen, behalve bij die enkele keer, als er een zware bui in de lucht hangt!

ve
door verwijderd - Jul 23, 2014 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wimmi20, je hebt gelijk dat het geen kabel aansluiting betreft van KPN, maar het is wel zo, dat deze KPN aansluiting met TV en internet hier ter plekke heel veel problemen heeft. En na vele bezoeken van de KPN monteurs nog steeds niet goed is!
Maar dit heeft natuurlijk niet direct iets te maken met de vragensteller over zijn schotel probleem......
Ik heb daarop gereageerd met mijn ervaringen over schotel en kabelontvangst.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2014 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hans 515

Ik heb alles van KPN en daarmee in het geheel geen problemen. Maar dat heeft helemaal niets te maken met problemen met CD of eventuele problemen met de kabel.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2014 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Conclusie, neem gewoon een kabelabonnement, weinig gedonder en een stabiel internet signaal met snelheid dat wordt beloofd.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2014 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

breedbeeld schreef op donderdag 24 jul 2014, 14:49: Conclusie, neem gewoon een kabelabonnement, weinig gedonder en een stabiel internet signaal met snelheid dat wordt beloofd.

Niet overal is kabel aanwezig.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2014 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al die welgemeende adviezen van : neem eem kabelabonnement slaan nergens op.
Ook voor een kabelabonnement wordt het signaal opgevangen via een schotel door de provider, die het weer doorstuurt naar uw woning.
Hebben die schotels dan geen hinder van regen of sneeuw?
Ikzelf heb Digitenne, altijd goede ontvangst, en dat signaal wordt ook opgevangen door een schotel.
En de signaalsterkte die vraagsteler noemt bij hem/haar thuis moet voldoende zijn voor een normaal plaatje.
Want zo werkt digitale signaaloverdracht, ook uit 50 % signaal wordt een goed plaatje gemaakt.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2014 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook Canal Digitaal gehad en vanaf het begin niets dan ellende met de apparatuur. Iedere dag moesten alle zenders opnieuw worden ingeladen. Met de schotel hebben we nooit problemen gehad. Die heeft onder alle omstandigheden gewerkt.
We hadden een 60 cm schotel.
Op de camping hebben we een eigen ontvanger en daar hebben we nooit problemen. Ook nooit gehad.
Thuis zijn we nu overgestapt op Ziggo en een betere beslissing hadden we niet kunnen nemen.
De decoder werkt zoals het moet en ook de programma's worden opgenomen, wat de CD decoder nog nooit gedaan heeft. (Er wed wel aangegeven, dat de opname gestart was. .
Nu met Ziggo tv en internet zijn we goedkoper uit dan met alleen tv van Canal Digitaal.
Voor de camping hebben we een recreatie abonnement.
Tv kijken is weer een plezier.
Twee abonnementen os gewoon te duur. Dus misschien gewoon overstappen.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2014 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pinguin1

ZIiggo tv plus internet kost € 39,95 en dat is volgens u goedkoper dan alleen tv van CD? Dat klopt dus niet.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2014 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

pinguin1 schreef op zondag 3 aug 2014, 18:26: Wij hebben ook Canal Digitaal gehad en vanaf het begin niets dan ellende met de apparatuur. Iedere dag moesten alle zenders opnieuw worden ingeladen. Met de schotel hebben we nooit problemen gehad. Die heeft onder alle omstandigheden gewerkt.
We hadden een 60 cm schotel.
Op de camping hebben we een eigen ontvanger en daar hebben we nooit problemen. Ook nooit gehad.
Thuis zijn we nu overgestapt op Ziggo en een betere beslissing hadden we niet kunnen nemen.
De decoder werkt zoals het moet en ook de programma's worden opgenomen, wat de CD decoder nog nooit gedaan heeft. (Er wed wel aangegeven, dat de opname gestart was. .
Nu met Ziggo tv en internet zijn we goedkoper uit dan met alleen tv van Canal Digitaal.
Voor de camping hebben we een recreatie abonnement.
Tv kijken is weer een plezier.
Twee abonnementen os gewoon te duur. Dus misschien gewoon overstappen.

Wat is het verschil tussen schotel en CD ?? Dat is toch hetzelfde. CD is toch schotelontvangst?
En opnemen kan heus wel! Ik heb een CD ontvanger de Arion en daar kan ik gelijktijdig 4 verschillende programma's me opnemen! Van de zenders die ik ontvang met Canal Digitaal van de schotel.!